Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen paine sensori tiltissä (+vikakoodi)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jarrujen paine sensori tiltissä (+vikakoodi)

    Noin kaksi kuukautta sitten autossani syttyi pitkän ajontäyteisen päivän päätteeksi ABS valo palamaan ja jarrupolkimen käytös muuttui siinä ohessa. ABS ei selvästikään enää ollut päällä ja jarrujen paineet tuntuivat olevan hakusessa.

    Seuraavana päivänä valo oli kuitenkin sammunut ja jarrut pelasivat ongelmitta, joten unohdin koko ongelman.

    Muutama päivä sitten valo syttyi taas ja polkimen paineet heittivät härän pyllyä. Tällä kertaa tuo tilanne pysyi päällä kaksi vuorokautta. Kävin lukemassa VAG-COM vikakoodit ja sieltä löytyi seuraavanlainen tapaus:

    1 Fault Found:
    01435 - Brake Pressure Sensor 1 (G201)
    27-10 - Implausible Signal - Intermittent

    Varaosa-liikeessä sanottiin, että tuon perusteella ei vielä voi sanoa mikä osa pitäisi tarkalleen ottaen vaihtaa. Mitä todennäköisintä kuitenkin on, että joku anturi on hyvää vauhtia menossa sököksi ja se nyt sitten oireilee viimeisinä hetkinään. Tietääkö kukaan mikä osa voisi olla kyseessä tai miten tilannetta muuten kannattaisi lähteä purkamaan?

    #2
    Kyllä tuon perusteella voi jo varmuudella sanoa, että vika on jarrupaineen anturissa G201 tai kyseisen anturin liitännässä. Mistä tuo sitten löytyy, sitä pitää luultavimmin kysellä marmoritiskiltä/huollosta. Perhealbumissakaan ei ole merkitty mitään noiden G-koodien perusteella. Olettaisin tietojen löytyvän huollon käytössä olevasta ohjelmasta. Olisi kieltämättä mukava saada kyseinen ohjelma itsellekin perhealbumin rinnalle.

    Comment


      #3
      Soitin Audille ja kyselin tuon anturin (G201) saatavuutta. Pitkällisen tonkimisen ja pohtimisen jälkeen sieltä todettiin, että se on osa ABS-ohjainboksia eli sinne laatikkoon sisäänrakennettuna.

      Anturia ei ilmeisesti pysty yksistään vaihtamaan vaan pitäisi hankkia kokonaan uusi boksi mikä taasen on aika kallis paukku.

      Toisaalta Audilta myös sanottiin, että tuo virheilmoitus on käytännössä varsin epämääräinen ja vika voi hyvin piillä jossain muualla kuin itse anturissa tai sen kontakteissa.

      Pitäisi varmaan varata aika huoltokorjaamoon. En kyllä koko boksia lähde vielä tässä vaiheessa vaihtamaan vaikka se ongelmaksi osoittautuisikin.

      Comment


        #4
        Kyllä tuon perusteella voi jo varmuudella sanoa, että vika on jarrupaineen anturissa G201 tai kyseisen anturin liitännässä.
        Sorry, en vielä ollut huomannut vastaustasi postatessani tuota toista viestiäni.

        Minäkin pidän suht todennäköisenä vaihtoehtona sitä, että vika on nimenomaan tuossa anturissa. Harmi vaan, että anturi siis ilmeisesti sijaitsee ABS-laatikon sisällä.

        Lähtisiköhän mikään huoltokorjaamo sille linjalle, että itse boksia voisi vielä koittaa korjata vaikka Audilla sanoivat, että se pitäisi vaihtaa kokonaan(mikäli vian oletetaan olevan varmuudella anturissa)? Löysin täältä foorumista muutaman viestin, jossa kerrottiin, että boksia oli ominpäiten korjailtu onnistuneesti.

        Onkohan tuollainen ABS-laatikko kuinka malli kohtainen kapistus eli onko S-kutoselle tehty ihan omanlainen yksikkönsä vai voisinko käyttää varaosana esimerkiksi vastaavan A-sarjalaisen ABS-lootaa ? AVK:lta lähtisi aika halvalla tuollainen meinaan.

        Comment


          #5
          Taas tätä tyypillistä merkkiliike touhua... Vaihdetaan vaan ecuja yms vaikka vika on aivan muualla.
          Eli tuo G201 on ESP:n pumpulla eikä missään ABS aivolaatikossa. Dokuissakin lukee että aivan VIIMEISENÄ vasta aletaan vaihtamaan aivolaatikoita!

          Vika syntyy jos pumppu ei kehitä painetta. Se mikä itselle tuli yllätyksenä on se että vika voi olla myös jarrupääsylinterissä tai tehostimella. Tosin niiden "vuotaminen" olisi jo aika iso juttu.

          E:[vuodatus] Käsi ylös kuka on nähnyt ABS boksille menevän JARRULETKUA? Sitähän se perusjärjelläkin ajateltuna vaatisi jos anturi olisi boksilla kuten esim MAPpi tietyissä malleissa. Se joka nuo sanat on suustaan puhelimeen päästänyt ei ole sitten ajatellut sitten ei yhtään... Onko ne nämä niitä "teknisiä neuvonantajia" ? [/vuodatus]

          Comment


          • #6
            Sanoisin että 10 tapausta 10:stä korjaantuu vaihtamalla jarrupoljinkatkaisin, ei paineanturi. Kun painat jarrua niin paineanturi kertoo jotta painetta on, jarrupoljinkatkaisin taas kertoo että jarrua ei paineta. Jarrupoljinkatkaisijan vikaa ei välttämättä synny.

            G201 on ESP:n pumpulla eikä missään ABS aivolaatikossa
            Ei ole pumpulla eikä ecussa vaan pääsylinterissä.

            Comment


              #7
              Lainaus:
              G201 on ESP:n pumpulla eikä missään ABS aivolaatikossa


              Ei ole pumpulla eikä ecussa vaan pääsylinterissä.
              Tässä kyseisessä S6 mallissa anturi on ESP pumpun yhteydessä kun taas esim. TT:ssä se on pääsylintessä...

              Comment


              • #8
                /\ Katos vain, pumpusta löytyy.

                Comment


                  #9
                  Todella mielenkiintoisia ja informatiivisia vastauksia, kiitos.

                  Se joka nuo sanat on suustaan puhelimeen päästänyt ei ole sitten ajatellut sitten ei yhtään... Onko ne nämä niitä "teknisiä
                  neuvonantajia" ?
                  Juttelin aluksi varaosista vastaavan henkilön kanssa. Hänellä meni heti kättelyssä sormi suuhun ja rupesi konsultoimaan jotain
                  "mekaanikkoa" mutta tyyppi saattoi hyvin olla ihan joku tavallinen huoltoneuvoja.

                  Sanottakoon kuitenkin, että vaikka he eivät osanneet oikein sanoa juuta ei jaata tilanteen korjaamiseksi niin eivät he
                  kuitenkaan sitä ABS-boksia suoranaisesti tuputtaneet vaan totesivat, että vika saattaa myös piillä jossain muualla.

                  Kun tuo G201 on ESP:n pumpulla niin tarkoittaako se sitä, että sen pystyy siis yksissään vaihtamaan? Jos pystyy niin sattuisitteko tietämään millä varaosa-numerolla tai vastaavalla tunnisteella sen saisi jostain tilattua?

                  Kummasta osasta minun kannattaisi ensimmäisenä lähteä ongelmaa selvittämään? Menisikö ensin vaihtoon esim jarrupoljinkatkaisin (ennen anturia)? Onko tuo kyseinen katkaisin kallis ja kuinka iso operaatio sen vaihtaminen on? Tarviiko S6 jonkun omanlaisensa katkaisimen vai käykö joku ns. yleinen malli?

                  Comment


                    #10
                    Kun tuo G201 on ESP:n pumpulla niin tarkoittaako se sitä, että sen pystyy siis yksissään vaihtamaan? Jos pystyy niin sattuisitteko tietämään millä varaosa-numerolla tai vastaavalla tunnisteella sen saisi jostain tilattua?
                    Ei saa erikseen vaihdettua eikä myöskään tilattua. Jos ei jostain varaosapumpusta saa sitten. Uusi anturi tulee aina ESP pumpun mukana. Vika itse anturissa on erittäin epätodennäköistä. Kuten myös se että itse anturi olisi viallinen. Vika on suuremma todennäköisyydellä joko johdoissa tai muualla.

                    Kummasta osasta minun kannattaisi ensimmäisenä lähteä ongelmaa selvittämään? Menisikö ensin vaihtoon esim jarrupoljinkatkaisin (ennen anturia)? Onko tuo kyseinen katkaisin kallis ja kuinka iso operaatio sen vaihtaminen on? Tarviiko S6 jonkun omanlaisensa katkaisimen vai käykö joku ns. yleinen malli?
                    Jarruvalokytkin olisi halpa testi vaihtaa, onnistuu TI mieheltäkin ja ei montaa kymppiä maksa (n.30e). Osa nro 4A0945515A (4 napainen liitin jonka luulisin olevan oikea) tai sitten 4A0945515 (2 napainen)

                    Mutta ennenkuin alkaisit mitään tekemään pitäisi vag-comilla varmistaa muutama seikka.

                    1. Vikakoodien nollaus. Tuleeko vika heti eka käynnistyksellä takaisin? Ilman jarruun koskemista
                    2. Jarrupaineen luku. Jarruyksikkö (03) ja group 5 kenttä 3 kertoo jarrupaineen baareina. +-0...5bar ilman jarrun painamista on ohjearvo. Tämä testi olisi tärkeä tehdä ihan sen vuoksi että nähdään tuleeko anturilta mitään signaalia? Jos ei mitään signaalia tule niin anturin / johdon / liittimen voidaan olettaa vaurioituneen (tai jopa ESP pumpun)
                    3. ESP pumpun testaus testerillä
                    4. Jarruvalo/testikytkimen toiminnan testaus. Jarruyksikön (03) groupissa 2 näkyy sekä jarruvalokytkimen ja jarrukytkimen testisignaalin tila. Testisignaalin (1. kenttä) pitää tulla ennen jarruvalosignaalia (2. kenttä). Tällä testillä varmistetaan ettei jarrukytkimessä ole vikaa.

                    Näistä eri testeistä voisi periaatteessa tehdä listan ja sen kanssa voisi mennä esim bosch-huoltoon jossa voisivat käydä testin vaiheet läpi. Tai vaikkapa merkkiliikkeeseen jos suostuvat kuuntelemaan asiakkaan ohjeita...Näiden testauksien läpikäyminen edellyttää kuitenkin hieman tietotaitoa.

                    Vasta tämän jälkeen lähtisin ostelemaan uusia osia.

                    ESP pumpun ja G201 anturin liittimet on näkyvillä ABS pumpun alapuolella. Ne olisi hyvä käyttää irti ja laittaa uudestaa paikoilleen. Ihan vaan varmuuden vuoksi...



                    E:Asiavirheitä ja typoja korjattu

                    Comment


                      #11
                      Nostelen taas vanhaa aihetta esiin, koska ongelmani ei ole vieläkään ratkennut.

                      Sami kirjoitti erittäin hyvät ohjeet ja olisin tosiaan voinut luulla, että ongelma olisi noilla testeillä selvinnyt. Kaikki mahdolliset testit tosiaan tehtiin merkkihuollossa mutta mitään vikaa ei löytynyt. Tämä johtunee siitä, että tuo ongelma-tilanne tosiaan ilmenee vain silloin tällöin niin kuin virhekoodikin antaa olettaa sanalla: ajoittainen.

                      Viallinen jarruvalokytkin oli tosiaan kaikista todennäköisin sekä helpoin vaihtoehto mutta valitettavasti tuon kyseisen osan vaihtaminen ei auttanut.

                      Lisäksi nyt viimeisellä viimeisellä kerralla kun ESP/ABS valot syttyivät autoon ja jarrupaineet sekosivat niin minulla oli ESP sattumoisin kytketty pois päältä eli oikeastaan vain ABS valo syttyi jo valmiiksi palavan ESP:in rinnalle. Tuolla nimenomaisella hetkellä ajoin moottoritietä, enkä ollut koskenutkaan jarruun useaan minuuttiin.

                      Aika outoa. ESP oli kytketty pois päältä mutta jarrupaine ongelma silti ilmeni. Autoni antama vikakoodihan kuitenkin viittaa ESP:n pumpussa sijaitsevaan jarrupaine-anturiin. Noh, ilmeisesti nuo vikakoodit eivät aina kuitenkaan ole täysin tarkkoja ongelman todellisen lähteen suhteen.

                      Löysin netistä seuraavanlaisen sivun:

                      http://wiki.ross-tech.com/index.php/01435

                      Tuolla sivulla sanotaan, että jarruvalokytkimen vaihtamisen lisäksi ongelma saattaisi ratketa seuraavilla toimenpiteillä.

                      Check/Replace Brake Pressure Sensor 1 (G201):

                      ABS Hydraulic Unit (N55) may need to replaced
                      Perform Brake Pump Bleeding
                      Perform Brake Pressure Sensor 1 (G201) Basic Setting
                      Replace Brake Electronics Control Module (J104)

                      Ovatko nuo ABS Hydraulic Unit ja Brake Electronics Control Module
                      Suomeksi ABS Hydraulikoneisto sekä ABS Ohjausyksikkö?

                      Onkohan esimerkiksi vastaavassa A6 Audissa käytetty noita samoja osia? Tietääkseni ainakin A4/S4 jakavat jotain ABS-komponentteja toistensa kanssa.

                      Noita kahta osaa saa ilmeisesti käytettynä aika sopuhintaan. Toinen juttu on sitten se, että mistä niitä löytäisi. Tietäisikö kukaan mistä niitä kannattaisi lähteä metsästämään ja millä varaosanumeroilla?

                      Comment


                        #12
                        Noita kahta osaa saa ilmeisesti käytettynä aika sopuhintaan. Toinen juttu on sitten se, että mistä niitä löytäisi. Tietäisikö kukaan mistä niitä kannattaisi lähteä metsästämään ja millä varaosanumeroilla?
                        8E0 614 111N ABS hydrauliikkayksikkö+ECU runkonumeroon 4B-W-006-000 asti
                        (A4q 95-97, A6q 98-01, A8q 94-99)
                        8E0 616 111E ABS hydrauliikkayksikkö+ECU runkonumeroon 4B-W-006-001 lähtien

                        ovh n.2500e...

                        Eli J104 on osa tuota N55 pumppuyksikköä eikä sille ole omaa osanumeroa.

                        Comment


                          #13
                          Tämä on varmaan viides editti tästä viestistä :)

                          Eli:

                          Vika vaikuttaisi olevan vuotavassa ABS-yksikössä, josta pääsee ilmaa järjestelmään ja se saa jarrupainesensorin/ESP/ABS:sän sekaisin.

                          Kyseisen osan valmistenumero on minun tapauksessani seuraavanlainen: 8E0614111AT mutta Audin mukaan myös 8E0614111T käy.

                          Löysin osan käytettynä (noin 65tkm) hintaan 350? mikä on mielestäni varsin edullista.
                          Nyt vaan toivotaan, että vian paikallistaminen on osunut oikeaan ja tuo osa todella korjaa ongelman.

                          Comment


                            #14
                            Kyllähän Matkahuolto/Posti paketin kuljettaa? eBaysta noita voisi myös löytyä.

                            Comment


                              #15
                              okkim: Joo, matkahuollon kautta on nyt kyseinen osa tulossa. En tajunnutkaan kuinka nopeasti ja verrattain edullisesti toimittavat kamaa perille.

                              Comment


                                #16
                                Lainataas tätä aihetta.
                                Päivän potilas on -03 vuotinen A6 2,0 kuminauhavaihteinen etuveto.
                                ABS ja ESP on temppuillut muutaman viikon. Toisinaan pystyy lähtemään liikkeelle ja ajamaan pidempäänkin, mutta jossain vaiheessa ABS ja ESP keltaiset valot syttyy mittaristoon.

                                Tämmöiset vikakoodit sain enginestä:

                                1 Fault Found:
                                16955 - Brake Switch (F): Implausible Signal
                                P0571 - 008 - Implausible Signal


                                ja tämmöiset ABS-jarruilta

                                1 Fault Found:
                                00526 - Brake Light Switch-F
                                27-10 - Implausible Signal - Intermittent

                                Nollauksen jälkeen valot syttyi heti, kun laitoin autoon vaihteen päälle.
                                Mistähän meillä on tällä kertaa kyse?

                                Comment


                                • #17
                                  Vikakoodi kertoo, missä vika eli jarruvalokytkin. Palaako jarruvalot?. Moottorinohjaus / vaihteisto tarvitsee tiedon jarrupolkimelta onko jarrut päällä vai ei. Voi tulla myös tehorajoitusta.
                                  Lisätään: siis sisältää kaksi kytkintä yksi jarruvalolle ja toinen moottorinohjaukselle yms.
                                  Viimeksi muokannut vepek; 26.12.2008, 09:12.

                                  Comment


                                    #18
                                    MalisAki ehdotti myös jarrupolkimen alla olevaa kytkintä. 1J0 945 511 E
                                    Olisko se sitten tuo 13€ osa =)

                                    Comment


                                      #19
                                      Etkan mukaan on vaan yksi Brake Light switch. 10min homma tarkistaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        vaan yksi Brake Light switch
                                        Kyseinen yksi kytkin siis sisältää sekä brake light switchin F sekä brake pedal switchin F47 eli vaikka jarruvalot toimivat ok, voi kytkimessä olla vikaa. Kytkimen asennuksessa pikkunipukan säätövälykseksi asetetaan 0,1 mm...0,5mm.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X