Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S4 100 etukaiuttimet -92

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Audi S4 100 etukaiuttimet -92

Ollaan tässä muutaman päivän kaverin kanssa pähkäilty Audin etukaiuttimien kokoa. Autosarjan asentaja kertoi että on 4" eli pieni ja kiinni sillä tavalla, ettei siinä käytetä ollenkaan perinteisiä kaiuttimen laipan laidoilla olevia sovitinreikiä johon siis saisi "normaalit" kaiuttimet kiinni.

Itselläni on ilmeisesti alunperin vakiona (S4:ssa, onko) Bosen systeemit koska hattuhyllyllä on Bosen kaiuttimet jossa vahvistin. Etupäästä en tiedä toistaiseksi, huomenna sekin selviää, mutta asentajan mukaan näin olisi. Mistä sen muuten tietää? Jos kaiuttimet on Bosen mutta muualta ei löydy mitään jälkeä merkistä niin mitä tämä kertoo?

Eli minkälaisia systeemejä olette rakentaneet saadaksenne autonne soimaan hyvin muilla kuin alkuperäisillä Bosen Soundsystens järjestelmillä (jos ne nyt on edes hyvät kunnon hifistin mielestä)? Jos tuo kaiutinkotelo on noin pieni niin ainoa mahdollisuus isompien satsien tuuppamiseen on ovikotelon "rikkominen".

Eiköhän kunnon erillisarja eteen ja taakse midit/6x9:t niin soi ihan hienosti. Sitten joku hillitty subbari.
    Jos on yhtä tiivis peräloosteri kuin V8:ssa, pitäis melkeen tehdä hattuhylliin subbarille reikä ja asentaa joku laadukas freeair subbari. Hyvässä äänen tuottamiseen ei tartte mun mielestä mitään isoa subbaria kuten 15". 10 tai jopa 8 riittää jos ei halua diskojunaa.
    Itse ajattelin asentaa 10" subbarin hattuhyllyyn, koska nykynen perälaatikossa oleva laatikko vie tilaa/ei toimi riittävän hyvin kun on hyvät äänieristykset.

Itse poistatin boset kun eivät toimineet uuden radion kanssa. Taakse normaalit 6x9:t ja sointi ollut paljon parempi kuin boseilla. Bassoa vaan bosessa oli ihan uskomaton paperikalvosilla 6x9 "subbareilla"

V8:ssa on hattuhyllyllä pyöreät ehkä 6,5" verkot joissa lukee bose, mutta kaiuttimet on 6x9:t oikeasti.
    Bosen kaiutin on sellaisessa muovikehikossa ja näkyy peräloosterista. Näin siis V8:ssa.

Comment

Noi satkun etukajarin paikat on vähän erikoiset ja hankalat. Itte tein ihan vanerista sellaiset adapterilevyt mitkä sitten survoin "kolmioimaisille" paikoille. DLS:n R4 on mulla toi erillissatsi. Diskantille tein metallista semmoisen kiinnityslenkin ja ruuvasin ihan orggispaikalle kii. Siitä tuli ihan hyväkin, saapi tarpeen vaatiessa hiukan suuntaa säädettyä kun sen suojaverkon ottaa pois ensin.
      Jakosuotimen värkkäsin sinne oveen, kotelon sisälle. Oli aika savotta, järkevämpiäkin paikkoja varmasti olisi. Kunhan tässä aikaa järjestyy niin teen kyllä tuon adapterin paremmin kenties toisesta materiaalista.. ideoitakin otan vastaan..

Comment

Onko S2:n paikat vastaavat kun S4:?

Oma mielipiteeni boseista (vaikken koskaan olekkaan kuullut) on selkeä ostajan rahastaminen.
        S4:n paikoista en tiedä, mutta omaan S2:een tulee kiinni:

4" keskarit vakiopaikalle, Diskantit (suunnattavat) kojikselle sen ilmanotto ritilän paikalle,
        6,5" midit ratin alle ja hanskalokeron tilalle valmistettuihin suljettuihin koteloihin, stage 2:n aikana oviin suuriin suljettuihin koteloihin.

Konttiin tulee 8" subi ihan takana olevaan syvennykseen vaihtajan kanssa ja varapyörän tilalle
        2x4-kanavaista vahistinta+prossu. Soittimeksi pioneerin P9 ja systeemi täysaktiiviseksi.
        Konti pohja täysin tasaiseksi, eli normaalisti mitään ei ole näkyvissä. Tavoitteena säilyttää auton alkuperäinen ilme ja mahdollisesti parantaa sitä.

Projekti on johdotusvaiheessa ja systeemillä tullaan kisaamaan Fascan autosound kilpailuissa.
        Projektista julkistan kuvia tietoa ja tarinaa kunhan se se valmistuu.

Comment

Oletteko käyneet katsomassa näitä toteutuksia? Kalliitahan ne vain ovat...
          http://www.jehnert.de/en/

Comment

Minulla on kaiuttimet vain etuovissä. Taitaa olla niin, että Saksasta hankituissa autoissa on erilaisia varustetasoja? Minulle ne riittävät hyvin eikä lisätärvetta ole.

Comment

S4:n etukaiuttimien paikalle ei tosiaan mene kuin 4" ilman ongelmia. Mulle on tulossa myös DLS:n R4:t jotka on kuulemma todella asialliset vehkeet. Takana siis on 10" suppari johon tehdään oma kotelo niin että se takaluukun takaosassa oleva korotus tulee huomioitua eikä kotelo tule siitä ulospäin. Vahvistin on kiinni takapenkin selkämyksessä supparin vieressä. Paikallaan edelleen Bosen alkuperäiset takakaiuttimet, jotka tosin ei toimi kunnolla. Saattaa olla että otetaan kokonaan pois tilaa viemästä (kartio/vahvistinkotelo tulee 10 cm. supparin tielle).

Lähinnä mun kysymys kuuluikin, onko mahdollista jollain tavalla tehdä etuovien 4" kaiutinpaikoille jotain muutoksia ilman että joutuu alkaa vääntää koteloita suuremmiksi eli rikkomaan alkuperäistä kaiutinpaikkaa?

Comment

Tiedoksi muuten asentajan kertomana seuraava asia Bosen käyttämisestä uusien soittimien kanssa.

- Jos kyseessä Boset jossa kaiutinkohtainen vahvistin

Uudesta soittimesta voidaan ottaa suoraan linjalähdöistä ulostulot kaiuttimille ja käyttää Bosen alkuperäisiä vahvistimella varustettuja kaiuttimia

- Jos kyseessä erillisellä vahvistimella varustettu Bose

Soittimiin on saatavilla adapteripalikka jolla soittimen saa kiinni heittämällä systeemiin

Muistutukseksi myös seuraava:

- Sellainen soitin jossa suppariohjaus erillisenä

Mahdollista hyödyntää systeemi niin että supparia ohjataan soittimesta erilliselle vahvistimelle, sieltä takaluukun suppariin. Samalla käytetään Bose adapteria tai linjalähtöjä alkuperäisille kaiuttimille.

Comment

jep. 10" subun (dls mw10) laittelen ittekkin tonne takatilaan, takapenkkien taakse. Vahvistin on siinä kuskinpuoleisessa "takasivulokerossa(avantin takaosa)" jonne juuri ja juuri mahtu vanha pioneerin 2 kanavainen pääte.
                  Sen huomasin noita ämyreitä tutkiessani että takaovissa on omat bosen vahvistimet (joiden sulakkeetkin on kivasti ovipahvin takana ;-). Niihin ohjaan ihan linjatasoista signaalia soittimen takanta iso-liittimestä. Tosin noista ei vielä suurta apua ole, molemmat takaovien bassot sököjä vain diskantit toimii.
                  Etukajarit toistaiseksi soi ihan soittimen antamalla ruudilla mutta oma pääte ois poikaa niihinkin.

Comment

Itse olen ajatellut myös DLS:n erillissarjoja. Taakse B5 ja eteel PS4. Onko kellään kokemuksia, eli onko päässyt vertaamaan onko suurta eroa laadullisesti äänessä R4 ja PS4 sarjojen välillä?

Comment

minulla dsl r4 eivät mahtunut eteen. ne ovat selvästi pienempi kun vakio nokian versiot. audi käytää DIN kokoja eli nokia vakio koko ei ole 10cm mutta oikeistaa 11cm halkaisia.

JBL 408 gti menis heittämällä ( jopa samat 3 kiinikkeet ) mutta ei ole valmistettu enään.

Comment

Onko nuo kyseisen mallin etukaiuttimet aktiiviset? Ainakin takakaiuttimet olivat (Nokia).

Comment

Minulla on nuo Jehnertin paneelit ovissa. Ne siis ovat tehtyjä 100:sen oven muotoihin. Ainoa mitä piti tehdä oli kääntää Webaston kontrolliboxi ovilokeron etuosasta sen takaosaan.
                          [/img]

Comment

C4:n etukaiutinkotelot vaikuttaisivat olevan bassorefleksityyppiä. Onko tietoa mikä mahtaa olla noiden viritystaajuus? Oletteko kaiuttimia paremmaksi vaihtaessanne kokeilleet tukkia refleksiputkia? Tämän mahdollisista vaikutuksista olisi kiva kuulla kokemuksia.

Itselle on tulossa eteen Focalin K2 Power 4-tuumaisena. Ihmeitä en noilta odota, mutta kylläkai mikätahansa erillissarja nuo alkuperäiset voittaa.

Comment

Minua kiinnostaisi noiden koteloiden tilavuus tuon viritystaajuuden ohella.

Tuon kaijutinelementin kiinnityksen voi helposti askatrrella puulevystä tai vaikka pellistä, mutta kaiuttimen asennussyvyys olisi myös kiva tietää. Itse tahtoisin basso-osaston ylempään päähän vähän ruutia, että saisi basistinkin tekemisistä paremmin selvää ilman jumalatonta kuminaa, mihin tuo orkkis Nokialainen on himpan taipuvainen. Tarkoitus olisi päästä johonkin 80 Hz tietämille, joten 4" -elementti alkaa olla vähän pieni.

Erillisellä mid-bassolla saisi paremman, mutta en haluaisi ruveta moukkaamaan noita pahveja isommin.

Jos jollain sattuu olemaan alkuperäinen ovikaijuttimen kotelo irrallaan, olisin kiitolinen mitoista.
                              Keskibassoista alaspäin alkaa homma olla hanskassa.

Comment

Working...
                              X