Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

00´2,5 TDI:n tyhjäkäynti ja ruiskutuspumpun ajoitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 00´2,5 TDI:n tyhjäkäynti ja ruiskutuspumpun ajoitus

    Hommasin OBDII systeemit ja VAG-COM 311.2:n. Hienot on pelit ja vehkeet kun osaisi niitä vielä käyttääkkin...

    Ongelmana on se etten löydä VAG-COMin TDI Timing Checkerin korimallin/moottorityypin alasvetovalikosta omaa autoani joka on 2,5 TDI Allroad 00´ (tai mitään muutakaan 2,5 TDI moottorilla olevaa Audia). Tietääkö joku enemmän näitä harrastanut mikä moottorityyppi pitää VAG-COMin alasvetovalikosta valita? Nyt olen käynyt läpi ajoituksen kaikilla valikosta löytyvillä moottorivaihtoehdoilla ja näyttäisi siltä että ajoitus on edellä... Toivottavasti ei tarvitse ruveta hommaileen uusia VAGGI-COMEja ja kaapeleita.

    Autolla kilometerjä takana 167 000, normaali- ja ilmastointilaitteen huollon lisäksi vaihdatin paikalisella "VAG-gurulla" iskarit, jarrupalat, jarrulevyt, jakopäänhihnan, vesipumpun ja automaatin öljyt. Auto oli huollossa vaivaisen viikon ja kun sen sieltä sain, tyhjäkäynti pompii 800 - 850 kierroksen välillä aina silloin kun sitä huvittaa. Välillä toimii normaalisti ja välillä ei, ilman tai moottorin lämpötilalla ei tunnu olevan suuremmin merkitystä tyhjäkäyntiin. Ilmastointia kun käyttää päälle/pois/päälle/pois niin silloin tietty kompura käynnistyessään ja sammuessaan muuttaa hetkeksi tyhjäkäynnin kierroksia. Samalla tuntuu että parit kilowatitkin olisi hävinnyt jonnekin.

    Äkkiseltään ei tule muuta mieleen kuin se että vaikuttaisiko tyhjäkäyntiin jos ilmastointilaitteen huollossa olisi lisätty nestettä liian vähän ja siksi kompura käynnistyisi kokoajan itsekseen kun ei saa ladattua systeemin riittävästi painetta? Tosin "heijaaminen" ei kokonaan lopu vaikka ilmastoinnin laittaisi kokonaan OFF-asentoon.

    Toinen vaihtoehto olisi tuo ruiskutuspumpun ajoitus, siitä olen kuullut juttuja että tehoa häviää ja ettei lähde kylmillä keleillä käyntiin jos ajoitus on liikaa pielessä... mitään savutusta tms. en ole havainnut.

    Vikakoodeja ei moottorista löydy ja huollon jälkeen olen veivannut mittariin pari tuhatta kilsaa, eli mistään huollon jälkeisestä oppimisesta tuskin enää on kyse? Haluaisin olla varma asiastani ennenkuin hirtän "VAG-gurun" munista kattoon. Kyllä se on kumma kun vie ehjän auton huoltoon niin saa rikkinäisen tilalle. Positiivistä on kyllä se ettei ole laskuakaan kuulunut, vaikka auto seisoi vielä toisenkin viikon samalla pajalla, kun yrittivät etsiä syytä tyhjäkäynnin pomppimiseen.


    Toinen kysymys on että saako ko. autoon asennettua tehtaan alkuperäisen "webaston" jälkikäteen ja jos saa niin mistä niitä saa ostettua edullisesti, käytettykin kävisi?

  • #2
    Ebay.de on lämmittimiä pullollaan...

    Comment


    • #3
      00´2,5 TDI:n tyhjäkäynti ja ruiskutuspumpun

      Osaisko joku valaista mikä tai mitkä mallit lisälämmittimistä on sopivia omaan autooni? Joku tarkka varaosanumero tms. olisi hyödyllinen niin voisi alkaa etsimään...

      Comment


      • #4
        - Eberspächer Hydronic D5WSC (tai D4WSC pienemmällä teholla)
        - Webasto Thermo Top C Diesel

        + asennussarjat

        Comment


        • #5
          Osaakohan nuo VAG-gurut säätää dieselipumpun ajoitusta kohdalleen...? Tuntuis että siellä ne tietäs miten se ajoitetaan... Mutta melkein itse käyttäisin autoa jossain ammattitaitoisessa Diesel huollossa. Siellä osataan.

          Comment


          • #6
            00´2,5 TDI:n tyhjäkäynti ja ruiskutuspumpun ajoitus

            Joo ne VAG-gurut ei ymmärrä miksi niiden Bossin testeri antaa ruiskutuspumulle niin "ihmeellisiä" arvoja ettei pitäisi olla kuulemma mahdollista... arvelivat jo että koko testeri ois sökö, eli montakohan autoo ne on sillä kerenny sotkemaan jos väite pitää paikkansa...

            oma "ammattitaitoinen" veikkaukseni on että siellä on jakopään hihna yhden naksun väärässä asennossa ja siksi ohjausyksikkö ei pysty säätämään ajoitusta tarpeeksi niin että menisi kohdalleen. Haluaisin todistaa niille että ajoitus on pielessä, ja jos eivät saa sitä kohdalleen / korjattua tyhjäkäynnin heijaamista, niin sit ei hyvä heilu ;)

            Korjaamolle tietty iso homma purkaa koko moottori uudelleen ja siksi kai työn tehnyt asentajakin väittää että jakopää on kohdallaan. Osia tilatessaan olivat kuitenkin ensin tilanneet väärän hihnan, väärän automaattivaihteiston öljynsuodattimen ja väärät takaiskarit, kun oli kuulemma omistaja reissussa ja kesäpoika oli tehnyt tilaukset... kävi mielessä sekin että oisko koneessa kokonaan väärä hihna... paikan pitäisi olla tämän kylän ammattitaitoisin ja taksatkin on sen mukaset, laskuttaa enemmän ku merkkikorjaamo...

            Harmi jos pitää vaihtaa omaa merkkiä sen takia ku Kuopion Audin edustaja ja tämä "VAG-guru" ei saa pidettyä vehkeitä kasassa.... tai sit pitää muuttaa jonnekin missä saa ammattitaoitisempaa palvelua :D

            Comment


            • #7
              ja paljon kiitoksia lämmittimen tiedoista!

              Comment


              • #8
                Tuossa VAG-COM versiossa ei taida olla muita kun Transportter TDI koneita valikossa, mutta esim. 1Z-koneen diagrammista oikea ajoitus arvo (lämmin moottori) on jossain 85-90 paikkeilla. Meas.block 04/basic settingillä voit sitten tarkistaa pumpun säätöalueen aikainen/myöhäinen, tulisi olla välillä yli 14ast ennen ykk - yli 0ast jälkeen ykk.

                Comment


                • #9
                  Vihdoin ja viimein löytyi aikaa kokeilla VAG-COM:illa ruiskutuspumpun ajoitusta Olli-Pekan ohjeilla. Kiitos ohjeista!

                  Ajoitus on moottori lämpimänä 84-85 astetta, eli ilmeisesti vähän alakanttiin? Tietääkö joku mitä vaikutuksia ajoituksella on moottorin kestävyytteen, tehoon tms. Meas. Block 004 / Basic Settings näyttää 15.2-15.4 astetta ennen ykk ja 2.2-2.4 astetta jälkeen ykk:n. Osaako joku selittää mitä tämä tarkoittaa?

                  Asiasta toiseen, tein VAG-COM:illa auto-scanin ja sieltähän löytyi tällanen errori:

                  Address 08 -------------------------------------------------------
                  Controller: 4B0 820 043 J
                  Component: A6-Klimavollautomat D64
                  Coding: 00063
                  Shop #: WSC 02314
                  2 Faults Found:
                  00710 - Defroster Flap Positioning Motor (V107)
                  41-10 - Blocked or No Voltage - Intermittent
                  00727 - Potentiometer in Positioning Motor for Defrost

                  Voisko tyhjäkäynnin satunnainen heijaaminen johtua tästä? Nyt siis moottorin kierroslulu vaihtelee satunnaisesti 835:n ja 858:n kierroksen välissä...

                  Comment


                    #10
                    Tuo herja on automaatti-ilmastoinnin. Defroster eli tuulilasille puhallusta ohjaava läppä jumittaa/on jumittanut joskus.

                    Comment

                    Working...
                    X