Olisi tarkoitus asentaa tutun autoon Eber D4WSC ja nyt askarruttaa yksi asia.
Käytännössähän lämmitin tuikataan tulille ennen ajoon lähtöä, 10-15 min ainakin. Sitten kun lähdön hetki tulee, voisi monesti lämppärin jättää puhisemaan ajon ajaksikin. Tuollainen diesel konehan imaisee käynnistyksessä virtaa sen verran paljon, että jännite voi tipahtaa hetkellisesti alle tuon Eberin sammutusjännitteen.
Olenkin ajatellut, että jos laittaisi jonkun 47'000 uF konkan ja diodin eberin jännitesyöttöön. Laskeskelin että noin 5 sekuntia pitäisi jännitteen pysyä yli 10,5 voltin tuolla järjestelyllä, jos lämppärin virrankulutus on 50W. Puhallinhan ottaa virtansa releellä suoraan akulta ja se saakin pysähtyä/hidastua. Hintaa ko. viritykselle tulee noin 40 euroa.
Onko turhaa, eli pysyykö eber käynnissä starttauksen ajan muutenkin?
Käytännössähän lämmitin tuikataan tulille ennen ajoon lähtöä, 10-15 min ainakin. Sitten kun lähdön hetki tulee, voisi monesti lämppärin jättää puhisemaan ajon ajaksikin. Tuollainen diesel konehan imaisee käynnistyksessä virtaa sen verran paljon, että jännite voi tipahtaa hetkellisesti alle tuon Eberin sammutusjännitteen.
Olenkin ajatellut, että jos laittaisi jonkun 47'000 uF konkan ja diodin eberin jännitesyöttöön. Laskeskelin että noin 5 sekuntia pitäisi jännitteen pysyä yli 10,5 voltin tuolla järjestelyllä, jos lämppärin virrankulutus on 50W. Puhallinhan ottaa virtansa releellä suoraan akulta ja se saakin pysähtyä/hidastua. Hintaa ko. viritykselle tulee noin 40 euroa.
Onko turhaa, eli pysyykö eber käynnissä starttauksen ajan muutenkin?
Comment