Alkoi eilittäin aika erikoinen vikatilanne (autossa ei tätä ennen mitään tiedossa olevaa vikaa, tai edes avoimia vikakoodeja). Lähdin töistä ajelemaan, mukava +23C ja aurinkoa: ehdin n. 2km ajaa kun lävästi näyttöön "Parking Brake!" (ja punainen kieltomerkki perään). Hämäännyin ja vaistomaisesti kokeilin sähköisen käsijarrun kytkintä - ylöspäin. Moka, koska vapautushan toimii _alaspäin_ painamalla... En tehnyt kuitenkaan kuivalla asfaltilla käkkärikäännöstä, koska pikkaisen vasta ehti jarru napata kiinni ennen kuin sen tajusin vapauttaa. No, tästä sitten lävähti tauluun toinen vika: "Tyre Monitoring System Failure!"
Seuraavissa liikkennevaloissa kokeilin käsijarrua: toiminta normaali. Seuraavassa pysähdyksessä nollasin myös rengasvalvonnan arvot: ei vaikutusta yo. vikaan. Mutta kaiken huippu: samalla reissulla n. 100km myöhemmin pätkähti vielä moottorin vikavalo palamaan!
No, tänään sitten paikalliselle VAG-keskittyneelle Fixukselle luettaan koodeja. Näyttäisi että mittariston optical bus on vikatilassa ja sitä ei saa nollattua(?)
Eli jokseenkin tuollaista:
Address 19: CAN Gateway
...
1 Fault Found:
6151 - Instrument Cluster Control Module on Optical Bus
U10C0 00 (009) - No Communication
[Lost Communication with Instrument Panel Cluster (IPC) Control Module]
...
Ja oli siellä sitten joukko epämääräisiä HVAC, altitude sensor, ym. vikakoodeja myös ilmaantunut, mutta nämä saattaa olla vain "häröjä" eikö oikeita vikoja?
KYSYMYS: onko kukaan muu törmännyt toimimattomaan optiseen väylään? Miten asia ratkesi? Mietin että pääseekö tuon valokuidun fyysisen kunnon tsekkaamaan jos olisi joten löysällä tms.
Sen niin tietää että jos tämän vie marmorille seuraavaksi niin sinne aletaan vaihtamaan noita gateway -moduuleja yks kerrallaan ja sataset vaan pyörii silmissä? :-/
Sorry pitkä sepustus, en löytänyt sopivaa "optical bus / CAN väylä" threadia ennaltaan, joten olkoon nyt samalla epilogi aiheelle! (Tuskin, mutta ehkä..)
Seuraavissa liikkennevaloissa kokeilin käsijarrua: toiminta normaali. Seuraavassa pysähdyksessä nollasin myös rengasvalvonnan arvot: ei vaikutusta yo. vikaan. Mutta kaiken huippu: samalla reissulla n. 100km myöhemmin pätkähti vielä moottorin vikavalo palamaan!
No, tänään sitten paikalliselle VAG-keskittyneelle Fixukselle luettaan koodeja. Näyttäisi että mittariston optical bus on vikatilassa ja sitä ei saa nollattua(?)
Eli jokseenkin tuollaista:
Address 19: CAN Gateway
...
1 Fault Found:
6151 - Instrument Cluster Control Module on Optical Bus
U10C0 00 (009) - No Communication
[Lost Communication with Instrument Panel Cluster (IPC) Control Module]
...
Ja oli siellä sitten joukko epämääräisiä HVAC, altitude sensor, ym. vikakoodeja myös ilmaantunut, mutta nämä saattaa olla vain "häröjä" eikö oikeita vikoja?
KYSYMYS: onko kukaan muu törmännyt toimimattomaan optiseen väylään? Miten asia ratkesi? Mietin että pääseekö tuon valokuidun fyysisen kunnon tsekkaamaan jos olisi joten löysällä tms.
Sen niin tietää että jos tämän vie marmorille seuraavaksi niin sinne aletaan vaihtamaan noita gateway -moduuleja yks kerrallaan ja sataset vaan pyörii silmissä? :-/
Sorry pitkä sepustus, en löytänyt sopivaa "optical bus / CAN väylä" threadia ennaltaan, joten olkoon nyt samalla epilogi aiheelle! (Tuskin, mutta ehkä..)
Comment