Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnista yleinen kysymys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Ei kai sitä kukaan epäile etteikö kuivainta tarvitse, mutta millä tavalla se käytännössä toimii ja mikä siinä kuluu vaihtokuntoon olettaen että normaali ilmastointihuollossa saadaan kosteus järjestelmästä pois?

    Comment


      #62
      Miksikäköhän ainakaan minun autoni huolto- tai käyttöohjekirjassa ei lue mitään tuollaista vaihdettavaa? Siinä näyttää kyllä olevan kaikki muu auton varsinaiseen huoltamiseen liittyvät asiat kilometri- tai vuosiväleille
      Niin, no, ei siellä taida lukea mitään tippi lootan ja perän öljynvaihdoistakaan...

      Comment


      • #63
        Kuivaimen "ryynit" voivat imeä vain tietyn verran kosteutta itseensä, sen jälkeen ne eivät enää tee mitään. Eli siinä kohtaa kun kuivain on eliniän lopussa, alkaa järjestelmän kosteus pikkuhiljaa nousta.
        http://contentinfo.autozone.com/znet.../5e/f73-26.gif

        Comment


        • #64
          Niin, ne öljynvaihdot lienee sitten myös niitä vapaaehtoiskustannuksia ja ehkä niihin vaikuttaa hieman enemmän se ratin ja istuimen väli... tämä OTsta

          Ilmastoinnin huollosta on tullut eräänlainen korvaava "työmaa" jälkimarkkinoinnille ja se johtuu lähinnä siitä että kun muu huollontarve vähenee LL-huoltosysteemien yleistyessä täytyy pisnistä tehdä jotenkin muuten. Vielä muutama vuosi sitten ei monelle tullut mieleenkään alkaa punnitsemaan kylmäainegrammoja kun ilmastointi pelitti normaalisti, nyt on vaakat aktiivisessa käytössä ja nekin merkkiliikkeet jotka eivät aiemmin olleet vähääkään kinnostuneita koko ilmastoinnista kauppaavat ja pelottelevat ihmisiä kuinka ne vermeet vetää viimeisiään ellei joka toinen vuosi vähintään punnitse grammoja.

          Nyt on sitten joku jo kekannut että kuivaintehdaskin tarvitsee fyffeä ja tärvääntyyhän sitä aikaakin vaihdossa, kunhan saadaan paniikki kentälle niin alkaa pisnis pyörimään. Toki sen ymmärtänemme että jos se kylmälaite tilttaa ja hörsii tovin ilmaa sen kuivaimen silikageelien läpi niin se kuuluukin vaihtaa koska niiden imeytyskyky on rajallinen...

          Ei minullakaan ole kokemusta kuin 6 vuotiaasta enimmillään pitelemättömästä Audin ilmastoinnista ja persdynon mukaan se kylmäsi ihan yhtä hyvin kuin kaupasta haettaessakin, auringossa seisonnan jälkeen kun sisälämpö on 60 asteen päälle ja paikat niin polttavia ettei koskea kärsi ja ulkona +30 lähdettäessä heti liikkeelle niin puolen kilsan jälkeen kun tuppasi jääkaappi-ilmaa, ainakin luulin sen olevan kunnossa, tosin ei ole mittareita, mutta mulle riitti ihan normikäyttö, testailut olen muutenkin jättänyt tehtaalle...

          Comment


          • #65
            Ilmastoinnin huollosta on tullut eräänlainen korvaava "työmaa" jälkimarkkinoinnille ja se johtuu lähinnä siitä että kun muu huollontarve vähenee LL-huoltosysteemien yleistyessä täytyy pisnistä tehdä jotenkin muuten. Vielä muutama vuosi sitten ei monelle tullut mieleenkään alkaa punnitsemaan kylmäainegrammoja kun ilmastointi pelitti normaalisti, nyt on vaakat aktiivisessa käytössä ja nekin merkkiliikkeet jotka eivät aiemmin olleet vähääkään kinnostuneita koko ilmastoinnista kauppaavat ja pelottelevat ihmisiä kuinka ne vermeet vetää viimeisiään ellei joka toinen vuosi vähintään punnitse grammoja.
            Tuota noin...Vaa-at ja "täyttösäiliöt" ovat olleet käytössä jo niin pitkälle kuin muistan, eli muutama vuosi ei riitä, vaikka laitoksen pystyy täyttämäänkin suoraan mittareista.

            Nyt on sitten joku jo kekannut että kuivaintehdaskin tarvitsee fyffeä ja tärvääntyyhän sitä aikaakin vaihdossa, kunhan saadaan paniikki kentälle niin alkaa pisnis pyörimään. Toki sen ymmärtänemme että jos se kylmälaite tilttaa ja hörsii tovin ilmaa sen kuivaimen silikageelien läpi niin se kuuluukin vaihtaa koska niiden imeytyskyky on rajallinen...
            No p*rkele, mun kylmäalan riitävän laaja tuntemus, kylmälaiteasentajan ja kylmämestarin tutkinnot on varmaan mennyt penkin alle, kun kuivaimiakaan ei enään tarttekkaan vaihtaa kylmäjärjestelmän puhtauden ja "eliniän" turvaamiseksi..Oli sitten mikä tahansa kylmäalan tekele. Olenkohan jäänyt jostain paitsi, vai nukkunut tunnilla?!?
            Nooh, jokainen omalla tavallaan..
            Viimeksi muokannut Murre; 1.7.2011, 13:41.

            Comment


            • #66
              En kuitenkaan kaikitenkaan ole arvioinut ammattitaitoasi, hienoa jos vaikka silmät kiinni voit tehdä kylälaitteiden huollot ja kuuluuhan Sinun leivästäsi huolta pitääkin. Minulle ei leipä leviä kylmästä lainkaan, se on ainoastaan mukavuuden vuoksi autossani. Kun olet oikein alan amattilainen niin kysäisenkin notta monastiko olisi minun pitänyt nuo silikakeelit ja kaasut vaihdattaa autoistani että olisi menty oppikirjan mukaan, sanotaan nyt vaikka muutama auto ja puolenmiljoonaa kilsaa ja kymmenen vuotta aluksi ja paljonko se olisi kustantanut. Nykykaavalla se ei ole maksanut centtiäkään ja kylmyys on riittänyt!

              Eikä sinne kylmän kiertoon mitään paskaa tai vettä mene, miten menisikään paineistettuun laitteeseen. Olen myöskin aikanaan käsitellyt sitä kosteudenpoistajaakin ihan tynnyrikaupalla ja onhan tuota kaikkien vimpaimien pakkauksissa, etenkin niiden jotka tehdään siellä lähempänä päiväntasaajaa ja taitaa olla siellä tehtyjen pukujenkin pusseissa...

              Comment


              • #67
                Nyt täytyy vielä sanoa, että kuivain suodattaa myös korkeasta lämpötilasta aiheutuvia öljyn hajoamistuotteita, joten ei se kosteus ole AINOA syy (josta tässäkin ketjussa vouhotetaan). 2-3 vuoden välein on vaihdon tarve. Jaa mistä tiedän? Käytännön kokemukset osoittavat karuja kokemuksia erinäisissä laitoksissa (Ja tämäkin on yksilöllistä, mutta totta), joissa kuivaimen vaihtovälejä on ns. laiminlyöty...:(
                Tuota mikaj:n mainitsemaa happoisuustestiä olisi mukava päästä testaamaan ja vertaamaan autojen kesken, joissa kuivain vaihdetaan esim kahden ja 6-vuoden välein.

                Pende, en minä ala laskemaan mitä maksaa ja montako kertaa olisi pitänyt vaihtaa. Jokainen sen varmaan osaa itse tehdä?
                Ja kuten mainitsin, niin sitä likaa kertyy sinne laitokseen sen omasta toiminnastaan. Metallisilppua, palamisjätteitä yms..
                Viimeksi muokannut Murre; 1.7.2011, 15:28. Perustelu: Pientä ediittiä ja tarkennusta.

                Comment


                  #68
                  Alkuperäinen kirjoittaja Murre Näytä viesti
                  Tuomo, en ole nähnyt/kuullut vielä että ne olisivat hermeettisiä, mutta esim hiilidioksidin tulon myötä ne voisivat olla hermeettisiä suuremman paineen takia. Jos vertaa nykyisiin kompressoreihin.

                  Eikä se kyllä sen enempää autokylmien huoltoa vähennä, eikä poista kuivaimen tarvetta. Mutta mistä näin päättelit?
                  Mitäänhän en näistä laitteista tiedä (enkä ole varma käytinkö termiä hermeettinen oikein), mutta käsittääkseni merkittävin paikka mistä ainetta karkaa ja toisaalta tulee kosteutta yms. on kompuran akseli ja sen tiiviste. Jos sen sijaan kompura ja koko järjestelmä sitä myöten olisi hermeettisesti suljettu, kylmäaineen karkaamisen ja kosteuden pääsyn järjestelmään voisi eliminoida. Aivan kuten ei jääkaappiin tai ILP:hen yleensä ottaen paljon tarvi aineita lisäillä jos kaikki on kunnossa.

                  Tämänhän siis teoreettisessa pohdinnassa mahdollistuisi sillä, että kompura ei saisi käyttövoimaansa ulkoisesti apulaitehihnalta.

                  OT: On sillä Pentillä ihmeautot kun niitä ei tarvitse huoltaa. Kumma juttu kun omista autoistani (Alfa ja Audi) kummankin kylmälaite oli kunnossa, ja vähän kylmääkin puhalsivat, mutta kuumimmilla helteillä jäähdytysteho oli vajaavainen - ja syynä oli kylmäaineen vajaus. Olivatkohan pirulaiset jättäneet täytöt vajaaksi tehtaalla... Huoltokirjan mukaan kun ei kylmäainetta tarvitse lisäillä!

                  Comment


                  • #69
                    Mitäänhän en näistä laitteista tiedä (enkä ole varma käytinkö termiä hermeettinen oikein), mutta käsittääkseni merkittävin paikka mistä ainetta karkaa ja toisaalta tulee kosteutta yms. on kompuran akseli ja sen tiiviste. Jos sen sijaan kompura ja koko järjestelmä sitä myöten olisi hermeettisesti suljettu, kylmäaineen karkaamisen ja kosteuden pääsyn järjestelmään voisi eliminoida. Aivan kuten ei jääkaappiin tai ILP:hen yleensä ottaen paljon tarvi aineita lisäillä jos kaikki on kunnossa.

                    Tämänhän siis teoreettisessa pohdinnassa mahdollistuisi sillä, että kompura ei saisi käyttövoimaansa ulkoisesti apulaitehihnalta.
                    Kyllä se nykyaikainen kompura on vielä puolihermeettinen ;) Ja olet oikeassa, tuo stefa kyllä ajan saatossa pettää ja vaikka ei petä, niin usein syö vielä perhana kompuran akseliinkin uran. Mutta mutta, jos kompressori ja käyttövoiman antava sähkömoottori olisi yhdessä limpussa hermeettisesti, niin voi olla tilan kanssa ehkä ongelmia. Näin nopeasti mietittynä, ellei jotain suurta ja mullistavaa tapahdu?!
                    Ja toisekseen nuo kumiletkut, jos ne poistettaisiin, säästyttäisiin myös vuodoilta. Tosin ajoneuvotekniikassa se on hieman hankalaa tärinän jne takia. Jostain on joustettava, muuten murtuu putket ajansaatossa.

                    Comment


                      #70
                      Pendellä on erikoisaudit, kun niitä ei ikinä tartte huoltaa. Mulla on ainostaan jok'ikinen audi mitä on ollut matkan varrella, tarttenut ilmastointihuoltoa. Osa on tullut selkeesti vajaavaisen kylmätuoton vuoksi huollatettua ja osa sen vuoksi, että alkanut pitämään vienoa ujellusta. Ei niitä nyt joka vuosi ole tarttenut, mutta esim. A8:ssa oli neljässä vuodessa hävinnyt aikamoinen grammamäärä ja vaikka laite työnsikin vielä kohtuullisestikylmää ilmaa, piti se myös selkeesti ääntä. Pisimpään ilman huoltoa pääsi urS4:lla, jossa olikin sitten vanhan liiiton aineet. Sillähän taisi mennä peräti 10-11 vuotta tehtaalta tulemisen jälkeen ennenkuin ilmastointi lakkasi toimimasta aineiden puutteen vuoksi

                      Comment


                      • #71
                        Niinhän mulla on, tosin ne ei ole kovin iäkkäitä, eli mulle riittää että ne minun käyttöaikani toimii hyvin, sen jälkeen saatte sitten huollattaa niitä niin paljon kuin haluatte. Kuten olen jo sanonut ei ole tarvinnut ilmastointihuoltoa, enkä huvikseni ala huollattamaan, jos se jotain kyrsii niin kyrsiköön...

                        Comment


                          #72
                          Penden näkemys tuli selväksi. Jatketaan me muut asiallista keskustelua aiheesta.
                          Viimeksi muokannut kalsket; 2.7.2011, 16:37.

                          Comment


                            #73
                            Kävin äsken Finnklimalla Vantaalla ilmastoinnin täyttöhuollossa. Auto oli TT 3.2 vuosimallia 2005. Huolto maksoi 95 euroa. Kaipa tuo oli ihan asiallinen paikka. Ei ainakaan mitään erityistä moitittavaa ilmennyt huollossa eikä vielä sen jälkeenkään. Tänään onnistui huolto ilman aikavarausta. Mitään korjauksia ei kuulemma saa ainakaan 3 viikkoon, koska kaikki ajat ovat varattuja.

                            Ilmastoinnin kuivainta ei vaihdettu. Finnkliman mukaan sitä ei yleensä tarvi vaihtaa, jos järjestelmää ei ole avattu. Eikä heillä olisi ollut sopivaa kuivaintakaan. Tarvittaessa kuivaimen voisi käydä hakemassa Audi Center Airportista, koska se on melkein vieressä.

                            Kokemuksia:

                            - TT ei ollut ennestään tuttu auto, mutta ilmastoinnin täyttöputket löytyivät heti.

                            - Huoltolaitteen suutin meni nätisti kiinni ilmastoinnin korkeapainepiiriin, mutta toista suutinta ei tahtonut saada millään kiinni matalapainepiiriin, koska TT:n etutolppien välinen jäykistysputki oli liian lähellä, niin ettei suutin mahtunut paikoilleen. Saatiin se toinenkin muljahtamaan paikoilleen muutaman minuutin ähellyksen jälkeen, mutta tämä vaati mielestäni vähän liikaa väkivaltaa. Onkohan nuo kaikki huoltolaitteet samanlaisia vai löytyisikö jostain vastaava laite, jossa ilmastointiin kytkettävät suuttimet ovat ulkomitoiltaan pienempiä?

                            - Järjestelmän tyhjennys: Konehuoneesta löytyvän tarran mukaan kylmäainetta pitäisi olla järjestelmässä 650 grammaa ± 20 grammaa. Kylmäainetta tuli ulos järjestelmästä 635 grammaa. Eli käytännössä järjestelmässä oli täydet paineet vielä, vaikka ilmastointia ei ole koskaan ennen huollettu. Autolla oli nyt ikää 6 vuotta ja 9 kuukautta.

                            - Voiteluaineen (öljyn) erottelun ja alipaineistuksen jälkeen järjestelmään lisättiin uutta öljyä ja kylmäaineet. Eli ainakin öljyt tuli sitten uusittua, vaikka kuivain on edelleen alkuperäinen.

                            - Lopuksi ilmastointia piti käyttää päällä (koeponnistus). Sellainen reilusti alle minuutti riitti tähän.

                            - Mitään paperia en saanut mukaan (paitsi kuitin sain). Olisiko tuosta koeponnistuksesta sitten kuulunut saada joku tuloste, josta näkyy dataa järjestelmän toiminnasta? Entä olisiko pitänyt koeponnistaa myös ennen huoltoa?

                            Niin että näin. Kaipa tuolla pysyy TT taas seuraavat 2 vuotta jääviileäkaappina, kun on pysynyt tähänkin asti ilman aikaisempia huoltoja. Ehkä ensi kerralla voisi kokeilla, miten tuo onnistuu marmorilla. Finnklimassa oli se hyvä puoli, että asiakas pystyi katsomaan vierestä, kun huoltoa suoritettiin. Marmorilla tuo ei taida onnistua.

                            Epäselväksi jäi vielä se, kuinka tarpeellista on kuivaimen säännöllinen vaihtaminen. Jotenkin kyllä tuntuu, ettei ole järkevää käyttää järjestelmää auki turhaan. Eli ilmeisesti järjestelmä pitää avata, jos kuivaimen haluaa vaihtaa, mutta tarviiko sitä oikeasti vaihtaa, jos järjestelmä on ollut aina suljettuna eikä kylmäainetta häviä minnekään?

                            Comment


                            • #74
                              - Huoltolaitteen suutin meni nätisti kiinni ilmastoinnin korkeapainepiiriin, mutta toista suutinta ei tahtonut saada millään kiinni matalapainepiiriin, koska TT:n etutolppien välinen jäykistysputki oli liian lähellä, niin ettei suutin mahtunut paikoilleen. Saatiin se toinenkin muljahtamaan paikoilleen muutaman minuutin ähellyksen jälkeen, mutta tämä vaati mielestäni vähän liikaa väkivaltaa. Onkohan nuo kaikki huoltolaitteet samanlaisia vai löytyisikö jostain vastaava laite, jossa ilmastointiin kytkettävät suuttimet ovat ulkomitoiltaan pienempiä?
                              Kyllä niihin pystyy soveltamaan eri valmistajien tuotteita. Sen olen huomannut, että toiset on pienempiä ja toiset isompia. Itse tykkään ainakin hieman modata, koska helpottaa ahtaissa paikoissa paikallee asettelua ;)

                              - Järjestelmän tyhjennys: Konehuoneesta löytyvän tarran mukaan kylmäainetta pitäisi olla järjestelmässä 650 grammaa ± 20 grammaa. Kylmäainetta tuli ulos järjestelmästä 635 grammaa. Eli käytännössä järjestelmässä oli täydet paineet vielä, vaikka ilmastointia ei ole koskaan ennen huollettu. Autolla oli nyt ikää 6 vuotta ja 9 kuukautta.
                              JOS ei ole 6-vuoteen huollettu, niin hyvin on myrkyt pysyneet sisällä.

                              - Lopuksi ilmastointia piti käyttää päällä (koeponnistus). Sellainen reilusti alle minuutti riitti tähän.
                              On koekäyttö, ei koeponnistus ;)

                              - Mitään paperia en saanut mukaan (paitsi kuitin sain). Olisiko tuosta koeponnistuksesta sitten kuulunut saada joku tuloste, josta näkyy dataa järjestelmän toiminnasta? Entä olisiko pitänyt koeponnistaa myös ennen huoltoa?
                              Automaattilaite tekee itsestään alipaine vuototestin. Typpi-ylipainekoetta ei automaattikone tee. Esim se tulee tehdä erikseen, jos epäillään mahdollista vuotoa, eikä vuotopaikka ole selvillä. Eli koeponnistus tässä tapauksessa olisi ollut ns. tarpeeton, mutta haluttaessa sen olisit kyllä saanut ennen täyttöä.

                              Epäselväksi jäi vielä se, kuinka tarpeellista on kuivaimen säännöllinen vaihtaminen. Jotenkin kyllä tuntuu, ettei ole järkevää käyttää järjestelmää auki turhaan. Eli ilmeisesti järjestelmä pitää avata, jos kuivaimen haluaa vaihtaa, mutta tarviiko sitä oikeasti vaihtaa, jos järjestelmä on ollut aina suljettuna eikä kylmäainetta häviä minnekään?
                              Vastauksia löytynee esim viesteistä #52, 63, 67. Kun ei ole 6-vuoteen kuivainta vaihdettu, niin nyt olisi ollut jo sen aika.

                              Comment


                              • #75
                                Käytinpä tänään A4 : n Laakkosella ja seurasin vierestä, miten homma sujui. Huoltokone oli täysin automaattinen pömpeli, josta näytöstä vaan seurattiin että mitä vaihe on menossa. B7 järjestelmässä on 500+-20g kylmäainetta ja kone imaisi pois 435g. Vajausta siis alle 100g Täyttö tehtiin maksimin, eli 520g mukaan. Öljyä lisättiin hieman.

                                Ilmastointi oli ilmeisesti joskus huollettu, koska suuttimen kohdalla näkyi neonvihreä läikkä kun suuttimet irroitettiin lopuksi.

                                Hyvin puhaltaa kylmää! Tosin puhalsi ennen huoltoakin...

                                Comment


                                  #76
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Murre Näytä viesti
                                  JOS ei ole 6-vuoteen huollettu, niin hyvin on myrkyt pysyneet sisällä.
                                  Auton ensirekisteröinnistä oli kulunut 15 kuukautta, kun ostin sen, ja olen siis (edelleen) toinen omistaja. Ihan varma asia, että tämä oli ensimmäinen huolto, mikä auton ilmastoinnille tehtiin. :)

                                  Kiitokset Murrelle vastauksista. Edelleen vaan ihmetyttää, miksi merkkiliikkeet ja muut ammattilaiset (esim. Finnklima) eivät markkinoi kuivaimen vaihtoa pontevammin. Pidän asian silti mielessä. Vaihtuu ehkä ensi kerralla sitten.

                                  Comment


                                  • #77
                                    No, jopas täällä ollaan herkällä tuulella :) Omia kirjoituksia voin sen verran tarkistaa että mun puolesta sen kuivaimen saa jokainen vaihtaa vaikka päivittäin, jos siltä tuntuu.
                                    Omaan en sitä ole vaihtanut kertaakaan, vaikka järjestelmä on ollut auki ja tyhjillään vuorotellen ties kuinka pitkään.

                                    Tässä suoritetaankin nyt pientä testimielistä kokeilua arvon kylmästöintiasiantuntijat :)

                                    3 vuotta sitten täytin järjestelmän tuosta autosta (Ei tietoa milloin on sitä ennen toiminut). Sitä ennen vaihdoin kompuran, (maksoi 20e.) jonka kilometreistä ei ole mitään tietoa. Järjestelmää tyhjiöitiin tuntikausia, joten kait sieltä kuivaimestakin jotain kosteutta saattoi haihtua.

                                    Kuitenkin tuo ilmastointi on toiminut viimeiset 3 vuotta moitteetta. Saattaahan tuo kompura hajota huomenna, mutta eipä paljoa itketä.

                                    Ehkä sitten laitan uuden kuivaimen, jos hommaan uuden ja kalliin kompuran tuohon joskus.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Kiitokset Murrelle vastauksista. Edelleen vaan ihmetyttää, miksi merkkiliikkeet ja muut ammattilaiset (esim. Finnklima) eivät markkinoi kuivaimen vaihtoa pontevammin. Pidän asian silti mielessä. Vaihtuu ehkä ensi kerralla sitten.
                                      Oleppa hyvä Matti vaan, kun kerran kysytään, niin vastataan. ;) En lähde ottamaan siihen kantaa, että miksi ei markkinoida. Onko sitten niin helpompaa rahaa!?! Omalta taholta pyritään siihen, että asiakkaan laitteet huolletaan/korjataan asianmukaisella tavoilla/menetelmillä.

                                      Comment


                                        #79
                                        Huoltokone oli täysin automaattinen pömpeli, josta näytöstä vaan seurattiin että mitä vaihe on menossa.
                                        Tämä muuten on minusta juuri se ongelma. Jos ilmastoinnissa onkin oikeasti jokin vuoto tai muu vika, minkä haluaa korjauttaa niin 90% "ilmastoinnin huoltajista" tuntuu olevan sormi aivan suussa, jos ei koneen nappia painamalla tulekaan kuntoon.

                                        Comment


                                          #80
                                          Aivan, eikä nykyään enää näin pitäisi olla kun tuo vaatii nykyään Tukes:in tutkinnon, jotta noita ilmastointihuoltoja saa tehdä...

                                          Comment


                                            #81
                                            Kuuluuko A6 C5 korisessa pyöriä sähköflekti aina täydellä teholla, kun ilmastointi on päällä ja ulkolämpötila yli 25C? Meteli on suorastaan tajunnan räjäyttävä... ECON-nappulasta sitten vaimenee.

                                            Ilmastointi sinänsä pelaa hyvin, kylmää tulee heti startista lähtien ja tarvittaessa kabiinin saa kylmäksi vielä kovimmilla helteilläkin.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Aivan, eikä nykyään enää näin pitäisi olla kun tuo vaatii nykyään Tukes:in tutkinnon, jotta noita ilmastointihuoltoja saa tehdä...
                                              Joo-o, jotenkin vain tuntuu siltä, että jotkut on saanut luvat niin hemmetin helpolla ja luullaan olevan oikein todellisia kylmäjeesuksia! Sitten kun tulee ongelma, niin ollaan peukalo keskellä kämmentä..

                                              Alpi, siis pitääkö flektin moottori oikein normaalia kovempaa meteliä (laakerivika yms yms) vai mitä? Huminaa kyllä tuleekin kuulua, kun siivet siirtää ilmaa. Ei tuosta nyt ota selvää ;D

                                              Comment


                                                #83
                                                Sanoisin ettei aina.Toki jos seisoo ruuhkassa on asia erikseen.
                                                Profiilin autossa (toim. huom. A6 C5 1.8T) pyörii ykkösnopeudella kun kylmästointi päällä, ja kytkeytyy heti pois jos econ painaa.
                                                Viimeksi muokannut arto s; 6.7.2011, 07:46. Perustelu: Profiilin kulkineet vaihtuu ajoittain.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Joo siis ihan liikkuvan ilman ääni siitä kuuluu, mutta pitääkö sitä ilmaa noin järkyttävän suurella teholla liikuttaa? :D Tuli tässä samalla mieleen, että kannattaa varmaa tsekata ettei lauhduttimen ja syylärin välissä ole mitään oravanraatoja tms. jotka vois haitata ilman virtausta.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Lauhdutin kannattaa myös pestä ulkoapäin kunnolla(liuotin)
                                                    samoin crc on hyvä aine joka suihkutetaan raitisilmasuodattimen alle ja annetaan vaikuttaa ja sitten ilmastointi täysille n.15min, kummasti raikastuu tulo ilma.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Kovin kovalla paineella ei sitten kannata lauhdtutinta suihkia, ettei mene lamellit läjään :( Ja tuon bakteerinpoistoaineen jäkeen aina uusi raitisilmansuodatin paikoilleen.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Ja luonnollisesti siis se raitisilmansuodatin pois ennen kuin laukaisee sen sprayn sinne. Muuten suodattuu raikastukset siihen suodattimeen :)

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Onko kukaan onnistunut jollain konstilla putsaamaan urssista höyrystintä irroittamatta? Kennon ritilät saa näkyviin hieman kun irroittaa sisäkiertoläpän kabiinin puolelta.

                                                          Ehkä imurilla varovasti voisi koittaa roskia putsata, mutta uskaltaako tuonne tunkea mitään litkuja, crc, pirtua tjms? Tulee melko tunkkaiset hajut tuolta höyrystimeltä. Sisäpanos tuskin tuo mitään apua.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Tukesin ajoneuvoilmastoinnin huoltamis/korjaamis luvat saa jos osaa kirjoittaa oman nimensä. Vastuuhenkilön (jokaisella korjaamolla pitää olla vähintään yksi) lupien saamisessa edellytyksenä on vieä lukutaito, välttäväkin riittää.

                                                            Eli ne paperit eivät edes kelpaa persiin pyyhkimiseen, kun ovat sen verran kovaa ja paksua paperia. Täysin turhat kurssit. Mikäli oletetaan että on jotain tekniikkaan suuntautuvaa koulutusta pohjalla, niin 10minuutin googletuksella oppii halutessaan huomattavasti enemmän ilmastointilaitteista.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Vähintää kylmäalan ammattitutkinnot jokaiselle kylmäalalla toimivalle, myös vastuuhenkilöille, niin johan alkaa asiat olemaan paremmin. Jää nämä pelkät nimi paperiin luvat historiaan ja vois sen peukalon ottaa pois keskeltä kämmentä!!

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X