toi takakontin valo ei toimi. ei tule sähköö tonne kontin lampulle. mistäköhän mahtaa johtua???
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
b4 takakontin valo
Collapse
X
-
enyceAvainsanat: Ei mitään
-
Sulake palanut. Takaluukun mikrokytkin rikki. Onko sedan vai avant? Johtosarja takaluukun taitoskohdasta eristeen sisältä rikki. Tuo takaluukun johtosarjan väsyminen on varmaan aika yleinen vika. Kato et toimiiko keskuslukko takakontin lukosta ja palaako pakkivalo. Jos takakontin sähköt muutenkin temppuilee, niin johtosarja poikki.
-
enyce
sedani on, sulakkeet on kaikki ehjiä. missä toi kytkin on? johdot tuntus olevan ehjät... niin ja toi on melko karvalakki ei siin oo keskus lukkoo
Comment
-
enyce
-
Se mikrokytkin on vissiin siinä luukun puolen lukossa. Maadottaa linjan kun luukku auki.
Katoitko mittaamalla, että luukun johtosarja on ehjä taitoksen kohdalta? Se ei meinaan näy ulospäin, jos johdot on poikki eristeen sisältä.
Kytkentäkaavioita kun olen tutkiskellut, niin näyttäis että takakontin valo ei ole 80:ssä yhteydessä keskuslukitukseen, muuten kuin että saman sulakkeen takana voi olla.
Comment
-
enyce
mitattii tossa ja tuntuu et sähköt tulis vaa pakkivaloille. taitoskohdan johdot näytti ehjiltä mut sähköö ei tuu. mietin olisko kytkin rikki
Comment
-
Valokytkin on siinä itse takaluukun sisäpellissä kiinni. Kokeile yhdistää nuo kytkimen johdot, jos valo ei syty niin sitten puuttuu virtaset.
94 vm. taitaakin vaihtua tuo kytkimen paikka eli se olisikin tuossa lukossa niinkuin aikasemmin tuolla sanottu. 94 eteenpäin sitten tuossa sisäpellissä erillinen kytkin.
Comment
-
Huomasin, että pikkuveljen 80 B4 -94 sedanissakaan ei toimi takakontin valo. Ja rupesin asiaa tutkimaan.
Lukossa on mikrokytkin, joka mittauksen mukaan toimii. Mittasin linjan takakontin sisälle menevään liittimeen, enkä löytänyt sen signaalia sieltä. Johtojen värit ruskea (maa) ja ruskea-musta (maadoittuu kun luukku auki). Johto ei tule samanvärisenä takakontin sisällä olevaan liittimeen.
Korjasin johtosarjan aiemmin, koska pakkivalo ei toiminut ja uusin johtosarjan siltä osin kun se menee luukun taitoksesta. eli luukun sisällä ja takontin sisällä johdot ovat alkuperäiset liittimineen, enkä usko että olen kytkenyt niitä väärin.
Takaluukussa on kuitenkin yksi liitin irrallaan, joka ei käy mihinkään, väärä sukupuoli ja johdon pituus. Mittasin sen ja se meni takakontin valolle ja laittamalla piuhat yhteen sytytti takakontin valon. Irrallinen liitin on vasemman puoleisen sumuvalon ja pakkivalon kohdalla. Musta naarasliitin johdonvärit ruske(maa) ja ruskea-sininen (kytkee valon maihin). Tämä ruskea sininen tulee samanvärisenä takakontin sisällä olevaan liittimeen.
Eli tulin siihen johtopäätökseen, että lukossa on hälytintä varten mikrokytkin ja luukussa pitäisi olla erillinen kytkin valolle. Näyttää vaan siltä eittei tuossa ikinä ole kytkintä ollutkaan vaikka valo on takakontissa. Ja ihmetyttää, etten löytänyt lukon kytkimen signaalia takakontin polelta.
Comment
-
enyce
-
Mulla sattu olemaan duunissa semmosia kuulakytkimiä. Viritin semmoselle telineen ja liitin sen valmiiseen liittimeen. Samalla tein LED-valaistuksen takakonttiin. Hyvin pelittää nyt.
Partcosta saa semmosta led-nauhaa, jota voi leikata määrämittaan ja esivastukset mitoitettu 12V:lle. Kirkkaampi ja valkoisempi valo kuin alkuperäisessä ja virrankulutus tippui yli viidesosaan.
Comment
-
enyce
menee niin vaikeeks että vetäsen led kaapelia ja otan vahvistimelta sähkön ja normaali katkaisijan...
Comment
-
Just näin. Kyllä sen saa aika nätisti kun käyttää vähän esim kumilenkkiä. Uusi johtosarja on nimittäin aika hinnakas. Pystyy tottakai rakentamaankin, läpiviennit vähän hankalia. Lähinnä siksi kirjoitin että ei kannata ratkaista yhtä ongelmaa kun taatusti sieltää katkeaa kaikki johdot !!
Comment
-
Sieltä varmaan seuraavaks katoo sumu- ja parkkivalo ja sitten rupeaa jokatsastussetä puuttumaan asiaan.
Olen yhden tommosen johtosarjan uusinut. Hankalinta oli löytää sopivaa kaapelia. Otin koko johtosarjan irti autosta ja katkaisin johdot luukun sisältä ta takakontin sisältä ennen liittimiä, niin että kaikki vanhat liittimet jäivät kayttöön ja juotokset jäivät verhoilujen ja luukun kotelon sisään. Käytin vanhat läpiviennit korjatussa kaapelissa.
Comment
-
Mulla on kanssa nää takakontin sähköt ihan p*****llään.
Kun nykii sitä mustaa paksua keskuslukituksen johtoa, niin se sulkee ovet. Siinä luukun taitoskohdassa on vekki ja se on varmaan poikki siitä.
Lisäksi kun seuraa luukusta lähteviä johtoja takaisin kontin sisälle, on siellä päässä johdot huonossa kunnossa.
Verhoilu puuttuu kontista ja se valokytkin myös, 2 johtoa tulee kyllä keskelle luukkua.
Edit: laitoin sen johtosarjan kulkemaan sisäkautta, ettei hajoa uudestaan.Viimeksi muokannut hildebad; 19.8.2008, 15:03.
Comment
Comment