Laitetaanpa foorumille talteen ja muille tiedoksi seuraava tapaus.
Taustat:
Troubleshooting:
Taustat:
- 2010-mallinen A4 B8
- Alkuperäinen akku päivitetty Exiden 105 Ah AGM-akuksi vajaat kaksi vuotta sitten (koodattu VCDS:llä)
- Laturi ja jännitteensäädin vaihdettu uusiin alle vuosi sitten (Valeo)
- Autoon asennettu Eberi Remuc-ohjauksella
- Nyt kesän jälkeen ensimmäisiä kertoja Eberiä käynnistettäessä ihmettelin, kun suhteellisen uudessa akussa lepojännitteet olivat 12,5 voltissa (edellistalvina ovat olleet n. 12,9-13,0 voltin paikkeilla) ja laturikin on käytännössä uusi
Troubleshooting:
- Latasin akun täyteen maanantain vastaisena yönä Ctekin AGM-ohjelmalla (liitin konehuoneen virtapisteissä). Aamulla normaalisti Eberöinnit, laturi irti ja tielle (n. 45 km maantietä töihin) perseen- ja peilinlämmittimet päällä alkumatkasta. Remuc ei tietystikään päivity reaaliajassa, mutta ajon aikana se silti antoi vain n. 12,5 voltin jännitettä, mikä ihmetytti. Työpäivän aikana jännite niin ikään vain 12,5 volttia, vaikka akku oli ladattu edellisyönä.
- Töiden jälkeen autosta keula ylös, kone käyntiin ja auton alle. Jossain Vagarenassa tms. oli juttua, että jotkut olivat joutuneet vaihtamaan laturilta lähtevän piuhan, koska jännitehäviö oli luokkaa 1,5 volttia. Minulla jännite laturin nastassa ja konehuoneen virtapisteessä oli muutaman voltin sadasosan tarkkuudella sama, eli tuosta "vika" ei johtunut.
- Sitten yleismittari kiinni auton virtaan ja ajamaan: sitten selvisikin, että autopa perhana lataakin akkua oikeastaan vain moottorijarrulla; kun kaasu on painettuna ihan normiajossa, niin laturi heitetään vapaalle, jolloin polttoainetta ei kulu sen pyörittämiseen ja kaikki sähkö otetaan akulta. Moottorijarrulla latausjännite hyppää 14,4 volttiin. Tiesin kyllä, että autossa on moinen toiminto, mutta että se toimii noin huonosti tuli yllätyksenä. Minulla työmatka on maantietä ihan vain parilla pysähdyksellä, joten "älykäs" virranhallinta ei ilmeisesti tätä osaa.
- VCDS:llä kiinni CAN Gatewayhin (ja kappas, sielläkin oli myös virheilmo "virransäästötilaan" menemisestä akun vähäisestä jännitteestä johtuen). Muutin koodauksen niin, että akun "recuperation" otettiin pois päältä (Byte 1, Bit 0). Nyt laturi puskee ajon aikana koko ajan 14,4 volttia.
- En tiedä, miten huomasin tuon matalan latausjännitteen vasta nyt, sillä samaa työmatkaa olen ajanut useamman vuoden ja olisi luullut, että akku olisi mennyt kaputt jo aikaisemmin ja toisaalta olisi luullut, että automatiikka pitäisi huolen myös, ettei akku pääse huonoon kuntoon, sillä tokihan lyijyakku pitäisi pitää koko ajan hyvin varattuna. Ongelma saattaa juontaa siihen, että viime keväänä päivitin autoon 3G MMI:n tilalle MMI+:n ja takakonttiin central conv. modulen, joiden vuoksi jouduin käymään marmorilla otattamassa komponenttisuojaukset pois. Tuon Central conv. modulen vaihto oli isompi homma, joten on mahdollista, että siinä yhteydessä myös CAN gatewayn koodaus muuttui. Kenties oli niin, että hyvä akku kesti tuon jälkeen muutaman kuukauden kidutusta kesäkuukausien aikana, kunnes nyt syksyn tullen alkoi antamaan merkkejä virran vähyydestä.
- "Ongelma" kuitenkin ratkesi tuon koodauksen muuttamisella. Mitä nyt hieman ketuttaa, että akun kunto on tainnut hieman kärsiä: lepojännite näyttäisi jäävän enää 12,8 volttiin, mikä ei AGM-akulle enää ole paras mahdollinen.
Comment