Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Eperin toiminnasta

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Eperin toiminnasta

Miten Eperin pitäisi toimia?

Lakkaako lämmittämästä kun riittävä moottorilämpö on saavutettu? ja mikä mahtaa olla tuo lämpötila?

Lakkasi vain tuossa lämmittämästä ja sitä ihmettelin...

Niissä on yleensä esiasetettuna jokin käyntiaika jonka ovat päällä. Jos on kaukosäädin, niin itse saa asetettua halutun lämpötilan minkä Eberi ottaa, ja toki tuon käyntiajan. Sitten jos on se Easystarter+, niin kun asettaa halutun lähtöajan, niin Eberi puhaltaa suurinpiirtein lähtöaikaan sen tarvittavan lämmön. jne.

Comment

Edellisessä autossani, A3 tdi, oli eberin hydronic. Siinä oli ylikuumenemissuoja, joka sammutti eberin, kun moottorin lämpötila nousi yli 70 asteeseen.

Comment

No ei se ole mikään ylikuumenemissuoja. Se on ihan normaalia sykliä että ensin se pudottaa pienemmälle teholle ja lopuksi sammuttaa itsensä, kun lämpöä on tarpeeksi. Muistaakseni tuo arvo on ainakin nykymalleissa kyllä 80C.

Voihan se sammua myös vikatilaan eli esim vesi ei kierrä -> ylilämpö lämmittimessä tai sitten jännitevahti puuttuu peliin eli akku liian tyhjä. Kummankaan ei pitäisi ilmetä ajossa.

Comment

Moottori oli lämmin ja ajettu noin puolituntia. Silti näytössä näytti että se lämmittäisi vielä. Onko se OK?

Täytyypä tutustua hieman paremmin tuohon eperiin. Kyllä minulla tuolla kaapissa se kaukosäädinkin lepäilee. Ei vain ole tullut otettua käyttöön. Kellolla on pärjännyt hyvin.

Voishan tuota kokeilla, josko se toimis.

Comment

Vanhan autoni eberi oli vuosimallia 2002. Manuaalissa luki, että ylikuumentumisen varalta laite sammuu moottorin lämpötilan ylitettyä 70C astetta!?

Comment

Ihan viimeisiä malleja en tunne mutta työkonepuolelta katsoen aikanaan perehdyin niihin jonkin verran. Lämppäreissä on aina "tavanomainen" termostatti joka ajaa päälle-pois sykliä niin kauan kun käyntikomento on päällä. Arvot oli jotain: pois 75...80 C ja päälle taas 5...10 C alempana. Tämän lisäksi on aina erillinen ylikuumenemissuoja jonka tarkoitus on suojata termostaattivian ilmetessä ylikuumenemiselta (palovaara). Tutkaisen joskus Eberin ohjerompun - kun sen jostain löydän...

Comment

Noin se toimii, kuten porkkis kertoi. Ja vaikka lähtisit ajamaan, ja moottorin lämpötila saavuttaa 90 astetta, niin eberi on päällä, mutta se ei lämmitä tai lämmittää osateholla. Se sitten sammuu aikakatkaisuun (40 min), jos ennen sitä ei sammuta käsin. Jos taas sammutat auton ennen aikakatkaisua, niin lämpötilan laskiessa lämmitys taas jatkuu aikakatkaisuun asti.

Edit: aikakatkaisu on siis kellon/kauko-ohjaimen ominaisuus, ei itse lämmittimen

Comment

Totesin tässä että vaikka moottori on lämmin (~90°) niin lämmitin ei tietenkään "syty" mutta
                  vesipumppu käy ja ilmastointi puhaltaa. Aikaisemmin olin käyttänyt vain tuuletustoimintoa
                  ja siinähän lämpimän tulo loppuu aikast pian kun vesi ei kierrä. Tuota 40min aikarajaa en ole
                  kokeillut mutta uskotaan siihenkin.

http://www.kotikone.fi/juha.ritala/e...w_manuaali.pdf löytyy sivulta 9 kaavio
                  ajoituksista. Ylemmän kuvan Fan tarkoittaa palotilan puhallinta, alakuvassa taas vehicle fan on
                  ilmastointi(puhallin).

Comment

Voiko vanhaa Eperberspächer EP5 mallin pelkkää kaukosäädintä korvata uudemmalla, pienemmällä kaukosäätimellä? Eli pelkän kaukosäätimen vaihto ilman mitään muita ohjainlaitteiden muutoksia, uusi kaukosäädin ja pelkkä paritus?

Vanha EP5

Uusi EasyStart

kysymyksellä se tarkoitus, että tuo vanha kake on nykymittapuun mukaan aika julmetun kokoinen kapistus taskussa kuljetettavaksi. Toki puhelimetkin nykytrendin mukaan vaan suurenee ja suurenee :D

Comment

Koko sarjaa vois saksasta koittaa huutaa asevelihintaan. Tässä pari keskeneräistä huutokauppaa:
                      http://www.ebay.de/itm/Neue-Eberspac...item1e746273b0
                      http://www.ebay.de/itm/Eberspacher-E...item416e19e063

Muutenhan tuon satsin saa ~250e tuolta saksanmaalta vrt. Suomessa ~330e

Comment

Tuossa pitää vaihtaa myös kaukosäätimen ohjausyksikkö. Vanhan nimi on TP5 ja ei R+ ole niin paljon pienempi että pelkästään tuon takia välttämättä kannattaa, aika rohjolta se taskussa tuntuu sekin.

TP5 rinnalle voisi harkita laittavan kännykällä ohjattavaa Embelin Remuc ohjausyksikköä, jolloin voisi tekstiviestillä tai Android/iOS sovelluksella ohjata ilman ylimääräisiä kaukosäätimiä, kännykkähän melkein aina on mukana kuitenkin, jättää TP5 kaken sitten kotiin.

http://www.embelin.fi/index.php?page=remuc-2

http://www.eeperi.com/eberspacher_lisavarusteet.html

R+ tekee sen filosofia eron noihin muihin, että sillä ei voi laittaa lämmittimen käynnistymisen aikaa, vaan pihasta lähtöajan ja laite laskee itse siitä taaksepäin lämpötilojen jne mukaan milloin poltto aloitetaan, joskus paremmin ja joskus huonommin onnistuen.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja an13 Näytä viesti
                          R+ tekee sen filosofia eron noihin muihin, että sillä ei voi laittaa lämmittimen käynnistymisen aikaa, vaan pihasta lähtöajan ja laite laskee itse siitä taaksepäin lämpötilojen jne mukaan milloin poltto aloitetaan, joskus paremmin ja joskus huonommin onnistuen.
                          Tuon automaattisen käyttöaikalaskennan saa myös pois päältä.
                          Attached Files

Comment

Mulla on ensimmäinen auto missä on eberi ja oon vähän tietämätön tästä härpäkkeestä.Pistin eberin päälle tänään 20 minuutiks ja pakkasta oli -5, niin kuuluu napse ja semmonen kiihdyttävä moottoriääni hetken ja sen jälkeen ei mitään ääntä. Tämän homman se teki kaks kertaa, eikä missään vaiheessa lähteny puhaltimet sisällä päälle. Tein homman vielä toistamiseen ja sama homma. Lähdin sitte ajamaan ja kotia saapuessa testasin taas, niin silloin lähti heti puhaltimetki puhaltaa.Kysymys kuuluukin, että onko se napse normaalia ja kuuluuko siitä kuulua ääntä koko ajan? Toiseks, eikö puoliska tunnin lämmityskään riitä siihen että puhaltimet lähtee päälle sisällä?

Comment

Napse kuuluu polttoainepumpusta ja kuuluu asiaan.

Arvaan, että vekotin starttaa ja sammuu ylilämpöön, kun ei saa vettä liikkeelle. Koita lämppäri HI-asennossa ja jos auttaa niin vesiventtiilille tarvii tehdä erikoiskytkentä(R).

Comment

Eli ei siis jaksa kylmällä pyörittää ja kun auto on ajon jälkeen lämmenny nii sitte kyllä jaksaa? Voiko asetusta muuttaa Hi:hin siitä kaukosäätimestä vai pitääkö se muuttaa ite laitteesta? En oo koko laitettakaan paikallistanu.

Comment

Sisäpuhallin käynnistyy vasta kun neste lämmennyt tarpeeksi, ajon jälkeenhän neste on jo valmiiksi lämmintä. Tuossa kylmänä kokeilussa laite ei ole saavuttanut tarvittavaa lämpötilaa.

porkkis tarkoittaa auton lämmityslaitteen asetuksia, ei eberin.

Comment

Siis ilmastoinnin asetuksia vai, mää käytän koko ajan AUTO asetusta? Sen tiedän että neste pitää lämmetä, mutta ihmettelin vaan ku puolen tunnin lämmityksen jälkeen ei lähteny puhaltimet päälle ja ei myöskään kuulunu eberin ääntä (sen kiihdyttävän äänen jälkeen).
                                    Tänään nyt kävi sitte niin, että mulla oli myös roikan päässä auto (pakkasta -13) ja kokeilin vielä eberiä nii se sitte näyttiki toimivan, ainaki kauhea pörinä kävi koko ajan ja savuaki tuli auton alta. Ihmeellistä sekoilua? Olen havainnut tän ennenki ku oon pari kertaa koittanu, että toisena hetkenä näyttäis toimivan ja toisena ei.
                                    Nyt vaan sitte rupes herjaa "Low batterya" vaimon ajaessa töihin, saapa nähä saanko liikkeelle sitä vaimon työpaikan pihasta.

Yks aiheesta sivuten kyssäri. Oon miettiny, että kuuluuko kuuluuko letkulämppäristä mitään ääntä ku laittaa piuhan päähän? Sen tiedän, että normi lohkolämmitintä ei ainakaan autostani löydy, ku senhän kuulee laitettaessa piuhan päähän eli joko säteilylämmitin tai letkulämmitin.

Comment

Kävin tuossa auton vara-osa liikkeessä muissa asioissa ja selviski syy vissiin oireiluun. Mulla oli eilen liian vähä naftaa tankissa (valo palo), nii sillä se ei toiminu ku nyt taas oli naftaa ja eberi toimi.

Comment

Working...
                                      X