Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 8P ilmastointi ei toimi (vikakoodi 00483)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A3 8P ilmastointi ei toimi (vikakoodi 00483)

    Rouvan auto kyseessä ja VCDS:llä luin vikakoodit 08-HVAC:stä ja sieltä löytyi tämä: 00483 - Control Module for Auxiliary Air Heater, fault status: 01101101



    Mistä päin autoa tuo mokkula löytyy ja onkohan vika oikeasti siinä? Netistä pikaisesti selaamalla tuli näkyviin jotain piirilevyjä, ilmeisesti jotain vastuksia porukka vaihdellut sinne.


    Mikä on tuon osan nimi/varaosanumero, jos tuollaista koittaisi etsiä käytettynä?


    Kiitokset vastauksista.

    #2
    Tuo tuntuisi viittaavan lisälämmitykseen, ei niinkään ilmastointiin. Onko diesel? Silloin voisi löytyä se sähkövastus lisälämmittimenä. Alkuperäisenä ainakin kipeän hintainen muistaakseni. Taitaa vika olla muualla, jos ilmastointi ei toimi. Onko ilmastointi milloin huollettu viimeksi?

    Comment


    • #3
      Mitä näyttää testerillä ilmastoinnin paineanturi ja mitä näyttää kompuran ottama virta?

      Comment


      • #4
        Jep, diesel on kyseessä. Pitää tsekata nuo paineanturi ja kompuran virta, olivatkohan missä lokaatiossa nuo arvot, muistatko?

        Jos tuo lisälämmitys on sökö, niin onko niin, että se estää ilmastoinnin käynnistymisen?

        Kyseessä lienee siis tällainen osa: https://www.partsplanet.eu/en/catalo...0963235f_6536/

        Ilmastoinnin huollosta on aikaa parisen vuotta.

        Täältä lueskelin hieman aiheesta, ja jäin jotenkin siihen käsitykseen, että jos tuo on sökö, niin ilmastointi ei välttämättä lähde päälle (ei kyllä suoraan sanottu niin muttaah...)

        Comment


        • #5
          Katselin lisää ilmastoinnin arvoja, niin huomasin että fresh air intake temperature G89 näytti arvoa -50, kun muut arvot, esim. jalkatila näyttivät olevan aika kohdillaan ~23 astetta.


          Jos ilmastointi tuon perusteella olettaa, että ulkona on -50 astetta, niin eihän se ihme ole jos ei ilmastointi lähde käyntiin...?

          Edit: Auto on vm. 2006 ja juuri tuona vuonna on näköjään aloitettu tuon G89 anturin "phase out", eli voi olla ettei sitä ole tuossa autossa lainkaan, ja siitä syystä näkyy tuollainen arvo ja ilmastointi ei välitä siitä lainkaan. Eli tällöin ei olisi vikaa siinä.
          Viimeksi muokannut kmot; 14.7.2018, 16:37.

          Comment


          • #6
            Jeps, eli tässä mallissa ei ole tuota G89 anturia.


            "Measured value block 010
            Display zone 2
            Readout of fresh air intake temperature sensor -G89 in °C.
            - In vehicles with a Climatronic control unit -J255 and a part number up to index [COLOR=blue]L[/COLOR].
            Display zone not used
            - In vehicles with a Climatronic control unit -J255 and a part number as from index [COLOR=blue]M[/COLOR].
            "


            Ja auton ilmastoinnin kontrolleri on 8P0 820 043 N, eli alemman ehdon mukaisesti tuota arvoa ei käytetä tässä autossa.

            Comment


            • #7
              Tässäpä vähän arvoja tyhjäkäynnillä ja ilmastoinnin asetuksista pyynti oli "Low" sekä kuskilla, että apparilla:


              Comment


              • #8
                Kompura paskana

                Comment


                • #9
                  Kiitos tiedosta jarppa. Heitätkö vähän perusteluja vielä kuinka päädyit noista tiedoista tuohon tulokseen?

                  Comment


                  • #10
                    N280 venttiilin ottama virta ok, sen perusteella voi sanoo et jos putket ei kylmene ni kompressori rikki.

                    Comment


                    • #11
                      Ok, kiitos tästä. Autolle on varattu aika pajalle ensiviikolle.

                      Comment


                        #12
                        Onkohan ilmastointinesteet vähissä kun ilmastointi lopetti toimimasta? Ostin auton syksyllä ja silloin ilmastointi toimi moitteetta. Nyt kun yrittää laittaa sen päälle niin ilmastoinnin valo vaan välähtää ja sen jälkeen sammuu. Vikakoodeja en saa enää luettua omalla lukijalla kun liitin näyttää olevan erilainen kuin vanhassa 8P:ssä.. Muilla ollut vastaavaa ongelmaa ja miten se ratkesi?

                        Comment


                        • #13
                          Vikakoodien ja arvojen kattominen.. Mikä liitin on muka erillainen?

                          Comment


                            #14
                            Näis uudemmiassa ollut todella yleistä et ilmastoinnit tyhjenee itsekseen ilman näkyviä vuotoja. Juuri tein omaani, s3 8v, ilmastointihuollon samalla koneella kuin viime vuonna, omalla työpaikalla, niin oli 100g hävinnyt talven aikana järjestelmästä. Todella paljon tulee huollossa vastaan polo ja golf kokoluokan vaggilaisia missä ilmastoinnit tehottomia kun ovat melkein tyhjiä.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja jarppa^ Näytä viesti
                              Vikakoodien ja arvojen kattominen.. Mikä liitin on muka erillainen?
                              No ainakaan kuvan lukijalla en saa yhteyttä enää ja se lukija toimi vanhassa 8P:ssä ongelmitta. Ajattelin hakea Motonetistä linkin mukaisen bt adapterin, josko se toimisi paremmin ja ei tarvitsisi enää kaapeleiden kanssa puljata.

                              https://m.motonet.fi/fi/tuote/700079...n-OBD-adapteri

                              Onko kellään teistä tuota ja jos on niin meneekö rahat hukkaan vai onko ihan käypäinen peli? Ja tarve on vaan päästä lukemaan vikakoodeja ja tarvittaessa nollaamaan ne. Mainoksen mukaan mukana tulee joku softakin joka pitäis toimia iPhonessa.
                              Attached Files
                              Viimeksi muokannut HoGaN; 28.4.2020, 12:00.

                              Comment


                                #16
                                Eli varmaankin nesteet on vähissä, joten pitää tilata aika ilmastoinnin huoltoon niin saavat tsekata nesteet - kiitos vinkeistä.

                                Comment


                                • #17
                                  Voin kyllä tutkii vikaa jos tarvis ja ilmastointi huoltokin onnistuu.

                                  Comment


                                    #18
                                    Iso kiitos avun tarjoamisesta, mutta ehdin jo varata ajan ilmastointihuotoon huomiselle. Katsotaan nyt ratkeaako ongelma siellä.
                                    Viimeksi muokannut okkim; 29.4.2020, 13:39. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                    Comment


                                      #19
                                      Nesteet tosiaan oli vaan ihan loppu ja täytön jälkeen ilmastointi lähti laakista käyntiin - kiitos avusta :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Toimii jonkun aikaa ja taas on sit tyhjänä:) nois on 1 yleinen paikka mist vuotaa. Nää perus Jonnet yleensä vaa täyttää tyhjän järjestelmän sen enempää tutkien.

                                        Comment


                                          #21
                                          Lisäilen tähän ketjuun kun taas on sama ongelma. Eli potilas siis A3 2013 ja 2020 keväällä alkoi ongelmat samaten että puhalsi vaan lämmintä ilmaa. Käytin sitten Volkkarihuollossa, jossa tehtiin ilmastoinnin huolto ja varmaan viikon-pari puski kylmää sisään ja sen jälkeen sama ongelma. Lopulta heinäkuussa 2020 vaihdettiin koko kompura ja sen jälkeen on toiminut hyvin. Nyt on about viikko sitten alkanut käydä samoin että ilmastointi ei mene päälle.. valo välähtää ja sammuu samantien. Voisko tämä kuitenkin johtua pelkästään ilmastointiaineiden vähyydestä vai onko vika taas kompurassa ja voiko tuota mitenkään itse tsekata? Katoin hetki sitten vikakoodit OBD plussalla BT:n kautta mutta mitään koodia ei anna. Ja tietty jos kompura on taas hajonnut, niin ottaa kyllä pattiin jos toivottavasti OEM osa on hajonnut alta kolmen vuoden. Toi remppa oli säätöinen päivineen ~750€:a ja just kävi auto jakopään vaihdossa, joka maksoi 590€.

                                          Soittelen Volkkarihuoltoon anyway huomenna, mutta sitä ennen ois hyvä saada vinkkejä ja kommentteja ja etenkin siitä jos kompura on rikki, niin onko mitään mahkuja saada uutta takuuseen? Onneksi ei vielä ole kesä ja +25, mutta pakkohan toi on kuntoon laittaa kun muutenkin pikimusta auto lämpenee aika lailla jo pelkässä auringonpaisteessa.
                                          Viimeksi muokannut HoGaN; 4.5.2023, 18:45.

                                          Comment


                                            #22
                                            Vähän päivitystä tilanteeseen. Auto oli eilisen golfkierroksen ajan auringonpaisteessa ja kun pistin auton tulille, niin ilmastointi pärähti käyntiin ja toimi normaalisti koko päivän. Mikähän tämän selittäisi - tuskin varmaan se että ilmastointi ei edes lähde päälle jos on liian viileä auto ja keli tai se että joku magneettikytkin tms on vaan ollut talviunilla :D

                                            Comment


                                              #23
                                              Eli auto kävi ilmastointihuollossa ja kerroin tuosta aiemmasta ongelmasta ja sanoivat ettei edes täytä säiliötä jos on vuoto/kompura rikki. No huolto tehtiin ja sen jälkeen pelasi taas pari viikkoa kunnes viime viikonlopun Viron reissulla alkoi puskea taas lämmintä ilmaa. Sen jälkeen toi on välillä toiminut hetken ok, mutta sitten pidemmässä ajossa ~30min+ alkaa taas puskea lämmintä. Ja nyt siis ilmastoinnin valo sammuu ja käynnistyy normaalisti. Mitä tässä nyt seuraavaksi kannattaisi tsekata?

                                              Comment


                                                #24
                                                Oliko siellä kylmäaineessa vajausta sitten?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  No perjantaina uudelleen pajalle niin saavat kattoa tarkemmin onko siellä jossain vuoto tms.. ja tosiaan viimeksi lisäsivät vaan uudet nesteet. Laitan tänne kommenttia miten perjantaina käy.

                                                  Ja kun tässä on ollut aikaa gooletella tuota ongelmaa, niin ainakin pari juttua on tullut esille vuotojen/kompuran lisäksi, eli sulake tai sitten ilmastoinnin painekytkin(?) joka ilmeisesti A3:ssa sijaitsee samassa paikassa kuin muissakin Audeissa, eli syylärin vieressä ja sen näkee kun poistaa konehuoneen puolelta eturitilän päältä suojamuovin. Oisko jollain teistä räjäytyskuvaa ilmastoinnin setupista A3:een (8V)?
                                                  Viimeksi muokannut HoGaN; 16.6.2023, 10:48.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja jarppa^ Näytä viesti
                                                    Voin kyllä tutkii vikaa jos tarvis ja ilmastointi huoltokin onnistuu.
                                                    Oiskohan Jarpalla aikaa auttaa tässä? Just käytin samassa ilmastointihuollossa ja ne nosti kätensä pystyyn ja sanoivat että varmaan vuoto jossain kun ei kerran nesteet pysy sisällä. Eikä he ala muuta tekemään kuin perus freonien lisäykset. Ihan turhaa vein sen tuonne kun kerran sanoivat viime kerrallakin että tsekataan onko vuotoa ja jos on niin eivät laita nestettäkään. No laittoihan ne ja meni noi rahat nyt sitten ihan hukkaan :(

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X