Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6:sen etuovet ei aukea sisäpuolelta.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6:sen etuovet ei aukea sisäpuolelta.

    Mulla on 96 vm oleva A6. Aamulla kävi yhtäkkiä niin, että kun olin ajanut työmatkan niin ovet ei auenneet sisäpuolelta ollenkaan. Siis etuovet aukeavat ulkopuolen kahvoista, mutta ei sisäpuolen. Takaoven lukot toimii normaalisti. Kuskin puolen kahvasta kun vetää, niin se ei palaudu itsestään, vaan jää pystyyn "töröttämään". Mikäs mahtas olla häikkänä? kokeilin jo irrottaa akun plus navan hetkeksi, mut ei auttanut. Kiitos etukäteen jos joku osaa auttaa.

    #2
    Se on ihan mekaaninen viritys se sisäpuolen kahva, ei taida akun irrotus auttaa. Vaijerilla vedetty varsinaiseen lukkomekanismiin ja keskuslukon alipaineventtiiliin. Avaa ovipahvi, niin näät mikä mättää. Luultavasti vaijeri irronnut kahvasta, tai jäänyt jotenkin jumiin siellä sisällä.

    Ovipahvin irrotus: ruuvit ylhäällä edessä ja takana. Varmaan ruuvi myös kyynärtuessa, jonka irrottamalla pienen luukun takaa paljastuu 2 ruuvia lisää. Sitten ovipahvin nosto ylöspäin.

    Comment


      #3
      Oliko pakkasta? C4 on varsin lukko-ongelmainen laite koska vesi pääsee valumaan suoraan lukkoon. Aiheesta on kirjoiteltu aiempina vuosina lukuisasti.

      Comment


        #4
        Kyllä.

        Se oli pakkasaamu. Ja ovi oli jotenkin jäässä.

        Comment


          #5
          Eli mitä varmemmin vain syynä lukkomekanismin jäätyminen. Purku, putsaus ja uudet pakkasta kestävät rasvat voisi avittaa. Nämä on näitä hienomekaanisten lukkojen ikäviä ja varsinkin uudempien autojen ongelmia. Pakkasella autosta pääsee ulos lähinnä ikkunan kautta. Takaovet ovat pahimpia jäätymään.

          Comment


            #6
            Lainaan topicia : Pitäisikö C4:sen takaovet saada auki sisältä kahvoista, jos akku on irti?

            Comment


              #7
              C4:n lukot ovat täysin mekaaniset, eli avautuvat sisältä ilman sähköä. Lapsilukko kannattaa pitää auki, pääsee helpommin ulos takaa ;)

              Comment


                #8
                Lapsilukko kannattaa pitää auki, pääsee helpommin ulos takaa ;)
                Ei ole lapsilukot "päällä" mutta ovet ei aukea ilman sähköjä takana. Muuten toimii ihan normaalisti. Pitäis varmaan ottaa ovipahvit irti ja kattoo sisään.

                Comment


                • #9
                  Jatketaanpa olemassaolevaan topicciin, kun semmoinen löytyi. Ongelmana tuo sama, eli kuskin ovi ei aukea sisältäpäin.

                  Homma hyytyi ovipahvin irrotukseen.

                  - 2 ruuvia ylhäältä, OK
                  - Kahvan viiston osan keskeltä keskusta pois, OK
                  - Alta löytyi 2 ruuvia, ne pois, OK

                  Nyt pääsikin jo kurkistamaan, ettei vika ainakaan kahvan päässä ole. Vaijeri lienee siis irti toisesta päästä.

                  Kysymys: Onko lisää ruuveja jossakin, kun ei kyllä ylöspäin nostamalla pahvi irtoa. Tai sitten en hirvinnyt käyttää tarpeeksi voimaa... Nykyiselläkin voimankäytöllä tuntui olevan siinä ja siinä, ettei jotakin hajoa.


                  Värkissä on sähköiset ikkunannostimet, antaako lisämaustetta ja jos niin millaista ?

                  Comment


                  • #10
                    Mahtaiskos kukaan tietää ?

                    Comment


                    • #11
                      Omassa -98 A6:ssa ovipahvi lähtee seuraavasti:

                      Ylhäätä molemminpuolin ruuvit pois
                      Sähköikkunoiden säätimen pistoke irti (kahvan alapuolella reikä millä yksikön saa ruuvarilla loksautettua itri kotelostaan)
                      Sitten nostetaan pahvi ylöspäin ja irrotellaan vaijeri avaus kahvasta ja lopuksi loput pistokkeet (keskuslukitus, kaiuttimet yms.)

                      Comment


                      • #12
                        - 2 ruuvia ylhäältä, OK
                        - Kahvan viiston osan keskeltä keskusta pois, OK
                        - Alta löytyi 2 ruuvia, ne pois, OK

                        Nyt pääsikin jo kurkistamaan, ettei vika ainakaan kahvan päässä ole. Vaijeri lienee siis irti toisesta päästä.

                        Kysymys: Onko lisää ruuveja jossakin, kun ei kyllä ylöspäin nostamalla pahvi irtoa. Tai sitten en hirvinnyt käyttää tarpeeksi voimaa... Nykyiselläkin voimankäytöllä tuntui olevan siinä ja siinä, ettei jotakin hajoa.
                        Joo, siinä sisäkahvan takana on yleensä yksi ruuvi "piilossa". Eli sisäkahva pois kokonaan ensin, samoin sähköikkunoiden säädin. Sen jälkeen pitäis nousta, mutta voi olla tiukka jos ei ole koskaan ennen irrotettu.

                        Comment


                        • #13
                          OK, muistaessani palautetta hommasta. Kiitoksia asiaan osallistuneille.

                          Se sisäkahvan alla ollut ruuvi oli jäänyt huomaamatta, oli sen verran ovelasti naamioinut itsensä toppausten sekaan.

                          Samalla pahvia poistaessan kannattaa pistää merkillä, missä eri piuhojen ankkurit ovat kiinni, ne kun irtoilivat siinä hässäkässä... Samoin tuota sähkönostineten yksikköä en millään tavalla irroitellut ennen toimenpidettä, nehän on kyynärnojassa joka tuli siis osana ovipahvia surutta pois. Takana oli kaapelinippu, jolla oli tosin löysää sen verran, ettei haitannit hommaa. Kaiutinjohto tosin kannattaa irrottaa liittimestään, antaa hiukka enemmän vapausasteiota.

                          Varsinainen taistelu alkaa siinä vaiheessa kun alat ujuttamaan sitä vaijerin koukkua lukossa olevan lipareen uraan. Sinne ei näe, eikä sinne mahdu kunnolla sormetkaan. Kun lukon irroittaa ruuveistaan, sitä sai puskettu juuri ja juuri sen verran sisään, että viimein homma onnistui. Oikeaoppisesti kai pitäisi ottaa se koko oven kokoinen peltisuoja pois, mutten hirvinnyt siihenkään alkaa, näytti olevan niin monenmoista säädettävää siinäkin kiinni...

                          Comment


                          • #14
                            Oikeaoppisesti kai pitäisi ottaa se koko oven kokoinen peltisuoja pois, mutten hirvinnyt siihenkään alkaa, näytti olevan niin monenmoista säädettävää siinäkin kiinni...
                            Niin tässä mallissahan tuo oven "sisäpelti" on samaa rakennetta ikkunakarmin kanssa, ja se on vain neljällä ruuvilla kiinni ovipellissä. Siis sisäpelti lähtee tosi kivuttomasti ikkunoineen, nostimineen, peileineen päivineen, yhtenä kokonaisuutena. (Olis kannattanu irrottaa se, on nimittäin sen verran simppeli homma ja sit olis ollu lukko aika hyvin käpisteltävissä.) Takaisin laittaessa ei juurikaan joudu säätöjä hakemaan, kokonaisuus loksahtaa omalle paikalleen tappien avulla ja vanhat ruuvien kiristyskohdat on hyvin nähtävissä. Onpa siellä joidenkin ruuvien kohdalla joku kiila ja/tai säätöprikka peltien välissä, katsoo vaan purkaessa missä kohdin ne on. Ja tietenkin johtojen, vaijereiden ja lukkonupin kanssa on oma "sovittelunsa" että löytävät paikkansa, varsinkin jos purkaessa mennään tyylillä "kyllähän tämän sitten muistaa..." ;)

                            Comment


                            • #15
                              Lisätään tänne vanhaan aiheeseen. Avasin A6sen (-99) ovipahvin kun sisäpuolen kahva ei toiminut. Vian ilmetessä kuului pieni napsahdus ja kahva meni tunnottomaksi. Syyksi paljastui poikennut vaijeri! Ei siis ollut lukko jäässä, klipsut irti tai muut mitä olisin voinut kuvitella vaan vaijeri (sellainen yksisäikeinen teräslanka) poikki noin 8cm lukosta päin katsottuna...

                              Kysymys. Millähän noita ikkunan liukumekanismejä kannattaisi rasvata? Aukeaa ikkuna aika nihkeän tuntuisesti. Vai onko parempi jättää koskematta ettei mene pahemmaksi. Olisi nyt samalla helppo homma. Lukon rasvaamista pitää myös harkita. Siihen jo tietoa löytyikin haulla.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja lilyuke Näytä viesti
                                Kysymys. Millähän noita ikkunan liukumekanismejä kannattaisi rasvata? Aukeaa ikkuna aika nihkeän tuntuisesti.
                                Muoviohjurit yleensä menee vaihtoon, haulla lisää ja jopa ohjeet.

                                Comment


                                  #17
                                  Mulla apparin ovi kenkkuili ja lopetti aukeamisen sisältä.
                                  Nyt ilmeni, että lopetti aukeamisen myös ulkoa.

                                  Saako C4:ssä ovipahvin irti, jos ovea ei saa auki?
                                  Viimeksi muokannut Puuhapete; 12.2.2013, 13:06.

                                  Comment


                                    #18
                                    Päädyissä on pienet ruuvit joihin ei pääse käsiksi oven ollessa kiinni. Saa pahvin irti muttei täysin ehjänä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Lainataan tätä topiccia...

                                      Eli tänään etuovet ei auennut ulkopuolelta, sisäpuolelta molemmat kuitenki lähti auki.
                                      Autona siis b5 aanelkku..

                                      Comment


                                        #20
                                        Nollakelien aikaan enemmänkin normaalia kun jäätyvä kosteus jäätää lukot. Nimim. tänään just ovi aukes muttei pysynyt kiinni ennen kuin oli sisätilat lämmennyt. Lukkopaketin puhdistus ja uudet rasvat auttaa 99% tapauksissa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Eli ovipahvien purkuun... Pitänee ettiä lämmintä hallitilaa et pääsee ropaamaan.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X