Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Climatronicin "säätely" vag-comilla?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Climatronicin "säätely" vag-comilla?

    Heipähei. Haulla ei näyttänyt löytyvän mitään tähän mun onkelmaan... Ffp:llä kyselin joku aika sitten mutta tuloksetta, joten kokeillaan nyt täällä uudestaan.

    Eli kysymys on tuosta mun Pasuunan Climatronicista. Ilmastointi (eli viilennys) pelaa normaalisti, lämmityksen äly on hieman hukassa. Climan asetuksena on normaalisti aina AUTO ja lämpötila 20-22 (lämpötilalla ei tähän asiaan ole merkitystä). Climan toiminta kylmillä ilmoilla menee siis suunnilleen näin:
    - kun auton lyö tulille ja climatronicci siinä heräilee, menee puhallinnopeus aikalailla äkkiä 3:lle (kolme palkkia seitsämästä).
    - kun sitten lähtee liikkeelle, nousee nopeus samantien jo 4-6:een.

    Nnoh, tässä vaiheessa tietenkin moottori on käytännössä täysin kylmä, eli kylmää puhaltaa, ja reilusti. Ei myöskään liene epäselvää, ettei lämmöt ihan hetkeen pääse nousemaankaan, kun tuo puhuri hukkaa sen vähänkin mitä TDI antaa. Esilämmityksellä ei ole asiaan vaikutusta, paitsi tietysti se, että kun käyttää sisälämmitintä niin huomaa helpommin miten ilmastointi sitten viilentää auton tehokkaasti!

    Manuaalisesti puhallusnopuden voi tietty säätää sopivaksi, jossa se myös pysyy, mutta tällöin jotenkin "hieman" katoaa automaatti-ilmastoinnin toimintaidea ja mukavuus. Ja kun tuohon automatiikkaan on tottunut, ei tule nappeja juurikaan räpelöityä kuin "pakon edessä".

    Verrokkina on siis tuo profiilin Audi, jossa automaatti-ilmastointi toimii fiksusti siten, että puhallus pysyy minimissä niin kauan että nesteet koneessa hieman lämpiää, ja puhaltimen nopeus kasvaa vasta usean kilometrin ajon jälkeen. Ja siis tällöin kun lämpöä on moottorista tarjolla, lämpiää kabiinikin nopeasti reilulla puhalluksella. Ilmeisesti siis Audissa homma toimii oikein mutta Passatissa ei?

    Kysymys 1: voiko tuota vekotinta säätää esim. vag-comilla fiksummaksi? (olen menossa lähiaikoina (taas) vikakoodien lukuun, joten voisi samalla kokeilla jotakin jos löytyisi vinkkejä)
    Kysymys 2: kun kyseessä on tuontiauto, voiko climatronicissa olla joku erilainen ohjelma kuin täällä Suomen oloissa ehkä pitäisi? (onko esim. kylmiin ja lämpimiin maihin erilaisia ohjelmia? voiko päivittää?)

  • #2
    Kysymys 3: Antavatko kaikki anturit luotettavia arvoja? VAG-comilla pystyy loggailemaan arvoja. Ilman loggaustakin puhaltaisin ensimmäiseksi sisätilan lämpöanturit pölystä puhtaiksi.

    Comment


    • #3
      Minusta tuo kielii siitä, että climan äly ei saa tietoa siitä että jäähdytysneste onkin oikeasti vielä kylmää.

      Comment


      • #4
        Niimpä. Aikaisemmin vikamuisti herjasi yhtä j-nesteen lämpöanturia, joka sitten huollossa vaihdettiinkin, mutta tähän asiaan sillä ei ollut vaikutusta (climan toiminta oli tuollaista ennen ja on edelleen). Muita vikoja ei ole näkynyt. Voisiko joku tarkentaa (=vääntää rautalangasta) miten "loggaillaan"? Itse tiedän vag-comista sen verran mihin pistoke Passatissa tulee, ja että kuulemma "sillä voi tehdä kaikkea".

        Missä kaikkialla noita antureita on? Kojelaudan päällä taitaa olla joku ja siinä Climatronicin paneelissa toinen, onko muita? Tosin en jaksa uskoa tuohon pöly-teoriaan, mutta tuskin tekee pahaakaan puhdistella niitä välillä :)

        Comment


        • #5
          Vag-comilla ei kait ole muuta mahdollisuutta kuin lukaista ne vikakoodit.
          Voihan se olla, että joltain kanavalta löytyy tuon anturin haistama tietokin. Ainakin jäähdytysnesteen lämpöjä sieltä saa luettua.
          En edes tiedä Audista (saatika sitten volsusta), että käyttääkö ilmastointi hyväkseen samaa jäähdytysnesteen lämpötietoa kuin tulee itse auton mittaristoon?
          Jos tietäisi miten lukea vikakoodit climan näytöltä suoraan, niin voisi olla myös paljon viisaampi.

          Comment


          • #6
            Eikö VAG-comilla saa aivan samat arvot ulos ja siten myös logattua kuin ilmastoinnin näytöstäkin? Yhteys ilmastointiin ja sieltä lueskelee kanavia. Ainakin Golfissa saa ilmastoinnilta luettua arvoja läppien asennosta aina auringon säteilyyn.

            Ja pölyteoriaa en oikein usko minäkään, mutta ne ovat helpoin puhdistaa. Yksi mahdollisuus aina vähemmän.

            Comment


            • #7
              No niin, vikakoodit luettu. Anturien mittaustiedot näyttivät olevan ihan järkeviä, mitä nyt tuossa hätäsesti katottiin arvot läpi. Löytyi kuitenkin Climatronicista 3 läppävikaa: 00603 (V85), 01272 (V70), 01274 (V71), kaikki nämä on jotain hetkellisiä vikoja (läpät/moottorit jumissa?), mutta uusiutuvat kuitenkin vikamuistin nollauksen jälkeen climan ollessa päällä.

              Lisää kysymyksiä:
              1) Voiko nämä läppien jumiutumiset aiheuttaa tuon puhallinongelman?
              2) Mistä mahtaa löytyä nuo ko. kamppeet, mistä kautta pääsee käsiksi, mitä tarvii purkaa jne? (kertoohan se tietenkin tuon komponenttikoodin lisäksi sen nimen, mutta jostain pitäisi ilmeisesti saada tieto fyysisestä sijainnista, kuten esim. autodata antaa paikat moottorin komponenteille vag-com koodin perusteella?)
              3) Jos/kun nämä viat voi puhdistuksella ja herkistelyllä korjata, osaako Climatronicci laittaa itse säädöt kohdalleen automaattisesti, vai tarviiko noita jotenkin sopeuttaa operaation päätteeksi?
              4) Yleensä ottaen, löytyykö näistä vag-comin vikakoodeista ja/tai komponenttikoodeista jotain listauksia mitä ovat ja missä sijaitsevat?

              Comment

              Working...
              X