Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 Typ89 laturin valinta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 80 Typ89 laturin valinta

    Tehdäänpäs yksinkertaisesta asiasta monimutkainen ja hankala. Eli eli, autossa on nyt ilmeisesti alkuperäinen 20 vuotta vanha (!) 65A laturi kiinni, Bosch 026 903 015 A / 0 120 489 364. Laakeri(t) loksaa, juu, sen voi korjata, ei kiinnosta seisottaa autoa :) Toisekseen 90A houkuttaa. Moottori on 1,8 VW/Audilohko koodi SD.

    Vaihtoehdot:

    1. HC-Parts Ca 320 Ir, tällaista tarjosivat varaosaliikkeessä 140e. HC-Parts on tunnettu laatumerkki kun en löytänyt Googlella, täältä ja FFP:lta etsimällä about yhtään mitään :) Kyseessä on ilmeisesti kuitenkin Hellan valmistama laturi, kokemuksia? Tässä oli lyhyt hihnapyörä, eli jos tämän hankkii niin siihen pitäisi sitten saada sopimaan vanhan Boschin hihnapyörä.

    2. Laakkoselta Bosch OEM 068 903 017 NX, 133 euroa ja 65A. No tämä nyt on varmaan bolton ratkaisu, A:t ei kuitenkaan nouse.

    3. Laakkoselta Bosch OEM 026 903 017 BX, 201 euroa ja 90A. Tässä on vissiinkin lyhyt hihnapyörä myös mutta oletettavasti noi Boschin hihnapyörät sopii täysin ristiin. Ei mitään tietoa tuleeko yhteensopivuusongelmia, onko joku laittanut?

    4. Joku muu?

  • #2
    Vaihtoehto kolmoseen tarvii vaihdossa antaa 90a laturi että saa tuohon hintaan. X viimeisenä tietääkseni merkkaa vaihto-osaa.

    Jos haluaa paljon huolettomia kilometrejä, niin sitten tarvitsee unohtaa kaikki nuo. Vaihto-osa startit/laturit on täysin älyvapaata toimintaa ellei kyseessä ole vanhan ajoneuvon hetkellinen elvyttäminen. Osia ei vaihdeta mitään muuta kuin rikkiolevat, ja hiilet. Jokainen voi laskea tuosta sitten että on vain ajan kysymys koska sieltä paukahtaa jotain muuta.

    Comment


      #3
      Juu sain saman tiedon juuri myös toista kautta. Eli X tosiaankin vaihto-osa.

      Ei hätää, vaihtoehtoja 2 ja 3 saa myös varaosaliikkeestä Boschin omilla numeroilla about samaan hintaan, eikä vaihto-osista ollut mitään puhetta. Laakkosen osissa olisi ollut 2 vuoden takuu, siksi laitoin ne, mutta käsille meni.

      Vaihtoehto 1 on myös kunnostettu tuote, näinköhän on mahdollista edes ostaa mistään ihan oikeasti uusi laturi? Tietoja otetaan vastaan :)

      Comment


      • #4
        Eiköhän Valeolta/Boschilta voi saada ihan uusiakin vielä. Hieman nihkeää on varmaan ihan uusien löytäminen kun kyseessä on kohtuullisen vanha laturimalli.

        Comment


          #5
          Tuota noin, miksi 90A laturi, eikö 65A ole ollut riittävän tehokas?

          Lataustehoa tietty on hyvä olla riittävästi erityisesti talvella, mutta jos vakiolaturin kanssa ei ole ollut ongelmia, niin enpä näkisi järkeä hankkia kalliimpaa 90A laturia.

          Comment


          • #6
            Vaihto-osa startit/laturit on täysin älyvapaata toimintaa ellei kyseessä ole vanhan ajoneuvon hetkellinen elvyttäminen. Osia ei vaihdeta mitään muuta kuin rikkiolevat, ja hiilet
            Veikkaisin, että vaihto-osalaitteissa vaihdetaan aina kaikki kuluneet osat, jos vain vialliset osat vaihdetaan olisi tuo olisi kovin lyhytnäköistä toimintaa, koska laite tulisi hyvin nopeasti takuukorjaukseen.

            Olen rempannut lukuisia latureita, useimmiten syynä on ollut laakereide/laakeripesien kuluminen. Laakerit on helppo vaihtaa eivätkä ne maksa juuri mitään. Päätylaakeripesän kuluneisuus edellyttää päätykotelon vaihtoa. Samalla, kun laakerit on irti, kannattaa liukurengaspakka vaihtaa, koska uudet hiilet kuluvat pikavauhtia vanhoissa urissa. Liukurengaspakka pitää sorvauttaa pyöreäksi, muuten hiilet kuluvat nopeasti.

            Sähköisissä osissa olevat viat löytyvät mittaamalla ja osat on helppo vaihtaa. Yleensä ehjää osaa ei tarvitse vaihtaa, mutta hiilet voi olla järkevin vaihtaa säätäjän kera.
            Vielä kun hihnapyörän vaihtaa uuteen kilkkeineen, on käsissä laturi, jolla on paljon kilometrejä edessä.

            Viimeksi remppasin kädin 65A laturin pari vuotta sitten. Osat maksoivat 38? (pl. hihnapyörä), liike olisi tehnyt osien vaihdon töineen reiluun kuuteenkymppiin, jolloin laturi oli ollut jokseenkin vaihto-osan veroinen. Vaihtovirtalaturissa on vähän mekaanisesti kuluvia osia.

            65A laturi riittää normaalikäytössä hyvällä akulla. Uudemmissa Audeissa on usein isommat generaattorit, koska sähköä kuluttavia laitteita on paljon enemmän.

            Comment


            • #7
              Veikkaisin, että vaihto-osalaitteissa vaihdetaan aina kaikki kuluneet osat, jos vain vialliset osat vaihdetaan olisi tuo olisi kovin lyhytnäköistä toimintaa, koska laite tulisi hyvin nopeasti takuukorjaukseen.
              Näin tehdään, mutta ankkuri ja käämit ovat "aina" vanhoja jos vain ovat vielä toimivia. Eli käytännössä sulla on laturi missä on 10vuotta vanhat perusosat, joten on vain ajan kysymys koska ne laukeaa. Huomasin tämän juuri puolivuotta sitten taas hyvin isossa mittakaavassa, ostajamme eräällä markkina-alueella omavaltaisesti osti toiselta toimittajalta halvemmalla latureita. Hetken päästä oli pientä ihmettelyä miksi kyseisellä alueella paukkuu nyt latureita kuin liukuhihnalta 1-300tunnin kohdalla kun normaalisti kestää jonkun verran pidempään. Näppärä ostaja oli hannkinut kunnostettuja latureita, eikä uusia.

              Mikäli joku tekisi vaihto-osia missä olisi kaikki muu uutta kuin kuoret, olisi hinta jo sama kuin uusissa, joten se ei kannata.

              Comment


              • #8
                Tokihan ankkuri ja kenttäkäämi tavallaan kuluvat käytössä, mutta jos niissä on eristys kunnossa eikä niihin kohdistu mekaanista rasitusta -ankkurissa keskipakovoima voi irrottaa hiilisillan liitokset, BTDT- ne ovat hyvin pitkäikäisiä. Eristyksiä voi vahvistaa esim. polyuretaanilakalla.

                Vaihto-osan remontin voi tehdä nopeasti hutaisten tai sitten huolella ja asianmukaisia tarvikkeita käyttäen. Mainitsemani esimerkin mukaisesti liikkeen tekemän remontin hinnasta voi hyvin päätellä, mitä vaihto-osa tiskillä maksaa.

                Comment


                  #9
                  Tuota noin, miksi 90A laturi, eikö 65A ole ollut riittävän tehokas?
                  Todennäköisesti nykyisellään 65A oli ihan riittävä. Viime talvena sai johdoilla käynnistellä, mutta johtui ilmeisesti vaan huonosta akusta. Nyt laitoinkin uudenkin akun. Peruste 90A:lle on ainakin se, että tulee reserveria jos haluaa lisäsähkölaitteita ympätä ja hintaero ei ole niin valtava.

                  Ratkaisin homman nyt niin että ostin käytetyn 90A laturin joka maksoi rahtikuluineen puolet bränikän 90A laturin hinnasta. Kiinni meni hihnapyörän vaihtamalla (oli VW hihnapyörä) ja toimii! Korjaan tuon vanhan laturin talven aikana, todennäköisesti tulee ihan uudenveroinen (lähes :) kun nuo yllämainitut korjaukset tekee.

                  Comment

                  Working...
                  X