Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin lumihiutaleen merkitys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastoinnin lumihiutaleen merkitys

    Lueskelin foorumilta juttuja lumihiutaleesta mutta enpä löytänyt selkeää selitystä tyhmälle kymykselleni ja kun ei ole tuota suomenkielistä ohjekirjaa...
    Toimiiko siis ilmastoinnin lumihiutalenappi kuten ECON-nappi, eli kun on nappi painettuna ja merkkivalo näytössä niin kompuran käynti estetty?
    Jäi jotenkin härämä kuva niistä muutamista viesteistä, että saattaisi olla juurikin päinvastoin. Kompura kuitenkin pakko-ohjaittaisiin päälle hiutaleesta? Mutta miten sitten olisi "säästöliekki" AUTO-asennossa, ei kai se noin voi olla...

    #2
    Hiutaleesta ohjataan kompura väkisin päälle. Onkos näissä etes mitään eco asentoja?

    Comment


    • #3
      Eiköhän se ole niin että, jos hiutale ei pala niin ei lähe kompura päälle vaikka mikä olis.
      Taasen jos hiutale palaa niin kompura lähtee tarvittaessa päälle. Eli ilmastointi käytössä

      Comment


      • #4
        Aha, no hyvä tietää. Pitänee laittaa hiutaleasentoon sitten.
        Kiitos vastauksista.

        Edit: Eikös lumihiutale pois päältä ole sitten ikään kuin ECON-asento, eli kompura ei lähde päälle mutta automatiikka jää. A6:n ilmastoinnissa taasen on tuo ECON-nappi mutta ei mitään hiutaleita.

        Comment


        • #5
          juu

          Comment


          • #6
            Otetaan vanhaa ylöspäin. Kuinkas tässä tapauksessa, kun lumihiutalenapista kompuraa ei saa käyntiin, (ei jää palamaan näytössä) mutta kompura lähtee käyntiin AUTO tilassa lämpötilaa laskemalla LO asentoon? Mitään vikakoodeja ei ole. Urs4 kyseessä.

            Comment


              #7
              Melko mielenkiintoista. Kompressorin pitäisi käydä aina, kun lumihiutale palaa, jos vain ulkolämpötila on on riittävän korkea (olikohan +5 astetta ->). LO-asennossa ohjainyksikkö taitaa automaattisesti käyttää kompressoria (hiutaleesta saa kuitenkin päälle ja pois), mutta ei se vaikuta siihen, käykö kompressori muissa lämpötila-asetuksissa vai ei.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Mika Jääskeläinen
                Kuinkas tässä tapauksessa, kun lumihiutalenapista kompuraa ei saa käyntiin, (ei jää palamaan näytössä) mutta kompura lähtee käyntiin AUTO tilassa lämpötilaa laskemalla LO asentoon?
                Katsoppa diagnostiinkan kautta kanavalta 52 mitkä segmentit on näytössä aktiivisena kun kompura ei pyöri/ei pyöri. Segmenttien selitykset löytyy http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml -sivun loppupuolelta.

                Comment


                • #9
                  Vaihdoin A6- boksin, kun toisessa Anelkussa takkusivat aut.ilmastoinnin valot. Noh, boksi ei taidakaan olla samanlainen. Lämpötila pitää olla talvella muutaman asteen korkeammalla ja nyt ilmastointi ei lähde päälle. Ei taida olla muuta konstia, kuin oman boksin vaihto? Autot siis A4-96 ja A6-95. Löytyykö ylimääräisiä nurkista, vaihdossa saa tarvittaessa tuon A6-boksin ja rahaa.
                  Viimeksi muokannut velsuk; 25.4.2009, 20:44.

                  Comment


                  • #10
                    a2 A/C manually switched off (A/C standby canceled)

                    f2 A/C Refrigerant High Pressure Switch (F118)

                    g1 g2 g3 System function OK (g1+g2+g3 must illuminate simultaneously to indicate system is OK.

                    Nämä segmentit löytyi. Korkeapaineanturista oli liitin irti lauhduttimen kyljestä. Oli unohtunut muita remontteja tehdessä laittaa takaisin. Ajelin lauantaina vähän pidemmän lenkin, niin avot, syttyi lumihiutale näytölle itsestään ja lämmöt oli AUTO asennossa 23. Ilman lämpötila oli sillä hetkellä 13,5°C. Nyt toimii myös lumihiutalenappi kuten pitääkin. Täytyykö lumihiutaleen syttyä myös silloin kun tarjoilee kompuraa automaattisesti päälle?

                    Olen herätellyt tässä tämän auton ilmastointia henkiin kun on ollut epäkunnossa parisen vuotta. Flektiä en saanut pyörimään kompuran pyöriessä. Output testin mukaan flekti olisi hengissä.

                    Comment


                      #11
                      Kyllä tuon hiutaleen pitäisi palaa aina, kun kompura on päällä.

                      Comment


                      • #12
                        Eli hiutale syttyisi, kun haistelija kytkee automaattisesti kompuran päälle. Jos näin täytyy olla, niin mulla ei syty. Ilmeni uusia ongelmia, eli riemuvoitto vielä kaukana.
                        Löytyi uudet vikakoodit. 20,1 A/C compressor voltage not OK - static ja 20,3 A/C compressor voltage not OK - sporadic

                        Oireilee tällä hetkellä seuraavasti: Kestää todella pitkään ennenkuin kompura kytkeytyy päälle automaattisesti, tai lumihiutaleesta. Sitten kun kompura käynnistyy, kuuluu kompurasta vollottava ääni matalia kierroksia annettaessa. Liekkö jo vainaa, jos noin ulisee?

                        Kuskin jalkatilassa naksuu myös rele n. 30 sek.välein kompuran käydessä, joka naksahtaessaan katkaisee sähköt hetkeksi koko autosta.

                        Comment


                        • #13
                          Eli hiutale syttyisi, kun haistelija kytkee automaattisesti kompuran päälle. Jos näin täytyy olla, niin mulla ei syty.
                          Täytyy olla.
                          Eli jos sulla on AUTO-asennossa, hiutale läpsähtää ruutuun kun kompura menee päälle.

                          Comment


                            #14
                            Oliskohan Mikalla edessä kompuran laakeriremontti, kun vollottaa?
                            Sähköjohtimien liitokset voisi myös tarkistaa ja putsata, kun kerran jännitteistä kiukuttelee. Kuittaa vikakoodit pois ja katso, mitä tulee takaisin.

                            Comment


                            • #15
                              Jatketaanpa tätä vanhaa juttua omilla probleemoilla. Laitoin B5-98 boksin B5-96 aaneloseen. Koodien mukaan bokseissa on jotain eroa, mutta luulisi toimivan. Noh, lumihiutale kyllä syttyy, mitä ei tapahtunut aiemmin kokeilemassani C4- boksissa mutta kompressoria ei lyö kuitenkaan päälle. Miten vikakoodit saa nollattua? Nyt näyttää 5.1 6.1 7.1 15.7 22.1 49.1 50.3 Omalla boksilla toimi täysin, valot ja näyttö vain takkusivat. Auto on syyskuulta -96.

                              Comment


                              • #16
                                Koodit saa nollattua VCDS:llä.
                                Myöskin riittävän monta starttia (50kpl?) nollaa koodit, edellyttäen tietenkin ettei vikoja ole.

                                Comment


                                  #17
                                  Se valojen ja näyttöjen takkuaminen saattas korjaantua pienellä kolvauksella. Oletko koittanut hakea tieto tältä foorumilta?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Siinäpä se onkelma osaksi onkin. Juuri tuo boksi on jo mennyt toisen auton mukana muille maille. On käynyt mielessä jonkinlainen pakko-ohjaus kompurallekin mutta vasta mielessä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Seuraavat tuli nollauksen jälkeen takaisin: 01272 - A/C Magnetic clutch (N25) 42 - 10 - Speed deviation too high - intermittent.
                                      Ilmastoinnin näytöltä antoi 29,4 koodin. Belt slip detection "hard", sporadic.

                                      Tällä hetkellä kompura pysyy kaksi sekunttia päällä, eli magneettikytkimessä vissiin jotain sanottavaa. Urssiin sopivaa R12 kompuraa voi siis tarjoilla, jos tietää sen varmasti toimivaksi.

                                      Comment


                                        #20
                                        Belt Slip taitaa tarkoittaa, että kompura ei pyöri samalla nopeudella, kuin moottori, tai se luulee ainakin niin. Kai siinä jokin nopeustunnistin on kompurallekin sitten. Ajatuksena vaan, että tarviiko koko kompuraa vaihtaa..

                                        Hihna ei siis luista?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kompressori oli hajonnut lopullisesti. Vaihdoin uuden käytetyn ja nyt toimii ilmastointi hyvin. Puran vielä ihan mielenkiinnosta tuon vanhan ja katson mikä oli todella vialla.
                                          Viimeksi muokannut mikaks; 17.5.2010, 18:01. Perustelu: Korjaus.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X