Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VDO-ComfortLock jälkiasenteisen kaukolukituksen kytkennät

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    VDO-ComfortLock jälkiasenteisen kaukolukituksen kytkennät

    Tuli ostettua vanhan lötkön rinnalle hieman herrakkaampi versio 200TQ -89. Edellinen omistaja on asennuttanut autoon keskuslukituksen kaukosäädön. Kyse on mitä ilmeisemmin Kahan maahantuomasta suhteellisen tuoreesta VDO-ComfortLock -järjestelmästä. VDO:n sivuilta löysin ainoastaan summittaisen asennusohjeen, jossa muutama suuntaa antava kytkentä ja liittimen pinnien selitykset.

    Vielä ei ole tultu purettua sisustaa, mutta olettaisin boksin sijaitsevan ratin alla. Takapenkin alla pumpun läheisyydessä se ei ollut.

    Kyse on pääasiassa vain keskuslukituksen kauko-ohjaimesta, mutta järjestelmä on laajennettavissa hälyttimen tapaiseksi. Tällä hetkellä laite on kytketty ainoastaan kuskin oven kytkimeen ja hälytyksestä vastaa pelkkä vilkkujen välke.

    Nyt pitäisi kytkeä ohjain toimimaan kaikkien ovien kytkimistä ja hälyttämään myös äänimerkillä. Ohjain tunnistaa ovien avautumisen joko plus- tai maa-ohjattuna. Sireenille (lisävaruste) on oma ulostulonsa.

    Nyt pitäisi saada selville, millainen ulostulo on tuo sireenin ulostulo. Onnistuuko auton oman äänitorven käyttö sireenin sijaan? Onkohan kyseessä vain ohjaava tasajännitteinen 12V ulostulo, jonka perään kytkeä releen kautta torvet, suora kuormitusta kestävä ulostulo vai jokin vain sireenille sopiva ohjaus?

    Mistä ottaa ohjaus ovien avautumiselle? Kattovalon kytkentä vaikuttaisi näin äkkiseltään hyvältä. Saisi yhdestä paikasta suoraan maaohjatun (oven kytkimethän maadoittava ja olettaen VDO:n antavan +12V liittimeen) kytkennän kaikille oville.

    Kokemuksia kyseisestä ComfortLockista tai yleisesti vastaavien laitteiden kytkennöistä ja asennuksesta?

    #2
    Olen Comfort Lockin kerran lötköön asentanut ja toinen odottaa asennusta Poloon.
    Ohjauksen hälytykseen saat nimenomaan sisävalolta, nyt sulla taitaa olla kuskin ovesta se valomuistille menevä karva käytössä. Laitteen mukana tulee lisäkytkin, jonka voi asentaa etu-/takaluukkuun.
    Sireenin/torven ohjaus on kinkkisempi. Sitä kerran Kahalta kyselin, eivät tienneet oikein muuta kuin että "jonkinlaista maasignaalia se antaa". Mutta releen ohjaukseen se ei riitä, kokeiltu on. Jonkinlaista liipaisinta olen siihen miettinyt, mutta se sitten jäi tekemättä. Saahan siihen toki VDO:n oman sireenin, taisi olla neljän kympin hujakoilla.
    Jos tarviit kytkentäkaaviota/käyttöohjetta, niin multa löytyy.

    Comment


      #3
      Unohtui tyystin linkitys netissä olevaan käyttöohjeeseen. Jos löytyy seikkaperäisempi ohje kuin tuo, niin pistä vaikka privaa.

      Mistä tarkalleen otit tuo oviohjauksen? En ole vielä tutkinut sisävalon johdotusta sen enempää, mutta ilmeisesti jakoliitäntä ovien ja lampun välille löytyy jostain ratin alta? Boksiin sitten liittimen johtoon "Vihreä - Ovikosketin (miinusohjattu)", eikö?

      Mitään ylimääräistä ei mukana tullut. Takakontissahan tosin on jo valmiina oma ovien katkaisimia vastaava valokatkaisin (maadoittava), josta voisi ottaa kontin tunnistuksen. Pitää vain vetää johto boksille asti ja samaan nastaan ovien ohjauksen kanssa.

      Hieman ajattelinkin, että sireenin ulostulo on vain epämääräinen, mahdollisimman erikoinen ohjaus. Täytyy tutkia ja mittailla, jos vaikka jotain saisi selville. Maadoittava, mutta ei riitä releen ohjaukseen...? Kuulostaa epäilyttävältä.

      Eipähän tuo 40e nyt niin älytön hintakaan ole, jos vaikka ostaisi.

      edit: Pistin VDO:lle postia. Saa nähdä mikä automaatti vastaa ja mitä...

      Comment


        #4
        Tuo ^ on se sama ohje, joka tulee laitteen mukana. Ei tosiaan kovin tyhjentävä, mutta kyllähän sillä jotenkuten pärjää. En nyt muista tarkkaa ovipiuhan paikkaa, mutta kyllä se jossain siellä ratin alla lymyilee. Taisi olla sellainen melko moninapainen liitin sulakerasian lähellä. Kuskin ovesta tulee kaksi karvaa, toinen soittaa valosummeria ja toinen sytyttää valot, molemmat miinusohjattuja. Tuli myytyä manuaalikin lötkön ohella, joten en pääse katsomaan minkä värinen se piuha oli. Hommasta on jo kolme vuotta aikaakin.

        Takakontin kytkimeltä saa toki samanlaisen ohjauksen, mutta ovien kanssa samaan kytkettynä luukku sitten sytyttää sisävalot ja päinvastoin. Sen voisi tosin estää diodikytkennällä, mutta eihän siitä syttymisestä suurta haittaakaan ole. Itse jätin luukun pois kytkennästä ja sain samalla "mukavuustoiminnon": jos oli asiaa vain takaluukkuun, avasin lukituksen ja auto meni myöhemmin itsekseen kiinni, kun ovia ei avattu. Konepellin kytkintä en asentanut, kun ei ollut sitä sireeniäkään. Enpä muuten tiedä voisiko plus-ohjattua keltaista piuhaa käyttää toiseen valvontapiiriin samalla kun vihreää miinusohjattua oviin?

        Sireenin hinta on hatara muistikuva, mutta saattaa pitää paikkansa. Oliskohan se sitten sellainen akkuvarmennettu, en tiedä. Toisaalta pieniä sirroja saa elektroniikkaliikkeistä kympillä, joten ohjauksen tutkinta voisi kannattaa. Kerrohan toki, jos saat lisävalaistusta asiaan.

        Comment


          #5
          Takakontin kytkeminen samaan nippuun kytkee todella sitten myös samalla sisävalot. Saman tajusin itsekin asiaa miettiessäni, mutta ehti jo unohtua, kun tänne kirjoitin. Niin ei kannattanut tehdä, näinhän se olikin. Kiitos muistinvirkistämisestä.

          Täytyy katsoa, jos laittaisi takakonttiin yhden ylimääräisen kytkimen. Olisihan se mukava ulottaa hälytin myös kontin puolelle. Toisaalta, voi hyvinkin olla mahdollista, että ovien tunnistukseen voidaan käyttää molempia sisäänmenoja (plus- ja maaohjattu). Tällöin takakontin voisi kytkeä valokytkimen ja maadoituksen väliltä plusohjattuun sisäänmenoon. Siten kontti olisi eri piirissä kuin sisävalot, eikä sotkisi niitä.

          Täytyy nyt viikonloppuna kokeilla.

          pika-edit: Oikeastaan kontin valokytkinhän pitäisi viedä kokonaan hälyboksin kautta maihin. Yllämainittussa kytkennässähän kaikki virta vedetään oikeastaan boksin ohi maihin.

          Comment


          • #6
            Moro,
            itse tuossa alle kuukausi sitten asensin oman kasikympin Comfort Lockin jatkeeksi sireenin (tällaisen tarkalleen) ja hyvin toimii. Ja mikäli tuosta asennuksesta mitään muistan niin tuo VDO:n sireeniohjaus antaa plussaa (lahopäänä en enää 100% varma ole).

            Comment


              #7
              Kas kas, kiitos vinkistä! Tuohan voisi olla kätevä ratkaisu, kunhan nyt ensin saisin itse ohjaimenkin asennettua. Tänään kaivoin jo esille oikeita kaapeleita - ja löysinkin. Mutta aika loppui kesken kun oli hommana ensinnä penkinlämmittimien asennus (Polo polo on tuotu joskus Italiasta).

              Comment


                #8
                No niin. Pitkällisen laiskottelun ja lopulta muutaman tunnin tutkimisen ja mittailemisen jälkeen asia alkaa olla selvä.

                ComfortLock antaa sireeniulostulosta ihan normaalia +12V ohjausjännitettä eli ohjaa perusrelettä varmasti ihan hyvin. Auton omaan torveen liittämisen jätän kuitenkin väliin. Torven omaa relettähän ohjataan maadoittamalla ratin keskiöstä ja lisäksi syöttöjännite tulee virtalukon kautta. Tarvitsee siis rinnalle toisen releen, jota VDO ohjaa. Kytkennällisesti helppoa, mutta käytännössä mielettömän vaivalloista. Torven rele on releboksin viimeisimmässä nurkassa, joten tarvittavien liitinten ja johtojen kaivaminen esiin on toivotonta. Tarvittaisiin viidakkoveitsi selvittämään ensin edestä muu johtovyyhti pois, jotta pääsisi käsiksi. Muualta johdottamalla taas asennusta ei saa oikein kovin helposti siistiksi. Ideana oli muutenkin käyttää auton omaa johdotusta. Täytyy hommata tuollainen mainittu perussireeni. Hintakin on suht huokea, laatu on mitä lie.

                Ovikytkin ongelmakin korjaantui. Ratin alta releboksista sininen rele, jonka T-kantaan tulevalta johdolta (relekannassa kanta 1) vain ryöstö VDO:lle.

                Takakontin kytkin on vielä ratkaisematta. Edellinen omistaja oli vetänyt ilmeisesti cd-vaihtajalle takakonttiin jo valmiiksi johdot, joten VDO:lta menee kyllä jo takakonttiin asti vanhaa herätejohtoa pitkin johto. Nyt pitäisi vain suunitella kytkinpuoli. Sisävalojen takia takakontin kytkin pitää siis kytkeä VDO:n plusohjattuun sisäänmenoon (muut ovet maaohjattuja). Ensimmäinen vaihtoehto on yrittää modata takakontin alkuperäinen kytkin. Kytkinhän on sinänsä ongelmallinen, että se maadoittaa johdon suoraan auton runkoon kytkimen runkoa pitkin. Jos eristäisi kytkimen auton rungosta ja juottaisi kytkimen rungosta johdon VDO:lle asti. Täytyy tutkia onko lainkaan mahdollista. Toinen vaihtoehto on hommata kokonaan uusi kytkin.

                Comment


                  #9
                  ComfortLock antaa sireeniulostulosta ihan normaalia +12V ohjausjännitettä eli ohjaa perusrelettä varmasti ihan hyvin.
                  Ahaa, onko kokeiltu? Muistaakseni testasin tuota, mutta en saanut pelaamaan. Voi olla että oli oma moka.
                  Siistit jälkiasennukset ovat usein todella hankalia toteuttaa. Mullakin meni sormi suuhun kun yritin viedä VDO:n lediä Polon oveen. Pahuksen läpiviennistä hytistä oven saranaletkuun ei pääse neulallakaan läpi. No on se jotenkin purettavissa, mutta loppui aika kesken.

                  Comment


                    #10
                    En kokeillut releen kanssa. Laitoin 12V hehkulampun väliin ja mittasin jännitteen yli. Perus arpamittarri näytti 11,3-11,5V vilkkujen vilkkumisen mukaan. Pitäisi riittää ihan hyvin releelle, sillä eikai rele aivan niin jännitekriittinen ole.

                    Täytyy kokeilla samalla, kun asentaa sireenin.

                    Comment


                      #11
                      Näköjään sireeniulostulo ei riitä sittenkään ohjaamaan ainakaan alkuperäistä torven relettä. Syynä mahdollisesti tuon sireeniulostulon jotenkin liian hidas jännitteen nousu. Rele kytkeytyy täysin ok, jos hälytys on jo päällä ts. ulostulo jännite jo valmiiksi se ~12V ja vasta sitten liittää ulostulon releeseen. Rele ei siis jaksa kytkeytyä päälle VDO:n boksin sireeniulostulon jännitteen nousun mukana.

                      Takakontin liittäminen VDO:hon puolestaan onnistui. Takakontin alkuperäinen valokytkin olikin kahdella liittimellä, kuten kuskin ovenkin. Kytkin yhdistää siis kaksi siihen tulevaa liitintä sekä toisiinsa, että suoraan kytkimen rungosta maihin. Pienen tutkimisen jälkeen huomasin, että varsinaista maadoitusta ei ollut jätetty pelkän kytkimen rungon kautta, vaan varmistettu vetämällä kytkimestä toisesta liittimestä johto erilliseen maadoituspisteeseen. Itseasiassa koko kytkimen rungon kautta maadoittuminen oli toissijaista.

                      Kytkinhän maadoittuu ruuvikannan kautta ruuvia pitkin runkoon. Ruuvikanta tulee yhtenäisenä kytkimen sisältä, jossa ovat itse kontaktipinnat. Leikkasin dremelillä ruuvikantaan uran siten, että itse ruuvikanta ei enää ollut yhteydessä kytkimen sisälle kontaktipintoihin asti. Ruuvikannasta kytkimen sisälle menevä osa lähtee itseasiassa kokonaan irti leikkauksen jälkeen. Nyt kytkin ei enää madoita runkonsa kautta vaan vain kytkee kaksi liitintä toisiinsa.

                      Muutin johdotuksia ja kytkentöjä siten, että takakontin kytkin ei enää olekaan maapuolella vaan kytkee 12V syöttöä pois tai päälle. Alunperin kytkin oli siis takakontin valon jälkeen, nyt ennen valoa. Kytkimen jälkeisestä johdosta otin sitten vain VDO:lle tarvittavan +12V ohjauksen. Koko homma vaati vain yhden johdon katkaisemisen ja yhden uuden johdon (12V kytkimelle) vetämisen takakontin saranaa pitkin kytkimelle sekä kahdesta johdosta ryöstämisen (maajohdosta valolle ja kytkimeltä tulevasta johdosta VDO:lle).

                      Ovien tunnistusten kytkennät ovat nyt siis onnistuneesti valmiita. Ovet maaohjattuina ja takakontti plus-ohjattuna, kaikki alkuperäisillä jo olemmassa olleilla kytkimillä. Sisävalot ja takakontinvalokin siis toimivat yhä kuten kuuluukin.

                      Comment

                      Working...
                      X