Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

FAQ-kamaa: A3 lämpötila-antureista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • FAQ-kamaa: A3 lämpötila-antureista

    Hep!

    Kysellääs taas tästä asiasta. Potilas on A3 -99, 1.8T AGU.

    Automaatti-ilmastoinnin OnBoard Diagnostics näyttää moottorin lämpötilaksi 90°C kanavalla 51. Auton mittariston lämpötilamittari taasen heiluu välillä 70°C - 80°C, muutenkin nousee todella hitaasti tuohon arvoon.

    Miten tuo mittariston ja ECUn lämpötila-anturi ratkaisu on tehty? Yleisestihän nuo on omilla antureillaan, vaan miten tässä tapauksessa? Valitettavasti ei ole käytettävissä VAG-COMia jolla tuota pääsisi tutkimaan. Automaatti-ilmastoinnilla on käsittääkseni oma anturi, vai olenko väärässä?

    Mistä päin konetta löydän tuon mittariston lämpötila-anturin? Joutuuko edestä purkamaan paljonkin pois tavaraa? Vaihto itsessäänhän on käsittääkseni aika piece-of-cake kun anturille pääsee käsiksi.

    Olisihan se kiva saada nuo mittarit näyttämään oikein ja varmistua siitä, että ECU saa oikean tiedon koneen lämpötilasta. Tällä hetkellä minulla on sellainen oletus, että ilmastoinnin diagnostiikka näyttää oikein.

    --
    Arttu

    #2
    Muistan jostain lukeneeni että ilmastoinnille annetaan laskennallinen moottorin lämpöarvo. Eli kun kone käynnistetään, aletaan arvoa kasvattamaan ajan funktiona. Siihen ei siis oikein voi luottaa oikeana veden lämpötilana.

    Olikohan tuo selitetty jossain Ross-techin sivuilla, tai sitten korjausmanuaalissa.

    Comment


    • #3
      Mittariston lämpömittari taitaa näyttää keskiarvoa tietyltä ajalta. Ts. pienet lämpötilavaihtelut eivät näy viisarin edestakaisin pomppimisena.

      Olen huomannut myös sen, että se on tehty niin, että viisari näyttää tasan 90 astetta, vaikka lämpötila on hieman vaille tai hieman yli 90 astetta. Tämä ehkä siksi, ettei autoilijat ihan vähästä huolestu.

      Itselläni oli aikoinaan täsmälleen samanlainen ongelma kuin sinulla ja se hävisi termostaatin vaihdolla. Ilmastoinnin näyttö näytti myös 90 astetta, vaikka VAG-COM kertoi coolant temperatureksi 70-80 astetta.

      Comment


      • #4
        Monessa 1.8t autossa kuten entisessäkin A3ssa tuo lämpötila-anturi menee rikki, tässäpä lisää tietoa:

        http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1287042

        Comment


          #5
          Muistan jostain lukeneeni että ilmastoinnille annetaan laskennallinen moottorin lämpöarvo. Eli kun kone käynnistetään, aletaan arvoa kasvattamaan ajan funktiona. Siihen ei siis oikein voi luottaa oikeana veden lämpötilana.
          Se myös jää sinne 90:ään joksikin aikaa, jos ajoon tulee tauko jonka aikana lämpötila ehtii laskea.

          Comment


          • #6
            Mielestäni yksi hyvä tapa on tarkastaa tuo VAG-COMilla, sieltä selviää todellinen lämpö mitä anturi on ECUlle "kertonut".

            Comment

            Working...
            X