Tuota vissiin pitäis harrastaa. Kuinka usein olisi suotavaa vai onko se edes välttämättömyys. Olen muistaakseni joskus lukenu tuosta aiheesta, mutta searchilla en löytänyt mitään siihen viittaavaa. Ei vissiin ole muuta vaihtoehtoa, kuin parkkihallit.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ilmastoinnin käyttö talvella
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
fips
Haulla kyllä löytyy, ainaki muistan nähneeni asiasta jotain.
Parkki halli/talli jossa on yli -5c astetta lämmintä riittää, köh. toyotan -03 manuskasssa puhutaan 1-2 kerrasta kuukaudessa yli 5minuutin käyttöä.
-
T. Laakso
Juu, ja saksanmalleissa täytyy olla vähintään +4C... aika hankala keksiä muuta tapaa kuin pitää nappia itse pohjassa pari minuuttia aina silloin tällöin. Kompura kyllä lähtee pyörimään niinkin mutta ei suostu jäämään päälle.
Comment
-
Sami, idis on siinä, että ilmastointilaitteen voiteluaine on kylmäaineen seassa eli voitelua ei tapahdu jos vempele ei ole toisinaan päällä ja pöperö kierrä järjestelmässä. No, miksi pitäis voidella jos sitä ei edes käytä? Siksi, että voitelua kaipaavat ilmastoinnin tiivisteet jotka kuivuvat talviaikana ja tuloksena kylmäaine vuotaa taivaan tuuliin ja ilmastointi ei enää tuota kylmää kesäkuumalla.
Mun Saksantuontipeli ei ilmastoi jos ilmanlämpö -5C mutta vielä -4.5C:ssä menee päälle.
Comment
-
ToniH: Jotain tuon tapaista mulla oli muistissakin. Minulla ei hiutale jää näyttöön jos on alle +3
kake1969q: Kävin tänään parkkihallissa, mutt ei suostunut lyämään kompuraa päälle. Odottelinkin jopa jonkun aikaa, mutt ulkolämpötilan näyttö näytti kokoajan -9,5. Kauanko siellä parkkihallissa pitää majailla, jotta se systeemi tajuaa, että on lämpösempi ku äsken ulkona?
T. Laakso: Olen elänyt siinä uskossa, että siinä on joku suojajuttu se, että kompura ei lähe pyörimään liian kylmällä, mutta jos sen pystyy kylmälläkin pakottamaan päälle, niin sittenhän on ok. Voi koulumatkaa ajellessa vaikka pitää sitä pohjassa.
Kaikki: Kiitos hyvistä vastauksista!
Comment
-
Antakaa 12V kompuran magneettikytkimelle, niin johan pyörii kelistä riippumatta. Se on yleensä se ainoa karva koko kompuralle. Ei tietenkään kannata tehdä sitä -20 kelillä. Voi hajota jotain...
Jos laitteisto on päässyt tyhjenemään, niin ainakin automaatti-ilmastoinnissa on painekytkin, joka ei päästä kompuraa päälle, kun järjestelmä on tyhjä. Luultavasti sama periaate manuaali-ilmastoinnissakin?
Comment
-
eikös tuo ota lämpötilansa kyylärin vierestä olevalla anturilla??? mmhh......mietintämyssykkää peliin...joops jos tuo antura ohjaa ecun kautta tuota kompuraa, niin fööniä peliin. jo lämpiää ja sydeemi luulee että on kesä :))
noh ainakin auton lukot oon joskus sulattanut "hallituksen" kuumailmapuhaltimella. siihen sopii hyvin. tosiaan kovalla pakkasella ei varmaan kannata kytkee kyljestä, koska todennäköisesti korjauslasku on iiiiso.
Comment
-
T. Laakso
Aika jännä suojajuttu... aikaisemmassa japanilaisessani ilmastointia oli kätevä käyttää huurteenpoistoon -20C pakkasella jos oli koppi täynnä porukkaa. Kertaakaan ei valittanut tuo laite ja tuli erittäin kylmää kesäisin. Siinä ei siis ollut mitään suojaa tai varoitusta että pakkasella ei sais käyttää.
Hassua että eri C4:sissa on eri kynnyslämpötiloja ilmastoinnin päällemenemisessä. Minulla on tosiaan +4C. Kompura menee kyllä päälle (tuntuu nykäys tasaisessa ajossa) kun nappia pitää pohjassa pakkasella.
Comment
-
Jugga
Mutta eikö ikkunoiden huurunpoisto kytkin laita ilmastoinnin päälle ja ala huudattamaan laitetta täysillä?
Comment
-
Teemu, niin tuo mun uskomus siitä suojajutusta on ihan mun oman pipon alta löydetty, sillä ei ole totuuspohjaa.
Comment
-
Noniin. Kokeilin pitää hiutalenappia pohjassa, mutta kompura ei lähtenyt pyörimään. Ilman lämpötila oli n. -1.
Comment
-
Tuossa varsin informatiivisessa viestissä
http://groups-beta.google.com/group/...aa4767b4fa5f8b
kerrotaan vinkiksi, että kabiinin lämmettyä plussan puolelle saa pakkaskytkimellä olevan kompuran päälle pistämällä sisäkierron päälle, jolloin ilmastoinin höyrystinkennolle tulee lämmintä ilmaa.
Eipä ole tullut koskaan mieli kokeilla tuollaista, olen käynyt aina parkkihalleissa ilmastointirundeilla.
Comment
-
Kappas vain, aina sitä oppii jotain uutta. Olen kyllä kokeillut tuota sisäilmankiertoakin, mutta en tietenkään ole odottanut muutamaa minuuttia.
Comment
-
Porkkis, kyllä se 12V kompuralle on takuuvarma juttu, mutta sitä ei saa JÄTTÄÄ niin ja lähtä ajelemaan. 1-2 min auton ollessa tyhjäkäynnillä ja sitten lopetus. Öljyt ovat silloin voidelleet stefat, mutta mitään hurjempaa ei ehdi tapahtua.
Comment
-
Tuntuis siltä, niinku tuo sisäilmakiertojuttu ei toimis, tai sitte en ole tarpeeks kärsivällinen. Onko kukaan muu kokeillu?
Comment
-
Jugga
-
tjaalton
mulla pärähtää ilmastointi päälle noin +3-4C:n tuntumilla. Tuo saavutetaan silloinkin jos on ulkona pikkupakkanen ja auto seissyt kone lämpimänä hetken. Jotain hyötyä V6:sta ;)
Comment
-
No nyt sain pyöritettyä ilmastointia parkkihallissa, mutta yksi asia jäi mietityttämään. Auto oli hallissa n. puoli tuntia. Kun tulin takaisin, niin ulkolämpömittari näytti edelleen -5.5 ja yritin painaa hiutalenappia, niin ei lähteny ac pyörimään, mutta kun painoin sisäilmankiertoa, niin sit lähti. Kokoajan kuitenkin ulkolämpö näytti -5.5, sit kun ajoin ulos niin hävis hiutale ilmastoinnin näytöstä. Eli ilmastoinnilla ja ulkolämmöllä on vissiinkin eri anturit? Ulkona ei sit meinannu pysyä lasit huuruttomina, mutta sen syyn tiedänkin jo.
Comment
-
Ulkolämpötila-anturi on auton keulassa ja ilmastoinnin imuilmananturi on luultavasti ilmakanavassa. Auton sisätilojen lämpö mitataan sitten vielä omalla anturillaan (tai antureillaan).
En tiedä olenko oikeassa, mutta minulle jäi ex Audistani sellainen käsitys, että se mittasi myös ilman kosteuden...siis automaatti-ilmastointi. Kompura kävi/kuivatti autoa sateella, lämpötilasta riippumatta.
???
Comment
-
hyper
Kävin tuota samaa asiaa VAG korjaamolla kyselemässä. Olisinhan sen voinut ohjekirjastakin lukea, no suomalainen mies ei ohjekirjoja lue, siellä kuitenkin mainitaan että kylmällä säällä, alle +5C kompressori kytkeytyy automaattisesti pois, eikä sitä saa päälle painikkeellakaan.
Huoltomies kehotti ajamaan talliin, ja seisottamaan autoa yön yli, koska lämpömittari ei muuta lukemaa, jos auto ei liiku, pidin sitä huuhaana, mutta tämän ketjun perusteella se pitää paikkansa.
Eli auton pitää liikkua jotta tuon ulkolämpötilan arvon saa muuttumaan, tai sitten seistä todella pitkään lämpimässä.
Autossa siis automaaginen ilmastointi.
Comment
-
Anonyymi
Mä kyllä pidän tuota "huuhaana" edelleenkin että auton pitäisi liikkua..tai ainakin näissä uudemmissa ilmastointi lähtee päälle kun ajaa talliin/ parkkihalliin jossa lämpötila on 4-5 astetta plussan puolella. Ei nyt tietysti ihan samalla sekunnilla, mutta jo muutaman minuutin jälkeen kyllä lähtee..vaikka olisi paikoillaankin..
Comment
Comment