Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vakionopeudensäädin jälkiasennuksena.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kyllä tuo juuri asennettu ainakin jonkin verran tuntuu heittelevän, ehkäpä juuri ton 5km/h mitä mainitsit. Perheemme toisessa autossa ainakin paremmin vaikuttaa pitävän nopeuden tasaisena.

    Comment


      B6 bensaturbon cruise tuppasi heittelevän nopeutta kun oli ahtovuoto ja siten alaväännöt heikommat. Ehjällä systeemillä toimii paremmin. Ei ole cruisea parametroitu toimimaan jos turboviive on liian suuri eikä olla valmiiksi ahto päällä?

      Comment


      • B6 vakionopeudensäädin

        Hei

        Onko mahdollista selvittää, tarvitseeko joku tietty A4 B6 (2004) vakionopeussäätimen viiksen lisäksi myös ohjausyksikön, että säädin alkaa toimimaan? Löytyykö yksikkö automaattisesti jostakin vuosimallista tai varustelutasosta ylöspäin?

        Comment


          Eikös kaikki B6:set ole sähkökaasulla? Jos näin, niin viiksen vaihto ja muutaman pinnin kytkentä johtosarjaan riittää.

          Comment


          • Ross-Techin sivulta löytyy kattava lista rattimoduuleista:
            http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...tting_%288E%29

            Omaani jouduin tilaamaan tuon osan, ebay:stä löytyi satkun panostuksella sopiva.

            Viisaammat osaa neuvoa varmaankin, miten tuon osanumeron saa selvitettyä Vag-Comilla ilman ratin purkua.

            Comment


            • Morjes! Sellasta kyselisin teiltä kokeneemmilta, kun tuossa taannoin tilasin vakkarin osat (viiksi+alamuovi) ja auto sitten kävi tutulla, että olisi asentanut vakionopeudensäätimen mutta ilmeni että nyt tarvitsisi sitten sen ohjausmoduulikin(?) uusia. Mistähän mahtaisi saada halvimmalla 2004 A4 B6 1.9tdi AWX sopiva moduuli. Itse olen aika amatööri noissa ja siksi auto kävikin tuttavalla, muttei osannut neuvoa hänkään muuta kuin marmoritiskin ja siellä hinta 250€-300€ kuulosti aika suolaiselta.. Mutta jos jollain tietoa tai innostusta etsimään tai ihan mitä vaan apua asiaan niin tänne vain!

              Comment


                Purkamot, Ebay ?

                Ross-techin mukaan kaikki muut ohjainlaiteversiot tukevat cruisea paitsi nämä:
                8E0-953-549-F 8E0-953-549-S

                Vaikka tuollainen:
                http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=30281862


                Lisätietoa kolmannella kotimaisella:
                http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...tting_%288E%29

                Comment


                • Otetaan vielä kerran esille tuon nopeuden vatkaamisen suhteen. Huomasin tuossa, että vakkari päästää nopeuden laskemaan hienoisessa alamäessä, jolloin se tippuu 5-6km/h alle asetetun. Kun alkaa tasainen maasto tai ylämäki, nousee nopeus taas asetettuun. Itseäni ärsyttävä ominaisuus ja tuleekin kompattua kaasulla nuo alamäet, että pysyy nopeus suht vakiona.

                  Comment


                  • Tutulle lupasin selvittää, hän kysyi mitä mahtaa maksaa vakionopeus säätimen asennus 2010 a5 ?
                    Ebayta selasin niin hinta viikselle näytti olevan pyöree 300e? ja ohjelmako noissa on jo tehdas asetuksina laitettu vai?

                    Comment


                    • A5:ssä joutuu hyvin todennäköisesti vaihtamaan myös rattiakselin ohjainlaitteen riippuen siitä mikä siellä on tehtaalta. Mulla on muistaakseni yksi sopiva nurkissa, joka jäi yli kun asensin edelliseen B8:aan monitoimiratin.

                      Comment


                        Vanha ketju, mutta vastataanpa kuitenkin, jos joku joskus tietoa kaipaa. Rattiohjaimen liittimestä T16a/5 vedetään johto ecun valkoiseen liittimeen, T17e/7. Omassa tuo johto oli jo valmiina (alkuperäinen monitoimiratti), joten viiksen asennus ja ecun sekä rattiohjaimen koodaus käytännössä riittää.

                        Koodaukset seuraavasti:
                        ECU (3.0TDi, ASB), Coding-II: 11463 (joissain menee loginin kautta, mutta koodi on sama)

                        Rattiohjaimen koodaus varusteiden mukaan, ohjeet löytyy Ross-Techin sivuilta.

                        Mikäli vakkari ei koodausten jälkeen toimi, kannattaa tarkistaa kytkinpolkimen anturin toiminta VCDS:llä (meas.grp 006). Kytkintä painaessa yhden nollan pitäisi vaihtua ykköseksi. Rikkinäinen anturi ei jätä vikakoodia, joten hankala vika löytää, jos ei tiedä mitä etsii.

                        ABS/ESP ohjauskulma-anturin G85 sopeutus voi olla myös paikallaan, mutta ainakin omassa tapauksessa se osasi sopeuttaa itse itsensä (ESP-valo paloi ensimmäisen ajon aikana). Vikakoodit kannattaa toki jälkikäteen nollata.

                        Comment


                        • Mites ku mulla on toi rattimoduuli numerolla 8E0 953 549 L, tähän sais vissiin vakkarin ihan vaan viiksen asentamalla ja koodaamalla? Kuvat vielä liitteeks.
                          Attached Files

                          Comment


                          • A4 B6 vakkarin koodaus ongelma

                            Ongelma seuraava:

                            Vaihdoin vakkarin romut eli moduulin mihin viiksi tulee kiinni sekä liukurenkaan vai mikä se nyt oikealta nimeltä onkaan. Nämä siis autosta missä vakkari vakiona eli pitäisi olla kaiken järjen mukaan yhteensopivia cruisen kanssa.

                            Noh, nyt mulla palaa esp.n sekä abs.n valot ja huutaa bremseä näytössä.

                            Auto comilla katsottuna ainakin se tunnistaa vakkarin komennot (set, kiihdytä ym.)

                            Lisäksi auto com sanoo eculle jotain virhettä.

                            Eli: lähteekö nämä ihan vcds.llä koodaamalla vakkari "päälle" pois ja toimimaan vai onko tässä nyt oletettavasti joku paskana tms?

                            Comment


                            • Ootko hakua kokeillu? Muistaakseni jossain topicissa oli tosta puhetta että piti koodailla vähän sitä ja tätä että toimii.

                              Comment


                              • Kyllä, mutta ei kellään ole tuosta abs.sta ja esp.stä ollut puhetta.

                                Paikallinen guru osasi kertoa, että ilmeisesti pitää sopeuttaa ohjainkulmatunnistin sekä koodata ohjanlaite.

                                Huomenna viisaampia, saa poistaa jos modet kokee turhaksi.

                                Comment


                                • http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...densäädin+b6

                                  Tossa oli nyt ainakin jotain samasta ongelmasta.

                                  Comment


                                  • Jep, eli vakkari saatiin käyttöön helposti:

                                    1. [Select]
                                    2. [01 - Engine]
                                    3. [Login - 11]
                                    4. Näppäile koodi 11463
                                    5. [Do It!]

                                    Tämän jälkeen, koska ohjausmoduuli oli vaihdettu, piti moduuli ohjelmoida uudelleen:
                                    1. [Select]
                                    2. [16 - Steering Wheel]
                                    3. [Coding - 07]
                                    4. 5-numeroinen koodi seuraavan kaavan mukaan + [Do It!]
                                    Lainaus:
                                    [1] - 0 = Tämä on aina 0

                                    [2] - Rattivaihtoehdot:
                                    0 = Normaali
                                    1 = Sporttiratti (jollakin napeilla, en saanut selville, millä)
                                    2 = Ohjaus radiolle
                                    3 = Ohjaus radiolle ja puhelimelle
                                    4 = Ohjaus radiolle, ääniohjaus puhelimelle

                                    [3] ? Toiset rattivaihtoehdot:
                                    0 = Ei tiptronicin ohjausta, eikä lämmitystä
                                    1 = Tiptronicin ohjaus
                                    2 = Lämmitys
                                    3 = Tiptronicin ohjaus ja lämmitys

                                    [4] - Lisävarusteet:
                                    0 = Ei ajotietokonetta (FIS) tai vakionopeudensäädintä asennettuna
                                    1 = Vain ajotietokone (FIS) asennettu
                                    2 = Vain vakionopeudensäädin asennettuna
                                    4 = Vakionopeudensäädin ja ajotietokone (FIS) asennettuna

                                    [5] ? Kori:
                                    1 = Sedan
                                    2 = Avant
                                    Eli 00042, mikäli Avant, FIS ja vakkari kytkettynä eikä ratissa ole tiptronicin tai radion ohjausta, eikä lämmitystä.

                                    Tämän jälkeen piti ffp:ltä löytyneiden ohjeiden mukaan vielä ohjelmoida ABS/ASP-moduli, jotta valot saataisiin kojelaudasta sammumaan. Tämä tehtiin täysin seuraavien ohjeiden mukaan, ja ainakin tässä tapauksessa toimi (lainaus ffp:ltä / Audisport-iberica):

                                    1. [Select]
                                    2. [03 - ABS Brakes]
                                    3. [Login - 11]
                                    4. Enter "YOUR LOGIN" (eli 09555 tapauksessamme, tarkista oikea koodi täältä tai katso liitetiedosto)
                                    5. [Do It!]
                                    6. [Coding - 07]
                                    7. Enter "YOUR CODING" (04255 tapauksessamme)
                                    8. [Do It!]
                                    9. [Fault Codes - 02]
                                    10. [Done, Go Back]
                                    11. Turn steering wheel at least 30 ° left and back straight ahead.
                                    12. [Meas. Blocks - 08]
                                    Group 005 Field 1 (Steering Angle Sensor -G85-)
                                    Specification: 0.0 ° Tässä tapauksessa näytti -2.5°
                                    Tolerance (when straight): ±5.0 °
                                    13. [Done, Go Back]
                                    14. [Login - 11]
                                    15. Enter 40168
                                    16. [Do It!]
                                    17. [Basic Settings - 04]
                                    18. Group 001 [Go!]
                                    19. [Done, Go Back]
                                    20. [Fault Codes - 02] All fault codes should have disappeared.
                                    21. [Done, Go Back]
                                    22. [Close Controller, Go Back - 06]

                                    ABS-valo sammui saman tien, ESP:n valo ja BREMSE-teksti FIS-näytössä jäivät palamaan. Pari metriä taaksepäin (koska auto oli katoksessa, etuperin päässyt) ja sen jälkeen takaisin eteenpäin, ja kaikki valot sammuivat (paitsi lasinpesunesteen määrästä varoittava valo ja vasemman etuparkin pimenemisestä varoittavat valot, näiden emme antaneet häiritä). Eikun koeajolle, ja kaikki toimii niinkuin pitääkin!

                                    Sitten metri eteenpäin ja ESP-valo sammui. ABS-valo jäi palamaan, mutta yksi lukkojarrutus, ja sekin sammui.
                                    Attached Thumbnails

                                    Comment


                                    • Hienoa! Ei osannut vaan tarpeeksi etsiä tuolta topicista.

                                      Comment


                                      • Päivitellään tänne niin on enemmän omassa ketjussaan.
                                        Ei lähtenyt vakkari pelaamaan koodailujen jälkeen.
                                        absit ja espin valot sain pois, mutta vielä ei lähde vakkari päälle.

                                        VCDS näyttää viiksen toimintoja; set, acc...

                                        Lisäksi antaa vikakoodia 00895 - cruise control switch E45 04-00 mechanical malfunction.

                                        Auto B6 1.8Tq -01 sedan kolmipuolaisella ratilla ilman laajaa ajotietokonetta. Tarjosin koodia 01021 sekä 00021 mikä lienee se oikea.

                                        Viittaa ilmeisesti tuo vikakoodi viiksen fyysiseen vikaan, huonoon kontaktiin. Polkimien anturit ilmeisesti ok, ainakin vcds muutti arvoja engine meas.blockissa.

                                        Ideoita mistä voisi johtua? Tänään tarkastan vielä steering wheelin adaptation kohdasta data learningin.

                                        Comment


                                        • Kokeiles piruuttaan 00041 siihen rattimoduulille, minullakin on mini-check mut muistelen että jostain syystä piti laittaa tuommoinen asetus. Oisko kun pyyhkijän viikset on kuitenkin napilliset ?

                                          Voihan se tietty olla että viiksikin on viallinen, en ole itse moista vikakoodia asennellessa nähnyt.

                                          On muuten melkoinen keksintö se kytkinanturi. Omanlainen saavutus tehdä niin monesta monimutkaisesta osasta niin lapsellisen heikko osa. Onneksi ei maksa paljoa ja on helppo vaihtaa mut aiheutti itsellänikin vakkariasennuksessa hieman harmaita hiuksia kun en ensin tajunnut sen olevan hajalla.

                                          Comment


                                          • Kokeiltu tuota 00041 koodia, ei toiminut.
                                            Anturit pitäisi siis olla ok kun vcds.llä näyttää arvoja/muuttuu polkimia painettaessa.
                                            Voiko viiksi olla viallinen kun kuitenkin tunnistaa viiksen käskyjä.

                                            Sellainen vielä tuli mieleen, että olenko unohtanut prosessista jotain: engineen logataan sisään sillä 11463 ja siitä steering wheeliin coding tuolla "omalla"koodilla. Muuta ei pitäisi tarvita?

                                            Comment


                                            • Onko kenelläkään tallessa tuota http://wikke.kapsi.fi/audi/audi100c4vakkari.jpg linkin kytkentäkaaviota? Olen sitä puoli vuotta tuijotellut ja nyt kun sille olisi käyttöä niin eiköhän ole kadonnut palvelimelta.

                                              Mehtala mainitsi aiemmin että hänellä olisi AEB:lle kytkentäkaavio. Tarkoituksena olisi retrofittaa juurikin AEB:hen vakkari, osat on jo hankittu joten kaavio olisi enemmän kuin tervetullut nyt.

                                              Comment


                                              • Sähköpostiin voin tuota kaaviota laittaa, jos tarvetta.

                                                Comment


                                                • Tähän olikin tälläinen kiva pieni kaavio, niin laitetaan se tänne kaikkien nähtäväksi.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    Millanen homma olisi B5:een laittaa alkuperäinen vakionopeussäädin? Mitä kaikkea pitäisi hommata? AEB kyseessä.

                                                    Comment


                                                    • Viiksi, alipainepumppu, vakkarin ohjainlaite, alipainepalje kaasuläppään, kiinnike palkeelle, katkaisija jarru ja kytkinpolkimeen, 4mm letkua pari metriä, johtoa ja liittimiä.
                                                      Ei ole tekemätön homma, eikä ihan mahdottoman kalliskaan toteuttaa jos jaksaa osia keräillä käytettynä.

                                                      Comment


                                                      • Esim Waeco MS400 toimii ihan yhtä hyvin kuin orkkiskin, jos ei jaksa kerätä käytettyjä orkkiskamoja. MS50 ei toimi ihan yhtä hyvin, mutta siedettävästi.

                                                        Comment


                                                          Miten isot sähkötyöt tulee tuolla alkuperäisellä? Pienesti kyllä käynyt mielessä jos rupeisi haalimaan osia kasaan.

                                                          e: Mistä löydän etkasta ohjainlaitteen numeron? Sähkökaasullisiin löydän kyllä. Ei liene sama kumminkaan?
                                                          Viimeksi muokannut horch; 18.8.2015, 18:09.

                                                          Comment


                                                            Missä B5:ssä sijaitsee tuo alipainepumppu ja ohjainlaite?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X