Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jännitteen poukkoilu ja valojen vilkkuminen sen mukaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jännitteen poukkoilu ja valojen vilkkuminen sen mukaan

    Eilettäin hienossa talvisessa lumipyryssä alkoi valot vilkkumaan ja jännittemittarin viisari poukkoilemaan. Mietin onko laturinhihna niin löysällä, että kosteassa kelissä olisi oikein luistamaan alkanut. Mutta kun hihnaa kiristin niin ei se niin hirveen löysältä tuntunut.

    Tuli mieleen olisiko vika jännitteen tasaimessa, mutta eikö se ole samassa paketissa hiilien kanssa? Tuon paketin olen kyllä vaihtanut sinne pari vuotta ja n.30-40tkm sitten.

    Olisiko ideaa mahdollisista muista vikapaikoista? Ainakaan tuon tänään aamulla n. 40km ajelusas en mitään huomannut.

    Kärryhän on typ89 Coupe 2.2

    #2
    Hyvin mahdollista että jännitteensäätimen takuuaika on umpeutunut. Ja kyllä, se on se laturin hiilipaketti joka on kahdella ruuvilla kiinni. Kun vanhaan laturiin vaihdetaan uudet hiilet ne eivät välttämättä istu suoraan laturin kollektoriin syntyneisiin kulumauriin, jonka myötä kipinöivät voimakkaasti ja kuluvat nopeasti. Onneksi osa ei ole kallis eikä vaikea vaihtaa. Suosittelen tarkistamaan myös moottorin-korin-akun väliset maadoitusjohdot hapettumien varalta.

    Comment


      #3
      Onko kyseessä paljon ajettu laturi? Muistan, että satkun laturiin ois joskus vaihdettu nuo hiilten vastepinnat eli liukurenkaat. Äkkiä päätellen uudet hiilet eivät kestä pitkään, koska niiltä vaaditaan pituutta enemmän kuluneiden vasteiden vuoksi. Kuluvat useita millejä kuopalle hiilen kohdalta.

      Comment


      • #4
        Pari viikkoa sitten vaihdoin kädin laturiin liukurenkaat, jotka sorvattiin pyöreäksi. Samalla luonnollisesti uudet hiilet.
        On tuo liukurenkaitten vaihto jokseenkin työläs homma, tosin...

        Comment


        • #5
          Coupehan on rullannut n.274tkm tähän päivään mennessä. Joista minulla talviauton ominaisuudessa kolmessa vuodessa 70tkm.

          Ongelma hävisi toistaiseksi, joten pitänee tarkkailla tilannetta. Voishan tuon hiilipaketin irti käyttää, niin sittenpä tietäis oliko se ongelma. Vois kauniimpi osapuoli rauhallisemmin mielin ajella kun itse lähen Kiinan reissulle. Sieltä voipi olla pitkämatka tulla pelastamaan...

          Sen ainoan kerran kun Coupella olen tienpäälle väliaikaisesti jäänyt oli syynä tuo hiilipaketti.

          Comment


            #6
            Minulla on kerran ollut samantapainen "vilkkumisongelma" uudehkon jännitesäätimen kanssa (tarvike) tuli kuntoon säätimen vaihdolla. Yksi mahdollisuus on löysä ruuvi jännitesäätimen (hiilipaketti) kiinnityksessä, sehän saa maadoituksen sitä kautta.

            Ps. noin 400 000 km lukemissa jouduin vaihtamaan liukurenkaat aikanaan 89 mallin A 100 5D autoon.

            Comment

            Working...
            X