Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Miten testata laturin kunto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Miten testata laturin kunto?

    Pystyykö mitenkään testaamaan että lataa tarpeeksi?
    Autoon viimetalvena laitettu uusi laadukas akku.Tänä aamuna ei jaksanut pyörittää käyntiin,olis lähteny varmaan käyntiin jos olis akku jaksanu paremmin pyörittää.
    Laturiin vaihdettu hiljan uudet hiilet mutta ei ole testattu kuntoa.

  • #2
    Noin kotikonstein, kaikki kulutusvehkeet päälle ja mittaamaan akun navoista, onko siellä jännitettä noin 14V.
    Onko varma, että joku sähkölaite ei pura akkua levossa. Tuon voi mitata kytkemällä yleismittarin virtamittauksella akun navan ja kaapelin välistä. Auto tietty sammuksissa ja kaikki sähkölaitteet pois kytkettynä

    Comment


      #3
      Kannattaa mitata jännite myös laturin B+ ja rungon väliltä, jotta voidaan poissulkea huonojen liitosten, johtojen yms. aiheuttamat jännitehäviöt. Tietty akulta kannattaa mitata myös, niin nähdään mikä on laturin todellinen nettotuotto akulla.

      Comment


      • #4
        Sitten kannattaa ottaa + napa irti ja yleismittari ampeeriasennossa navan ja kengän väliin,ei saisi näyttää kuin 0.02-0.04A.Minulla oli konepellin kytkimestä johto hiertynyt ja otti maihin,niin oli sisävalojen rele jatkuvasti päällä.Vei 0.16 A virtaa ja akku oli tyhjä reilun viikon seisonnan jälkeen

        Comment


          #5
          Jännitehäviön laturin ja akun väliltä näkee parhaiten suoraa niin että iskee mittarin toisen johdon laturin B+:aan ja toisen akun plussaan. Yleismittarihan mittaa jännite-eroa volttiasennos.

          Comment


            #6
            Jännitehäviön laturin ja akun väliltä näkee parhaiten suoraa niin että iskee mittarin toisen johdon laturin B+:aan ja toisen akun plussaan. Yleismittarihan mittaa jännite-eroa volttiasennos.
            Kyllä, mutta pitäisi mitata jännitehäviö myös miinuspuolelta, jotta kokonaisjännitehäviö saadaan selville. Eli mittaria akun miinuksen ja laturin rungon väliin. Kuitenkin, jännitehäviöt kannattaisi aina mitata kuormitetuista johtimista, koska huonon johtimen/liitoksen aiheuttama jännitehäviö synnyttää aina lämpöä ja siksi voi lisätä johtimen/liitoksen vastusta ja edelleen jännitehäviötä.

            Comment


              #7
              No tietysti kuormitettuna. Jännitehäviötä ei synny kuin virrallisessa johtimessa.

              Comment


              • #8
                Veikkaan, että laturin ja akun välillä ei kovin suurta jännitehäviötä löydy, muutenhan akulle menevä kaapeli olisi mitoitettu paljon järeämmin. Muistelen kuitenkin vetäneeni toisenkin plussajohdon laturilta suoraan akulle alkuperäisen rinnalle jännitehäviöiden minimoimiseksi.
                Kädiin vaihdoin onnettoman akun maajohdon ja akulta startille menevän kuvan mukaisiin. Kyllähän se paremmin rupesi pyörittämään. Yhdessä dieselgolffissa jämähti startti, kun pronssiholkki vaihteiston päässä oli kulunut pois. Pyöritti kyllä, mutta heikosti.

                Comment

                Working...
                X