Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

typ44, sähköinen takaluukun aukaisu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    typ44, sähköinen takaluukun aukaisu

    Onkohan kukaan väsäillyt tuota takaluukun avausta sähkötoimiseksi?

  • #2
    Coupe ja Urssi on tullut laitettua. Itse olen laittanut hälyn asennuksen yhteydessä noi takakontin avaukset. Hälyn ohjaamana niin pystyy kaupasta tullessa hälyn kakella avaamaan luukun. :)

    Comment


      #3
      Kerrohan lisää miten tuon Coupeen toteutit? =)

      Comment


      • #4
        Tämmönen ja sitten joutu käyttää sellasia ohjureita, jota pitkin reititin vaijerin että sai ton mötikän järkevään paikkaan.
        Coupessa jäi vain pieni patti verhoiluun. Ja tota ohjasin hälyn lisäkanavalla(rele väliin).

        Comment


        • #5
          ja sitten jatkaa solenoidin asennusta lisäämällä lötkön saranatankoon sopivan kääntömoottorin tai vaijerivedon joka todella AVAA sen luukun.

          Comment


          • #6
            Lötkössähän on valmis hydrauliikka, erillinen oksa ohjaustehostimen syötöltä tavaratilaan (tietty tarvii paluulinjan myös). Iso painevaraaja takaiskuventtiilin kera, sen jälkeen 12V kelalla (1) magneettiventtiili (pitää tulla ehto lukon solenoidilta että lukko = auki ) jonka jälkeen antaa työpaineen pienelle sylinterille työntäen kontin kannen auki.

            Yläasentoa varten rajakytkin, esim induktiivinen anturi luukun saranakoneistoon, joka taas vapauttaa kelan (1) kuitenkin niin että sylinterin lähtöpuolella. Tai sitten sylinteri asemoidaan niin että liike loppuu juuri kontin auki-asentoon - voisi jättää tuon anturin laittamatta.

            Alaslasku taas magneettiventtiilin avulla, ohjataan työpaine sylinterin toiseen päähän, sylinteri vetää luukun alas. Tänne ehkä kannattaa miettiä jokin rajaehto, jottei yritä vetää luukkua montulleen. Alaslaskun varsinainen ohjaus ehkä hälyttimen kauko-ohjaimen kautta, jos siellä on jokin vapaa kanava, ja ehkä lisäksi ohjaamon puolelta.

            Voisi tehdä myös paineilmalla. Sopiva paineakku ilmalle jota ladataan 12V kompuralla. Toiminta olisi ainakin nopeampaa, muttei kannata unohtaa ostoksia kontin kannen päälle kun avaa luukun.

            Comment


            • #7
              No niin, nythän se lähti syntymään.
              Rami, unohdit ettei pommissa pysy paineet, eli pitäisi aukaisunappia painaessa ensin käynnistää vitonen että saadaan hyttypainetta. Tämän jälkeen sitten luukku kyllä aukeaisi vaikka olisikin kaljakori jäänyt päälle lepäämään.
              Tuli ihan mieleen neuvostolaisen Maz lavettiveturin varakäynnistysjärjestelmä. Pieni bensakone joka pyörittää kompuraa jolla ladataan ilmasäiliö josta taas saadaan käynnistystyöntö pikkuiselle 38-litraisella dieselille. =)

              Comment


              • #8
                Kyllä siellä melko pitkään pitäisi paineet pysyä jos takaisku pitää ja magneettiventtiili ei vuoda. En siis tarkoittanut auton omaa pommia vaan ihan tuommoista teollisuuskäyttöön tarkoitettua kaalinpään kokoista mörssärinkuulaa.

                Paineilmalla olisi varmasti helpompi protoilla, kun asentajan logiikan pettäessä tarvitse luututa öljyä.

                Comment


                • #9
                  Ottaen huomioon typ44:sten vakaan ja tiivin hydrauliikkapuolen, paineilma on huomattavasti miellyttävämpi ratkaisu. Yksinkertaistamalla voisi rakentaa vain kiinnivedon paineilmalla ja aukaisun hoitumaan sopivilla jousilla/iskareilla tai päinvastoin.

                  Comment


                  • #10
                    Miksi ylipäätään nähdä vaivaa koko hommaan..?

                    Comment


                    • #11
                      Miksi ylipäätään nähdä vaivaa koko hommaan..?
                      Hmph, toiset ovat niin suppeakatseisia.
                      Mitään järkeä ei hommassa ole, eihän sitä avausapua mihinkään oikeasti tarvita. Sama pätee ilmastointiin, keskuslukkoon, automaattivaihteisiin, jne...
                      Jotkut meista ovat kuitenkin innostuneet kaikenmoisista teknisistä käköttimistä sekä niiden kehittelystä, mm. sen myötä ranteessasi on kello, tiimalasiin oli hankala kiinnittää ranneketta, aurinkokellotkaan eivät olleet matkamalleja.
                      Eli lähinnä tekemistä tekemisen vuoksi, se vasta on kehittävää. Mikä tärkeintä, pysyy pojat pois pahan teosta =)

                      Comment

                      Working...
                      X