Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Auton käynnistäminen Eberi päällä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Auton käynnistäminen Eberi päällä?

    Olisi tarkoitus asentaa tutun autoon Eber D4WSC ja nyt askarruttaa yksi asia.

    Käytännössähän lämmitin tuikataan tulille ennen ajoon lähtöä, 10-15 min ainakin. Sitten kun lähdön hetki tulee, voisi monesti lämppärin jättää puhisemaan ajon ajaksikin. Tuollainen diesel konehan imaisee käynnistyksessä virtaa sen verran paljon, että jännite voi tipahtaa hetkellisesti alle tuon Eberin sammutusjännitteen.

    Olenkin ajatellut, että jos laittaisi jonkun 47'000 uF konkan ja diodin eberin jännitesyöttöön. Laskeskelin että noin 5 sekuntia pitäisi jännitteen pysyä yli 10,5 voltin tuolla järjestelyllä, jos lämppärin virrankulutus on 50W. Puhallinhan ottaa virtansa releellä suoraan akulta ja se saakin pysähtyä/hidastua. Hintaa ko. viritykselle tulee noin 40 euroa.

    Onko turhaa, eli pysyykö eber käynnissä starttauksen ajan muutenkin?

  • #2
    En ole omani huomannut sammuvan vaikka joskus päässyt akku melko tyhjäksikin. Ei siis taida se alijännitesuoja toimia ihan silmänräpäyksessä. Liekö juuri tätä asiaa siinä ajateltu.

    Comment


    • #3
      Tuohan onpi sitten hyvä juttu, kiitoksia tiedosta.

      Kieltämättä noinhan sen pitääkin olla, mutta nykyään on tottunut jo epäilemään, että kaikkea pitää itse parannella :)

      Comment


      • #4
        Sen verran käyttökokemuksia, että viime talvena bensavehkeellä yhden kerran tippui eber pois päältä startatessa (oli jurnuttanut hieman liian kauan kovalla pakkasella). Tätä varten itse asennutin, samalla kun laitatin eberin, kiinteän akkulaturin eberille kaveriksi. Työmatka mulla on liian lyhyt että ehtisi akku lataantumaan tarpeeksi (6km). Viime talvena käytin laturia (10A) kolme tai neljä kertaa.

        Comment


        • #5
          Laki (vakuutusyhtiöt) ovat ilmeisesti tuosta kiinteästä akkulaturista hyvinkin tarkkoja, että mikä siihen käy. Ja ne tietenkin maksavat hirveitä, taitaa olla lähemmäs 200 euroa joku Defan 3A laturi.

          Mietin vain, että eberin asennuksen jälkeen sisätilan lämmittimen pistokehan jää melkolailla turhaksi. Senhän voisi siirtää konetilaan ja tuikata perään jonkun ylläpitolaturin. Koteloisi sen laturin vain johonkin IP66 koteloon. Onkohan ihan laiton viritys?

          Comment


          • #6
            Varmasti on. Vaikka teet kuinka hyvän niin se ei ole tarkoitettu autokäyttöön ja vakuutusyhtiölle se ei kelpaa. Sähköhommat on aika prkl tarkkoja.

            Comment


            • #7
              10A Defan laturi johtosarjoineen eberin kanssa asennettuna maksoi tosiaan noin 250?.

              koko paketin hinta aennuksineen minun kulkineeseen viime syksynä:
              Eber (5kW) + EasyStart +, Defa (10A) + johdot ja piuhat, sekä asennus pirun_ahtaaseen autoon (noin 8n tunnin työ) = yhteensä karvan verran päälle 2k?

              Comment


              • #8
                Eberi ei saa olla päällä käynnistettäessä!!!

                Kävin vihdoin ja viimein hakemassa Huoltorepistä Eberin käyttiksen. Siinä kielletään tyystin koneen käynnistys Eberin ollessa päällä. Oiskohan joku jännite häviö? Mulla ainakin Eberi alkoi vinkumaan kaiken maailman vika ilmoituksia (F-52,F-63) joita ei ole näkynyt, kun sammutan Eberin käynnistyksen yhteydessä.

                Comment


                • #9
                  Mulla ei ole ollut kyllä ihan mitään ongelmia tuon dieselin ja webaston kanssa,vaikka harrastan paljonkin tuota webasto päällä starttaamista.

                  Comment


                  • #10
                    Herjaako se jotenkin jos tulee vikakoodi? Olen aina startannut eberi päällä.

                    Comment


                    • #11
                      Minikellosta et näe herjoja. TP5/easystartr+ tai viikkokello osaa kertoa ahdistustiloista.

                      Itsekin käynnistän auton aina eberi päällä. Starttauksesta johtuvia jännitepiikkejä voi eliminoida ottamalla lämmittimen syötön suoraan akulta. Ei missään tapauksessa saman johdon takaa, josta startti saa sähkönsä!

                      Comment


                      • #12
                        Olenkin ajatellut, että jos laittaisi jonkun 47'000 uF konkan ja diodin eberin jännitesyöttöön. Laskeskelin että noin 5 sekuntia pitäisi jännitteen pysyä yli 10,5 voltin tuolla järjestelyllä, jos lämppärin virrankulutus on 50W
                        Kerrotko miten olet laskenut tuon? Näin hiha-arviona ilman laskuja sanoisin ettei jännite pysy edes sekuntia noin korkena.

                        Ja laskinkin tuota vähän, niin aikavakio tuolle on noin 0.14 s, jolloin jännite on noin 4 V tuon ajan päästä. Ja se diodi aiheuttaa siellä vaan turhaa jännitehäviötä.

                        (pitäisi kyllä ihan huvikseen laskea enemmän, kun tahtoo unohtua kaikki koulujutut...)

                        Comment


                        • #13
                          Niin ja siis joo. Tuosta syyskuusta tietous lisääntynyt sen verran että eberin jännitevahti ei katkaise leikkiä ennenkuin alijännitettä on ollut 20 sekuntia. Hyvin siis ehtii starttailemaan.

                          Comment


                          • #14
                            Kerrotko miten olet laskenut tuon? Näin hiha-arviona ilman laskuja sanoisin ettei jännite pysy edes sekuntia noin korkena.
                            No olen laskenut sen ihan väärin :) Aloin itsekin sitä tuossa uudestaan ajattelemaan ja kokeilin vielä Crocodile Clipsillä "simuloida", eikä se tosiaankaan kestä sekuntiakaan.

                            Mutta eberi on ollut nyt toista kuukautta autossa kiinni, eikä ole kertaakaan ollut ongelmaa, vaikka käynnistelee autoa eberin jo puhistessa. Eli ihan turha viritys tuo joka tapauksessa olisi ollut.

                            Comment


                              #15
                              En muista enää miten homma meni, intistä kuultua (Pasin suhteen).

                              Niissäkin on eberi, eikä ikinä saa käynnistää ennen kuin se on sammunut kokonaan (napin painalluksesta noin 1,5 minuuttia). Siellä eberin palotilassa kun palaa vielä liekki, ja vaunun käynnistyksen yhteydessä virrat katkeaa -> eberi ei puhalla palokaasuja ulos, vaan ne jäävät sinne palotilaan ja tämän seurauksena eberin "lasisilmä" tummuu. Tuo "silmä" kun tummuu tarpeeksi,niin laite ei lähde enää päälle, koska se tunnistaa tuon avulla että onko vehje päällä vai ei.

                              Comment


                                #16
                                Itse olen Webaston kanssa lähes säännönmukaisesti startannut auton lämmittimen vielä pyöriessä. Vielä kun antaa 5 minuuttia pyöriä ajon aikana, niin johan alkaa olla kone lämmin ja kabiinissa tareta. Toinen talvi menossa ilman ongelmia.

                                Comment


                                • #17
                                  Sama täällä, ei ongelmia edelleenkään. Tosin ei kyllä ole ollut juuri pakkasiakaan :P

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jep, mäkin starttaan lähes aina kun eberi on päällä. Ei ole ollut mitään ongelmia.
                                    Annan olla päällä kunnes moottori on normaalilämpöinen. Ainakin mun A3 2.0FSI on todella hidas lämpeämään pakkasella.
                                    -10 asteen pakkasella menee n.10 km eberi päällä ennen kuin on normaalilämmin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Käynnissä on tullut käynnisteltyä eikä se ole kertaakaan sammunut. Siis Eberi...

                                      Moottori lämpiää aika hitaasti, se on laitettu siten että kierto on ensin sisälämppärin kennon kautta ja sitten vasta motille. Juttelin asentajan kanssa, voi sen kyllä toisinkin päin vaihtaa. Itse olen kyllä sitä mieltä että ne letkuvedot on aika pitkät ja lämpöä hukkuu siihen. Kone siis 2.0TFSI rivi ja Eberi siinä tyhjässä kolossa etupyörän ja koneen välissä. Tuolla ennakko-lähtöajalla ei ole paljoa tekoa, kun se ei kerkee nostamaan lämpöjä (lähtee liian myöhään päälle) vaikka laittaa 3.0L ja 23°C asetuksiin.

                                      Joskus kun lämppäri on ollut käynnissä ja sammunut (kuten pitääkin) tai sammutettu kun kone on ns. jo kuuma, niin uusi käynnistys ei meinaa aina onnistua, tulee bensanhajua ja kenties yrittää ja toisella kerralla vasta lähtee. Lieneekö jotain haihtumisongelmaa? Mitään vikakoodeja ei ole tullut.

                                      Eberiä olen pitänyt päällä myös seisoessa, koska vesipumppu kiertää lämmintä vettä ja puhallin pitää ikkunat kirkkaana. Sitten kun jäähtyy niin mukava katsella ohikulkjoita kun alkaa auton alta kuulumaan hump---hump---hump--hump--hump-humphumphump....

                                      Comment


                                        #20
                                        mullakin on eberi päällä käynnistyksen aikana mutta mullapa onkin super 30ah akku : )

                                        alkaa jo tuntua että ei enää ehkä ens talvea kestä, mutta viime talvi meni ihan hyvin parilla latauksella.

                                        Mun asennus on heti kennon jälkeen ja ylimääräistä putkee on vajaa metri. hyvin pöhisee viriputkella.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kävin vihdoin ja viimein hakemassa Huoltorepistä Eberin käyttiksen. Siinä kielletään tyystin koneen käynnistys Eberin ollessa päällä. Oiskohan joku jännite häviö? Mulla ainakin Eberi alkoi vinkumaan kaiken maailman vika ilmoituksia (F-52,F-63) joita ei ole näkynyt, kun sammutan Eberin käynnistyksen yhteydessä.
                                          Siis ihan nyt lähiaikoina hait sen käyttiksen ?
                                          Missä siellä sanotaan, että ei saa startata Eberi päällä ? En omasta sitä kohtaa löydä ja mahantuojalla sanottiin, että se ei ole kiellettyä.
                                          Tosin sanoi, että olisi parempi, jos se olisi jo sammunut. Ilmeisesti tarkoitti, että jos joutuisi sahailemaan pidempään, niin jännite laskisi liikaa...


                                          Minulla on omassa joku mystinen vika, se toimii välillä monta viikkoa ilman ongelmia
                                          ja sitten jonain aamuna, kun sen on ajastanut, niin vain aika liikkuu minikellon näytössä
                                          ja mitään ei ole tapahtunut. Pieni nakutus sieltä kuuluu.
                                          Sitten uusi ajastus taas toimii...

                                          Maahantuoja epäili polttoaineen syöttöä. Laite on asennettu merkkihuollossa Laakkosella.

                                          Vikakoodi oli "liekkikatkos täysteholla". Ei se mielestäni ole edes päässyt täysteholle...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kaikki todella mystiset jutut ebereiden kanssa tapaavat viitata aivoyksikkövikaan tavalla tai toisella.
                                            Opiskelin ns kalliin kautta itse, kun sekaannuin ensimmäiseksi tuntemattoman taustan omaavaan käytettyyn laitteeseen. Tulipahan opiskeltua...

                                            Comment


                                            • #23
                                              eberin käynnistys

                                              Aikaisemmassa viestissäni , kirjoitin , ettei Eberiä saa käyttää startattessa. Näin lukee ainakin manuaalissa. Nyt eräänä päivänä , alkoi Eberi surisemaan , vaan ei lähtenyt käymään. Taas tuli vikakoodi (f-53, tai joku) ja tein , mikä aina kannattaa tehdä , eli menin himaan ja istuin alas (miettimään) n. 10min ajaksi. Eberissä on pakko olla sulakkeet jossakin , joten niiden kimppuun. Löytyi 3 kpl akun liitännöiden vierestä (liitännät konehuoneessa , akku takapenkin alla) 2kpl 25amp , ja 1,5amp laatta-sulaketta. Kun ne puhdistin ja CRC:tä laitoin , niin Eber on taas käytössä. Kannattaa kokeilla!!!

                                              Comment


                                                #24
                                                En edelleenkään löydä sitä kohtaa manuaalista, siis mikä kieltää starttaamisen eberi päällä.

                                                Tuo sulakkeiden roplaaminen varmaan toimii vanhemmissa laitteissa, mutta jos minun syksyllä laitetussa, alkaa olemaan sulakkeet hapettuneet, niin ihme on.
                                                Sitäpaitsi taas meni monta päivää, ja laite toimi joka kerta kun käytin.

                                                Nyt se taas vain nakuttaa pihalla, eikä lähde poltin päälle...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Niin minäkin ymmärsin, mutta "hilavitkutin" oli juuri hakenut manuaalin...

                                                  Nyt ajoin jonkun matkaa ja sammutin auton, käynnistin uudelleen ja sitten se lähti
                                                  "pakkosyötöllä" päälle. En ymmärrä mikä siinnä mättää ???

                                                  Pihassa ei lähtenyt millään, vain vähän hurinaa ja sammui...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Taisin paikallistaa vian. Ainoa asia mikä muuttui, on polttoaine määrä tankissa.
                                                    Jos laskee lähelle puoltaväliä, niin Eberi ei taida saada ainetta tankista.

                                                    No, onneksi korjaavat virheet huomenna.
                                                    Toivottavasti oli siitä kiinni...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Saako noita eepereitä mistään edullisesti? Vai onko se jokapaikassa se 1500e perussetti?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Takuun ja hyvän palvelun kera saa laitteita täältä:

                                                        http://www.autoteile-discount24.de/

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kyllä niissä on ihan Eu-tasoinen takuu eli maahantuoja vastaa kunkin maan laitteista ostopaikasta riippumatta.

                                                          Ko. firman kanssa olen saanut neuvoteltua todella hyvin ongelmatilanteissa, ovat hyvittäneet kunnolla tarpeen tullen. Saa myös varaosia ebereihin.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kannattaa myös miettiä sitä, paljonko varaosia saa tuolla hintaerolla. Takuu kuitenkin on "vain" 2 vuotta ja siinä ajassa ei yleensä tule muutenkaan ongelmia. Parhaimmillaan suomen listahinnoilla ostaa saksasta 2 uutta laitetta.

                                                            Ja kyllä sen takuun pitäisi toimia, kuten Mika tuossa edellä kertookin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X