Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lämppärinkennon vaihto (t89), ilmeinen dummie oppii

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lämppärinkennon vaihto (t89), ilmeinen dummie oppii

    Arvoisat kokeneemmat monivika-autoilijat, APUUUUA! Nyt meni hermot, teoreettisesti. Omassa romussani vuotaa kenno ikäkauteen kuuluvana ominaisuutena. Hain tänään uuden ja rupesin vaihtamaan monien muiden autojen tuomalla rutiinilla. Sitten tökkäs, ilmastointi! Lämppäriä ei saa paikallaan poikki koska takapuolella(rintapellin puolella) myös teräsklipsuja tai muita ahdistuksia. Onko tosiaan niin että pitää irroittaa rintapellin läpi tulevien kylmäaineputkien liitos ennen kuin homma on mahdollista??? Kiirekin olis kun pitäis rattailla kulkea pikitietä päivittäin ja nyt vetää talviunta tallissa kojelaudan palaset pitkin lattioita

  • #2
    Ilmeinen dummie muuttuikin yhdessä yössä wisseriksi. Kyllä ilmastoinnin tulolinja pitää myös irroittaa. Sen jälkeen kaikki onkin "helppoa kuin tanssi"

    Comment


    • #3
      Hyvä, että tämäkin asia selvisi ennen kuin itse aloin jälleen taistella asian kanssa. Sitä olisi itsensä tuntenut oikein super-uunoksi :)

      Mainitseko, parilla sanalla, että mistä ilmastoinnin tulolinja puretaan (nääs itse en ole vielä edennyt kojiksen irroittamista pidemmälle asiassa).

      Comment


      • #4
        Siis tulolinja = kylmäaineputket?! Jopas on hieno systeemi jos kylmäaineet pitää päästää pois, että saa kennon vaihdettua!

        Vai onko tulolinja nyt siis se torvi, josta ilma imetään ulkoa?

        Comment


        • #5
          Tuostahan olisi hyvä kirjoittaa vaikkapa pienimuotoinen ohje kun nyt tuo vaihtotyö on tuoreessa muistissa. Alkavat nuo ensimmäisten ilmastoitujen t89/B4 mallien lämmittimen kennot olemaan hyvinkin jo vaihtoiässä.

          Ps. Kerrankin pääsee kuittaamaan että on se vaan hyvä ettei ole ilmastointia...

          Comment


          • #6
            Do diid, siis irroittelemaan. Konehuoneen puolelta kaksi vesiletkua sekä niiden vasemmalla puolella isolla aluslaatalla oleva M6(10mm) mutteri ja samanlainen 15cm alempana auki. Puola kätkee alemman hienosti ja tilaa 20v:n löylyhuoneessa on 5-vuotiaan kädelle. Vesiputkien läpivientikumin irroittaminen helpottaa purkua. Näiden lisäksi matkustajan kengänkärkien kohdalta akkutelineen alta (vaparikoneisissa) 8mm kuusiokoloruuvi auki joka kiinnittää kylmästimen putket läpivientikumin kohdalla. Huomaa myös letkunkiristin läpiviennin ympärillä. Akkutelineen pohjassa on aukko josta pääsee käsiksi. Esityönä pitää tietysti käydä pumppauttamassa kylmäaineet pois ettei syyllistytä YMPÄRISTÖRIKOKSEEN! ;) Imuilmakaukalon reunasta ritilän tai suodattimen alta kaksi mutteria auki, eli oikea pyyhin pois ja alusmuovi myös jotta pääsee käsiksi. Imuilman lämpötunnistin kätkee hienosti toisen mutterin alleen.
            Sisältä kasa ilmakanavia ja ilmastoinnin venttiiliin oikealle alas tuleva alipaineletku sekä keskellä alla oleva viemäri irti. ECU:n liittimet irti, boxia ei tarvitse irroittaa. Varpaita lämmittävässä ilmakanavassa on kaasupolkimen vieressä varsin takana yksi mukavasti piilotettu ruuvi. Lämppärin johtosarjasta kummastakin päästä isot töpselit auki. Kenno on kotelon päälipuolelta kahdella ruuvilla kiinni, eli helppo vaihtaa. Yllättäen ensimmäinen homma pitkään aikaan jossa ei tarvitse poistaa istuimia!!
            Tässä asia pähkinänkuoressa, pahus kun kuulostaa helpolta. Luonnollisesti konehuonetyöskentely aiheuttaa 7 haavaa, haljenneen kynnen ja kuutisen tuhatta painokelvotonta sanaa. Jos omaa temperamenttisen luonteen, suosittelen kourallista valiumeja tai mieluummin kääntymistä ammattiauttajan puoleen.

            Ai niin takaisinpäin asentaminen vasta hauskaa onkin, kaverista on apua joskaa ei välttämätöntä jos on riittävän jakomielinen että omaa 4 kättä. Tehkääpä homma niin ettei jää yhtään ruuvia tms. ylitse, ja vielä niin ettei kojelauta nitise, heh

            Comment

            Working...
            X