Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnista yleinen kysymys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Alkuperäinen kirjoittaja mikaks
    Ehkä imurilla varovasti voisi koittaa roskia putsata, mutta uskaltaako tuonne tunkea mitään litkuja, crc, pirtua tjms? Tulee melko tunkkaiset hajut tuolta höyrystimeltä. Sisäpanos tuskin tuo mitään apua.
    Kokeile nyt kuitenkin ensin. Maksaa kaikki 6€, joten menetys ei ole suuri. V8:n kabiinin haju raikastui kummasti viime kesänä.

    Comment


      #92
      Vähintää kylmäalan ammattitutkinnot jokaiselle kylmäalalla toimivalle --- vois sen peukalon ottaa pois keskeltä kämmentä!!
      Hah. Aika monta sellaista korkeammankin koulutusasteen papereita omaavia on tullut tavattua, jotka eivät osaa edes sitä peukaloa laittaa siihen kämmenen keskelle :) Osaavatko kyllä kaiken opetetun, mutta eivät varsinaisesti mitään käytännössä. AutaMinuaKaikessa ja sitä rataa... (Tämä oli siis hjuumoria :) )

      Comment


      • #93
        Anton: Hjuu kjylla minä ymmärsin ;) Mutta unohdin mainita, että kylmäalantutkintoja ollaan muuttamassa ja tulevaisuudessa yksilöidään nimenomaan tietylle alalle (Autokylmä, ilmastoinnin jäähd. jne jne) ja valinnaisena saa lisätä vaikka jokaisen osan, jos haluaa (JOS kaikki tämä menee läpi päättäjillä!). Mutta tässäkin olisi hyvä koulutukseen sisältyä riittävästi monipuolista käytännön työharjoittelua valitsemaltaan alalta/aloilta jne. Ainakin minun mielestä.
        Mutta kyllä niitäkin on...
        Hieman tämä ketju lipsahti alkuperäisestä ohi, mutta mistäs tuosta =D

        Comment


          #94
          Vaihtaako nuo automaattilaitteet öljyt uusiin, vai laittaako ne vaan lisää puuttuvan määrän tilalle? Vai huomioiko se öljyn määrää mitenkään?

          Sitä ajan takaa, kerran se öljy menee ajan myötä syövyttäväksi, niin tekeekö tuo huolto tuolle asialle mitään?

          Comment


          • #95
            Öljy ei tule vaihdettua kylmäainetäytön yhteydessä. Öljy ei tule alipaineimulla sieltä pois, vaan vaatii reilusti isomman remontin ja "manuaalisen" poiston. Automaattihuoltolaitteet erottelee kylmäaineen mukana tulleen pienen öljymäärän pois ja laittaa saman verran sinne uutta takaisin.

            Öljyn pitäisi kestää ikuisesti hyvänä jos järjestelmästä pidetään huolta, sen takia juurikin siellä on se kuivain ja sen vaihtoväli on määritelty siksi mikä se on. Lisäksi ainakaan valmistajat eivät myönnä että alipaineimulla saataisiin kuivaimeen kertynyt kosteus pois, joku asentaja ilmeisesti sitten on tutkinut asian itse jos niin väittää.

            Comment


            • #96
              Uusissa täyttööaitteissa on jo möys tuo huuhtelu-toiminto, jolla saadaan vanhat öljyt+kylmäaineet pois. Tosin ei ihan 100% kuitenkaan.

              Kyllä sitten saa lutkuttaa todella pitkään (ei riitä päivä, eikä kaksi!), jos haluaisi edes yrittämällä saada kuivaimesta kaiken kosteuden pois =D Oletan, että kyllä se kosteus sinne jää...

              Comment


              • #97
                Olettaisin että tuollaisen suljetun järjestelmän huuhtelulla ei saada kompurasta helposti öljyjä pois, en ole kyllä testannut enkä tule testaamaan. Vai laiteaanko niillä huuhteluaineilla ilmastointi käyntiin? Muut komponentit kyllä saa putsattua noin riittävän hyvin.

                Comment


                • #98
                  Alkuperäinen kirjoittaja mikaks Näytä viesti
                  Onko kukaan onnistunut jollain konstilla putsaamaan urssista höyrystintä irroittamatta? Kennon ritilät saa näkyviin hieman kun irroittaa sisäkiertoläpän kabiinin puolelta.

                  Ehkä imurilla varovasti voisi koittaa roskia putsata, mutta uskaltaako tuonne tunkea mitään litkuja, crc, pirtua tjms? Tulee melko tunkkaiset hajut tuolta höyrystimeltä. Sisäpanos tuskin tuo mitään apua.
                  Sisäpanosten toimivuudesta en tiedä, mutta itse suihkuttelin ihan Bilteman ilmastoinnin kennon putsausvaahtoa (36328) kennolle suoraan. Oli ihan tehokasta ja hyvä tuoksu jäi eikä sen jälkeen ole haissut (2 vuotta nyt). Vastaava aine löytyy CRC:ltäkin (Airco Cleaner), mutta Bilteman aine oli muistaakseni halvempi ja sattui käteen - tiedä vaikka samaa ainetta. Purkissa tulee pieni suutinletku matkassa niin sen saa ujutettua helposti kennolle päin. A4 B5:ssa tosin helpoin mielestäni oli hanskalokeron ja puhaltimen irroitus ja sitä kautta suihkutus. En tiedä sitten olisiko onnistunut myös kondessivesiputken reiän kautta.

                  Comment


                  • #99
                    En tiedä sitten olisiko onnistunut myös kondessivesiputken reiän kautta.
                    Äkkiseltään ajateltuna vesiputken reiän kautta aineen laitto kohdistuisi rajatummalle alueelle verrattuna siihen, että kennon saa laajemmalti näkyviin.

                    Tosin ei ole kokemuksia tuosta aineesta, että kuinka hyvin leviäisi vaikka tunkisi pienemmästäkin kolosta.

                    Comment


                      Baijerilaisissa ihan nahkahousujen virallinen putsausohje on porata pieni reikä muovikanavan kylkeen kennon tuntumaan, mistä pääsee suihkuttamaan dödöt kennolle. Tai oikeammin ihan kirjaimellisesti huuhdellaan kennostoa ja moska valuu kondenssiputkesta pois. En nyt tiedä miten tarkalleen C4:ssä kenno on sijoitettu, mutta noin ajatuksena.

                      Comment


                      • Tuossahan on muuten haitariletku (n. 100 mm. halkaisijaltaan) höyrystimen ja puhallinkotelon välissä.
                        Siitähän saisi varmaan tuupattua jotain huuhteluun sopivaa tököttiä kennolle, joka valuisi kondenssiputkea pitkin pois.

                        Comment


                          Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                          Kuuluuko A6 C5 korisessa pyöriä sähköflekti aina täydellä teholla, kun ilmastointi on päällä ja ulkolämpötila yli 25C? Meteli on suorastaan tajunnan räjäyttävä... ECON-nappulasta sitten vaimenee.

                          Ilmastointi sinänsä pelaa hyvin, kylmää tulee heti startista lähtien ja tarvittaessa kabiinin saa kylmäksi vielä kovimmilla helteilläkin.
                          Käytinpä auton ilmastointihuollossa, järjestelmästä tuli kamaa ulos 380 grammaa eli vajausta huomattavasti. Joku ~600 g sinne ilmeisesti laitettiin tilalle? En saanut kirjallista raporttia, mutta asentajan kanssa tuli vaihdettua muutama sana.

                          Perstuntumalta sanoisin ettei kompura lotkota enää niin raskaasti esim. tyhjäkäynnillä liikennevaloissa, flektin toimintaa en ehtinyt vielä kauheasti seurailemaan.

                          Comment


                          • Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
                            Nyt kun on start-stop-automatiikkaa, hybrideitä jne, eli kompuraa ajetaan sähköllä, onko samalla kompuroista tullut hermeettisiä / onko tämä nähtävissä oleva kehityssuunta? Vähentäisi vähän autokylmähuoltojen töitä ja kuivaimen tarvetta...
                            Nyt muistaakseni Sanden on julkaissut uuden sähköllä toimivan a/c kompressorin ja alustavien kuvien perusteella se ei ainakaan ollut hermeettinen. Lisätietoja odotellessa tehtaalta.

                            Comment


                            • Ilmastointilaite 14 vuota ilman huoltoa

                              Autossani (A4 1.8 -98, ajettu 300.000km) jälkiasennusilmastointilaitetta ei ole koskaan huollettu. Nyt se räntäsateessa lopetti toimintansa ilmeisesti kylmäaineen vähyyden takia. Vai voisiko syynä olla lämpötila, alle +4 astetta? Muistelen laitteen aiemmin toimineen vastaavilla keleillä Olen sitä silloin käyttänyt sisääntulevan ilman kuivaamiseen. Siis vienkö huoltoon, vai odotanko ensin kevään lämpöisiä kelejä, jolloin toimimattomuus varmuudellla selviää?

                              Comment


                                Tai ajat lämpimään parkkihalliin ja testaat siellä parin tunnin päästä. Kyllä se on niin että kylmästöinnit eivät toimi alle +4°C lämpötiloissa, sehän vetäisi itsensä jäähän melko nopeasti.

                                Comment


                                • Olen muistaakseni käyttänyt ilmastointia kesät talvet. Talvisin ikkunoiden kuivaamiseen. Autossani on manuaalinen ilmastointi.

                                  Onkos se nyt varma, että ilmastointi ei toimi pakaksella?
                                  Viimeksi muokannut Otto; 9.1.2012, 10:11.

                                  Comment


                                  • Kompressorin vaihto DIY

                                    Voinko vaihtaa TT:n ilmastoinnin kompuran itse?
                                    -Tarkoitan että miten sen ilmastoinnin täytön kanssa pitäisi toimia, miten pian se pitää täyttää remontin jälkeen?
                                    -Voinko ajaa ilman aineita ulkona pakkasessa?
                                    -Mistä ilmastointihuolto tietää lisätä sinne oikean määrän öljyä?

                                    Magneettikytkin rallattaa ja heiluu, kompura kyllä toimii ja puhaltaa kylmää. Uusi kompura tilattu, hommaan vielä kuivaimen ja moriurahihnan.

                                    Meneekö se näin: Letkut auki kompuran päästä ja aineet pihalle (edistän ilmastonlämpenemistä). Kompuran vaihto. Kuivaimen vaihto. Vaihdanko uudet O-renkaat marmorilta vai pärjääkö vanhoilla? Letkut kiinni. Moottori käymään ja pidän ilmastoinnin ECON-napin pohjassa. Ajan lähimpään ilmastointihuoltoon ja sanon mitä?

                                    Comment


                                      Onkos se nyt varma, että ilmastointi ei toimi pakaksella?
                                      Täysin varmaa.

                                      Comment


                                      • Voinko vaihtaa TT:n ilmastoinnin kompuran itse?
                                        Jos osaat, niin voit.
                                        -Tarkoitan että miten sen ilmastoinnin täytön kanssa pitäisi toimia, miten pian se pitää täyttää remontin jälkeen?
                                        Käytännössä ei väliä täyttääkö sen seuraavana päivänä vai seuraavana kuukautena.
                                        -Voinko ajaa ilman aineita ulkona pakkasessa?
                                        Kyllä, ei mitään väliä.
                                        -Mistä ilmastointihuolto tietää lisätä sinne oikean määrän öljyä?
                                        Ei mistään. Öljytäytös vahoissa rempatuissa järjestelmissä on hatusta vedetyillä vakiolla. Onneksi sillä määrällä ei ole niin hirveetä merkitystä, kunhan ollaan oikeella hehtaarilla. Nyt kun vaihdat uuden kompuran, niin käytännössä sulla lisääntyy öljymäärä järjestelmässä mitä todennäköisimmin, ellei uudesta kompurasta poista vähän öljyä ennen asennusta.

                                        Meneekö se näin: Letkut auki kompuran päästä ja aineet pihalle (edistän ilmastonlämpenemistä). Kompuran vaihto. Kuivaimen vaihto. Vaihdanko uudet O-renkaat marmorilta vai pärjääkö vanhoilla? Letkut kiinni. Moottori käymään ja pidän ilmastoinnin ECON-napin pohjassa. Ajan lähimpään ilmastointihuoltoon ja sanon mitä?
                                        Aineet pihalle (jos rupee ahdistamaan ilmastonlämpeneminen, niin katsokaa mitä ainetta on palamaton puhallusspray...), kompuram vaihto, uusilla O-renkailla letkut kiinni (ei käytetä vanhoja uusiksi, ne on kovettunut eikä pidä enää kunnolla uutta kertaa), ja viimeiseksi uuden kuivaimen tulpat irti ja sen letkut kiinni. ECON nappiin ei tartte koskea, jos ilmastoinnissa ei ole aineita, se ei myöskään mene päälle, siellä on suojelu sille.

                                        Comment


                                        • Vein auton ilmastointilaitteen huoltoon. Huollon raportti:
                                          - tyhjennetty 0.255 kg
                                          - talteenotettu öljy 2 ml
                                          - vuotoa ei havaittu
                                          - täytetty 0.700 kg
                                          - öljy lisätty 12 ml
                                          Huollon jälkeen ilmastointi taas toimii.

                                          Melko vähillä kylmäainemäärillä tuo ilmastoini näyttää ennen huoltoa toimineen.

                                          Comment


                                          • Suuret kiitokset MikaJ:lle!

                                            Vaihdoin TT:n kompuran ja kuivaimen lauantai-iltana, reilut 4 tuntia siinä meni. Joissain keskusteluissa ehdotettiin remonttia tehtäväksi alakautta, mutta mä tein kompuran vaihdon yläkautta, laturi piti nostaa pois tieltä letkujen ja putkien lisäksi. Alakautta piti avata kuivaimen alempi putki, se oli niin pahassa paikassa. Samalla vaihdoin moniurahihnan ja hihnankiristimen.

                                            Tänään käytin auton ilmastoinnin täytössä, ensin puolisen tuntia oli 17bar typpikoeponnistus eikä vuotoja ilmennyt. Sen jälkeen automaattikoneella tyhjiö 20min ja kylmäaineen täyttö 750g. Öljyä lisättiin 30ml, kun koko järjestelmän öljytilavuus taisi olla 165ml, eli lähinnä lisättiin kuivaimen osuus. Koekäyttö ja that's it!

                                            Comment


                                            • Tarvisi hommata tuohon C5 A6:een uusi kuivain, mutta mistäs se tällä hetkellä kannattaisi ostaa? Tepolta vai jostain muualta?

                                              Comment


                                                Löytyy hyvin tarvikkeenakin. Eli lähin autotarvike osaa auttaa.

                                                Comment


                                                • Hellana noita saa, ja marmorilta ei kannata noita ilmastoinnin osia juuri kysellä. Joku kuristin/suodatin siihen putkeen maksaa euron tai pari, merkkiliikkeen hinta viimeksi taisi olla yli 60 euroa.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X