Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lisälämmittimenä oleva webasto seisontalämmittimeksi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lisälämmittimenä oleva webasto seisontalämmittimeksi?

    Autossani A6 2.5 tdi -03 on vakiona lisälämmitin joka toimii ajon aikana, ilmeisesti webasto. Nyt kun pakkastakin alkaa pikkuhiljaa olemaan, onko kenelläkään kokemusta minkälaisella vaivalla lisälämmittimen saa toimimaan seisontalämmittimenä vai onnistuuko tämä ylipäätänsä?

    #2
    Tuohon varmaankin saa webastolta ns C-kittiä jolla Z-lämmitin muutetaan seisontalämmittimeksi. Sisältänee vesipumpun, jonkin sähkösarjan ja mahdollisesti kellon.

    Audisi on CAN-väyläinen. Jos lämmitin on väyläohjattu homma menee ikäänkuin hankalaksi eli pitää löytää sopiva sarja juuri autollesi ja varmastikin vielä koodailla jotain juttuja. Ei muutakun tiedustelua webastoliikkeisiin ja mikäli eivät osaa auttaa - merkkiliikkeeseen.

    Comment


      #3
      tuossa omassa autossa on alkuperänen webasto. Monta kertaa auton sammuttamisen jälkeen webaston puhallin jää humisemaan. Onko se aina päällä ajon aikana? Saako sitä kytkettyä kokonaan pois päältä? Kovilla pakkasilla siitä ei ole haittaa mutta ei sen alle 10 asteen pakkasessa tarviaisi pyöriä ajon aikana...
      Mikäs tuo seisonta lämmitin on?

      Comment


      • #4
        Seisontalämmitin on esim. webasto, jolla saa auton lämpimäksi ennen liikkeelle lähtöä.

        Lisälämmitin taas sellainen, joka toimii vain ajon aikana.

        Esim. kaikissa T5 Transportereissa on tuo lisälämmitin (webasto) valmiina tehtaalta, lisäämällä siihen kellon, saa tuon myös toimimaan seisontalämmittimenä.

        Comment


          #5
          eli tuossa omassa on molemmat toiminnot ilmeisesti.
          webastoa ohjataan ajotietokoneen kautta...
          sitä ei ilmeisesti saa kytkettyä pois ajonaikana

          Comment


          • #6
            Yleensä kellon lisäksi joutuu laittamaan myös erillisen vesipumpun, koska lisälämmittimen vettä kierrätetään auton omalla vesipumpulla joka ei pyöri moottorin ollessa sammuksissa. Tämä on sitten se "c-kitti" webastossa, eberissä omansa.

            Comment


              #7
              siis tuota olen auton lämmittimenä käyttäny ennen ajoon lähtöä ku ei lohkolämmitintä saa tuohon ja säteily lämmitintä en laita.

              Comment


              • #8
                Säteily lämmitinhän lämmittää vähän ilmastoa ja jonkin verran mieltä pakkasella käynnistäessä, uusien autojen osalta on siirrytty takaisin letkulämmittimeen ja siihen lisätty vesipumppu, pitäisi onnistua vaihtaa säteilijällä varustettuihinki.

                Comment


                • #9
                  siis tuota olen auton lämmittimenä käyttäny ennen ajoon lähtöä ku ei lohkolämmitintä saa tuohon ja säteily lämmitintä en laita.
                  Sitten sinulla tuota lämmitintä voi käyttää sekä seisonta, että lisälämmittimenä.

                  Ja tosiaan, joihinkin autoihin voi joutua vesipumpunkin laittamaan, että voi auton seistessä lämmitellä.

                  Itellä ei ole käryä miten autossasi saa ajonaikaisen lämmityksen pois.
                  Usein se on aika hankalaa, eli siihen ei välttämättä ole toimintoa, vaan pitää kikkailla.

                  Esimerkkinä taas vaikka meidän Transporter, jossa ulkolämpöanturin tilalle pitäisi laittaa vastushässäkkä, että auto luulisi lämpötilan olevan reilusti plussan puolella.

                  Jotkut myös asennelleet kytkimen linjaan, joka käskee lämmittimen päälle.

                  Comment


                  • #10
                    Eikö se portteriinkin käy ku laittaa väylän väliin tuon kaksirivisen katkaisimen, näkee vielä taulusta ulkolämmön ja voi tarvittaessa laittaa lämmittimen päälle

                    Comment


                    • #11
                      Juu, sitä tuossa vikassa lauseessa tarkoitinkin.

                      Ei olla nähty tarpeelliseksi, kun ei toi mikään turhan lämmin talviauto ole muutenkaan :)

                      Comment


                      • #12
                        Tuossa vietissä oli tarkoitus sanoa tuosta lämmittimen sammutuksesta katkaisimella, ettei karstoitu ja turhaan pyöri lyhyillä alle kilometrin matkoilla. (näköjään ei vain ajatus ja kirjoitus kohdanneet)

                        Comment


                        • #13
                          transussa tuo ois helppo toteuttaa kun hommaa webaston kellokoneen ja kytkee sen webaan + samalla joko irroittaa can-johtimet lämmittimeltä tai hoitaa homman siististi ja koodaa mittaristosta can-gatewaysta weban asennusluettelosta pois.

                          ts. manuaalikone kellokäyttömahdollisuudella eikä turhaa käyntiä automaattisesti.

                          Comment

                          Working...
                          X