Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lämpökompensoitu lataussäädin?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Lämpökompensoitu lataussäädin?

Onkohan urS4:n lataussäädin lämpökompensoitu? Itsellä lataa 14.0 Volttia, joka on mielestäni varsin vähän, varsinkin talvella. Akun kyljessä lukee muistaakseni että oikea latausjännite olisi 14.4 +- 0.2, ja tämäkin ilmeisesti huoneenlämmössä.

Onko porukka vaihdellut noihin säätimiä? Tässä on 110A Bosch laturi. Motonetista kävin juuri kysymässä, mutta heidän mukaansa heidän lämpökompensoitu Boschin latataussäädin on pienempitehoisiin latureihin. Suurempiin oli tarjolla vain (ilmeisesi vakiojännitteellä olevaa) tarviketta.

Edelliseen autoon (VW) nostin latausjännitteen talveksi 13.8 -> 14.6 diodilla, mutta jos Audiin ei ihan tälläisiä purkkavirityksiä enää laittaisi. Juu, tiedän, mulla on joku latausjännitepakkomielle :)

Säätimen kyljessä taitaa lukea 14 V. Itsellä on 120 A:n laturi ja ei yli 14 voltin juurikaan mene.

Jos sieltä 14 V tulee niin sehän on sitten ihan jees.

Comment

Kyllähän sen 14V pitää riittää. Kunnossa oleva vitonen herää henkiin vaikka millaisesta pakkasesta. Oma lötköni työntää ihan vakionakin tuon 14.6 volttia. Pienestä rippelistä päätellen tuo ei ole ihan normaalia.
      Toki, valot kirkastuvat huomattavasti isommalla jännitteellä.

Comment

Jos et tätä jo ole tehnyt, niin kannattaa ihan ensiksi mitata latausjännite suoraan laturin navoilta, niin voi ainakin poissulkea johdotuksessa mahdollisesti olevan huonon liitoksen aiheuttaman jännitehäviön. Niin ja vaihtovirtalaturi ei yleensä anna tyhjäkäyntikierroksilla aivan kaikkea eli mittaus kannattaa tehdä koneen käydessä 2000+rpm, jotta laturin pyörintänopeus on riittävä.

Jos ajot talvella eivät ole kovin lyhyitä pyrähdyksiä, niin eipä sitä latausjännitettä kannata nostaa yli 14,5V, ettei ala akku kuivumaan. Latausjännitteen nosto myös saattaa lyhentää jonnin verran auton polttimoiden elinikää. Tosin valotehoakin tulee kivasti lisää.

Comment

Vetykaasua alkaa muodostua noin 2.4V kennojännitteellä ja kiehumista 2.7V tienoilla.
          Tuolla hyvää teoriaa.

Comment

Minä taas olen lueskellut tällaisia teorioita lyijyakkujen latauksesta:

http://www.xantrex.com/web/id/262/do...512-0101-01-01

jonka seurauksena olen saanut päähäni että jotain kompensointia pitäisi mielellään olla.

Etkan mukaan siellä pitäisi olla 14.5V säädin, mutta minun säätimessä kyllä lukee että se olisi vain 14V. Niin se näyttää olevan mittaustenkin mukaan, eikä jännite nouse kovemmillakaan kierroksilla. Boschin autosähköhuollostakin jo kyselin (sähköpostilla) että saisiko tuohon lämpökompensoitua, mutta ilmeisesti eivät vastaile sähköposteihin. Niin kyllä oletinkin.

Comment

Onhan se hieman eriskummallista, kun kuitenkin kännyköihin, kameroihin ym. pienlaitteisiin tarjoillaan vaikka minkälaista delta peak tjsp. laturia, jotka haistelevat akun varaustilaa, akun lämpötilaa, ympäristön lämpötilaa jne. mutta autoissa lataussäädin on sellainen, joka pukkaa sen 13.8V kesät talvet, millään tavalla olosuhteita huomioimatta.

Comment

Working...
              X