Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAH/ABC V6 laturin vaihto.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AAH/ABC V6 laturin vaihto.

    Akkuvalo päätti ilmoittaa olemassaolostaan palamalla jatkuvasti. Laturin irroitus ei sitten olekaan aivan helpoimmasta päästä. Irroitus tapahtuu suunnilleen näin:
    Moottorin suojamuovit irti
    Moniurahihna irti
    Pohjapanssari irti
    Laturin kaksi pulttia irti. Toinen pultti on 16mm(!), jonka vastamutteria pidettävä vastaan alakautta. 20cm pitkät ohuet sormet auttavat asiaa. Pakosarjasta lähtevän lämpimän ilman peltisysteemin voi ottaa irti henkisenä tukena.
    Kun laturi on pulteista irti, niin irroitetaan joko moottorin kannake, öljynlauhdutin tai ilmastoinnin putket. Vaihtoehtoisesti ilmastoinnin kuivainta saa siirrettyä pari milliä ylöspäin, jolloin laturin saa pujotettua pois.
    Poistaminen saattaa onnistua yläkautta, jos jäähdytysjärjestelmän letkun (ja luultavasti ilmastoinnin putket) irroittaa.
    Vikana on ainakin se, että laturin kahdesta johdosta ohuempi on hinkannut itsensä puhki öljynlauhdutinta vasten ja ilmeisesti maattanut itsensä. Johdoissa on suojamuovi, mutta liian lyhyt. Ensi kerralla auton alla kannattaa tarkistaa ja tarpeen mukaan lisätä eristettä.
    Takaisinasennus lienee klassisesti "refitting is the reversal of the removal". Vielä ei ole tietoa, saanko kiinnitysmutteria pidettyä vastaan irroittamatta oikeaa pakosarjaa.
    Viimeksi muokannut Killeri; 18.2.2018, 20:48. Perustelu: Otsikko tarkennettu.

  • #2
    Kyllä sen laturin sinne saa vähemmälläkin purkamisella, täytyy vaan käännellä sopivasti ;-) Pakosarjaan ei tarvi koskea.

    Remppautin tuollaisen laturin liukurenkaat pari vuotta sitten, tekijät olivat vähissä, mutta yksi löytyi kumminkin.

    Comment


    • #3
      Liekö tuo normaalia kummempi laturi? Pari vuotta sitten vaihdoin volsun laturiin laakerit, hiilet ja liukurenkaat. Osat maksoi 38? ja liukurenkaan sorvaus 5?. Sama autosähköliike Joensuussa olisi tehnyt työn puolestani n.65? hintaan.

      Comment


      • #4
        120 ampeerinen Boschin tekele. Pistin hyvin kunnostetun vaihtolaturin tilaukseen, kun kahdessa laturipajassa ei suostuttu sitä korjaamaan. Oli siellä sitten vähän vahinkoa käynyt. Kuulemma halvemmissa vaihtolatureissa kunnostettaessa vaihdetaan vain rikkinäiset osat, nyt pitäisi olla uutta vastaava. 300 euroa tulee laturille hintaa ja halvempi olisi ollut 250, mutta Audiin sijoittaminen on kuin rahaa panisi pankkiin.

        Comment


          #5
          mutta Audiin sijoittaminen on kuin rahaa panisi pankkiin.
          OT, mutta olihan tuo vitsi ? Pankista saa sentään VÄHÄN korkoa :)

          Comment


          • #6
            Siis hetkinen. Eikö Audi AG lunasta vanhaa autoa takaisin päivän hintaan+hyvittää verot+ostetut varaosat+työtunnit ruutupaperikirjanpidon mukaan 70 e/tunti?
            Mua on taas petetty. Taitaa jäädä ensi kesän Neckarsulmin reissu sitten tekemättä =)

            Comment


            • #7
              halvemmissa vaihtolatureissa kunnostettaessa vaihdetaan vain rikkinäiset osat
              Useamman vag -kulkineen laturin rempanneena en ole koskaan ehjää osaa vaihtanut uuteen. Monesti riittää, että vaihtaa laakerit, liukurenkaat ja hiilisillan, jolloin laturi on teknisesti varsin kelpo. Joskus joutuu kuitenkin vaihtamaan hihnapyörän vastaisen pään, koska siihen kohdistuu kovempi kuormitus ja laakeri syö pesän väljäksi. Sanoin vanhempiin malleihin on pitänyt vaihtaa hihnapyöriä. Jos viitsii, kopan voi hiekkapuhaltaa ja kenttäkäämin suojausta parantaa polyuretaanilakalla.

              kahdessa laturipajassa ei suostuttu sitä korjaamaan.
              Tuolla toisessa topikissa on puhetta autosähkötyön huimasta tuntiveloituksesta. Jos autosähköpaja vaihtaa laturiini laakerit, liukurenkaat ja hiilet reiluun kuuteenkymppiin (sis. osat), ei kovin kummoisesta hommasta voi olla kyse. Jos enemmän osia on hajalla (ankkuri, kenttäkäämi, diodisilta), ne vaihtuvat samalla.

              Comment


              • #8
                Uskoin liikkeen vakuutteluja siitä, että käämitys on saattanut ottaa siipeensä ja voi mennä rikki. Korjaukseenkaan ei olisi löytynyt viikon sisään aikaa. Nyt sain kuitenkin vuorokaudessa tehdaskunnostetun osan tilalle ja auton pois rampeilta. Asennus olikin helpompaa kuin poisotto. Ja kun liikkeet olivat tuoreessa lihasmuistissa, niin oli helppo ottaa laturi taas pois asennuskolostaan ja hakata soviteholkkia pari milliä, jonka se ahdisti. Asennuksessa oli vielä toinen mutteri, joka työnnettiin ensin laturin läpi ja sitten toisen irtonaisen holkin läpi ja sen jälkeen koneeseen kiinni. Kun tarpeeksi monta kertaa kalasteli holkkia laturin ja koneen välistä, niin meni sentään vihdon paikalleen. Nyt lataa ja laturin "dynokäyrä" lupaa 150 ampeeria 6000 kierroksella. Vähän ihmetyttää miksi ABS-valo syttyi samalla kun laturi hajosi.

                Comment


                • #9
                  Joo-o. Irrottelin tuossa omasta kullasta laturin. Pohjamuovit puuttuu, joten helpotti sen verran. Tuohon vastamutteriin voi ottaa lyhimmän avaimensa ja lyhentää sitä puolella, niin saa jotenkin sen survottua sinne väliin(yläpuolelta ropeltamalla). Laturi putosi melko helposti alakautta, kun päästeli vähän johtonippuja irti. Odotan kyllä innolla takaisin laittoa, kunhan käyn uudet hiilet :)

                  Comment


                    #10
                    No joo, en muista että mulla olis ollut vaikeuksia laturin pulttien kanssa. Sen jälkeen kun laturi oli irti jouduin sitä kyllä puolen tuntia kääntelemään ja vääntelemään ennenkuin sain sen mitään mutta irroittamatta pois paikoiltaan. Muistaakseni käänsin sen takapää eteenpäin ja sitten kun pyöritteli sitä sopivaan asentoon niin mahtui tulemaan ulos kolostaan suoraan eteenpäin. Mulla ei ollut laturi se varsinainen työkohde vaan starttimoottori jonka toisen pultin irroittaminen vaati vetonivelen suojapellin irroittamisen (niin ja laturin purkamisen pois tieltä) Ulkona lumihangessa kun ton teki niin kyllä siinä tietenkin vähän normaaleja ärräpäitä lenteli....

                    Comment


                    • #11
                      Noniin. Nyt kun sain lopulta asennettua tuon laturin, niin se ei ladannut. Paksummasta piuhasta suojamuovi rikki ja rungossa :(, eikun uusiks. Että kannattaa tosissaan eristellä niitä johtoja.

                      Comment


                      • #12
                        Moniurahihnan vaihdon jälkeen laturi alkoi pitämään ompelukonemaista tikitystä ja rullausta. Vissiin tuli vedettyä hihna liian tiukalle ja jo valmiiksi kulunut laturin laakeri alkoi ääntää. Kauankohan tuo jaksaa pyöriä ennekuin leipoo kiinni ja katkaisee hihnan? (ei onneksi ole samanlainen kuin ovlovin Dee5, laturin vapaakytkin menee jumiin-> moniurahihna poikki ja menee jakopäänhihnan väliin->that´s it)

                        Onkos audin laturissa samanlainen vapaakytkin rakenne, eli antaa toiseen suuntaan pyöriä? Kannattaako tuo vapaakytkin uusia jos alkaa laturia purkamaan?
                        Saakos tohon erikseen nuo uudet liukurenkaat vai pitääkö sorvata vanhat? Laakerit ja hiilet kyllä löytyy, ettei tarvii uutta laturia ostaa.

                        Comment


                        • #13
                          Enpä sanois että laturin irroitus V6sta on paha rasti, samasta laitteesta löytyy moninverroin pahempiakin paikkoja!
                          Pitkä kulmalenkki sopii laturin taakse ja paras etupuolelle on räikkälenkki. Alemman pultin välipalassa on sen verran jenkaa että pyöritettävä irti. Pari johto pidikettä irti niin piuhat riittää lattialle asti laturissa kiinni, moottorin maajohto voi olla hiukan tiellä mut se lähtee kans helpolla. Laturi perä edellä "ulos". Alavesiletku letku lämmittimineen hiukan ahdisti pulttien ulos vetämistä.

                          Comment


                          • #14
                            Audi A6 C4 2.6L laturin vaihto

                            Onko vaikea homma? Youtubessa yhden videon siitä löysin ja siinä äijä joutui irroittamaan laturin ja jäähdytysletkun ja siltinkin oli vielä ahdasta. Mitä työkaluja tarvitsee? yms vinkkejä otetaan vastaan.

                            Comment


                              #15
                              Ei ole vaikea homma, räikkä/hylsysarja ja lenkkiavaimilla
                              pärjää. Menee vaikka parkkipaikalla, vakio alustalla varustettuun ei tarvitse edes tunkkia. Moniurahihna pois, kiristimeen tarvii kuusiokoloavaimen oisko ollu koko 8 tai 10, laturille menee ilmajäähdytys putki se pois ja johdot irti, itse laturi taitaa olla 2 pultilla kiinni ja tulee alakautta pois. Aikaa voi varata 30min-2tuntia. Akun kaapeli tietysti kannattaa irroittaa niin ei lyö laturin johdot runkoon.

                              Comment


                              • #16
                                Selvä homma. Pitää itse alkaa kokeilemaan sitten, itse tosin sain kaverilta paikan missä auto saadaan ylös joten vaihto voisi olla hieman helpompi vielä.

                                Comment


                                • #17
                                  laturin irroitus a4 2.6

                                  Moro,osaisko kukaan kertoo kuinka laturi irroitetaan a4 2.6 -96 farkusta??Kattelin että jostain pitää purkaa,ahdasta näkyy olevan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Käykö 90A Valeon tilalle 120A Bosch?

                                    Cabriosta (2.8 AAH) korkkasi laturi ja varaosaliikkeestä saisi nopeiten tuota Boschia.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jos liittimet ja hihnapyörä sekä sen offset ovat identtiset, mikäpä jottei?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Muistaakseni vaihdoin ex-coupeen juuri 120A Boschin vanhan 90A tilalle, eli pitäisi käydä.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X