Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kylmää ilmaa sisään käännöksissä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kylmää ilmaa sisään käännöksissä

    Ok.Varmasti tästäkin juttua on ollut, mutta etsintä ei tuottanut tulosta.

    Kun hytissä on hyvät lämmöt sisällä ja ajaa esim. liikenneympyrään, jossa joutuu hiukan

    jyrkemmin kääntämään, niin jostain pöllähtää aina kylmää ilmaa sisään hetkeksi.

    Varmaan jonkun mielestä asia on evvvk, mutta kai tohon joku on syyn keksinyt.

  • #2
    Ettei vain G-voimat siirry hiukan vaakatasoon, ja auton sisällä kuopissa oleva kylmä ilma pöllähtää esiin.
    Tuota samaa ilmiötä huomaa hyvin vanhassa transporterissa (takatuupparissa) missä on puolikorkea
    väliseinä. Kyllä on mukavan lämmin jne, kunnes jarruttaa, ja takaosassa makaava kylmä ilma tulvii
    väliseinän yli ohjaamoon. Edit: vertaa kahvikuppiin jossa nestettä ja ajat mutkassa, valuu reunalta yli.


    Samaan sarjaan kuuluu myös (kasulla täytetty) ilmapallo pakettiauton sisällä,
    arvatkaa mihin suuntaan se liikkuu kun kiihdyttää. Papukaijamerkki jos meni oikein :)

    Comment


    • #3
      Tarkennetaan vielä, että ilmiö esiintyy tuossa profiilin autossa. Männä vuosina oli kakkoskoppa
      Golffissa sama juttu.

      Edellisessä Golf 3 Gti.ssä ei moista ilmiötä ilmaantunut.

      Comment


      • #4
        Pallo pysyys ihan kiltisti paikallaan :) Kumpaan suuntaan kaarrettaessa alkaa luita kolottamaan?

        Comment


        • #5
          Ei pysy pallo paikallaan, seuraava arvaus :)

          Comment


            #6
            Noh, mekaniikan peruslain (Newton I) mukaisesti kappale jatkaa tasaista suoraviivaista liikettään ellei jokin voima pakota sitä muuttamaan liiketilaansa, joka toki koskee myös suhteellista paikallaan pysymistä. Jos oletetaan että autossa olisi tyhjiö ja pallon ja auton välinen kitka olisi nolla, auton siirtyessä eteenpäin pysyisi pallo koordinaatistossa täysin paikoillaan, auton liikkuessa (eli eteenpäin ajaessa, aivan sama onko kiihtyvyyttä) pallo siis liikku auton suhteen TAAKSEPÄIN. Kuitenkin, reaalimaailmassa autossa on ilmaa ja lisäksi olettaen että pallo koskee kattoon, on kiihdytyksissä jne. pallon ja katon välillä kitkavoima. Edelleenkään, ellen nyt ole liian väsynyt, en keksi mitään syytä miksi pallo liikkuisi mihinkään muuhun suuntaan. Kuitenkin voi olla, että kiihdytyksissä autossa oleva ilmamassa aiheuttaa liikkeen johonkin muuhun suuntaan, riippuen toki monesta tekijästä.

            Noh, mikä on oikea vastaus?:)

            edit: typo

            Comment


            • #7
              Paikallaan ollessa ilmapalloon vaikuttaa maapallon vetovoima, G. Kiihdytyksessä G-voiman lisäksi tulee
              toinen kiihtyvyysvoima, joka muuttaa resultanttivoiman suuntaa hiukan taaksepäin. Autosta tulee
              virtuaalisesti korkeampi etuosastaan, ts sama kuin auto keulisi paikallaan. Ilmapallo kevyempänä pyrkii
              nousemaan, eli kiihdytettäessä ilmapallo liikkuu eteenpäin. Vastaavasti jarrutuksessa ilmapallo rullaa
              takaikkunaan.

              Eikös muuten parhaimmat jarrutusautot pysty lähelle 1G hidastuvuuksia jarrutuksessa? Sillonhan sen
              voiman suunta muuttuu aika paljonkin.

              Comment


              • #8
                Höpö, höpö. Newton I: Kun pallo on ilmassa ja narusta kiinni, pallo pyrkii säilyttämään liiketilansa eli siis on aluksi kiihdytettäessä paikoillaan ja jarutettaessa jatkaa matkaansa. Auton virtuaalikeulimiset ja g-string-voimat ovat mielenkiintoisia ilmiöitä. Entä, jos mennäänkin Australiassa eli pää alaspäin?

                Jatkot off-topiciin pois täältä, ja yleiselle palstalle asiaan pureutuva ketju.

                Comment


                • #9
                  Ei tämä ole OT:ta ollenkaan minun mielestäni. Tuo ilmapallo (ilman narua siis) käyttäytyy kuten
                  lämmin ilma autossa. Tämä tarkoittaa sitä että jos ilma autossa on sekoittumatonta (jalkatiloissa
                  takana kylmää, tai avantissa tavaratilassa, voi kokeilla kädellä), niin esimerkiksi kaarteessa tuo kylmä
                  ilma tulee "loiskumaan" ulkokaarteen puoleiseen kylkeen. Oikealle käännyttäessä kuskille tulee
                  kylmä, mutta pelkääjälle lämmin.

                  Ilmapallo on massaltaan niin pieni verrattuna sen kokoon ja ilmanvastukseen, sen takia se kuvastaa
                  paremmin lämpimän ilman toimintaa liikkuvassa/kiihtyvässä tilassa.

                  Sama koskee kiihdytystä/jarrutusta, kiihdytettäessä seostamaton kylmä/lämmin ilma tulee
                  aiheuttamaan ilman lämpenemisen auton etuosassa kun se raskaampi ilma menee maan
                  vetovoiman ja kiihdytyksen aiheuttaman yhteiskiihtyvyysvoiman "matalimpaan" kohtaan, eli
                  kuoppaan. Ajattele tuota maan aiheuttamaa kiihtyvyyttä ja auton kehittämä kiihtyvyyttä vektoreina.

                  Hölynpölyltähän tuo kuullostaa, huono ilmaisutaito, anteeksi sitä. Mutta tuo saattaa selittää sen, miksi
                  autossa voi tuntua viileältä hetken kun kiihtyvyydet siirtelevät ilmaa.

                  Maanläheisempi esimerkki: Jos saunan kaataisi kyljelleen, olisiko kuumin paikka enää katossa?
                  Sama asia.

                  Comment


                  • #10
                    mie kyllä veikkaisin just tuota et jalkotilassa ilma on paikallaan ja kun kanttailee niin sillon se kylmä ilma tuleepi sieltä jaloista naamalle, ite huomasin saman vaikka vasta päivän kerinny omalla audilla ajelemaan =) aika huonosti meinaa puhaltaa jalkotilaan kyseinen pirssi ja jos se sitä oikeen vuotamalla vuotas jostain kylmää sisälle niin luulis tuon nyt pienen pölläkän pitävän kun ajelee vähän kovempaa =) autona siis 90 quattro...

                    Comment


                    • #11
                      Kyl se sinne alaski ihan hyvin puhaltaa ku pistät pienemmälle niit keskisuuttumia =)

                      Comment

                      Working...
                      X