Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

pikkunavin toiminta + cd-lukijan vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    pikkunavin toiminta + cd-lukijan vaihto

    En "söörtsillä" löytäny selvää vastausta että onnistuuko tämän pikkunavin cd-lukijan vaihto siihen malliin joka ymmärtää DX karttapohjat? Autoni on A4 avant quattro -98 ja siinähän silloin on mitä ilmeisimmin tuo vanhempi lukija joka ei DX:sää ymmärrä!?
    Jossain oli mainittu että ei muuta kun hommata uusi lukija ja homma on plug and play! onko näin?

    Toinen kysymys: MIllainen tuo pikkunavi on käytännössä käyttää, eli onko oleellisesti huonompi kuin joku siirrettävä laite esim. Tom tom? Näyttöhän on tietenkin selvästi huonompi.
    Ääniopastus ilmeisesti kuitenkin tulee sieltä karttalevyltä mutta entä esim vaihtoehtoisen reitin laskeminen jos ajaa harhaan? Näkyykö näytöllä tietä ollenkaan vai ilmoittaako tuo nuoli vain aina kun tulee kääntyä? kokemuksia kaivataan jos jollain sattuu olemaan tämä pikku navi käytössä, itse en ole koskaan kyseistä laitetta käytössä nähnyt.
    Kyselen tässä koska jonkinlaisen navin hankinta on väistämättä edessä ja kiinnostaisi tietää että onko tuo pikkunavi sen väärti että kannattaa siihen ruveta uutta lukijaa hommaamaan ja asentamaan vai ostanko suosiolla jonkin mukana kuskattavan laitteen..?

    #2
    nostetaanpa tätä vähän ylös. Jos nyt kumminki jollakin sattuis olemaan jotain tietoa...?

    Comment


    • #3
      Tässä muutama ketju mistä voi kahlata tietoa:

      http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...highlight=navi

      http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...highlight=navi

      Comment


      • #4
        Tässä muutamia käyttökokemuksia ensimmäisen 1500 km matkalta omasta pikkunavista (BNS 4.2, 4B0 919 887 E) jonka päivitys BNS 3.1 laitteen tilalle oli todellakin plug and play. Vanhemman kanttinavin (4D0 alkuiset varaosanumerot, kantikas ulkomuoto) korvaaminen ei onnistu järkevällä vaivalla mitenkään.

        - Puheopastus kertoo nopeudesta riippuen ennen risteystä "prepare to turn right/left soon", maantiellä 600-700 metriä ennen, motarilla noin 1.2 km, kaupunkialueella ei välttämättä ollenkaan. Seuraava opastus tulee n. 400 m ennen risteystä "turn left/right after 400 meters" tai "leave the roundabout at second exit in 400 meters" tjsp. tilanteeseen sopivaa. Viimeinen opastus tulee n. 50 metriä ennen risteystä "please, turn next left/right"

        - Nuolinäyttö seuraa loogisesti puheopasteita. Laite tuntee erilaiset risteystyypit, ja näyttää aina asiaankuuluvaa nuolisymbolia tilanteesta riippuen. Minkäännäköistä karttanäyttöä ei ole, eli ei näytä "tietä" graafisesti. Mielestäni laite on kerrassaan oivallinen, tekee juuri sen mitä tarviaa eli opastaa perille oudoissa maisemissa. Ei tietysti ole niin leuhka kuin RNS-D tai varsinkin RNS-E, mutta hoitaa hommansa juuri niinkuin pitääkin.

        - Koska se on integroitu mittaristoon, myös pimeällä käyttö on jouhevaa, kun ei ole mitään kirkasta telkkaria killittämässä näkökentässä ja heikentämässä pimeänäköä. Ns. orkkissivulistamiehen navigaattoriratkaisu, eikä myöskään herätä varkaiden huomiota niinkuin standalone laitteet.

        - Käsijarrukahvan vieressä olevan (ainakin nuo B5 koriset, todennäköisesti sijainti on sama muissakin) käyttöliittymän logiikka on loistava, sen oppii muutamassa minuutissa kun laitetta ryhtyy käyttämään, eikä siihen sen jälkeen kiinnitä mitään huomiota.

        - Laite lukee karttalevyn varmuuskopioita. Karttajärjestelmä on Blaupunkt Travelpilot DX, joten karttalevyn varmuuskopioiminen ei ole ihan triviaali juttu johtuen safedisc suojauksesta.

        Toivottavasti näistä ajatuksista oli hieman apua. Voin mielelläni auttaa navin päivitykseen liittyvissä kysymyksissä tarkemminkin.

        Comment


        • #5
          Kiitti Heikki kokemuksista. Itsellä on myös edelleen tuo homma suunnitelmissa ja täytyi ruveta seuraamaan ebayta hieman ahkerammin.

          Comment


            #6
            Kiitokset Heikki!

            Perkele mulla taitaapi olla juuri tuo "kantti" boksi.. en o vielä käyttäny irti että näkis tuon varaosanumeron. Mikä tulee ongelmaksi jos tuota kanttinavia yrittää päivittää DX pohjia lukevaan versioon?

            Comment


            • #7
              Piuhoitus ja CAN-väylällisen mittariston puute. Kyllä sen tekee, mutta ihan järjetön savotta tuo mittariston vaihtaminen siten että kaikki toimii oikein. Paljon helpommalla pistät naviplussan jos OEM laitteessa pitää pysyä, jos ei niin katse aftermarket laitteisiin, niitähän saa jo alle kolmensadan ihan käyttökelpoisia pelejä.

              Comment


              • #8
                http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...m=150074521475

                Tuossa näyttäis olevan D- tai E-versio inhimilliseen lähtöhintaan, todennäköisesti lopullinen hinta kiivennee jonnekkin 140-170 euron välille. Siitä esim. laiturille :)

                Comment

                Working...
                X