Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 (B5) Valojen summeri rikki ja valomuistin jälkiasennus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 (B5) Valojen summeri rikki ja valomuistin jälkiasennus?

    A4 (B5) Audissa ei toimi tuo valojen päälle jäämisestä muistuttava piippari. Nyt on jäänyt ainakin joka toisella kerralla valot päälle, mutta onneksi vain parkit jää palamaan.

    Mistäköhän tuon summerin löytää autosta ja saako muuta kuin alkuperäisosana?

    Toisaalta taas valoja ei tahdo muistaa aina laittaa päälle, kun edellisessä autossa oli "valomuisti", eli valot syttyivät kun auton käynnisti. Tämä A4 on saksantuonti, mutta suomeen uutena tuoduissa on ilmeisesti asennettu tuo toiminto. Onkohan tuo hankala muutos vai riittääkö jonkun releen lisääminen?

    --
    Markus

  • #2
    Alkuperäinen kirjoittaja kevinc
    A4 (B5) Audissa ei toimi tuo valojen päälle jäämisestä muistuttava piippari. Nyt on jäänyt ainakin joka toisella kerralla valot päälle, mutta onneksi vain parkit jää palamaan.
    Oletko varma, että summeri on rikki? Ovessa oleva mikrokytkin saattaa olla myös rikki, eli autosi ei tiedä, että olet avannut oven ja poistunut autosta. Ilmestyykö mittariin siis ovi-auki symboli kun avaat oven?

    Itselläni nimittäin oli kerran kuvailemani ongelma ja huomasin sen vasta kun valot oli jäänyt muutaman kerran päälle.

    Comment


    • #3
      Onko tuo mikrokytkin sitten erikseen tuolle merkkivalolle? Sisävalot kyllä syttyvät kun kuskin ovesta kömpii sisälle.

      Comment


      • #4
        Kyllä se mikrokytkin vaikuttaa sisävaloonkin. Jos se toimii normaalisti, luulisi mikrokytkimenkin olevan ehjä.

        Comment


        • #5
          Ilmestyykö mittariin siis ovi-auki symboli kun avaat oven?
          Kuuluisiko auki olevista ovista ilmestyä uudempien audejen tavoin ajotietokoneen näyttöön kuva? Valot kyllä havaitsevat ovien liikkeet, mutta kummastuttaa kun mittaristossa ei pala mitään jos ovi on auki...

          Comment


          • #6
            Ei pala ainakaan mulla tuossa "low-line" mittaristossa mitään merkkivaloa, jos ovi on auki. Ainoastaan sisävalot syttyvät.

            Comment


            • #7
              Ei ilmesty mullakaan profiilin B5:ssä kuvaa mittaristoon avoimesta ovesta. Kyllä se on vaan yritettävä havaita muulla tavoin. :)

              Comment


              • #8
                B5 mittaristossa ei ole erikseen merkkivaloa aukinaiselle ovelle.

                Comment


                • #9
                  Ei edes ajotietokoneessa? Luulisi olevan samat ominaisuudet kun S-mallin('98) tietsikassa, jossa muistan nähneeni aukinaisen oven kuvan.

                  Comment


                  • #10
                    Ai niin, eipä taida olla pre-faceliftissä. Facelift-versiossa tuo ominaisuus on siinä puolikkaassa LCD-näytössä ("low-line sähköt"). Mikäli on FIS, niin se kertoo erikseen jokaisen oven tilan.

                    Tosiaan, näkeehän tuon kytkimen toiminnan valojen syttymisenä/sammumisena. Saattaapi siis olla summeri rikki.

                    Comment


                    • #11
                      Tuossa toisessa VDO:n kaukolukitusta koskevassa ketjussa mainittiin seuraavanlainen asia:
                      Kuskin ovesta tulee kaksi karvaa, toinen soittaa valosummeria ja toinen sytyttää valot ---
                      Kyse ei ollut A4:sta, mutta kytkennät voivat olla samantapaisia. Samassa ovikytkimessä molemmat kuitenkin. Helpointa on varmasti kuitenkin aloittaa siitä summerista.

                      Comment


                      • #12
                        Ei edes ajotietokoneessa? Luulisi olevan samat ominaisuudet kun S-mallin('98) tietsikassa, jossa muistan nähneeni aukinaisen oven kuvan.
                        Eipä ole B5 ässässäkään (98-99), valitettavasti. Olen sitä miettinyt että miten sen saisi, mutta taitaa olla softassa tuo ominaisuus?

                        Comment


                        • #13
                          Samaa olen ihmetellyt. Omassa tuo FIS näyttää kyllä aukinaisen takaluukun, muttei mitään tietoja ovista.

                          Comment


                          • #14
                            Topikkiin viitaten, tietääkö kukaan tuosta valomuistin kytkemisestä? Kiinnostaisi omaankin saada toimimaan.

                            Comment


                            • #15
                              Missähän se A4:n summeri mahtanee sijaita?

                              Voisi nyt ensimmäisenä sen tarkistaa ja sitten jatkaa eteenpäin jos se on ehjä.


                              Topikkiin viitaten, tietääkö kukaan tuosta valomuistin kytkemisestä? Kiinnostaisi omaankin saada toimimaan.

                              Löysin tehtaan sähkökuvat tuohon, yritän ensi viikon aikana tehdä kytkentää omaani. Näyttäis että ainakin releen ja vastuksen joutuu jostain hankkia, jos meinaa saada toimimaan niinkuin on suunniteltu. Päiväasennossa valojen pitäisi palaa siis alennetulla jännitteellä, mikä onkin ihan viisasta. Edellisessä autossa meni pari kertaa vuodessa H4:t rikki, kun paloivat kaiken aikaa täydellä teholla.

                              Laitan tänne sitten jonkinlaisen infon jos saan toimimaan :)

                              Comment


                              • #16
                                Kävin Käyttöautolla "hakemassa" tuota ajovalojen muistutussummeria. Puolisen tuntia odottelin kun varaosamyyjä lähti jonkin asiantuntijan juttusille. Mutta eihän siellä mitään tiedetty, ei edes osattu kertoa mistä sen piipparin voisi löytää.

                                Se saakelin summeri löytyi lopulta mittaristosta, kärähtänythän se oli, ainakin resistanssi oli megaohmeja. Varaosana ei saa kaiketi kuin koko mittariston, mutta paikallisesta elektroniikkaliikkeestä kävin tilaamassa saman kokoisen kaiuttimen (28mm).

                                Aivan samanlaista ei löytynyt, alkuperäinen kun oli 4 jalkainen ja noin 5mm irti mittariston piirilevystä. Jaloista 2 on siis yhdessä, ilmeisesti vain tukevan kiinnityksen vuoksi laitettu. Tilalle kyllä käy ihan perus 2 piuhainen kaiutin ja piirilevyllä on kyllä tilaa vaikkapa 2-puoliteipillä kiinnitykseen.

                                Mittaristosta pitää irrottaa se suojamuovi, että piirilevyn saa näkyviin. Piirilevyn saa irti kun irrottaa jokaisen mittarin takaa 4 ruuvia (sin+,sin-,cos+,cos-). Mulla niitä oli yhteensä 16 kpl (4 mittaria x 4 ruuvia). Tuon jälkeen piirilevy lähtee helposti nostamalla irti.

                                Kaiuttimen irrotus onnistuu helposti tinaimunauhalla tai sellaisella jousitoimisella halvalla tinaimurilla, millä sen itse tein.

                                Loppuviikosta pitäis tuo uusi kaiutin tulla, raportoin sitten jos lähtee tuolla toimimaan.


                                Valomuistia en taida lähteä edes virittelemään, vaikka tuossa edellisessä viestissä niin lupailin. Tuumailin, että kun taloudessa kun on 2-autona Golf, jossa myös joutuu itse laittamaan valot päälle, niin on helpompaa muistaa valojen päälle laitto jos molemmissa toimii samalla tavalla.

                                Comment


                                • #17
                                  Loppuviikosta pitäis tuo uusi kaiutin tulla, raportoin sitten jos lähtee tuolla toimimaan.
                                  Joo raportoihan miten korjaus onnistui! Muutama foto avonaisesta mittaristosta/työvaiheista ei myöskään haittaisi =) Itselläni olisi myös sama projekti edessä...

                                  Edit: Tuolta löytyikin ohjeet mittariston irroittamiselle: http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...=138607#138607, eiköhän se noilla+em. ohjeilla onnistune!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eilen tuli uusi kaiutin ja eikun taas mittaristoa irti. Nythän se jo sujuu muutamassa minuutissa ja mittaristonkin ruuvit avasin ihan akkuporakoneella. "Kokemus tuo varmuutta" :)

                                    Ei siinä piirilevyllä sitten ollutkaan sitä tyhjää tilaa ihan niinkun muistelin, vaan alla on pintaliitoskomponentteja. Alkuperäinen kaiutin oli siis "PCB mount" versiota ja korkeilla jaloilla, joten alle jäi tilaa. Tuo uusi varaosa oli taasen pelkkä 28mm kaiutin jossa juotospisteet johdoille.

                                    Juotin johdonpätkät kaiuttimeen ja toiset päät mittaristoon. Molemmat juotospistevaihtoehdot piirilevyllä ovat yhdessä (vanha kaiutin oli 4-jalkainen), joten kumpi vain itselle paremmin sopii.

                                    Lopuksi kiinnitin kaiuttimen paksulla akryylinauhalla (2-puoliteippiä) suoraan piirilevyyn, kun loppui innostus kesken rakentaa jotain jalustan tapaista. Siinä kohdalla olisi kyllä noin 5mm reikä piirilevyn läpi, joten siihen voisi jotain kehitellä jos jaksaa.

                                    Nyt toimii valoista muistuttava summeri ja ääni on sellainen sopiva, ei ärsyttävän kova mutta kuitenkin kuulee.

                                    Kaiutin on tämä: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.p...ok=2019217.htm

                                    Sellaista alkuperäistä vastaavaa piirilevylle asennettavaa en ole vielä löytänyt.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ilmoittelethan tähän jos innostut valomuistiakin rakentelemaan :) Tuossa linkissä on hieman ainakin osviittaa Golf MK3/Vento valoautomaatista
                                      Seuraavaksi kun tuonne Kurikan suuntaan pääsee, olisi tarkoitus laittaa facelift-valot ja lisäpitkät kiinni. Samalla ajattelin tuota valomuistiakin suunnitella.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Luultavasti teen sen "valomuistin" ihan virallisen kytkentäkaavion mukaan, jos sellaista yleensä lähden rakentamaan. Tuossa autossa pitäisi kuitenkin olla tehtaan valmius siihen, mutta vielä en ole jaksanut tutkia tarkemmin, että mitä releitä tuosta saksan versiosta puuttuu.

                                        Etuna on se, että päiväasennossa valot palavat "alijännitteellä", mikä säästää polttimoita. Nuo H7:t ei niitä kestävimpiä muutenkaan ole.

                                        Nyt on kuitenkin autonruuvauskiintiö aika täynnä hetkeksi, kun tuli pakettiautoksi muutos, kaiuttimien-, mankan ja vahvistimen asennus sekä tuo valosummeri korjattua muutaman päivän sisään. Voisipa hetken vaikka ihan ajella tuolla "pakettiautolla" :)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X