Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2,5TDI ei starttaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2,5TDI ei starttaa

    Laskelin, että tulee jopa yli kuukausi viimeisestä korjaamoreissusta, silloin laakeroitiin hajonnut vaihdelaatikko.
    Tänään palasin pitkältä matkalta ja lähdin siirtään auton talliin..koin taas Audiyllätyksen..eipä moottori starttaa ts.startti ei pyöri lainkaan, vain pieni naksahdus? starttiasennossa.

    Virtaa starttiasento ottaa hiukan kun ajovalot ja ja muu valaistuskin hiukan himmenee. Muuten sähkö näyttää riittävän, akussa on normi varaus.
    Kokeilin uudestaan vara-avaimella yhtä huonolla tuloksella.

    Starttaamattomuusoire on esiintynyt, (moottorin ollessa lämmin) pari..kolme kertaa aiemminkin, mutta uudella yrityksellä on startti pyörähtänyt.

    Normaaliajatus, "arvailu".. starttimoottorin rele, solenoidi tms. kytkentämekanismi ei toimi..tai starttimoottori muuten vialla.

    Pelolla odottelen mitä tuo onkaan Audissa, kun sen vikatilanteissa ei todellakaan ole tottunut helppoihin ratkaisuihin eikä pieniin kustannuksiin (Carinan startti teki lakon syksyllä ja 16e alkuperäisosilla se saatiin tas matkaan)

    Olisikohan jollakin V6 2,5TDI (AFB) tuntijalla vinkkiä mistä voisi olla kyse.
    Startti, virtalukko, ohjainlaite, johdotus jne. mahdollisuuksia on varmaan paljon.Auto on nyt saavuttanut tuon maagisen 200tkm rajan.

    Haulla yritin keskuteluista ko.asiaa etsiskellä, mutta eipä kohdistunut tällaista vikaa tähän malliin.

    muokattu: Miksi siitä otsikosta pitää aina tehdä mysteeri, jos kerran viesti ei sitä ole?

    Nooh kyllähän tämän mallin A6 on mysteeri jo sinällään :)

  • #2
    Vähän viittais solenoidi vikaan ku naksuu. Vanha hyvä konsti (hiacesta opittu) että naputtele jollain solenoidin päähän ja starttaa samalla.

    Comment


    • #3
      Viestistäsi voisi päätellä että kyseessä on manuaalivaihteistolla varustettu laite, joten mitään turvakytkimiä ei pitäisi olla estämässä käynnistystä.

      Samanlainen startti sieltä löytyy kun muistakin autoista joten vianhaku ei ole mitenkään mallikohtaista tällä kertaa. Lienee tullut metrit täyteen tai sitten vaihteiston kasannut henkilö on jättänyt johonkin löysiä liitoksia. Ihanassa paikassa se startti sijaitsee, ainakin automaatissa.

      Comment


      • #4
        Ensimmäisen tarkistuttaisin akun, jottei ole oikosessa. Sitähän ei näe kuin kuormitustestillä.
        En tiedä kyllä pitäisikö siitä joku lamppu mittaristos syntyä jos akku tai laturi temppuilee.

        Mulla on tuommoinen tapahtunut kerran itelle, tosin Mazdan kohdalla. Auto pelas ihan ok kierroksilla ja risteyksissä vain alkoin valot tms muut vilkkua mittaristossa, koska laturi oli sökö.

        Virtaa se tuotti kuitenki vähä. Pihaan kun sammutin niin ei enään meinannukkaa jaksaa pyörittää.

        Toki se voi olla starttikin.

        Comment


        • #5
          Niin kyllä itsekin akkua vaihtoehtona ongelmaan nyt pidän, vaikka se ei varsinaisia huononemisen merkkejä osiotakaan, mutta käyttöikää sille on kertynyt reippaat kolme vuotta.

          Työkaverini S80 Volvo (-99) toimi juuri samalla tapaa akkuongelmassa, eli startatessa vain "naksui". Akun vaihdolla ongelma poistui. Akun heikkoudesta tms. ei tullut mitään häiriöindikointeja merkkivaloihin tai ajotietokoneeseen.
          Aamulla työhön lähtiessä oli ihan hyvin startannut, mutta seuraava startti muuttui suoraan naksumiseksi.
          Myöhemmin omistajalle selvisi, että on S80 ominaisuus, akkujännitteen heikentyessä tiettyyn raja-arvoon, auto vaan ei starttaa!

          Epäilen, että sama "mystiikka" voi löytyä Audistakin.

          Vinkin saaneena kokeilen vielä käynnistystä apustarttijännitteellä ennen huoltoon vientiä.

          Comment


          • #6
            Ei ollut akussa vikaa, mutta virtalukon pohja uusintaan, oli selkeästi halki?

            Näkyypä tuo vaiva tälle mallille löytyvän tyyppivikalistoiltakin.

            Comment

            Working...
            X