Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin käyttö talvella

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Ilmastoinnin käyttö talvella

Tuota vissiin pitäis harrastaa. Kuinka usein olisi suotavaa vai onko se edes välttämättömyys. Olen muistaakseni joskus lukenu tuosta aiheesta, mutta searchilla en löytänyt mitään siihen viittaavaa. Ei vissiin ole muuta vaihtoehtoa, kuin parkkihallit.

Haulla kyllä löytyy, ainaki muistan nähneeni asiasta jotain.
    Parkki halli/talli jossa on yli -5c astetta lämmintä riittää, köh. toyotan -03 manuskasssa puhutaan 1-2 kerrasta kuukaudessa yli 5minuutin käyttöä.

Comment

Silloin tällöin voi aina haistella, millainen home on jo ehtinyt kertyä ilmastointiin. Ei niin houkutteleva tuoksu, kun pienen tauon jälkeen laittaa ilmastoinnin puhaltamaan...

Comment

Juu, ja saksanmalleissa täytyy olla vähintään +4C... aika hankala keksiä muuta tapaa kuin pitää nappia itse pohjassa pari minuuttia aina silloin tällöin. Kompura kyllä lähtee pyörimään niinkin mutta ei suostu jäämään päälle.

Comment

aja lämpöiseen parkkihalliin (jos semmoinen on käytettävissä)--> lämpö yli tuon +4 ilmastointi päälle avot. (itse käytän jkylä asema-aukion parkkitaloa (maan alla) hyväkseni ;) ohikulkeissani

Comment

Sami, idis on siinä, että ilmastointilaitteen voiteluaine on kylmäaineen seassa eli voitelua ei tapahdu jos vempele ei ole toisinaan päällä ja pöperö kierrä järjestelmässä. No, miksi pitäis voidella jos sitä ei edes käytä? Siksi, että voitelua kaipaavat ilmastoinnin tiivisteet jotka kuivuvat talviaikana ja tuloksena kylmäaine vuotaa taivaan tuuliin ja ilmastointi ei enää tuota kylmää kesäkuumalla.

Mun Saksantuontipeli ei ilmastoi jos ilmanlämpö -5C mutta vielä -4.5C:ssä menee päälle.

Comment

ToniH: Jotain tuon tapaista mulla oli muistissakin. Minulla ei hiutale jää näyttöön jos on alle +3

kake1969q: Kävin tänään parkkihallissa, mutt ei suostunut lyämään kompuraa päälle. Odottelinkin jopa jonkun aikaa, mutt ulkolämpötilan näyttö näytti kokoajan -9,5. Kauanko siellä parkkihallissa pitää majailla, jotta se systeemi tajuaa, että on lämpösempi ku äsken ulkona?

T. Laakso: Olen elänyt siinä uskossa, että siinä on joku suojajuttu se, että kompura ei lähe pyörimään liian kylmällä, mutta jos sen pystyy kylmälläkin pakottamaan päälle, niin sittenhän on ok. Voi koulumatkaa ajellessa vaikka pitää sitä pohjassa.

Kaikki: Kiitos hyvistä vastauksista!

Comment

Antakaa 12V kompuran magneettikytkimelle, niin johan pyörii kelistä riippumatta. Se on yleensä se ainoa karva koko kompuralle. Ei tietenkään kannata tehdä sitä -20 kelillä. Voi hajota jotain...

Jos laitteisto on päässyt tyhjenemään, niin ainakin automaatti-ilmastoinnissa on painekytkin, joka ei päästä kompuraa päälle, kun järjestelmä on tyhjä. Luultavasti sama periaate manuaali-ilmastoinnissakin?

Comment

Älkää antako 12v suoraan magneettikytkimelle, koska silloin ylä/alapaineantureista ei piitata pskaakaan.

Comment

eikös tuo ota lämpötilansa kyylärin vierestä olevalla anturilla??? mmhh......mietintämyssykkää peliin...joops jos tuo antura ohjaa ecun kautta tuota kompuraa, niin fööniä peliin. jo lämpiää ja sydeemi luulee että on kesä :))
                    noh ainakin auton lukot oon joskus sulattanut "hallituksen" kuumailmapuhaltimella. siihen sopii hyvin. tosiaan kovalla pakkasella ei varmaan kannata kytkee kyljestä, koska todennäköisesti korjauslasku on iiiiso.

Comment

Aika jännä suojajuttu... aikaisemmassa japanilaisessani ilmastointia oli kätevä käyttää huurteenpoistoon -20C pakkasella jos oli koppi täynnä porukkaa. Kertaakaan ei valittanut tuo laite ja tuli erittäin kylmää kesäisin. Siinä ei siis ollut mitään suojaa tai varoitusta että pakkasella ei sais käyttää.

Hassua että eri C4:sissa on eri kynnyslämpötiloja ilmastoinnin päällemenemisessä. Minulla on tosiaan +4C. Kompura menee kyllä päälle (tuntuu nykäys tasaisessa ajossa) kun nappia pitää pohjassa pakkasella.

Comment

Mutta eikö ikkunoiden huurunpoisto kytkin laita ilmastoinnin päälle ja ala huudattamaan laitetta täysillä?

Comment

Teemu, niin tuo mun uskomus siitä suojajutusta on ihan mun oman pipon alta löydetty, sillä ei ole totuuspohjaa.

Comment

Noniin. Kokeilin pitää hiutalenappia pohjassa, mutta kompura ei lähtenyt pyörimään. Ilman lämpötila oli n. -1.

Comment

Tuossa varsin informatiivisessa viestissä

http://groups-beta.google.com/group/...aa4767b4fa5f8b

kerrotaan vinkiksi, että kabiinin lämmettyä plussan puolelle saa pakkaskytkimellä olevan kompuran päälle pistämällä sisäkierron päälle, jolloin ilmastoinin höyrystinkennolle tulee lämmintä ilmaa.

Eipä ole tullut koskaan mieli kokeilla tuollaista, olen käynyt aina parkkihalleissa ilmastointirundeilla.

Comment

Kappas vain, aina sitä oppii jotain uutta. Olen kyllä kokeillut tuota sisäilmankiertoakin, mutta en tietenkään ole odottanut muutamaa minuuttia.

Comment

Ei kannata kuitenkaan unohtaa sisäilmankiertoa päälle ettei ala unettamaan :)

Comment

Porkkis, kyllä se 12V kompuralle on takuuvarma juttu, mutta sitä ei saa JÄTTÄÄ niin ja lähtä ajelemaan. 1-2 min auton ollessa tyhjäkäynnillä ja sitten lopetus. Öljyt ovat silloin voidelleet stefat, mutta mitään hurjempaa ei ehdi tapahtua.

Comment

Tuntuis siltä, niinku tuo sisäilmakiertojuttu ei toimis, tai sitte en ole tarpeeks kärsivällinen. Onko kukaan muu kokeillu?

Comment

Jugga: huurteenpoistossa ei ilmastointi lähde päälle, jos ulkona on pakkasta

Comment

Mm. Volvossa ilmastointi kytkeytyy kyllä aina päälle huurteenpoistoasennossa. Liekö sitten Audissa paremmin ajateltu tuo ilmastoinnin suojaus :)

Comment

Hmmh...eikös noissa freonillisilla ja freonittomilla toimivissa kylmästimissä ollut periaatteellinen ero rakenteessa. Todella mutu, mutta muistelisin että jäätymisherkkä höyrystinkenno on vain uusissa freonitonta kylmäainetta käyttävissä systeemeissä???h

Comment

Ahaa. No tulipas sekin asia sitten korjattua oikein.

Comment

mulla pärähtää ilmastointi päälle noin +3-4C:n tuntumilla. Tuo saavutetaan silloinkin jos on ulkona pikkupakkanen ja auto seissyt kone lämpimänä hetken. Jotain hyötyä V6:sta ;)

Comment

No nyt sain pyöritettyä ilmastointia parkkihallissa, mutta yksi asia jäi mietityttämään. Auto oli hallissa n. puoli tuntia. Kun tulin takaisin, niin ulkolämpömittari näytti edelleen -5.5 ja yritin painaa hiutalenappia, niin ei lähteny ac pyörimään, mutta kun painoin sisäilmankiertoa, niin sit lähti. Kokoajan kuitenkin ulkolämpö näytti -5.5, sit kun ajoin ulos niin hävis hiutale ilmastoinnin näytöstä. Eli ilmastoinnilla ja ulkolämmöllä on vissiinkin eri anturit? Ulkona ei sit meinannu pysyä lasit huuruttomina, mutta sen syyn tiedänkin jo.

Comment

Luulisi, että eri anturit on, ja että kylmälaitteen anturi on höyrystinkennon liepeillä???

Comment

Ulkolämpötila-anturi on auton keulassa ja ilmastoinnin imuilmananturi on luultavasti ilmakanavassa. Auton sisätilojen lämpö mitataan sitten vielä omalla anturillaan (tai antureillaan).

En tiedä olenko oikeassa, mutta minulle jäi ex Audistani sellainen käsitys, että se mittasi myös ilman kosteuden...siis automaatti-ilmastointi. Kompura kävi/kuivatti autoa sateella, lämpötilasta riippumatta.
                                                      ???

Comment

Ulkolämpöantureita on tyypillisesti kaksi. Yksi puskurin takana jossakin ja toinen sisäilman imureiässä. Ainakin vanhempi ohjausyksikkö käyttää näitä siten, että olettaa ulkolämmöksi kylmemmän tiedon näistä kahdesta.

Comment

Kävin tuota samaa asiaa VAG korjaamolla kyselemässä. Olisinhan sen voinut ohjekirjastakin lukea, no suomalainen mies ei ohjekirjoja lue, siellä kuitenkin mainitaan että kylmällä säällä, alle +5C kompressori kytkeytyy automaattisesti pois, eikä sitä saa päälle painikkeellakaan.
                                                          Huoltomies kehotti ajamaan talliin, ja seisottamaan autoa yön yli, koska lämpömittari ei muuta lukemaa, jos auto ei liiku, pidin sitä huuhaana, mutta tämän ketjun perusteella se pitää paikkansa.
                                                          Eli auton pitää liikkua jotta tuon ulkolämpötilan arvon saa muuttumaan, tai sitten seistä todella pitkään lämpimässä.
                                                          Autossa siis automaaginen ilmastointi.

Comment

Mä kyllä pidän tuota "huuhaana" edelleenkin että auton pitäisi liikkua..tai ainakin näissä uudemmissa ilmastointi lähtee päälle kun ajaa talliin/ parkkihalliin jossa lämpötila on 4-5 astetta plussan puolella. Ei nyt tietysti ihan samalla sekunnilla, mutta jo muutaman minuutin jälkeen kyllä lähtee..vaikka olisi paikoillaankin..

Comment

Working...
                                                            X