Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ 44 lämmityslaitteen puhallin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Typ 44 lämmityslaitteen puhallin

    Lötkön lämmityspuhallin lähtee pyörimään vasta lekahoidolla, ts lämppärin koteloa koputtelemalla.
    Pikadiagnoosi ilman purkamista olisi, että moottorin hiilet ovat lopussa. (Ei ole laatu kohdallaan. Vasta 510 000 ajettu ja nyt jo hajoaa... ;-)

    Onkos noihin hiilet vaihdettavissa vai tuleeko keikka purkamolle?
    Saako lämmityslaitteen purettua pelkästään konehuoneen puolelta vai pitääkö purkaa kojelautaankin?

  • #2
    Kenno ainakin vaihtuu konehuoneen puolelta.
    Sisältä riitti, kun irroitti alahyllyt, niin lähti vaijerit ja muut pikku hilppeet irti.

    Voi tietysti olla, ettei puhallinta varten tarvitse purkaa noin paljon, mutta jos joutuu, niin kannattaa vaihtaa kenno samalla, jos vähänkin epäilee kuntoa, maksaa noin 50e.

    Nimim. 508tkm ja alkuperäinen puhallin... toistaiseksi...

    Comment


      #3
      Lämppäriä ei tarvitse irrottaa, ellei kenno vuoda. Puhallin lähtee suhteellisen mukavasti pois konehuoneen puolelta tai oikeammin konehuoneen ja ohjaamo välissä olevasta kourusta. Puretaan vaan raitisilmasuodatin sekä sen kiinnikkeet pois ja irrotetaan toiselta puolelta sähköjohdot moottorin päästä sekä moottoria kiinnipitävä lukkoprikka. Näiden operaatioiden jälkeen moottorin voi työntää pois.

      Noiden kilometrien jälkeen moottori pitänee uusia sillä todennäköisesti hiilien lisäksi kollektori on jo niin kulunut että ainakin se pitäisi vaihtaa. Lisäksi moori on kasattu niin, ettei sitä ole tarkoitettu huollettavaksi vaikka sekin kyllä tekijämieheltä onnistuu.

      Comment


        #4
        Kiitoksia vinkeistä. En tuossa ulkona uskaltanut kauheasti sitä kourun suojamuovia taivutella kun on jo osittain rikki muutenkin. Lumiharjan varrella mahtuu juuri sopivasti koputtelemaan moottoria sulakerasian yläpuolella olevasta raosta.
        Oikean puolen lasinpyyhkijä täytyy irrottaa, että sen suojamuovin saa kokonaan pois.
        Irtoaako se moottori muuten sulakerasian vai raitisilmasuodattimen puolelle?
        Raitisilmaläpän kotelo ainakin lähtee helposti irti.

        Comment


        • #5
          Puhallin!

          Kannattaa ostaa kokonaan uusi lämppärinmoottori koska ei maksa kuin noin 60euroa! olikohan motonetissä tai vastaavassa paikasa noita kaupan!Paremmiin muistavat kommentoikoot!

          Comment


            #6
            Niinpä näkyy olevan:

            LÄMMITYSLAITTEEN MOOTTORI AUDI 100
            Sisätilan lämmityslaitteen puhaltimen moottori
            100 83-- Puhallin+moottori. . . . . . . . . . . . . . . . . 13-1743 59.50 ???
            100 91-- Puhallin+moottori jos ilmastointi. . . . . 13-1989 79.50 ???
            100 89-- Esivastus puhaltimelle. . . . . . . . . . . . . 48-8213 39.50 ???


            Sitten varaosahaku purkamoilta:

            Roi-Osa
            Lämmittyslaitteen puhallin
            Varastonumero: 8247 (Ilmoita ottaessasi yhteyttä)
            Huomautus:
            Sijainti:
            Laatu: A1
            Hinta: 125 EUR

            Comment


              #7
              raitisilmasuodattimen puolelle

              Comment


              • #8
                "Irtoaako se moottori muuten sulakerasian vai raitisilmasuodattimen puolelle?"

                Kun laitat uuden takaisin, se on tiukka menemään paikalleen. Pieni "rasvaus" auttaa.

                Comment


                  #9
                  C4?

                  Tässä sen näkee että Audilla laatu sen kun laskee. C4:sessa mulla on flekti pimeänä jo 250 tkm jälkeen.
                  Lähteekö tuostakin flekti erikseen irti konehuoneen puolelta?
                  Korjauskäsikirjoissa väittävät että pitäis purkaa puolet autosta (tuulilasinpyyhkijät, keskikonsoli yms)
                  Auto siis vm 93 Quattro automaatti-ilmastoinnilla ilman raititsilmasuodatinta

                  Comment


                    #10
                    Lähteekö tuostakin flekti erikseen irti konehuoneen puolelta?
                    Lähtee jos tekee kotelolle kirurgisen toimenpiteen, muuten ei toivoakaan kun irroitussuunta on sinne oikealle jossa on ilmastointilaite tiellä.

                    Comment


                      #11
                      Puhallin vaihtui suhteellisen helposti:
                      -Irrota oik. lasinpyyhkijän varsi (13mm mutteri)
                      -Irrota lämppärikaukalon muovisuojus tuulilasin alta
                      (-Poista kaukalosta ämpärillinen kuivia lehtiä ja neulasia)
                      -Irrota raitisilmasuodatin (tai akku)
                      -Avaa kaksi ruuvia rintapellistä moottoritilan puolelta (10 mm kuusiokanta)
                      -Avaa raitisilmaläpän kotelon kolme ristipääruuvia ja vedä kotelo irti lämmityslaitteesta. Vaijeria ei tarvitse irrottaa.
                      -Irrota puhaltimen johto
                      -Irrota johtoliittimen ympärillä oleva lukkorengas.
                      -Vedä puhallin ja moottori ulos. Moottorin muovisuojus saattaa jäädä puhaltimen koteloon sisälle. (tarkista että tuli mukana)
                      -Voitele uuden moottorin muovisuojuksen kolme "jalkaa" esim saippualla.
                      -Paina moottori paikalleen. (Sopii vain yhteen asentoon.)
                      -Kasaa loput romut käänteisessä järjestyksessä.

                      Aikaa menee lämpimässä tallissa alle tunti siivouksineen.

                      Oli muuten vanhan moottorin hiilet ja kollektori totaalisen lopussa. Hiilet olivat kuluneet johtojaan myöten. Kollektorissa lähes millin ura.

                      Comment


                      • #12
                        Itsekin joskus vuosia sitten koputtelin puhallinta käyntiin yhdessä Audissani, sateella oli jonossa seisten hankalaa kun puhallin toisinaan lakkasi yllättäen pyörimästä. Hammastikkuvirityksellä sai hiiliä painettua sihen asti että pääsi laittamaan kuntoon. Oli se hienoa ajella kun vaihtoi uuden puhaltimen ja kierroksiakin tuli lisää.

                        Tähän aiheeseen voisi vielä lisätä yhden käyttökelpoisen kikka kakkosen. Jos on karvalakkimallin liukusäätimet (ei ilmastointia) ja kontakti pätkii, kannattaa laittaa rele säätimelle. Ei tarvitse edes vetää piuhoja mistään kun ohjaa vain suuremmat virrat releen kautta niin jo toimii ja puhaltaa kunnolla. Hommasin pari vuotta sitten yhden auton jossa oli liukusäätimet ja nuo kontaktit olivat pahasti palaneet. Tervehdytin kaksi suuritehoisinta aluetta releillä ja hyvin laulaa.

                        Comment


                        • #13
                          Lämmityslaitteen puhallin

                          Lämmitystä en näin kesän "helteillä" tarvitse, mutta jonkinlainen ilmankierto ohjaamossa olisi jopa suotavaa...eli puhallin toimi aikaisemmin ajottain...käynnistäessä oli mykkä ja sitten ajossa heräsi eloon...nyt ei enää toimi ollenkaan. Onko moottori mennyt vai säädinyksikkö ? Entä purkuohjeet...ja oliko kallis investointi ? Autoni on mallia 100 ja vm -86 1800 cc...ilman mitään "ilmastointihömpötyksiä"...

                          Comment


                            #14
                            Eikös nuosta tapaa mennä juuri se vimpstaaki millä puhaltimen nopeutta säädät. Eli hommaat uuden kytkimen ni taas pelaa.

                            Comment


                            • #15
                              Ennemmin kai viittais hiiliin.

                              Comment


                                #16
                                <100 euroa tarvikkeena, saa Startaxilta.

                                Comment


                                • #17
                                  Audi 200 Tbo -89 sisätuulettimen moottorin vaihto

                                  Apua tarvitaan asap. Sisätuulettimen moottori körmähti ja uusi ostettu. Ei vain tiedot ja taidot riitä vaihtamaan sitä. Löytyisikö täältä apuja ja neuvoja?
                                  Löytyisikö Varsinais-Suomesta vaikka kaveria joka osaa sen vaihtaa. Tarvis maahantuonti katsastaa auto, että saa sen liikenteeseen.
                                  Viimeksi muokannut Killeri; 13.4.2022, 19:04. Perustelu: Auton tiedot viestiin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Konehuoneen puolelta lämmityslaite irti ja halkaisemalla puhaltimen vaihto. Ilmastoinnin kennon jos saa pois edestä niin pikku puukotuksella vaihtuu paikallaan.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X