Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Onko vääräntehoisista sulakkeista paljonkin haittaa??

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Onko vääräntehoisista sulakkeista paljonkin haittaa??

    Aakolmosen tyhjäkäynti seilaa ja kulku (kiihtyvyys) on muutenkin hieman tahmeaa.

    Olen pistänyt tänne aiemminkin asian tiimoilta mailia, mutta eilen huomasin sulakkeita tarkastaessani, että esim. bensansyötölle määritelty 15A:n sulake näyttikin olevan "vain" 10A.

    Onko noista alitehoisista sulakkeista käytännössä kuinka paljon haittaa ja voisiko tuo esim. aiheuttaa juuri ongelmana olevan tyhjäkäynnin seilauksen ja nykimisen?

    #2
    Ei siitä liian pienestä sulakkeesta ole mitään haittaa, palaa vaan helpommin! :)

    Comment


    • #3
      Suuremmastakaan ei ole haittaa, jos mitään vikaa ei ole. Sitten jos sattuu menemään jokin paikka oikariin, ei poksahdakaan sulake vaan savu nousee jostain muualta.

      Noh, savun hälvettyä vaihdamme kytkentää... :)

      Comment


      • #4
        Yleensä auton valmistaja on suunnittelussaan ajatellut kuorman, johdotuksen ja sulakkeen olevan jotakuinkin samalla planeetalla. Pistä nyt vaikka 30ämpärin sulake 10:n tilalle niin hyvässä lykyssä savua tulee sen verran johtojen sulaessa ylikuormatilanteessa ennen sulakkeen lentoa että tarvitaan palovakuutusta. ylikuorma taas syntyy kovin helposti ja tahattomastikin. Kankeasti pyörivä puhallin, ylikokoiset ajovalopolttimot, isolla vahvarilla oleva soitin, puhumattakaan omista lisävirityksistä. Olen työssäni saneerannut liian monta palo- ja savuvahinkoa sähköjä ymmärtämättömien omien kytkentöjen myötä. (Vahvari takalaatikossa, akulta sormen paksuiset kaapelit sinne ja sulake vain vahvistimessa - ei akun päässä. Takapenkin runko oikosulki kaapelit jne...)

        Comment

        Working...
        X