Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tuontiauton moottorilämmitin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tuontiauton moottorilämmitin

    Hei,

    Osaisiko joku kertoa mistä johtuu, kun pidän autoa moottorilämmitysroikassa, niin auto ei lähde sen jälkeen käyntiin? Ja kun taas en pidä roikkaa, se lähtee paremmin käyntiin, ilman 'köhimistä'!!

    Autoni (A4, vm-99) on Ruotsista tuotu, mutta tuskinpa sillä asiaan merkitystä on!?

    #2
    Oliko autossasi letkulämmitin ? Jos on, niin vika voi olla siinä, että kuumentaa kannessa olevia antureita liikaa ja ruisku annostelee saamansa (väärän) infon takia liian vähän/paljon bensaa.
    Jokatapauksessa väärällä seossuhteella.

    Edit: Hitto, Jouni oli nopeampi ...

    Comment


    • #3
      Calixissa ja Defassa on erilainen asennus ja Defan letkuläppäri toimii. Katoppa, että onko siellä Calixin lämppäri, jos on, niin vika siinä.

      Comment


        #4
        Ahaa.... No onkos tuo kovakin urakka, kun lähtee vaihtamaan lämmityssysteemiä? Ja tohtiikos sitä sitten käyttää ollenkaan vai.....

        JA kiitos vastauksista!

        Comment


        • #5
          Ei se mitään riko. Lämmittää moottoria siinä missä oikein asennettu lohkolämmitinkin, mutta lämittää samalla lämpötila-antureita liikaa. Vertaa tavallista ulkolämpömittaria ikkunalla, johon paistaa aurinko. Mittarin mukaan ulkona on lämmintä, mutta todellisuudessa varsin kylmä.

          Ei siis riko tai kuluta mitään, mutta aiheuttaa sen ettei kone lähde kunnolla käyntiin.

          Comment


          • #6
            eli voi huoletta käyttää jos ei oo lähössä mihinkään, mut ei kannata käyttää jos aikoo saada auton käyntiin :D

            Passattiin laitoin eilen defan letkulämppärin. Alkuun katselin vaihtoehtoisia paikkoja lämmitystehon maksimoimiseksi, mutta totesin sen olevan helpoin ja turvallisin laittaa ohjeen osoittamaan paikkaan. Eipä kyllä käynyt mielessä tuo, että väärällä sijoittelulla sen saisi ns liian lämpimäksi, kun enempi jännitti että riittääkö tollasen letkulämmittimen teho mihinkään. Mut nythän tässä on hyvät kelit kokeilla...

            Comment


            • #7
              huomasin itse asennetun Defan letkulämmittimen jälkeen, että lyhyt lämmitysaika (alle 30 min) kuumentaa lähinnä vain lämpötila-antureita ja auto saattaa sammua käynnistyksen jälkeen. Pidemmällä ajalla lämpiää moottori ja vesi enemmän, ja käynti on tasaista heti alussa.

              Comment


              • #8
                Tuostahan on ollut enemmänkin juttua poikittain olevien moottorien yhteydessä, niissä on jo sääntö että 30min lämmityksellä ei auto liikkeelle anturien lämmittämisen takia lähde, vaan vähintään tunti tai ei ollenkaan on käytännössä havaittu toimivaksi.

                Comment


                • #9
                  Tuo ei ole pelkästään letkulämppärin ongelma.
                  Meillä A6:ssa on ihan perinteinen lohkolämmitin ja 15-30min lämmitys saa aikaan sen, että ei välttämättä lähde ekalla yrittämällä käymään.
                  Ilman lämmitystä tai vähintään tunnin lämmityksellä lähtee ongelmitta.

                  Comment


                  • #10
                    Tänään kävin Audi-huollossa just kyselemässä lohkolämppäri vaihtoehtoja. Tuolla oli puhetta just noiden letkulämmittimien ja säteilylämmittimien asennuksesta ja siitä miten on tärkeää että lämmitin ei lämmitä antureita.

                    Toistaiseksi -20 C ei ole ollut ongelma eikä mikään täräyttää kone käyntiin ilman lämmittimiä. Öljyinä on 0W30 ja minkäänlaista "tahmeutta" ei ole käynnistyksessä havaittavissa. Saa nähdä miten ääni muuttuu kun pakkanen menee tuonne -30C tuntumaan. Aikoinaan 2.0i 16V Astran starttaaminen pakkasessa ilman lämmitystä sen sijaan raastoi sydäntä ja korvia. 1.9 TDi Audilla oli vähän sama vaiva.

                    Kanadalaisella kaverilla ei omassa Durango V8:ssa ole edes mitään muuta kuin kaukosäädöllä toimiva moottorin käynnistys. Hienosti silläkin tulee Quebecin talvessa toimeen.

                    Vähän koomisia nämä Suomen säännöt auton tyhjäkäynnin laillisuudesta. Kovalla pakkasella auto saisi käydä tyhjäkäynnillä muutaman minuutin. Webasto sen sijaan saa pauhata auton alla vaikka koko yön. Ne kun toiimii ilmeisesti jollain ympäristöystävällisemmällä polttoaineella :-)

                    Comment


                    • #11
                      Käsittääkseni webaston aiheuttamat pakokaasupäästöt ovat hieman eri asia kuin rykäistä vähintään neljä pyttyä hörisemään.

                      Comment


                      • #12
                        Eikös periaatteessa kaikista pienpäristimistä tule väkemmät päästöt kuin nykyautoista? Polttoainelämmittimestä ei tietysti määrällisesti paljoa saastetta tule, mutta tujummat päästöt siinä varmaan on kuin auton moottorissa. Ei katalysaattoria tai pitään päästörajoja. /täyttä mutua...

                        Comment


                        • #13
                          Aikoinaan 2.0i 16V Astran starttaaminen pakkasessa ilman lämmitystä sen sijaan raastoi sydäntä ja korvia. 1.9 TDi Audilla oli vähän sama vaiva.
                          Kauhulla olen odotellut näitä ilmoja tuon kiisselin kanssa. Paljon ajettu (yli 300tkm), eikä lohkolämppäriä vieläkään asennettu. Sain ajan asennukselle vasta tammikuun loppuun.
                          Toisaalta tuntuu vähän hassulta asennella moista enää tähän... mutta oma mukavuuskin on tärkeää.
                          Yllätys on ollut suuri kuitenkin, tänäänkin lähti -18 asteessa tulille kuin olis kesäkuumat. Ei ylimääräisiä ääniä eikä mitään rynkytyksiä. Lämpeääkin kuin tauti.

                          Comment


                          • #14
                            Tässä toissa päivänä rytkäsin oman hoppani käyntiin -26 asteen lukemissa. Pari tuntia letkulämppärin päässä auttoivat sen verran, että käyntiin lähti melkein heti.
                            Mutta käynti oli karkeeta, täryytti, jyryytti. Siitä kun lähdin hetken päästä liikkeelle, oli meno kuin jarrut olis ollu päällä. Kaaaaankeeetta. Koneessa ja laatikossa uudet öljyt. Lämmöt nous 90 asteeseen vain jos ajeli reipasta 100:sta. 80:ssä meinas tulla kylmä. Tosin tuohon meni se normaali 25km et noin oli.

                            Mulla ei lähde kovinkaan helposti käyntiin tuo edes -15:sta jos ei ole ollut lämmityksessä. Varmaan pitäisnuo hehkut tutkia/vaihtaa.

                            Mutta letkulämppäri on vain kyllä käynnistysapuna toimiva. Lämpöä ei sillä saa aikaan.

                            Comment


                            • #15
                              Mulla ei ole kyllä mitään tollasta, ei mitään jäykkyyttä, ei yhtään mitään.
                              Vaihdelaatikkokaan ei ole edes jäykkä, se tosin johtunee siitä kun siihen on kesällä laitettu vaihtolaatikko ;)
                              Tähän väliin koputetaan puuta varmuudeksi...

                              Pitääkin kysyä isältä miten heidän Passat käyttätyy. Se on nimittäin kanssa pumppari ja automaatti, kuten sinulla, ja laatikossa myös uudet öljyt.
                              Mutta minulla ei ole koneen ja sisätilojen lämpenemisen suhteen mitään. Lämmöt nousee maantiellä vauhdista riippumatta ok. Esim. työmatkaa on n. 10km maantiellä ja 3km kaupungissa.
                              Tuon kymmenen kilsan aikana lämmöt nousee 90:een, kaupungissa ne luonnollisesti laskee 70:een. Mutta lämpöä riittää kajuuttaan silti, oli maantie tai kaupunki.

                              Edit: Ai niin! Ja tämä mun auto on kaiken lisäksi vielä tuontiauto! Epäilen, että mua on kuitenkin viilattu linssiin ja kyseessä on oikeasti suomiauto.

                              Comment


                              • #16
                                Mulla ei lähde kovinkaan helposti käyntiin tuo edes -15:sta jos ei ole ollut lämmityksessä. Varmaan pitäisnuo hehkut tutkia/vaihtaa.
                                Eihän ole moottorin lämpötila-anturin vikakoodeja?

                                Comment


                                • #17
                                  Tuontiauto. Pöh. Mullo täyshuolettu Suomiauto. Mun edelliset audit oli kyllä parempia kuin tämä, mutta ei se kerro mitään. Niissähän oli kunnon keskuslämmityskattila nokalla.

                                  En ole katsonu vikakoodeja hetkeen. Pitää tarkistaa samalla kun huoltoa siirtää taas 10tkm eteenpäin. Aikasemmin ei ole ollut mitään vikakoodeja.

                                  Onneks mullon 100km suunta työmatkaa. Kerkee kajuutta lämpeen.

                                  edit: niin ettei kukaan ymmärrä väärin, edelliset audit oli molemmat tuontipelejä

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei meinaa toi oma PD sitten millään lämmetä -20 pakkasilla.

                                    - Eberi päällä ennen käynnistystä 30 min, ja 10 min käynnistyksen jälkeen.
                                    - Vaihdettu termari 20 tkm sitten

                                    20 km työmatkalla hädin tuskin pysyy 70 asteessa mittarin mukaan. Matka ei yhtämittaista ajoa, muutama pysähdys ja hidas pätkä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kuulostaa vähän siltä, että saa olla tyytyväinen, kun AFN lämpiää 5 km matkalla 78 asteeseen (mittari ja ilmastoinnin kanavat 57 ja 58) - ja pysyy siinä, vaikka ajaisi pitkäänkin ...

                                      Comment

                                      Working...
                                      X