... eli missä ja minkälainen on A6:ssa anturi, joka nuuskii auringon vaikutusta ilmastointiin?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Auringon nuuskija...
Collapse
X
-
vk
-
Säätää lisäksi ilmastointia auringonsäteilyn mukaan eli huomioi säteilyn aiheuttaman lämmön jäähdytyksessä/lämmityksessä. Tuota en ollut kuullutkaan, että säätää myös mittariston valoja. Tosin ei varmastikaan sen mukaan, onko sumua vai ei vaan ihan auringon valon mukaan :).
Ja löytyy todella siitä tuulilasin puhaltimien keskeltä.
Comment
-
Manuaalisäätö on ollut käsittääkseni kaikissa VAGgineissa ainakin yli 20 vuotta, jopa karuimmin varustelluissa Volkkareissa. Automaattisäätö ilmastoiduissa kuulostaa aika oudolta vielä B/C5 ikäsissä. Ainakaan omassani en ole havainnut mitään. Ehkä uusimmissa CAN-väylävehkeissä voi ollakin?
Soittimet säätyy yleensä muun valaistuksen mukana, jos ko. piuha on kytketty. Vai onko joku ns. tarvikesoitin, jossa oma anturi valoisuudelle?
Comment
-
Missä tuo manuaalisäätö on, en ole sen vertaa käyttöohjekirjaa lukenut? Sen olen pistänyt merkille, että kun autosta laittaa kartanlukuvalon päälle, näyttäisi ajotietokoneen näyttö hieman kirkastuvan ja kun valon sammuttaa, himmenee näyttö hieman viiveellä takaisin.
Kyseessä siis B5-korimallin A4.
Comment
-
Ehkä uusimmissa CAN-väylävehkeissä voi ollakin?
Edit: Tuosta B5:sta ei ole tullut vielä seurattua onko siinä tuo automaaginen kirkkaudensäätö. Eipä ole kyllä kovin aurinkoisia, edes puolipilvisiä kelejä ollutkaan...
Missä tuo manuaalisäätö on, en ole sen vertaa käyttöohjekirjaa lukenut?
Kyseessä siis B5-korimallin A4.
Comment
-
En tuota ilmastoinnin ohjauslogiikkaa niin hyvin tunne, mutta periaatteessa auringonpaisteen tunnistamiseen riittäis kojelaudalla olevan anturin mittausarvon ja sen muutoksen vertaaminen varjossa olevaan ulkolämpöanturiin. Suorassa auringonpaisteessa lämpö voi nousta jopa 60 asteeseen vaikkei ympäröivä ilma saavuttaisi edes hellerajaa.
Ainakin omassa autossa tuppaa pikkusen hikoiluittamaan ko. anturista huolimatta.
Comment
-
Mulla toi automaattinen mittarivalojen "himmennin" toimii niin että kun on riittävän valoisaa niin se sammuttaa mittaristovalot kokonaan ja sytyttää ne kun tulee tarpeeksi pimeetä. Itse valojen kirkkaus säädetään normaalisti siitä säätöpyörästä.
Valokytkin pitää olla "auto" asennossa. Maissa jossa ei ole pakollista valojen käyttö valoisalla, tuo "auto" asento myös sytyttää auton ajovalot kun tulee tarpeeksi hämärää tai sammutaa ne valoisalla.
Monissa maissahan saa sakot jos pitää valoja valoisan aikaan päällä. Mutta tunnelissa taas valot ovat pakolliset. Em. tapauksessa "auto" asento on todella loistava keksintö. Suomessa ei niinkään.
Oikea termi olisi automaattinen mittarivalojen sammutin.
Comment
-
Juu, Mikko on nyt sekoittanut asiat... Meillä ei näissä vanhemmissa rasseissa edes ole sellaista kuin ajovaloautomatiikka.
Tänään kokeilin peittää mittaristoa A4:stä kun aurinko osui siihen mutta en minä mitään huomannu. Ilmastoinnin "haistelijaa" en kokeillut peittää. Voi olla ettei tuossa ole edes sitä toimintoa. A6:ssa sen nimittäin huomaa niin hyvin kun kirkkaus muuttuu.
Comment
-
Joskus olen miettinyt mittaristoissa (ainakin B5 ja C5) olevaa täplää trippinappulan ja matkamittarin näytön välissä. Voiskohan ko. kohta liittyä jotenkin siihen mittarivalojen säätymiseen valoisuuden mukaan?
Kuva mittaristosta.
Ja elektroniikasta jotain ymmärtävät voinevat mahdollisesti tulkita asiaa myös tästä kuvasta.
Comment
-
No perhana, miksei tota ole itse tajunnut vaikka tuon täpän olen C5:n mittaristossa monesti nähnyt. Ei nyt jaksa muistaa onko omassa B5:ssä tuota mutta huomennahan sen näkee viimeistään.
Itse asiassa samantapaista sensoria käytetään esim. puhelimissa säätämään näytön kirkkautta ja näppäinten valoja on/off.
Hyvin hoksattu!
Comment
-
Jep ei tuosta selvää saa, mutta ei oikein voi koonsa puolesta olla sitten muu kuin pintaliitosledi. Mutta koska täplään ei luultavasti koskaan mitään valoa syty, on kyse luultavasti siitä anturista. Ei muuta kuin peukalolla peittelemään tai taskulampulla valaisemaan.
Comment
Comment