Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 quattro 2.8 1992

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 80 quattro 2.8 1992

    No niin, oli pakko ostaa joku kippo jolla voi vedellä kärryä ja löysinkin tuollaisen yksilön, löysin sen nettiautosta, ilmoitus on luultavasti vielä esillä:

    Audi

    Auto on oikein siisti ikäisekseen, mutta joitakin tyyppivikoja löytyy, eli kaikkein häiritsevin on mittaristo, lämpö ja polttoaine mittari kiukuttelevat, pitääpä purkaa mittaristo ja tarkastaa liitokset ym. Onko muuten mahdollista vaihtaa niitä sähköikkunoiden/peilien valoja? Osa kun on pimeänä.

    Auto kulkee ihan mukavasti, mutta keula kolisee kuopissa eli välystä löytyy, pitää zoomailla nuo jossain vaiheessa. Toinen ongelma on, että ilmeisesti renkaat pitää ihan helkutinmoista meteliä, ensin luulin että voiman siirto jurisee, mutta ääni ei muutu miksikään vaihdetta vaihtamalla tai vapaalla ajaessa. Renkaat onkin todella karkeat nastarenkaat, näyttävät ihan ok, mutta tiedä sitten kuinka vanhat ne oikein on.

    Vaikka ostin tuon Audin vain sen takia että saan jollain kärryä vedettyä on kuitenkin tarkoitus korjata kaikki nuo pikkuviat ja sähköistä on hyvä aloittaa. Autossa on keskuslukitus ilman kaukosäätöä, onko kukaan asennellut kaukosäätöä moiseen? Lisäksi keskuslukitus ei lukitse takaluukkua, pitäisikö sen niin tehdä? Jos niin onko tietoa mistä lähteä metsästämään vikaa?

    Liike vakuutti, että ilmastointikin toimii, vaikea testata tähän vuodenaikaan, mutta täytyy elää toivossa. Ainakin täyttöä se vaatii jos sille ei ole 15:sta vuoden aikana tehty mitään.

    Ei tämä satu olemaan kenenkään clubilaisen vanha tai tuntema yksilö? Ainakaan tällä hetkellä en tuota auto pidä kovinkaan kauaa, ihan liian pieni ja kuhan löydän sen "unelmieni" yksilön laitan tuon vaihdossa tai myyn erikseen. Itseäni vain harmittaa kaikki pienetkin viat autossa ja pakko ne on saada kuntoon mielenrauhan vuoksi =)

    #2
    Ikkuna- ja peilikytkimet saa purettua ja uudet polttimot tinattua tilalle. Haulla pitäisi löytyä asiasta ohjeita.

    Kaukosäädetty keskuslukitus on helppo asentaa, siitä taitaa olla ollut juttua tässä ihan lähiaikoina. Keskuslukituksen tulisi lukita kaikki ovet sekä bensakorkin luukun. Järjestelmä toimii yli-/alipaineella ja sille on oma pumppu. Luultavasti tuo takakontin lukon paine"sylinteri" on hajonnut/jumissa/jäässä, joten se ei liiku. Sieltä se vika löytyy.

    Edit: http://audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=27396

    Comment


      #3
      Onneksi olkoon. :) Siistiltä vaikuttaa, ainakin kuvien perusteella.

      Lämpö- ja bensamittarin temppuilu on ilmeisesti tosi yleistä, itsellänikin teki samaa. Otin mittariston pois ja vaiva korjaantui kun irrotin ko. mittareiden mutterit (muistaakseni) ja rapsuttelin kontaktipinnat puhtaiksi. Ne on muistaakseni heti esillä kun ottaa mittariston käteen, eli ei tarvitse edes purkaa.

      Namiskoitten valojen vaihtoon löytyy täältä tosi hyvät ohjeet: http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=26897

      Mulla on VDO comfort lock kaukosäädöllä, mutta asennuksista ei mitään hajua. Ehkä joku tietää. Lukituksen pitäisi toimia myös takaluukusta ja luonnollisesti lukita se myös. Keskuslukitukseen kuuluu myös takapenkit selkänojat.

      Comment


        #4
        Kiitoksia infosta. Tuollainen VDO comfort lock pitää asennuttaa pikimmiten. Muistaakseni minulla ei ole ollut koskaan autoa, jossa ei ole kaukosäätöä, joten todella outoa avata ovia avaimella =) Nyt pitää vain ihmetellä missä voin asennuttaa tuollaisen. Tosin laiskana ajettelin, että jos asennuttaisi tuon samalla kun käyttää auton huollossa Audilla (vaihdatan kaikki öljyt, suodattimet ym), pitää toki tiedustella hintaa ensin. Jos tietoa kuka tekee tuollaisten hälyjen/kaukoohjaimien asennuksia Kirkkonummen seudulla niin laittakaa ihmeessä.

        Mittarin otan tänään irti ja katson mitä sille voisi tehdä, olen aika varma, että vikana on täällä moneen kertaan puidut ongelmat. Takaluukun keskuslukitusta pitää ihmetellä, jos tosiaan tuo sylinterin painesysteemi on sanonut sopimuksensa irti, voiko sitä korjata vai meneekö uusiksi? jos uusimaan joutuu niin mitenköhän paljon siitä joutuu kärsimään?

        Ovien ym. valot pitää korjata joskus kun on aikaa, näyttää aika simppeliltä hommalta, mutta aikaa vievältä.

        Comment


          #5
          Onnittelut, ylen tyylikäs kulkine :)

          Rengasäänet voi tosiaan olla ongelma, tuntuu B4 olevan aika tarkka mallista. Itsellä ei (ainakaan vielä) kokemuksia erityisen hiljaisista kumeista, mutta kai niitäkin löytyy. Kovettuminen ajan kanssa pahentaa ääntä, oman kokemuksen mukaan.

          Jos oikein luen kataloogia, tuo takaluukun lukon palikka on "8A5 862 153 operating valve, tailgate/boot lid sedan" ja hinta 87,21 ? (päiv. elokuu -06). Eli voi siinä OK tuntipalkan tienata, jos paikallistaa vikaa... voihan se olla vaikka vuotava/irronnut alipaineputki.

          Comment


            #6
            Pikkumittarien sähkö tulee siltä transistorilta tai regulta tai mikä nyt taas olikaan. Siellä mittariston takana se on ihan "irto-osana". Veikkaanpa syylliseksi.

            Comment


            • #7
              Auto kulkee ihan mukavasti, mutta keula kolisee kuopissa eli välystä löytyy
              Ostin viime kesänä ton profiilin kikkareen ja tähän mennessä meille on kehkeytynyt oikein

              tiivis suhde :)

              Mulla meni vaihtoon samantien alapallot, raidepäät ja koiranluut. En ruvennut korjaamaan vain

              viallisia, vaan laitoin kaikki vaihtoon.

              Comment


                #8
                Nyt on ehtinyt hiukan tutustua vehjeeseen ja osan vioista korjattua =) Otin mittariston pois ja vaihdoin kaikki lamput ym ja tutkiskelin niitä juotoksia/liitoksia. Ilmeisesti tuo pelkkä purkaminen auttoi sen verran, että kaikki mittari heräsivät henkiin eli polttoaine mittari ja lämpömittari toimivat nyt, mutta lämpömittari menee vielä silloin tällöin ala-asentoon, jossain on vielä heikko liitos vai voisiko tuo johtua jo itse anturista?

                Tuo pelkkä kaikkien lamppujen vaihtaminen muutti mittariston ulkonäköä huomattavasti, kyllä sitä nyt kelpaa katsella =) Oli yllätys, että noinkin vanhassa autossa on se autocheck toiminto...

                Peräluukun keskuslukitus lähti toimimaan kun vain hiukan herkisteli sitä lukkosylinteriä, joten sekin puoli kunnossa. Nyt enää keskuslukitus/hälytyslaite kaukoohjaus niin hyvä tulee.

                Jeps, otin renkaan pois ja katselin hiukan noita niveliä, tulin siihen tulokseen, että saman tein laitan koko alustan uusiksi eli uudet iskarit/jouset ja nivelet, eteen sekä taakse. Vinkkejä mistä kannattaa moista pakettia kysellä?

                Luin aikaisempia keskusteluja katalysaattoreista, toisin sanoen niiden vaihtotarpeesta. Mistäs kyseisen huomaa? Auto on juuri katsastettu ja päästöarvot ovat hyvät eli sen perusteella voisi sanoa niiden olevan ainakin jossain määrin kunnossa?

                Tarkastin öljytkin, taso oli alamerkin kohdalla ja laitoin 0.5 litraa lisää ja nyt se on normaalilla tasolla. Tarkoituksena on viedä auto täydelliseen nestehuoltoon jossa vaihdetaan kaikki mahdolliset nesteet. Nyt kysynkin mikä on normaali öljynkulutus tuolle 2.8 moottorille (tuon ikäluokan) Entinen 2.7t ei vienyt vaihtovälillä yhtään (sitten kun sen sai tiiviiksi =) Öljyä ei vuoda mistään ja kaikki paikat on muutenkin kuivia joka on mielenkiintoista noin vanhassa autossa. Auton huoltohistoriassa on pieni aukko, viimeisin huolto on kirjojen mukaan tehty 115tkm kohdalla ja nyt mittarissa on 141tkm. Soitan entiselle omistajalla ja kyselen hiukan mitä autoon on tehty ja mitä on jätetty tekemättä. Myyjäliike kuitenkin kertoi, että autoon on vaihdettu nokkahihna ym. härpäkkeet, mutta siitä pitää saada varmuus.

                Ai niin, autosta myöskin puuttuu lohkolämmitin/sisäpistoke. Huomasin tuon vasta nyt sillä normaalisti auto on tallissa, tuokin pitää perskules asentaa =(

                Comment


                  #9
                  lämpömittari menee vielä silloin tällöin ala-asentoon, jossain on vielä heikko liitos vai voisiko tuo johtua jo itse anturista?
                  Voi olla anturikin, mutta huomasitko mittaristossa semmoisen 3-jalkaisen mikropiirin? Sen liitoksia kannattaa vielä ensihätään putsailla tai vaihtaa koko komponentti. tai jos sen haluaa varmuudeksi vaihtaa, niin elektroniikkaliikkeestä saa jänniteregulaattorin LM7810, joka käy siihen samaan paikkaan, kun kääntää sen piirin "selälleen". Hinta n.1,50?. Tuon komponentin tarkoitus on tasata lämpö- ja bensamittarin käyttöjännitteen 10V:iin. Käy myöskin kolvilla kaikki liittimien juotokset läpi.

                  Comment


                    #10
                    ...mutta lämpömittari menee vielä silloin tällöin ala-asentoon, jossain on vielä heikko liitos vai voisiko tuo johtua jo itse anturista?
                    Miulla oli anturi rikki ja teki juurikin tuota. Mittari näytti oikein, mutta välillä tippu alas ja nousi takas ylös. Anturin uusinta korjasi vian. Koitapa heilutella anturin johtoa. Se on sellainen nelinapainen liitin jossain päin moottorin yläosaa. Veekuus-miehet neuvokoon tarkemmin.

                    Comment


                    • #11
                      http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1717

                      Täältä kerhon kautta esim. saa hankittua osia.

                      Comment


                        #12
                        Muistaakseni oo jostain kuullu et näille vanhemmille audin V6:lle litra/vaihtoväli (10tkm) on vielä ihan normaalia. Itellä menny nyt ainakin se litra, mut saattaa johtua siitä ku vaihdoin öljy merkkiä.

                        Asennutin lohkon+sisähar. syksyllä muistaakseni 293? sis. osat, nesteet,lisäpätkän,työt ja kaikki. ei mielestäni paha. Oli kuulemma sisätilan lämmittimelle hankala löytää paikkaa ku oli kuulemma vähä ahasta =) Tietty säästää jos ite laittaa.

                        Comment


                          #13
                          Onko kenelläkään tietoa sähkökaavioista tuossa kulkuneuvossa? Autossa on cd-soitin, mutta se on kytketty perinteisesti niin että sähköt eivät katkea kun virtalukosta kääntää virrat pois. Etsin yleismittarilla sen karvan mistä virrat katkeaa pois avaimella, mutta kyseinen pinni oli väärä. Nyt mankka alkoi käyttäytyä niin, että nopeudella 85-100km/h mankasta pätkii virrat koko ajan eli taisin kytkeä tuon virtapiuhan "gala" signaaliin eli piuhaan jossa liikkuu nopeustieto.

                          Pitää ottaa mankka ulos uudelleen ja etsiä uusi "karva" minne tulee virrat virtalukon kautta, mutta jos löytyy info noista kytkennöistä niin tieto on tervetullutta.

                          Lämpömittarista vielä, se toimii aina samalla lailla. Eli kun ensimmäisen kerran laittaa virrat päälle mittari toimii, mutta vain hetken aikaa. Auton ollessa lämmin mittari kipuaa aina käynnistettäessa normaaliin lukemiin, pysyy siellä hetken ja menee sitten lepoasentoon. Siellä se sitten taas pysyy niin kauan kunnes käyttää virrat pois kokonaan. Luulen, että vika on tuossa anturissa tai johdossa, pitää zoomailla jossain vaiheessa tarkemmin. Yiritin jo kuikuilla sitä anturia jostain, mutta heikoksi jäi, oisko vinkkiä missä kyseinen anturi sijaitsee? Sitä jännite regua en epäile , sillä polttoaine mittari toimii nyt täydellisesti, muistaakseni joku mainitsi että se syöttää molemmille pikkumittareille virtaa?

                          Itse olen hiukan jo ihastunut tuohon pikku kippoon, aika symppis peli ja helmi ikäisekseen, mutta emäntä ei pidä autosta yhtään. Luulen, että tuo ei pysy perheessä kuin juuri sen verran, että sopiva allroad löytyy...harmittaa jo nyt, mutta katsotaan miten tässä käy...

                          Comment


                            #14
                            Lämpömittarista vielä, Eli kun ensimmäisen kerran laittaa virrat päälle mittari toimii, mutta vain hetken aikaa. Auton ollessa lämmin mittari kipuaa aina käynnistettäessa normaaliin lukemiin, pysyy siellä hetken ja menee sitten lepoasentoon. Siellä se sitten taas pysyy niin kauan kunnes käyttää virrat pois kokonaan. Luulen, että vika on tuossa anturissa tai johdossa
                            Jos bensamittari tuntuu toimivan nätisti kokoajan, niin vian ei pitäisi olla tuossa aikaisemmin kuvailemassani jänniteregulaattorissa. Eli taidat olla oikeilla jäljillä. Luutavasti anturi, voi kuitenkin olla myös mittariston juotokset.

                            Comment

                            Working...
                            X