Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Akku keitti yli

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Akku keitti yli

    Joo kävi sellanen jutska tossa kesällä,että muuten vaan mulkoilin konehuonetta ja huomasin,että mitäs valkosta jauhetta siellä akun kaukalossa oikein on ja totesin että voihan prkl!Akku tosiaan kiehunut yli äyräitten ja tehnyt tuhoja rintapellille.
    No, akku pois ja vedellä huuhtelin kököt kaukalosta.Kyllä se akkuhappo tekee pahaa jälkeä vaikkei varmasti kauaa ollut ehtinyt lillua siellä.Harmitti aika messevästi ja harmittaa vieläkin.Olen koko ajan lykännyt kaukalon maalauttamista,mutta nyt tulevana vkonloppuna se olisi tarkoitus viimein teettää.

    Palatakseni vielä taaksepäin kesään piti tosiaan uusi akku käydä varaosaliikkeestä hakemassa,jossa äijä vielä mittaili jännitteitä ja tuumasi että syy on vanhan akun,joka tosiaan oli mahdollisesti ollut autossa uudesta asti ensimmäisen omistajan jäljiltä eli vuodesta -98.
    Ärsyttää kun akun vaihto tuli tällä tavoin eteen kun vanha akku ei tosiaan ollut antanut mitään merkkejä vanhenemisesta, esim. edellisenä talvena kun oli ne kovat -30 asteen pakkaset lähti auto aina käyntiin ongelmitta.
    Joten oletteko samaa mieltä, että 8v. akulle on isot mahdollisuudet käydä näin vai syöttääkö auto satunnaisesti jotain ylijännitettä tms.??Sitten se vasta sylettääkin jos nyt saa maalautettua kaukalon kuntoon ja kohta kiehuu taas hapot yli.

  • #2
    Kuulostais ylilataukselta eli jännitteensäädin vaihtoon.

    Comment


    • #3
      Joo, jännitteen sädin lulavasti rikki ja tarkista että akku pääse "hengittämään". Voi olla putki/reijät tukossa. Mulla suli navat irti akun muovirungosta, kun säädin petti. Vähän lämpeni ja kiehui.

      Comment


      • #4
        Sanooko V.A.G.COM mitään jos jännitteensäädin on rikki?

        Comment


          #5
          Niinkin yksinkertainen värkki kuin yleismittari kertoo jos latausjännite on liian suuri...

          Comment


          • #6
            Omassa lötkössä latausjännite huitelee jossain viidentoista voltin tienoilla. Huoltovapaa merkkiakku ei silti näyttäisi merkkiäkään siitä, että olisi kiehumassa yli.

            Comment


              #7
              Sanooko VAG-COM mitään jos jännitteensäädin on rikki?
              Ei se välttämättä sano, mutta kyllä sieltäkin jännitteen saa tarkastettua. Alijännitteestä ainakin tulee vikakoodi.

              Comment


                #8
                Kyllä 8v. vanha akku voi tehdä juurikin noin.
                Kuitenkin ensin tarkastaisin sen latausjännitteen.

                Luultavasti polttimot menis kuitenkin ensin rikki ja sitte vasta alkais akku kiehua
                jos latausta pukkaa likaa

                Comment


                • #9
                  Omasta ex. tq lötköstä hajosi se säädin ja silloin pukkasi yli 17 volttia tyhjäkäynnillä, ehjällä säätimellä tulee reilut 14V.

                  Polttimot ja kaikki muukin kesti kovan jännitteen, mutta puhelimen autosarjan laturin/muuntajan 2W sulake kärähti.

                  Jännitteen voi mitata akun navoilta, kun auto käy.

                  Comment


                  • #10
                    Joo kävin autosähköliikkeessä ja pyysin mittaamaan latausjännitteet ja normaali oli edelleen, mutta äijä oli sitä mieltä,että vaikka jännitteensäädin olisi rikki niin latausjännite ei ole välttämättä koko ajan liian iso vaan voi ilmetä myös satunnaisesti.Aika pirullinen juttu.Joten ei auta, täytyy varmuuden maksimoimiseksi vaihtaa se säädin ettei syö taas myöhemmin uusia maaleja pois.Kyllä tuo autosähköpuolen ymmärrys vaatii jonkinasteisen velho-koulun paperit.

                    Comment


                      #11
                      Akun navat hapettuu kaverin golffissa. Akku on uusittu vasta ei vaikutusta. On putsailtu ja testattu latausjännitteet jne. Oisko kellään hyviä ideoita?

                      Comment


                        #12
                        Putsauksen jälkeen suihkauttaa sprayvaseliinia napoihin.

                        Comment


                          #13
                          Joo ei vaikutusta. Se siis puskee sitä paskaa ihan huolella, ei muuten niin väliä mutta ku ohjaustehostin nesteiden säiliö menee puhki.

                          Comment


                            #14
                            Mikä akku? Jos akkukaukalosta lähtee akkuun liitettävä "huohotusletku", niin kannattaa puhaltaa se paineilmalla auki.

                            Sellaisen käsityksen olen saanut, että halvemmissa akuissa ei tiivistys välttämättä ole parasta, jolloin akkuhöyryä leijuu napojen tuntumassa liiaksi. Ja jos puolestaan on tiivis, mutta se kumiletku tukossa, sama ilmiö. En tiedä onko tuossa oikeasti mitään järkeä, mutta tuollaisen käsityksen jostain olen saanut.

                            Comment

                            Working...
                            X