Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnista yleinen kysymys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Kuivainta ei tartte sun vaihtaa koska huollossa järjestelmä alipaineistetaan = kosteus imetään pois. Samalla öljyt+ väriaineet sisään.
    Kylmälaitoksen kuivain tulee vaihtaa aina, jos järjestelmä on avattu. Muuten ajoneuvoteollisuudessa väliä voi pitää keskimääräisesti 3-vuoden välein.

    Kun järjestelmää alipaineistetaan, niin kuivaimesta ei kaikkea kosteutta kyllä pois saa imettyä, tai jos haluaa yrittää, niin 1-päivä lutkuttamiseen ei riitä!!! Sillä jos sitä kosteutta siellä on, niin ensimmäisenä kuivain vaihtoon ja sitten normaalit rutiinit siihen päälle!

    Comment


    • #32
      Sinällään vaan nyt ihmetyttää, että foorumilla ei kuivaimesta löydy paljo mitään juttua. Sekä kaveri on yhdessä merkkiliikkeessä huollossa töissä, eikä sielä ole kertaakaan kuivaimia vaihdeltu. Eli mitenkä tämäkin nyt sitten on?

      Comment


        #33
        Alipaine ei todella tarkoita, että kosteus myös poistuu.

        Comment


        • #34
          Ja millähän perusteella ei muka poistu?

          Ainakaan yhdessäkään skodassa ei ole ilmastoinnit hiipunut vaikka kuivainta ei ole vaihdettu. Ja vastaan on tullut 400 000 ajettujakin. Tottakai jos on nyrkinkokoinen reikä niin toki kuivain menee paskaks mut eipä oikeastaan muuten. Ja joku raskaskalusto on ihan eri asia kun kylmäaineiden määrät on kiloissa ei grammoissa.

          Pasin a4:n hellan kuivain n. 50€
          Viimeksi muokannut tarzi90; 3.6.2009, 23:20.

          Comment


          • #35
            Tietääkö joku pääkaupunkiseudulla hyvää ja suht edullista ilmastointilaitteen huoltopaikkaa?

            Comment


            • #36
              Itse etsin Jyväskylästä paikkaa missä tuota Hellan kuivainta saatavilla ja vaihtavat samalla. varmaan se parin euron kuristinkin olisi hyvä vaihtaa sinne putkeen. Nuo mistä kysellyt, käyttävät vain konetta millä kylmäaineita/öljyjä lisätään.

              Comment


              • #37
                Alkuperäinen kirjoittaja Juho-Kalle Kataja
                Tietääkö joku pääkaupunkiseudulla hyvää ja suht edullista ilmastointilaitteen huoltopaikkaa?
                Itse pari kertaa käyttänyt täyttöhuollossa Pellen Pajalla, reilun satasen veloitus.

                Comment


                  #38
                  varmaan se parin euron kuristinkin olisi hyvä vaihtaa sinne putkeen
                  Se kuristin maksoi minun autoon 50€.

                  Comment


                  • #39
                    Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                    Se kuristin maksoi minun autoon 50€.
                    Täällä forumilla jotkut väittävät sen maksavat vain muutaman euron jostain ilmastointihuoltoliikkeistä (tiedä sitten miten luotettavaa tietoa), tuo 50e kuullostaa hinnalta mitä etkasta katselin osan olevan..Tepon hinta vissiin about 30e. Osa ilmeisesti 4B0820177 ?

                    http://www.rmeuropean.com/Part-Numbe..._FB458938.aspx

                    Comment


                      #40
                      Njoo, taisin ostaa kiireessä sen silloin marmorilta. Varmasti se on halvempi jossain ilmastointihuollossa, jos siellä niitä on. Tässä tapauksessa ei ollut.

                      Comment


                      • #41
                        Ilmeisesti Hellan varaosanumerot ainakin omaan A4 B5 2.6 on kuristimelle 8UW 351 233-091 ja kuivaimelle 8FT 351 192-041. Mistä päin purukka noita Hellan tuotteita tilailee edullisesti?

                        Comment


                        • #42
                          Tampereella ainakin Varaosamaailmasta saa sopivaan hintaa osia...Sekä Hervannan Ruskossa sijaitsevasta Tampereen Autokylmästä..

                          Comment


                          • #43
                            http://www.youtube.com/watch?v=PqNR7PGuE1s

                            Tässä erinomainen tietopaketti autojen ilmastoinnista.

                            Comment


                            • #44
                              Kannattaako jännittää tuota kompressorin vollotusta vai antaako ääntää niin pitkään kun kylmää tulee tai jotain hajoaa? Zexelin kompura tuossa taitaa olla.

                              Voisiko tuo vollotus aiheutua jostain muusta kuin itse kompressorista? Täyttöhuolto tehty viimeksi kolme vuotta sitten, kuivaimen edellisestä vaihdosta ei tietoa.

                              Comment


                              • #45
                                Ainakaan yhdessäkään skodassa ei ole ilmastoinnit hiipunut vaikka kuivainta ei ole vaihdettu.
                                Urssista ollut ilmastoinnin linja auki mun aikana useimpia kertoja erilaisten remonttien vuoksi tuntikausia. Ei ole kuivainta tarvinnut vaihtaa kertaakaan ja hyvin toimii ilmastointi edelleen.

                                Comment


                                • #46
                                  Kuuluuko ilmastoinnin jäädä "kihisemään" vähäksi aikaa auton sammuttamisen jälkeen? Ko. ominaisuutta en ole huomannut, ennen kuin nyt kun ulkolämpötila on hellelukemissa ja ilmastointi joutuu selvästi puhaltelemaan kovempaa.

                                  Comment


                                    #47
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Joni_R Näytä viesti
                                    Kuuluuko ilmastoinnin jäädä "kihisemään" vähäksi aikaa auton sammuttamisen jälkeen? Ko. ominaisuutta en ole huomannut, ennen kuin nyt kun ulkolämpötila on hellelukemissa ja ilmastointi joutuu selvästi puhaltelemaan kovempaa.
                                    Kaitpa tuon kuuluu. Itellä tehny aina sitä sekunnin/pari kun auton sammuttaa helteellä. Tainnut olla joskus puhetta täällä foorumillakin asiasta ja todettu normaaliksi.

                                    Comment


                                      #48
                                      Kyllä. Se tasaa paineet x-valven tai rajoitinventtiilin läpi (riippuu kumpi autossa on) ja suhina johtuu siitä.

                                      Comment


                                      • #49
                                        PK-Seudulla Kehä III Jumbon lähellä ilmastointihuollon kampanjatarjous 67 euroa. Auto Aalto, Virkatie 5. A3 8L ilmastointia ei oltu huollettu tietääkseni useampaan vuoteen. Nyt taas pelittää mukavasti pari vuotta. Taidan viedä kakkosautonkin ilmastoinhuoltoon, hinta sen verran edukas.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Vianorilta tullut mainos kotiin jo jokunen viikko sitten. Elokuun 2010 loppuun asti ilmastoinnin täyttöhuolto 89e, sisältäen täytön ja voiteluaineen. Luonnollisesti myös työt. Pitänee käydä käyttämässä tarjous. Öljynvaihtotarjouksen jo käytinkin, 39e sis. 4litraa perusöljyä ja työt.

                                          Comment


                                            #51
                                            Mitenkä vanha kuivain vaikuttaa ilmastoinnin toimintaan? Omaan ei ainakaan kuuteen vuoteen oo kuivainta vaihdettu. Kylmää kyllä tulee eikä anna vikakoodeja, tuli vain mieleen tuo kuivain nyt ku aattelin ilmastoinnin huollattaa.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Kuivaimen päätehtävä (henkilöautoissa) on imeä kaikki kosteus pois kylmäainepiirin sisältä. Kosteutta tulee sinne letkun läpi, niin mahdottomalta kuin se maalaisjärkeen vaikuttaakin. Miksi sitten kosteus pitää saada pois, no se voi tiivistyessään jäätyä kylmäpiirin sisälle, mikä on tietääkseni kuitenkin aika marginaalinen mahdollisuus. Toinen tärkeämpi syy on, että kylmälaitteiston öljyt eivät siedä vettä laisinkaan, niistä tulee veteen sekoitettuna happoa.

                                              "Ongelma" kuivainten vaihdossa on se, että täysin palvellut kuivain rupeaa hajoittamaan järjestelmää hitaasti. Naapurin pate huutelee aidan yli, että ei oo 10vuoteen vaihdettu ja vielä toimii (eli Suomeksi, turha sitä on vaihtaakkaan koskaan). No seuraavana vuonna Paten autosta hajosi ilmastoinnin kompura, mutta eihän se kuivaimen vika ole, vaan kompura oli paska (Kompuran valmistajan nimestä päätellen vinosilmien tekele, ei ihmekkään). Todellisuudessa kompuralla olisi voinut olla moninkertainen elinikä, mikäli sen voitelevat öljyt eivät olisi muuttuneen toimimattoman kuivamen takia syövyttäväksi hapoksi.

                                              6vuotta on suositusten mukaan jo reippaasti eliniän lopussa oleva kuivain, suosittelisin sen vaihtoa.

                                              Comment


                                              • #53
                                                mikaj on asian ytimessä..! ;)

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Kuivaimen täyttyminen liittyy kai vahvasti siihen, kuinka hyvin kylmäaineet pysyvät järjestelmässä. Toisissa on 5v päästä enää lehmän henkäys järjestelmässä ja toisissa puhaltaa täyttä kylmää. Voisin olettaa, että samassa suhteessa myös kosteutta pääsee sisään missä kaasuja uloskin.

                                                  Järkeväähän se on kait vaihtaa säännöllisesti, mutta näyttää pelkillä kaasujen ja öljyjen vaihdollakin pärjäävän kohtuullisesti - osa jopa ilman sitäkin :)

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Nyt kun on start-stop-automatiikkaa, hybrideitä jne, eli kompuraa ajetaan sähköllä, onko samalla kompuroista tullut hermeettisiä / onko tämä nähtävissä oleva kehityssuunta? Vähentäisi vähän autokylmähuoltojen töitä ja kuivaimen tarvetta...
                                                    Viimeksi muokannut dumo; 30.6.2011, 17:44.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Tuomo, en ole nähnyt/kuullut vielä että ne olisivat hermeettisiä, mutta esim hiilidioksidin tulon myötä ne voisivat olla hermeettisiä suuremman paineen takia. Jos vertaa nykyisiin kompressoreihin.

                                                      Eikä se kyllä sen enempää autokylmien huoltoa vähennä, eikä poista kuivaimen tarvetta. Mutta mistä näin päättelit?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Tänään paikallisella (ex) merkkihuolto Laakkosella varasin aikaa ilmastointihuoltoon ja tuli kuivaimesta puhetta. Kuulemma ei tarvitse vaihtaa, jos kylmäainepiiri on aina ollut 'suljettuna' aineet sisällä, normi huolto riittää. Jos aineet olisivat olleet karussa ja järjestelmässä vuoto, niin kuivain pitäisi vaihtaa. Tiiä sitten, ei tilattu uutta kuivainta...

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          anophis, lueppa viesti #52. Kyllä se suositeltavaa on perusteltua vaihtaa 2-3 vuoden välein..

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Miksikäköhän ainakaan minun autoni huolto- tai käyttöohjekirjassa ei lue mitään tuollaista vaihdettavaa? Siinä näyttää kyllä olevan kaikki muu auton varsinaiseen huoltamiseen liittyvät asiat kilometri- tai vuosiväleille. Vaikka tuo #52 psalmi näyttääkin "painetulta" sanalta en ainakaan itse ota sitä kuuleviin korviinikaan, tosin monethan vaihtaa perustellusti autonsa kokonaan 2-3 vuoden välein, mutta se on jo eri juttu.

                                                            Olisin valmis yhtymään Lakkosen jengin mielipiteeseen noilta osin, ehkä vielä edelleen kehitettynä, eli pidän sitä koko ilmastoinnin huoltoa tarpeettomana ennen kuin se sitä konkreettisesti vaatii. Omien autojeni kohdalla on mennyt niin onnellisesti etteivät ne ole vaatineet lainkaan ilmastoinnin huoltoa tai remonttia, joten lienee sattunut hieman tiiviimpää letkua niiden asennuksen, tosin en ole koskaan pelehtinyt niiden kanssa, jos niissä on ollut se econ-nappikin niin olen sen painelun jättänyt seuraavalle omistajalle kun siinä kuulemma on sellainen ominaisuus muutenkin joka antaa kompuran levätä talviunta ja herättää sen jahka aurinko nousee korkeammalle, olen myös pyrkinyt välttelemään parkkihallejakin kun ne ovat perin ahtaita...

                                                            Mutta liittyyhän autoiluun paljon muutakin "taikuutta"...

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Höh, mun fiktionaalisessa esimerkissä aidan yli huudelleen henkilön nimi tais mennä vähän väärin ;)

                                                              Mutta jokainen saa olla omaa mieltään, moni on myös sitä mieltä että moottorin huoltokin on täysin turhaa jos ei siinä ole mitään vikaa. 90tkm kesti erään Hondan moottori ilman mitään huoltoa, nyt siihen tehdään jotain muutakin kuin öljynvaihtoa. 10vuotta vanhan ilmastointilaitteen öljyjen PH-tason mittaus voi tuottaa mielenkiintoisia tuloksia, mutta mitäpä sitä turhaan kun se toimii. Korjataan sitten kun hajoaa.

                                                              Miksi sinne järjestelmään sitten laitetaan sillainen kuivain? Laakkosen mielestä siis se pitää vaihtaa vain jos järjestelmä tyhjenee. Tämä kuulostaa siltä että se siis on siellä täysin turhaan? Asennuksen aikana kyllä saadaan järjestelmästä kaikki kosteus pois helposti, joten asennuksen jälkeisen kosteuden poistamiseen se ei siellä voi olla? No, autotehtaat tuhlaavat joka paikkaan vähän ylimääräistä autoissa, eikä yritä kustannuksia pitää kurissa. Minulle kyllä ilmastointilaitevalmistajien edustajat kertoneet että se on aika tarpeellinen laitos, pitäisikö tehdä tarjouskierros nyt sen poistamisesta meidänkin koneiden ilmastoinneista...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X