Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnista yleinen kysymys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastoinnista yleinen kysymys

    Onkohan vaarallista, kun auton vuosimallina 2002 ja siinä ei huoltohistorian mukaan ole huollettu ilmastointia tähän neljään vuoteen vielä kertaakaan? Miten voi vaikuttaa vai olenko huoleti ja vien huoltoon mahd. pian?

    #2
    Mulla golf 99/00 eikä vielä ole huollettu ilmastointia, nyt kyllä ajattelin ennen ensikesää

    Comment


      #3
      Ei kai sitä huoltaa tarvitse jos ei ole vikaa. Mun -97 Volvon ilmastoinnissa ainoat "huollot" ovat kylmäaineiden täyttö toissa kesänä (ei tosin paljoa mennyt eli ei vuoda) ja viime kesänä säädin magneettiventtiilin välyksen kun kompura ei pysynyt pidempiä aikoja päällä.

      Comment


        #4
        Minun mielestä tuo ilmastoinnin "huolto" mitä tekevät noissa pajoissa on väärä nimi. Sinne vaan lisätään ainetta jos sitä on liian vähän, ja that's it. No, imetäänhän se ensin tyhjäksi niin siinä lähtee sinne mennyt kosteus pois (ainakin osa siitä). Mutta mitään kuivaimia ym. ei vaihdeta ennenkuin se tosiaan on rikki.

        Eli ei se mitään "huoltoa" tarvitse jos kylmää tulee. (Minun mielipide)

        Comment


        • #5
          Tästäkin asiasta ollaan montaa mieltä. Jotkut liikkeet mainostaa esitteissään, että kylmäaineen vajaus vahingoittaa laitetta ja plaa plaa.
          Olen myös sitä mieltä, että niin kauan kun sieltä vaan kylmää pukkaa ja kompura toimii kuten pitää, niin mitä sitä huoltoon viemään.
          Muutamat ilmastoidut autot on tullu "korjattua" pelkällä raitisilmasuodattimen vaihdolla, se vaikuttaa ihan mielettömästi.
          Huoltoa tärkeämpää minusta on se, että pääsee talvella johonkin lämpimään edes hetkeksi jotta kompura lähtis päälle. Siksi meillä pidetään aina AUTO-asennossa laitetta, niin se lähtee päälle aina kun kelit sallii.

          Comment


            #6
            Kuivain *pitäisi* vaihtaa aina kun aineet vaihdetaan/lisätään. Liika kosteus tuolla järjestelmässä saa aikaa kompressorin ennenaikaisen siirtymisen romulaan.

            Ja milloin se ilmastointi yleensä pettää? Silloin kuin olet lomareissulla +30 asteisessa helteessä koko perheen voimin. Ei sitä joka vuosi tarvitse huoltaa, mutta kyllä nyt kerran viidessä vuodessa olis IMO hyvä sitä vähän edes tarkastaa, joko pihassa tai sitten ihan huollossa.

            Kylmäaineen määrän voi testata ihan kotikonsteilla mittaamalla puhallusilman lämpötilan ja kompressorin käyntijaksot.

            Comment


            • #7
              Itselle tuli sama ilmastoinnin huoltoasia mieleen keväällä kun näin Laakkosen kevättarjouksen. No huolto jäi silloin tekemättä ja nyt pari viikkoa sitten kompura rupesi pitämään semmoista kihnutusta. Tuottaa tosin edelleen kylmää. Auto Audi Centeriin ja tuomio 'mekaaninen vika' kompurassa. Uusi kompura + työt yht. +1000eur...

              Ilmastointia ei oltu koskaan huollettu (auto vm 2001) ja huoltoneuvoja vakuutteli että kyllä näitä nykyään menee tämän ikäisistä autoista. Että 'hyvä kun tuon 5 vuotta kestää'.

              On se kyllä hemmetin erikoista että ilmastointi ei kestä kuin 5 vuotta. Kyllähän ne meinaan vanhemmissa autoissa kestää... Saattavat kyllä hieman vaatia täyttöä mutta ei muuta.

              Comment


              • #8
                Huolto

                Siinä huollossa yleensä lisätään myös voiteluaine kylmäaineen lisäksi eikä pelkästään lisätä vain kylmäainetta.

                Comment


                • #9
                  Tottahan tuokin on.
                  Imastoinnin "oikeaoppinen" huolto menee näin:
                  - koeponnistus
                  - kuivaimen vaihto
                  - järjestelmän uudelleen täyttö, joka pitää sisällään vanhan kylmäaineen imemisen pois, öljyn lisäämisen kompuran voitelemiseksi ja täyttö uudella kylmäaineella

                  Ja tuo tulisi tapahtua n. kahden vuoden välein.

                  Comment


                    #10
                    Siinä huollossa yleensä lisätään myös voiteluaine kylmäaineen lisäksi eikä pelkästään lisätä vain kylmäainetta.
                    No ei sitä käytännössä lisätä, öljyt imetään sieltä pois, ja laitetaan kaasun täytön yhteydessä sama määrä takaisin. Paitsi jos asiakas/korjaaja osaa sanoa että öljyä tarvitsee vuodon taikka jonkin osan vaihdon takia lisätä. En ole kyllä varma että kierrätetäänkö niitä öljyjä siinä koneessa, vai tuleeko sieltä tilalle uudet?

                    Mutta harvapa sitä kuivainta raaskii vaihtaa tuossa yhteydessä koska se on aika kallis, joten "huolto" on epätäydellinen.

                    Comment


                    • #11
                      Mitähän Audeihin maksaa kuivaimet? Artikkeli jonka luin, väitettiin moisen maksavan 40-80e, autosta riippuen.

                      Comment


                      • #12
                        Ilmastointi pitäs huoltaa vähintään kolmen vuoden välein. Tämä johtuu siitä että kylmäaineet vähenee ja tästä johtuen kompura joutuu pyörimään enemmän ja tämä taas lisää bensan kulutusta ja kuluttaa kompuraa. Lopulta kun ainetta on tarpeeksi vähän lopettaa ilmastointi toimintansa.
                        Sen lisäksi että kylmäaine vähenee järjestelmässe se myös vanhenee ja muuttuu ominaisuuksiltaan huonommaksi ja taas rasitetaan kompuraa lisää.

                        Mielestäni kuivanta ei tarvitse vaihtaa jos järjestelmä ei ole päässyt tyhjäksi vaan järjestelmän alipaineistus riittää.

                        Comment


                        • #13
                          Kuivaimen tehtävä on erottaa kosteus ja epäpuhtaudet järjestelmästä.
                          En tarkkaan tiedä missä kohtaa systeemiä kuivain on ja miten paljon sinne pääsee epäpuhtauksia mutta niin olen käsittänyt, että kuivain on yhtä oleellinen osa kuin mikä tahansa suodatin autossa.
                          Eli sen perusteella se tulisi vaihtaa huollon yhteydessä.

                          Comment


                          • #14
                            En tiedä tarkallee auton ilmastointilaitteen toimintamallia, mutta viime kesänä asunnon ilmastointi herkesi toimimasta. Kun selvittelin vikaa, pari päivää korjausmiestä odoteltuani, huomasin että pihalla oleva kompura oli n. 3 cm paksun jään peitossa. Ulkona oli lämmintä reilut +30C joten sulattaminen kävi puutarhaletkulla letkuttelemalla. Vika oli siinä että ilmastointilaitteessa oli liian vähän freonia. Nesteen vähyys aiheutti siis kompressorin jäätymisen. Periaatteessa laite voi pahimmassa tapauksessa särkyä tuon jäänmuodostuksen vuoksi.

                            Comment


                              #15
                              Mitähän Audeihin maksaa kuivaimet? Artikkeli jonka luin, väitettiin moisen maksavan 40-80e, autosta riippuen.
                              Ässään kuivain maksaa Combicoolilla 140-150?, saksasta 90?.

                              Comment


                              • #16
                                Ja 121,81e näyttäisi olevan A6 C5 koppaisen ovh. hinta. Ei ihan alennuksillakaan mene tuohon 40-80e haarukkaan...

                                Comment


                                  #17
                                  Itse olen käyttänyt Hellan kuivaimia mitä muutaman olen vaihtanut, niissä hinnat osuneet tuonne neljän- viidenkympin väliin. Numerot esiin Hella Online catalogista ja soitto varaosatiskille, ei ne niitä itse osaa kaivella.

                                  Edit. Hella taitaa olla samaa tavaraa kun Behr

                                  Comment


                                  • #18
                                    Siis perhealbumista varaosanumerot?
                                    Kyllä minä voin sellaisen duunata tässä joku päivä. Niitä nyt ei varmaan niin mahdottomasti ole eri numerolla.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei ole missään loginin takana, sieltä se löytyy international sivujen puolelta, ei toimi operalla:
                                      http://tinyurl.com/go5t5

                                      Ja tilaukset ihan normaalista varaosaliikkeestä joka myy Örumin tavaraa, merkkiliike tuskin niitä hankkii.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuosta kuivaimesta, C4 korimallissa on kuulemma aika pahassa paikassa (missä?) että maksaa purkaa tavaraa ympäriltä ennenkuin pääsee itse asiaan. Ilmastointihuolto on juuri tehty, mutta voiko kuivaimen vaihtaa itse vai tarvitseeko asennuksen jälkeen paineistaa tms.?? Tuo Hellan kuva antaa sellaisen käsityksen että helposti pulttaa auki - vaihto - pulttaa kiinni ja onnistuisi teeseitse-mekaanikoltakin :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kuivain on sellainen "spraypurkin näköinen" pötkö jossain keulan tietämillä.
                                          Siihen menee putki sisään ja toinen ulos.Sitä ei saa pois ilman että järjestelmän joutuu täyttämään uudelleen.
                                          Eikä sitä saisi avatakaan ilman oikeita laitteita koska kylmäaineita ei saa laskea ilmakehään.
                                          Jos huolto on just tehty niin antaisin olla.Muuten laitetaan taas uudet kamat sisään jotka maksaa sitten taas ekstraa.
                                          Jos sitä kuivainta ei kuitenkaan ole vaihdettu ikinä olisi se kuitenkin hyvä jossain välissä tehdä.

                                          Comment


                                            #22
                                            ...kesänä säädin magneettiventtiilin välyksen kun kompura ei pysynyt pidempiä aikoja päällä.
                                            Mulla varmaan sama juttu. Ainakin viime kesänä saatto matka-ajossa mennä vaikka 20km ilman et tuli kylmää. Sit meni päälle ja oli mukavaa ja hetken päästä saatto olla pitkän aikaa et ei tullu kylmää. Arvaa oliko kivaa ku ulkona melkeen 30 =) Toinen vaihtoehto on et pätkii koko ajan. On päällä hetken menee, pois. Päälle, pois. Päälle, pois.... inhottavaa nykimistä ku ajaa kaupungis.

                                            Missäköhän tuo magneetti -venttiili sijaitsee tässä ja kannnattaako vaihtaa koko paska vai olisko helpompaa säätää?

                                            Nappi-ilmastoitu malli ja pantu jälkikäteen. (Audi huollossa)

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuo on magneettikytkin, ei venttiili, ja se on kompuran päässä.

                                              Vaihtaminen tai säätäminen riippuu siitä että miten se on rikki.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Huolsin vappuna oman ilmastointini vantaalla. Kuivain maksoi 60,- vaihto 30,-, Ilmastointiaineen lisäys 115,- Yhteensä koko hoito 190,- sopuhintaan. Tuli kuntoon. Oli aineet kadonneet. Nyt lakkasi toimimsta uudelleen. Menen keskiviikkona katsomaan mistä vuotaa. Viimeksi laitettiin merkkiaine eli nyt hähdään missä vuoto on.

                                                Kuivain on C4:ssä ihan helpossa paikassa keulussa apukuskin puolella alhaalla palkissa kiinni. Kirkas alumiininen "purkki".

                                                Järjestelmä toimii siten että ilmastointi laitteen kuivaimelle menevän putken alussa on painekytkin joka tunnustelee onko ainetta tarpeaksi (lisättiin muuten viimeksi sen reijän kautta) ja jos on niin nappaa kompuran magneettikytkimen kiinni ja kama alkaa kiertämään ja kylmyys saapuu.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tai itseasiassa järjestelmässä on kaksi painekytkintä, ala ja yläpaineelle. Kun järjestelmän paine laskee alarajalle nappaa magneettikytkin kiinni ja alkaa nostamaan kylmäainejärjestelmän painetta ja jatkaa kunnes yläpaine saavutetaan. Tätä sykliä se sitten tekee niin kauan kuin ilmastointi on päällä...

                                                  Kylmäaineen vähyyden huomaa A) kylmän puutteesta tai ennen sitä B) kompresssorin tihentyneistä käynnistyssykleistä.

                                                  Eli liian vähillä aineilla kylmän "väkisin" tuottaminen käyttää kompressoria turhaan verrattuna siihen jos järjestelmässä olisi tarvittava määrä ainetta. Tästä syytä voi seurata ennenaikainen tuho.

                                                  Kylmäntuottokyky on helppo testata itse pihassa jos vain omistaa jonkin lämpömittarin. Lämpötila LO -asentoon ja n. +15-20 asteen ulkolämpötilassa kanavasta tuleva ilma pitäisi olla 5min kuluessa n. 3-6 astetta kun kaikki on kunnossa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mulla taitaa olla aanelkusta ilmastoinnin flekti tiensä päässä ja pitäisi saada varaosanumero uudelle, löytyykö keneltäkään?

                                                    Ja sitten ilmastointi ei kovin kylmää puhalla mutta pieni ero on kun laittaa pois päältä. Voisko tähän lääkkeenä auttaa ilmastointiaineen vaihto? Auto Italiasta tuotu nii sielä ilmastointi on varmaan huutanu kokoajan?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kuin kylmää

                                                      Moi!
                                                      Miten kylmää ilmaa pitäis tulla esim. keskisuuttimista kun pyyntö on min.?
                                                      Eli tilanne ilmastointi päällä.
                                                      Onko ulos tulevan ilman lämpötila matalampi jos puhallusnopeus on alempi?

                                                      Laittakaa asteita jos oikeaa tietoa.
                                                      Ja pikkasen taustatietoo myös.

                                                      Kiitos

                                                      Auto siis A6, tuskin merkitystä??

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        juhop: Miten tuo puhallin oireilee ? Kylmäaineet vähissä -> kompressori ei kytkeydy -> puhallinkaan ei käynnisty.

                                                        Tarkistus ja täyttö onnistuu vaikka minun tallilla, laita yksityisviestiä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ilmastointi ongelmia tuntuu puskevan esiin ja aloin miettimään olisko omaankin tarvetta alata "ilmastointihuoltoa" omaan tekemään. Kokeilin tuota samin ohjetta ja 6 minuutin jälkeen puski 8 asteista ilmaa ulkoilman ollessa 18. Flekti alkoi pyörimään kovempaa vasta 5 minuutin jälkeen.

                                                          Historiassa ei ilmastointihuoltoa näy, joten mietin olisiko se aiheellista. Eli onko tuo perus koeponnistus, kylmäaineen täyttö ja voiteluaineen lisäys riittävä vai pitääkö myös tuo kuivain vaihtaa siinä samalla? Vanhat linkit hellan kuivaimiin on "vanhentunut" ja olisi mukava tietää mikä hellan vastaava kuivain menee b5 prefaceliftiin?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Pasi: Ehdottomasti ilmastoinninhuolto, jos ei tietoa milloin tehty.Kuivainta ei tartte sun vaihtaa koska huollossa järjestelmä alipaineistetaan = kosteus imetään pois. Samalla öljyt+ väriaineet sisään.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X