Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 -96 ABS ongelmaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 -96 ABS ongelmaa

    Hei!

    Otsikon mukaisessa Audissa ABS -ongelmaa. Kun lähtee liikkeelle niin +10km/h nopeudessa syttyy abs:n varoitusvalo piippauksien kanssa ja absit lakkaa toimimasta. Olen ottanut kaikki abs anturit pois ja puhdistanut ne. Yksi piti uusia, koska se oli jumittunut kiinni ja se ei lähtenyt pois ilman väkivaltaa. Mikä on vikana? Sanottakoon vielä että absit toimi muutama päivä sitten koeajon ajan, mutta lakkasivat tietenkin heti toimimasta, kun olin menossa katsastukseen. Onko ehdotuksia mistä vikaa voisi etsiä?

  • #2
    Vielä edelliseen lisää: ABS jarrut toimivat normaalisti kesällä. Viime talvena ja nyt on samoja ongelmia. Kun auton käynnistää kylmänä niin ensin kuuluu piippaus ja (!) näköinen punainen jarrun varoitusvalo vilkkuu. Sitten varoitusvalo sammuu. Kun autolla lähtee ajamaan niin +10-15km/h nopeudessa absin varoitusvalot syttyy ja absit lakkaa toimimasta. Ihmeellistä...

    Comment


      #3
      Lue tai luetuta ekaks ne vikakoodit, siitä se rupee selviimään parhaiten. Haulla löytyy sit enemmän. suosittelen VAG-COMin hankkimista, kaapeli maksaa itsensä takaisin jo ekalla vikaakoodin luvulla.

      Comment


        #4
        Boschin ABS-yksiköt on aika vikaherkkiä sähköpuoleltaan, lienee enemmän sääntö kuin poikkeus, että se hajoaa. Perusvika on yleensä yhden suurin piirtein hiuksen paksuisen johtimen palaminen. Vian pystyy elektroniikkakorjaamo korjaamaan. Tai sitten voi käyttää tämän www.bba-reman.com palveluita. Näyttävät tekevän sitä työkseen ihan kuin muitakin esim ohjausboksien ja ohjaustehostimien yms korjauksia.

        Comment


        • #5
          Kattelin tossa vag-com.fi -sivustoja ja löysin Geniscan GS200 -nimisen laitteen. Onko tuo hyvä? Hintaa näytti olevan 59euroa... Tolla hinnalla tuskin käyttää liikkeessä kovin montaa kertaa luetuttamassa vikakoodeja...

          Comment


            #6
            Itse suosin tota kaapeli+kannettavayhdistelmää ja softaksi rosstechin VAG-COM. Softasta saa ilmaisen kokeiluversion, jolla jo pystyy lukemaan jonkunverran vikakoodeja. Hakua kannattaa tässäkin käyttää. Porukka ei jaksa varmaan paljon tähän ketjuun vastata, kun asiaa on käsitelty paljon aikaisemmin.

            Boschin ABS-yksiköt on aika vikaherkkiä sähköpuoleltaan, lienee enemmän sääntö kuin poikkeus, että se hajoaa. Perusvika on yleensä yhden suurin piirtein hiuksen paksuisen johtimen palaminen. Vian pystyy elektroniikkakorjaamo korjaamaan.
            Mä oon noita muutaman korjannu, mutta luulen, että tässä tapauksessa on kyse anturista, kun absivalo syttyy vasta liikkeelle lähdettäessä. Ennen kun rupee mitään irrottelemaan, niin ne vikakoodit esille, niin ei tuu turhaa työtä, eikä sössi toimivia paikkoja.

            Comment


              #7
              Joo, boksi ei saa signaalia anturilta, ja sytyttää siksi varoitusvalon. Jos boksi on rikki niin valo syttyy heti, ja se voi myös estää vikakoodien luvun. Vika voi olla anturissa tai hammaskehässä (no voihan se ehkä olla boksikin, mutta tuskin). Anturikin voi tietysti olla liian kaukana.

              Comment


                #8
                Kaukana ollut anturi ei ainakaan tuossa profiilin A4:ssa sytyttänyt mitään valoja, vaan ABS ruksutti juuri ennen pysähtymistä jarruttaessa.

                Comment


                  #9
                  Lue myös tuosta miten minulla selvisi ongelma:

                  http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=24340

                  Ettei ole tuo pulssikehä poikki myös, juuri tuo kävelyvauhdissa ruksahtaminen oli minulla oireena.

                  Comment


                  • #10
                    ABS + muita vikakoodeja

                    Noniin nyt pääsi GeniScan tositoimiin ja vikakoodeja alkoi löytymään. ABS ilmoitti vikakoodin 00285 "P1716 ABS Wheel Speed Signal #2 (right-front)-Range/Performance-G45". Tsekkasin tilannetta uudemman kerran ja huomasin että tuo pulssi-/hammaskehä on tosiaan todennäköisesti poikki koska kun pyöritin pyörää ja samalla tunnustelin anturin kolosta, niin hammaskehä ei pyörinyt mukana. Kuinka paha homma tuo on korjata? Voiko tuon pelkän hammaskehän vaihtaa?

                    Lisäksi moottori antoi vikakoodin: "Generator Terminal DF Load Signal" ja SRS antoi vikakoodin: "P1746 Tansmission Control Module Relay - Supply Voltage (B+) Malfunction Low Battery or Bad Ground". Mitäköhän nuo tarkoittaa? Viittaako tuo moottorin vikakoodi mahdollisesti huonoon akkuun?

                    Teemu

                    Comment


                      #11
                      Jotkut ovat sen renkaan hitsanneet kasaan ja naputtaneet takaisin vetarin päälle. Minä ostin uuden
                      nivelen ja vaihdatutin koko nivelen :)

                      Comment


                        #12
                        Sitä hammaskehää ei vissiin saa erikseen, mutta sen voi korjata hitsaamalla. Ei muuta kuin vetari pois ja hammaskehä irti. Sitten hitsaat sen taas yhteen sopivan kokoiseksi ja kiinni. Täällä minun tarinaa tuosta hommasta aiemmin. Oli muuten aivan eka rassausoperaatio Audiin :)

                        Comment


                        • #13
                          Minulla kun ei ole hitsauslaitteita niin voisiko tuon hammaskehän saada pysymään jollain muulla tekniikalla kiinni? Maksaa nimittäin uusi vetari 72,5euroa. Typerältähän se tuntuu ostaa koko vetari pelkän hammastuksen takia...

                          Comment


                            #14
                            Se tahtoo vähän aueta, ja kehä on silloin isompi, eli saattaa hangata johonkin. En tiedä miten paljon se haittaa, ja miten sen saisi liimalla pysymään kiinni ja paikallaan. Ehkä saa, mutta ennemmin tekisin hitsaamalla.

                            Ota osa irti ja vie jonnekin kuka osaa sen siihen hitsata, ei ole vaikea homma.

                            Comment


                            • #15
                              Kiitoksia vastanneille, abs:n vika oli todellakin tuossa hammaskehässä. Se ei ollut poikki kuten arvelin vaan yksinkertaisesti liian ISO, tai siis ei vaan pysynyt jostain syystä kiinni vetarissa. Eipä ollut tuo motonetin varaosa vetonivel kovin laadukas, koska se oli laitettu kiinni n. vuosi takaperin. Vetonivel oli myös niin jumissa akselissa ettei se suostunut lähtemään ehjänä pois, joten vaihdoin paikalle uuden vetarin.

                              Mutta edelleen on selvittämättä mitä tarkoittaa vikakoodit "Generator Terminal DF Load Signal" ja "P1746 Tansmission Control Module Relay - Supply Voltage (B+) Malfunction Low Battery or Bad Ground". Osaatteko kertoa mitä nuo mahtaa tarkoittaa?

                              Comment


                                #16
                                Toi DF terminaali on laturin jännitteensäätimen piuha. Oisko jännitteensäädin rikki? Se voi sitten aiheuttaa ton toisen vikakoodin.

                                Comment

                                Working...
                                X