Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Akun keltainen varoitusvalo kojelaudassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Akun keltainen varoitusvalo kojelaudassa

    Morjensta kaikille!


    Ongelmana on otsikon mukainen vika Audi TT:ssä -00 mallisessa.


    Keltainen merkkivalo syttyy satunnaisesti ajotietokoneen näyttöön. Useimmiten valo syttyy 5-30 sekunnin kuluttua käynnistyksestä. Ajon aikana sitten saattaa sammua välillä ja syttyy taas jossain kohtaa uudelleen. Aina ei sammu ollenkaan. Olen pari kertaa onnistunut sytyttämään valon ihan pelkästään pitämällä virrat päällä käynnistämättä moottoria.


    Latausjännite tarkastettu akun navoista, OBD -pistokkeen kautta sekä tupakansytkärissä on kiinni jatkuva jännitenäyttö. Latausjännitteet tuntuvat pyörivän ihan järkevissä arvoissa. Normaali punainen latausvalo ei ole syttynyt kertaakaan ajon aikana ja auto toimii ihan moitteettomasti. Terävä piippaus aina ajon aikana ja valon palaminen kuitenkin häiritsevät.



    Mistä kannattaisi vian hakua alkaa tekemään, kun itse laturi tuntuisi olevan kunnossa ja johdotukset laturin päässä ovat ihan kunnossa. Onko tämä mittaristo vikoihin menevää sorttia?


    Vika alkoi mielestäni samoilla hetkillä, kun akun päällä olevista pääsulakkeista yksi kärähti melko perusteellisesti. Sulakerasian kannen perusteella voisi arvioida, että pieni liekkikin on ollut siellä jo. Vaihdoin tähän kuitenkin uuden rasian, mutta kyseinen keltainen vikavalo ei poistunut. Myöskin akku on vaihdettu uusi jo tämän vian vuoksi.




    Terv. Apua kaipaava

  • #2
    Onhan noissa taipumusta mittaristovikoihin ollut, kuten tuolta amalinin koosteesta voi lukea. Tosin yhdistettynä tuohon sulakkeen kärähtämiseen voisi epäillä jotain muuta.

    Autosähköt on kyllä aina yhtä hauskoja vianhaun suhteen. Jonkun verran ongelmaa noissa on ollut englanninkielisten foorumien perusteella ollut tuon sulakerasian osalta. Kuulostaisi kohtuu yleiseltä, ettei sulakkeet pala tuossa boksissa normaalisti, vaan ylikuumenee ja kärähtää. Usein ongelma on ollut yhteydessä flektin hajoamiseen, josta on seurannut sitten johtojen ja sulakerasian ylikuumeneminen.

    Tuliko rasian vaihdon yhteydessä tsekattua myös siinä olevat johdot, ettei jäänyt piileviä vaurioita tuosta kärähdyksestä? Eihän alkuperäinen sulakerasian käräyttänyt syy aiheuta edelleen ongelmia; oliko se kärähtänyt sulake flekteille ja toimiiko flektit nyt normaalisti?

    Comment


    • #3
      Joo, tässäkin tapauksessa tosiaan olisin kuvitellut sulakkeen palavan, mutta näin vaan ei ollut käynyt. Ja kyseinen sulake oli just flektille menevä.

      Tarkastin lähtevät johdot sen verran, mitä näkemään pääsi ja hyviltä näyttivät. Flektin päästä tosiaan en sitte tajunnut johtoja tarkastaa, joten se pitänee tarkastaa seuraavaksi. Jotenkin en tajunnut epäillä flekteissä olevan ollenkaan vikaa, vaan kuvittelin vaan itse sulakerasialle tulleen tunnit täyteen.

      Itse vika saattaa tosiaan hyvinkin olla vielä korjaamatta? Tuleepa tässä mieleen näin kylmillä keleillä, että jos kytkisin flektit toviksi pois käytöstä, niin näkee, saako mitään aikaan. Varmaan flektien päästä löytyy pistokkeet? Aiheuttaako tällainen toimenpide mahdollisesti jotain muuta ongelmaa, kuten vikakoodeja tai ettei auto käynnisty?

      Tuossa syksyllä kyllä huminaa kuului pellin alta, joten jotain toimintaa siellä tuntuisi olevan.

      Kiitokset tuosta Amalin koosteesta. Äkkiseltään ei sopinut oikein tähän vikaan. Lisäksi vähän tuntuu, että meidän TT:ssä vdo:n mittaristo, kun tuollaisia murheita ei ole ollut :) Ainoastaan näytössä pientä rasterivikaa.

      Comment


      • #4
        Itsellä tuo valo syttyy tulille jos ja kun osuu johonkin kuoppaan kun lähtee ajamaan ja maksimissaan kaksi kertaa ja kestää n. 5-15 sekuntia. Tosin sen jälkeen ei syty enää.

        Joskus kysyin tuosta brittien TT-forumilta ja vastaukseksi sain että "voltage regulator is the problem, not the dash"

        Comment


        • #5
          Kirjoitellaanpa vähän väliaikatietoa

          TT:ssä oli kaikenlaista muutakin pikkuvaivaa ja otin koko auton pukeille pariksi viikoksi ajatuksena laittaa auto tikkiin, ettei yhtään vikakohtaa jäisi vaivaamaan. Kaikkien muiden korjausten ohella sitten aina välillä perehdyin tähän helkkarin valoon.

          Aluksi päätin vaihtaa laturin, että saan sen suljetuksi pois, vaikken itsekään uskonut siinä vikaa olevankaan. Eikä ollutkaan, valo syttyi iloisesti edelleen. Seuraavaksi otin konehuoneen sähköt työn alle. Akku pois ja kaikki muu tiellä oleva, jotta pääsin maapisteisiin käsiksi. Kaikki maadoitukset, joita vaan bongasin, hioin pinnat puhtaaksi. Akun päävirtakaapelit molemmat käytin irti asti, mittasin toimiviksi ja silti puhdistin pinnat. Kaikki pistokkeet, joita koneen ympäriltä löysin, käytin auki ja tarkastin ulkonäön. Kaikki tuntuivat olevan moitteettomassa kunnossa. Seuraavaksi otin noiden flektien pistokkeet auki ja tänä aikana virrat päälle -> valo syttyy edelleen. Lisäksi flektien päävirtarele oli kädessä ja tuntui olevan ihan kunnossa. Valon palaessa lisäksi heiluttelin johtosarjoja, toivoen valon sammuvan jossakin kohtaa, mutta ei. Lisäksi päävirtasulakerasiasta kaikki "pienemmät" sulakkeet irti, ei apua, valo palaa.

          Siirryin auton sisätiloihin. Kuljettajan jalkatilan alamuovi irti, ratin ympäryksen ylämuovi auki ja sulakerasian päällimuovi irti. Täältä tarkastelin johtosarjat päällisinpuolin ja tein samaa heiluttelutestiä, kuin moottoritilassakin. Mittaristo oli irti ja mahdollisten johtovikojen tarkastelua, kaikki tuntuu olevan kunnossa.

          Osaako joku muuten sanoa, miten tuo rattiakselin alapuolen suojamuovi irtoaa. Ihan kuin olisi reiät ruuveille siinä edessä, joka edellyttää ratin irroitusta, onko näin? Tämä kiinnostaa, koska virtalukon johdotusta en saanut nyt tarkastettua.

          Mittariston takana oli Vekatronicsin tarra ja tussilla merkattu, että 2013 tehty lokakuussa mittaristolle jotain. Soitin tähän firmaan, ja kertoivat oman käsityksensä mukaan moottorin ohjainboksissa olevan todennäköisesti vika.

          Kaikki muut asiat sain siis parin viikon aikana kuntoon, mutta valo syttyy ja sammuu edelleen omia aikojaan ihan miten sattuu. Pari kertaa menneenä viikkona ajelin Turusta Helsinkiin autolla ja valo palaa välillä pitkiä aikojakin, välillä taas muutaman sekunnin ja sammuu. Ei edellytä monttuun ajoa, enkä ole löytänyt mitään muutakaan yhdistävää tekijää valon syttymisen osalta.

          Comment


          • #6
            Tuo on kyllä kummallinen. Itsekkin vaihdoin piruuttain laturin ja se silti jatkuu. Tosin minulla ei kyllä se pala ollenkaan sen kerran tai parin jälkeen kun lähdetään ajamaan ja jonkun pienen töyssyn jälkeen.

            Ei tuosta kyllä ole mitään vaivaa kun tietää samoin kun omassa paskana olevat askelmoottorit jäähdytinnesteen ja bensan mittareissa. Magneti marelli laatua

            Comment

            Working...
            X