Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ44 ajotietokoneesta / mittaristosta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ44 ajotietokoneesta / mittaristosta

    Eli ongelma olisi seuraavanlainen. Profiilinmukaiseen autooni on joskus aikoinaan joku vaihtanut ajotietokoneettoman mittariston ilmeisesti hajonneen alkuperäisen tilalle. Nyt sain hankittua ajotietokoneellisen 200:sen mittariston, ainoana ulkoisena erona omaani on nopeusmittari, joka on 280:een asti kun entinen oli 260:een, ja tietysti uudesta löytyy ajotieskari.

    Tämä ajotietokone vaan näyttää kulutukset järestään yläkanttiin, sillä kokemuksesta tiedän, että keskikulutus ei ole siellä 19l/100km paikkeilla. Maantieajossakaan en tietokoneen mukaan päässyt alle 13l/100km. Eli onko ajotietokone jotenkin "kalibroitavissa" eri moottorille, vai miten tuon saisi näyttämään oikeita lukemia? Mittariston ylälaidassa on kaksi erillistä säädintä, toisessa yksi kytkin ja 6 asentoa, toisessa taisi olla 3 kytkintä ja jokaiselle 2 asentoa. Voiko noilla kertoa ajotietokoneelle minkälaisessa vehkeessä se on kiinni? Vai onko vika siinä "koodilevyssä", eli piirin palasessa mikä on kiinni mittariston nurkassa?

    #2
    Se on tuo kolmen kytkimen paketti. Niissä on tekstit "5 %", "10 %" ja "+ / -". Noilla saat joko nostettua tai laskettua kulutuslukemaa. Ei vaan taida 15 % riittää säätöön. Onko varmasti juuri tuohon malliin sopiva ajotietokone?

    Comment


    • #3
      Pitääpä käydä kattomassa missä asennossa namikat ovat. En kyllä tuosta yhteensopivuudestakaan satavarma ole. taitaa olla -88 200:sesta tuo mittaristo peräisin. Helpottaisi toki jos tietäisi, missä asennossa noiden säätimien tulisi olla kaksilitraisessa ruiskuvitosessa..

      Comment


        #4
        Laita miinus päälle ja molemmat noista prosenttikytkimistä ja katso vaikuttaako.

        Jos se noin paljon näyttää pieleen, niin voisi epäillä sen määränjakajan kieppeillä olevan potentiometrin olevan vähän viallinen. Eli sen, joka tunnistaa vessanpytynkannen asennon ja sen mukaan kertoo kulutuksen jännitetietona 0-5 V. Mutta ei hätää, uusi potentimetri maksaa muistaakseni jotain 560 e, joten sen nyt voi vaihtaa ensiksi... :)

        Comment


        • #5
          Noniin. Nyt on -15%, mutta edelleen näyttää aika ronskeja lukemia. (oli ennestään jo -10%). Nopeuden ajotietokone tuntuu näyttävän oikein, samoin kuin jäljellä olevan bensan määrän. Voisiko syynä olla tämä 'koodilevy' eli piirilevyn palanen mittariston nurkassa? Jostakin olin kuulevinani että se jotakin tietoa autosta mittaristolle antaa. Ja onko jollakulla visiota noista mittaristojen / ajotietokoneiden yhteensopivuuksista?

          Comment


            #6
            Tuo koodilevy ei vaikuta kulutuslukemiin.

            Comment


              #7
              Jonkin verran tuli jossain vaiheessa perehdyttyä asiaan kun oli ongelmia ajotietskan kanssa (no lopulta syynä oli piuha poikki väliltä määräjakajan potikka -> mittaristo). Oletettavasti satkussa samat systeemit kuin ysikympissä. Voit toki yleismittarilla mitata millaisia jännitelukemia potikalta tulee, vastusarvoja en ainakaan itse muista. Eli keskimmäinen ko. potikalle menevä piuha menee "suoraan" mittaristolle ja siinä pitäis koneen käydessä jännitteen vaihdella 0-5V kuten pasi sanoi (ylin +12v ja alin maa, mittaristolta). Jos paukahtaa yli viiden läppä auki tai tyhjäkäynnillä nousee huomattavasti nollan yläpuolelle niin syyhän voi olla siinä tosiaan (tai väärässä ajotietskassa mitä itse epäilisin).

              ( Toki pellepeloton-tyylisen huijauksen voisi tehdä tyyliin selvittämällä pidemmän aikavälin keskikulutuksen ja tohon "signaalijohtoon" tunkea sopivan vastuksen/potikan jotta ajotietokoneen keskikulutus näyttäisi ~oikeaa ;) )

              Comment


                #8
                Nopeusmittarin skaalasta päätellen tuo mittaristo on 200 20v:stä, joka ei ole k-jettipeli ollenkaan, eli saattaa olla mittaristo säätövaroiltaan riittämätön. Eli näin intuitiivisesti ajatellen helpoin kotkaus voisi olla tosiaan sovitella säätövastus sinne ja riittävästi kokeilemalla hakea arvo kohdalleen. Ehkä potikka johonkin ulottuville, ettei mittaristoa tarvitsisi tämän takia irroitella?

                Comment


                • #9
                  Niin aivan, mittaristo totta vie oli 200 20v:sta. Onneksi myyjä oli ymmärtäväinen ja saatiin kauppa purettua. Pitäisi siis löytää k-jetillisen mallin mittaristo ajotietokoneella.. Mitään säätövastusta en viitsinyt alkaa kolvailemaan, kun mittaristossa oli kaikenlaista muutakin ominaisuutta.

                  Comment

                  Working...
                  X