Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 soimaan hyvin!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 soimaan hyvin!

    Yritin hakua, mutten löytänyt A6:sesta pahemmin..

    Eli, auton soundit on aika tunkkaiset verrattuna edelliseen autoon.. Uutta kaiutinta ja ohjelmalähdettä olisi hankinnassa nyt, vahvistin ja subbari myöhemmin.

    Minkäkokoiset elementit sopii eteen/taakse?

    Kuinka syvät elementit mahtuu?

    Olen katsellut Peerlessin ja Focalin elementtejä, ohjelmälähteeksi Blaukkarin Bremen tai Seattle.

    Ehdotuksia ja kokemuksia vaan tulemaan!

  • #2
    Lueskelin foorumia ja osui tämä viesti silmiin,

    Itellä on kanssa tarkoitus asentaa vanhan auton kamat Audin kasettirammarin tilalle

    Eli vahvari konttiin ja pioneeria kojetauluun ja DLS:sää oviin.

    jos jollain olisi hyviä neuvoja sisustan purkamiseen niin niitä ottaisin vastaa

    Comment


      #3
      92.v.100seen ainakin menöö alkuperäis paikoille eteen 4.toomaiset pienellä klipparoinnilla ja taakse 5.varttiset.ilman et tarvitoo reikiä muuttaa jos haluaa säilyttää alkuperäisen verhoilun ehjänä

      Comment


      • #4
        Nikke:

        Asensin kesällä Peerless D6:set (6,5" + diskantti) eteen ja taakse. Elementit mahtui kun asennusrenkaan otti pois. Sarjan mukana on jumalattoman kokoinen jakosuodin, joka loppujen lopuksi piti laittaa ovikoteloon.
        DLS:n kaiutinsarjat, ei "ökymallit", sisältää melko sopivan kokoiset jakosuotimet jotka voi mahtua ovirakenteisiin.

        Itselläni vahvariprojekti on jäissä kun en tiedä kannattaako varapyöräkoteloon rakentaa subia. Sisustan repimisessa askarruttaa mistä 50mm virtajohto kannatta viedä läpi? Jos virrat menee auton toisella puolella ja signaalikaapelit toisella niin vedänkö kaiutinpiuhat samalta puolelta kun signaalin vai esim. auton keskeltä, keskikonsolin kautta.

        Kokemuksia?

        Comment


        • #5
          ^Eihän ne Peerlessin suotimet jumalattoman kokoset ole, ihan normi kokosethan ne on ainakin kuvan perusteella. Ja hyviä suotimia ei saa pieneen tilaan, eli jos haluaa laatua, niin sitten pitää kärsiä tuollaisesta. En tiedä miten A6:ssa on, mutta omassa ainakin oli ovipahvin alareunaan pultattuna suotimella tilaa oven ulkopeltiin asti :)

          Varapyöräkoteloon on hyvä rakentaa kotelo, kunhan vaan tekee tarpeeksi tukevan. Virtajohto kannattaa viedä kynnyslistojen alta. Jos et kovin montaa tehokasta päätettä aio ajaa, niin silloin riittää ohempikin virtajohto esim. 21mm2, toisaalta virtajohto ei ole koskaan liian paksua. Signaalikaapelit ja virtajohto kannattaa tosiaan viedä eri puolelta autoa ja kaiutinjohdot sitten vaikkapa auton keskeltä tai jos haluaa päästä helpommalla, niin signaalijohtojen kanssa samalta puolen.

          Alkuperäiseen kysymykseen: Peerless on varmasti hyvä valinta. Hinta/laatusuhdetta on kehuttu paljon ja voitti se Autosoundin testinkin, ainoa moite oli midin ponnettomuus. Peerlessiltä on tullut myös uusi kaiutinsarja R5 ja R6, ne on hiukan hintavammat, mutta laatu tuskin on huonompi. Varteenotettava vaihtoehto on myös Rainbow, siltä löytyy myös A6:een mallikohtainen kaiutinsarja. Itsellä on Rainbown halvin 4" erillissarja ja tykkään kovasti. Ensi kesänä tulee päivitys humppapuoleen ja uudet Rainbown midit on jo sitä varten hankittu :) Suosittelen kyseistä merkkiä!

          Comment


          • #6
            Mulla ois edellisen auton jäljiltä DLS:n MS6 erilissarja joka oveen. eli 6.5 mid basso mahtuu siis oviin. jakosuotimet ei oo penimmästä päästä, mutta eikähän nekin oviin mahdu. Joskus näin kun jakosuotimet oli asennettu VW passatissa takapenkin pehmusteen alle. Siinä vaihtoehdossa tosin tulee tuplapiuhat pidemmän matkaa

            Vahvistimena on DLS: A7, eli aikamoinen jööti. Leonissa se oli vararengaskotelossa. täytyy tutkiskella sitä vaihtoehtoa myös tämän auton kohdalla. Mistä kohtaa kannatta tuoda virtakaapelia autoon sisälle?

            Ilman muuta virta ja vahvistimen heräte eripuolilta kuin signaalijohdot. Kaiutinpiuhat ei mulla ainakaan aiheuttanu häiriötä signaalipiuhoihin vaikka meni vierekkäin ovikotelossa. Keskeltäkin voi viedä erillään muista, mutta tulee enemmän purkamista...

            En ole ehtinyt tarkemmin tutustua vielä autoon mutta eiköhän tässä jossain vaiheessa kerkeä..


            Sisustan purkaminen vaikuttaa vähän monimutkaisemalta kuin oli vanhan auton kohdalla, mutta eiköhän siitäkin selvitä kun rupeaa rauhassa tutkimaan.


            Mites kun alkuperäisen soittimen tilalle laittaa jälkiasennusmankan, niin onko asennukolon reuna sen verran syvällä että on vielä mahdollisuuksia saada se radion eteen tuleva luukku kiinni?

            Comment


              #7
              A6 soimaan

              Morjes,

              onko joku tietoinen millaiset diskantit ovat -01 A6 etuovissa. Minulla on lojunut kaapin perillä Infinityn CS1B- 3-tie sarja, jossa on nauhadiskantit, ja silmämääräiseti katottuna ne saattaisi jopa sopia etuoviin. Audin oma jakosuidin ei varmaankaan ole paras mahdollinen parametreiltään Infintyn nauhoille, mutta sitten voisi kokeilla infinityn omaa jakosuodinpurkkia. Sarjaan kuuluu myös 4" keskiäänikajarit, ne on kyllä liian pienet etuovien keskiäänisiin verrattuna.

              Comment


              • #8
                Nyt on tutkiskeltu.

                Aion viedä virtakaapelin ECU kotelon kautta sisälle. Läpivienninssä on jo valmiiksi leikattu se nökö pois joten reikä on valmiina.

                Seuraavaksi tiedustelisin että miten saan irti sen ikkunan avauskytkimien paneelin? Muut liittimet saa kyllä kivasti auki ovipahvista, mutta kyseinen liitin on niin syvällä kolossa ja aukeaakin juuri väärästä kulmasta että tarttee melkein ottaa irti se paneeli.

                Kannattaako muuten vaihtaa takovien aktiivi setti pois vai jättää paikalleen?

                Mulla olis taaksekin kajarit. mutta kävimielessä että jos siltais vahvarin ajamaan vain etupäätä ja subbaria?

                Kokemuksia

                Comment


                • #9
                  tiedustelisin että miten saan irti sen ikkunan avauskytkimien paneelin?
                  Snadilla ruuvimeisselillä kahvan etupuolella olevan reiän läpi. Sisällä on hakanen jota tarvii työntää sisäänpäin (eteenpäin), sen jälkeen paneli irtoaa helposti.

                  Comment


                  • #10
                    2 päivää autoa repien ja asennuksia tehden olen tyytyväinen.

                    Laitoin vahvarin konttiin vararengaskoteloon. Mahtuu just eikä melkein.

                    Nyt alkuun laitoin vain etuoviin kauittimet, niiltä vedin diskantilta ja bassolta omat johdot konttiin.
                    eli etupäähän käytänvahvistimen jakosuodinta.
                    Ms6 elemetti menee kivasti oveen ylimääräistä tilaa ei juuri jää. sarjassa tuleva diskantti menee kanssa alkuperäiselle paikalle todella hyvin,

                    Virtakaapelin toin ECU-kotelon läpi, ja siitä jalkalistojen alle

                    Äänimaailma muuttui todella paljon parempaan päin. Diskantista tuli paljon kirkkaampi ja subbari tuo kunnolla potkua alapäähän.

                    Alkuperäinen "jakosuodin" on kyllä yksinkertaisin viritelmä mitä voi jakosuotimeksi kutsua, konkka diskanttipiuhassa...

                    Sitten kysymys, Joss otan orkkis subbarin plugin irti, mykistyykö takakaiuttimetkin?

                    Comment


                    • #11
                      A6 Soimaan

                      Itsellä vastaavanlainen projekti edessä,ja näin ensikertalaisena Audi A6:n omistajana olisi hienoa esim.katsella muiden asennuskuvia ja sen sellaista, infoa lähinnä kaivataan,miten muut ovat parannelleet audio järjestelmää.
                      Omalla kohdalla projekti alkaa ohjelmalähde päivityksellä eli Blaupunkt Bronx mp75 kojetauluun ja Hertz 12" Basso, Spl-4002 vahvistimen kera taka luukkuun, autossahan on vakiona tuo Bose Concert 1 setti ja se oikein miellytä korvaa, erillisarjaa eteen pitäisi vielä jossain vaiheessa etsiskellä koska keskiäänet ja diskantit ovat surkeat...
                      Miten tuo Bose:n järjestelmä reagoi tuohon "jälkiasennus" bassoon ja vahvariin, ovathan ne tavallaan eri piirissä?
                      Voin itse yrittää laittaa jotain kuvia matkan varrelta kun projekti alkaa...

                      Kiitos etukäteen vinkeistä.

                      Comment


                      • #12
                        Oman auton perusviritysten ääni kelpaa hyvin, kun auto on paikallaan ja moottori sammutettuna. Moottorin kun käynnistää, niin hälyäänet lisääntyvät, ja jossain 60km/h jälkeen alkaa jo syödä miestä. 100km/h ajaessa ei viitsi edes kuvitella pitävänsä mankkaa päällä, kun suhinaa ja alusta/rengasääniä riittää vaikka muille jakaa. Jos olisi rahaa, aikaa ja tietotaitoa, niin esim. Honda Legendin tyylinen vastaäänillä sivuäänien hiljentäminen olisi kiva, tai sitten vain parempi äänieristys. Sitä ennen on ihan turha minun lähteä päivittämään auton äänentoistoa, kun musiikki kuitenkin hukkuu melun alle.

                        Comment


                        • #13
                          Humms. Oisko siellä ECU lootassa paljonki tilaa läpivienneille? Itse tumputin sen samasta reijästä mistä menee sisätilan haaroitin. Oli suht työläs. :)

                          Comment


                          • #14
                            sama vika, mutta aika helpostihan tuon sai ujutettua kun käytti sisäpistokkeet johtoa vetimenä :D
                            Kantapään kautta opittiin laittamaan se tiiviste kunnolla. Meinas tulla pesun jälkeen vesi sisään :|

                            Comment


                            • #15
                              Ecu kotelossa on ihan hyvän kokoinen reikä sille virtakaapelille.

                              koteloon sisälle johdon saa siitä kumin läpi mistä muutkin johdot tulee. siinä on itseasiassa sellainen "nappula" jonka pois leikkaamalla siihen saa ihan siistin kolon.

                              Comment


                              • #16
                                Ovipahvit pitää siis ottaa kokonaan pois jos sinne alkuperäisille paikoille aikoo 6,5" erillissarjaa asennella? Kun itselläkin on jäänyt DLS;n MS6 sarja ylimääräiseksi niin voisi sen joku kerta askarrella etuoviin...

                                Comment


                                • #17
                                  Joo pahvit irti vaan. ei ole paha rasti.

                                  yläreunasta etu ja takaosassa pahvia pikkuruuvit auki ja nostaa irti. plugit auki ja pahvi on irrotettu. Ikkunan avauskytkimen irrotus on mainittu aiemmin tässä topicissa

                                  Ms6 sopi valmiisiin kiinnityskohtiin mitä pahvissa on. Diskantin kiinnityskin onnistuu kun alkuperäissen diskantin kiinniitysrautaa hieman taittelee

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lainaanpas topiccia.

                                    Vaihdoin soittimen tuohon profiilin autoon, ja kaiutinlähtöjä ei iso-liittimessä ollut kuin etupäälle.

                                    Katsaus takaluukun oikealle puolelle paljasti, että autossa on mitä ilmeisemmin joskus ollut Bosen systeemit, jotka on riisuttu pois, ainakin siis subi. Vaaleanpunainen mötikkö siellä roikkui johtojen varassa, ja kaiutinpiuhat oli katkaistu.
                                    Takakajarit eivät siis soi tällä hetkellä ollenkaan.

                                    Kysymys, onko siis niin, että Bosen subi/vahvari yhdistelmä hoitaa vain takakajarit ja subin, etukajarit tulevat aina soittimen kautta?

                                    Jos nyt lähden tuonne virittelemään jonkun tarvikevahvarin, niin voiko surutta käyttää nuita jäljelle jääneitä piuhoja tuosta Bosen liitinsatsista?

                                    Toinen kyssäri, tallista löytyisi b5-korisen ässän Bosen subivahvarisysteemi, siitä löytyy kaksi liitintä, ja nythän mulla ei ole kontissa kuin vain se yksi vaaleanpunainen liitin, eli voisiko tuota b5-mallin subia hyödyntää tuossa jotenkin?

                                    B5:ssa taitaa kylläkin olla se subihässäkkä ollut vasemmalla puolella kontissa.....

                                    Comment


                                    • #19
                                      Lainaanpa minäkin. Eli varas kävi ja vei soittimen ja pahoinpiteli ovien kajareita (niitä alkuperäisiä, uskomatonta). Hyvä tilaisuus siis laittaa audiot uusiksi. Soittimeksi ajattelin Alpinen CDE-102Ri:tä http://www.autostudio.fi/product_inf...oducts_id=7439. Liitännät/ulkonäkö ja hyvät käyttökokemukset edellisestä Alpinesta puoltavat. Eteen kaivataan kipeästi uutta erillissarjaa ja nyt pohdin laitanko 4" vai 5,25". Blaupunktin car configurator väittää eteen maksimikooksi 130mm, mikä on siis reilu 3mm vähemmän kuin 5,25" koko, näin teoriassa. Syvyyden kanssa varaa pitäisi olla 60mm, ei siis ongelmaa. 4" menee suoraan, niin olen ymmärtänyt, mutta tarviiko 5,25" sarjalla pahoinpidellä ovipaneeleja ja onko edes järkeä laittaa isompaa kun soitin vastaa yksin soundeista? Olen arponut Rainbown slx 210/210 deluxe/230 deluxe mallien väliltä http://www.fanaticaudio.com/tuotteet...&valmistaja=29, saa ehdottaa muutakin. Ja entäpä johdotukset, vedetäänkö uusiksi ja jos niin mitä piuhaa ja kuinka paljon?

                                      Ja sitten on vielä se hattuhyllyn aktiivisarja. En ole varma onko se Bose, mutta aktiivi kuitenkin ja toimii. Ei tosin omaan korvaani kuulosta mitenkään mahtavalta, mutta pitää ainakin riittävän kovaa mökää. Kannattaako, tai maksaako vaivaa lähteä vaihtamaan sinne jotain hintaluokan ~100€ settiä kun ei kuitenkaan lähdetä rakentamaan mitään hifiautoa? Johtoremontti ja kenties jotain muutakin ongelmaa kenties vaihdon yhteydessä? Joku 2 tie koaksaali kait fiksuin vaihtoehto jos vaihtoehtoa hakee? Ehdottakaa jotain, tai tyrmätkää vaihtoehtoajattelu... Tiedän hyvin vähän autohifistä (rautalanka on hyvä) mutta peukalo ei sentään ole keskellä kämmentä :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Turve vaan kaikille.

                                        Topikkiä sivuten: (Autona siis A6 2,5TDi vm. 2000)
                                        Laitoin tänään Alpinen CDE-9880R:n (ei tosin muutu ihan punaiseksi mutta sentään oranssiksi...) tuonne orkkis Choruksen tilalle mutta eihän se ihan heittämällä sinne mennyt...

                                        Päivän kuluessa selvisi muutama asia...
                                        Ensinnäkin nyt ja heti - mentaliteetillä Kouvolasta ei saa Audoon oikein mitään suoraan käyvää audio-osaa, kuten esim. johtosarjaa korvatakseen alkuperäissoittimen.
                                        Siis askartelemaan.

                                        Albiino ei testailun perusteella jostain syystä osaa antaa takakanavia linjatasoisina jos soittimen omat pääteasteet on valittu päälle. Pakko oli siis ottaa kaiutinlinjasta signaali takapään aktiiveille ja testeistä saldona turhaan tuhottu laadukas RCA - kaapeli.
                                        Autossani ei siis käsittääkseni ole mitään Bosen systeemiä mutta aktiiviset takakaiuttimet kuitenkin. Ääntäkin niistä tulee ihan kohtuullisesti mutta laatu ei todellakaan säväytä. Niinpä Jossea kannustaakseni totean että tunkio kutsuu orkkis - settiä.
                                        Enkä todellakaan ole mikään autohifisti mutta koska Audi on niinkin hiljainen auto kuin se on (edellinen oli FoMoCon tuote) niin pakko siihen on ihan vähän panostaa.
                                        Kotiteatteri toisaalta on vaihtelevan intohioisena harrastuksena tyyliin alle 80" kuva ja servosubbaria huonommat bassontoistolaitteet on turhia. Henk. koht. mielipiteenä auto on huonoin mahdollinen musiikinkuuntelupaikka AUDIOmielessä; käytännössähän siinä istutaan kaiuttimen sisällä ja PERINTEISEN hifistin mielestä se lienee aika typerää. Olen samaa mieltä.
                                        Siitä huolimatta aion kuitenkin muutaman satosen laittaa aiheeseen ja odottelen asiantuntijain mielipiteitä aiheesta.
                                        Itsellänikin olisi pari kyssäriä tietäjille:
                                        Onko littanoista aktiivisubbareista mihinkään?
                                        Jos ostaisin aktiivi-subin ja asettaisin jaon soittimesta esim. 120Hz katoaisiko typerä kumiseva resonanssi noista alkuperäisistä kajauttimista?
                                        Ilman subia ainakin soundi paranee (toki basson kustannuksella) kuminan osalta, mutta onko korostumaan syynä siis alkuperäiset kaiuttimet,subin puute vai mikä?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X