Omaan farkkuun tuli asennettua suksiluukku jälkikäteen viime keväänä ja vihdoinkin sain raapustettua siitä ohjeenkin.
Nyt kun tätä muistin ja kuvien varassa kirjoitin niin jotain virheitäkin saattaa olla. Autona on siis 2011 pre-facelift farkku.
Aikaisemmin suksiluukku on ilmeisesti ollut omana osanaan varsinaisen keskikyynärnojan takana mutta tässä tapauksessa se on yhtä osaa itse kyynärnojan kanssa. Joten jälkiasennus on hieman haasteellisempi kuin ennen, mutta vähänkään autojen kanssa touhunneelta tämä kyllä onnistuu.
Itse luukku löytyi sattumalta saksan ebaysta noin 80 eurolla. Sedanissa ja farkussahan on samat penkit joten tätä ohjetta voi käyttää myös sedaniin.
Luukkua voi koittaa löytää ”Audi B8 durchlade” tai ”Audi 8k skiklappe” hakusanoilla. Kauhean usein noita ei kuitenkaan näytä olevan saatavilla.
Tarvittavat osat
1 x Suksiluukku
2 x Kiinnikkeet takapenkin istuinosaa varten 4L0886373 (varalle)
1 x Suksiluukun kehys 8P0885219 6PS
Mutta sitten itse työvaiheisiin. Elsawinistä löytyy paljon apua osaan hommista.
Alkuunhan takapenkin selkänoja pitää ottaa irti (tästä ei kuvia tullut otettua). Takapenkin istuinosa tulee irroittaa ensin. Isofix kiinnitysten muovit lähtevät ihan vetämällä irti. Tämän jälkeen istuinosa irtoaa nostamalla etureunasta. Molemmin puolin etureunassa on yhdet muoviset vastakappaleet joilla istuinosa on kiinni lattiassa. Näitä kannattaa varata vaihtoon koska ne hajoavat yleensä. Istuinosaa voi koittaa nostaa ensin takaosastaan (isofix kiinnitysten puolelta) jolloin etureunan nostaminen voi olla helpompaa. Itsehän en tehnyt näin joten muovit hajosivat.
Keskinmäisen turvavyön kiinnitys tulee irroittaa lattiasta.
Takaselkänojat tulee kaataa jolloin niiden välistä paljastuu muovinen suoja jonka alla on yksi kiinnityspultti. Pultin alla on metallinen kiinnitysrauta. Pultin ja kiinntysraudan irroituksen jälkeen selkänojan keskiosaa nostetaan ylöspäin ja koko pakettia vedetään seinästä poispäin. Selkänojien toisessa reunassa on reikä joka menee auton rungossa olevaan tappiin. Nyt kun selkänojaa on nostettu keskeltä niin tapit saattavat vastustaa selkänojan irroitusta. Tapit saattavat taipua tästä.
Selkänoja kannattaa siirtää paikkaan jossa sen kanssa on helppo työskennellä.
Huom! Keskikyynänojia on ainakin kahta eri mallia (ensiapupakkaus keskikyynärnojassa luukun alla tai ensiapupakkaus selkänojan rungossa olevan luukun takana) joten seuraavat ohjeet ja kuvat eivät välttämättä päde molemmissa tapauksissa. Itsellä ensiapupakkaus on kyynärnojan luukun alla.
Ensinnä kyynärnoja tulee irroittaa. Sen molemmilla sivuilla alareunassa on kaksi ruuvia. Näiden paikat näkyvät seuraavissa kuvissa. Kyynärnoja siirretään suksiluukulliseen runkoon.
Tämän alta paljastuu muovinen kehys joka tulee irroittaa. Ensinnä keskellä oleva muovinen suoja tulee saada irti (ympyröity keltaisella). Tämä on hieman hankalaa koska sivulla on yksi kiinnitysruuvi joka on ruuvattu istuinosan puolelta kyynärnojaan päin (ympyröity punaisella). Tämän saa kuitenkin irroitettua työntämällä räikän verhoilun ja muovin väliin. Alempi muovi on selkänojan sivulistassa kiinni muoviklipsuilla. Nämä kannattaa saada ehjänä irti, syy selviää myöhemmin tässä ohjeessa. Tämän jälkeen muovit irtoavat nostamalla.
1
Metallinen kiinnityslevy on kiinni kahdella mutterilla sekä yhdellä niitillä (ympyröity keltaisella). Niitin joutuu poraamaan irti. Tämän jälkeen levy lähtee irti liu-uttamalla alaspäin (kuvassa vasemmalle) ja nostamalla.
1 2
Selkänojan rungossa olevaa reikää kannattaa suurentaa jotta äsken poratun niitin toisen puolen saa pois helisemästä rungon sisältä.
1
Verhoiluja kannattaa avata seuraavia työvaiheita varten. Verhoilu on kiinni tangoilla rungon koukuissa. Keskikyynärnojan alapuolella olevan pehmusteen saa irti vetämällä.
1
Selkänojan takapuolelta kannattaa repiä verhoilua irti jotta metallirunkoon on helpompi leikata aukko.
1
Aukon voi alustavasti leikata pellin kohoumien ulkoreunan mukaan (merkattu keltaisella). Reikää joutuu hiukan suurentamaan penkin reunaa kohti (kuvassa alaspäin) jotta kehys mahtuu paikoilleen. Vaikka kehys peittääkin aika hyvin leikkausvirheitä niin leikkaa alkuun mielummin liian pieni kuin liian suuri reikä. Äläkä leikkaa koukkuja irti jotta saat kiinnitettyä verhoilun takaisin paikoilleen. Koukkuja joutuu taivuttamaan jonkin verran runkoon päin.
1
Luukkua ja kehystä kannattaa mallailla reikään ja muokata reikää tarpeen mukaan. Luukun kiinnitystä varten joutuu takapuolelle poraamaan kaksi reikää. Luukussa itsessään on kaksi pulttia jotka tulevat näihin reikiin mutterilla kiinni. Etupuolella on valmiit reiät joita apuna käyttämällä toisen puolen reiät tulevat kohdilleen.
1 2 3
Jotta luukku lukittuu yläreunastaan kunnolla joutuu tätä varten rakentamaan tuen. Tuen saa kiinnitettyä valmiisiin reikiin pulteilla ja muttereilla. Tuen rakensin reikälevystä. Luukun tiukkuutta sai säädettyä vääntämällä levyn toista reunaan haluttuun kulmaan. Verhoilin levyn mustalla verhoilukankaalle jotta luukun sulkemista ei aiheutuisi ylimääräistä kolinaa.
1 2 3 4
Tämän jälkeen selkänojan verhoilun voi liimata takaisin paikoilleen. Leikkaa puukolla reiän kokoinen pala verhoilusta pois. Kokeile että kehys menee reikään hyvin.
1 2 3
Kehys kannattaa liimata kuumaliimalla tai vastaavalla sisäpuolelta jotta se pysyy hyvin paikoillaan.
1
Jotta luukun lukitus toimii oikein, joutuu selkänojan runkoon rakentamaan kohouman. Ilman tätä luukussa oleva lukitusvipu ei saa kontaktia jolloin luukku ei lukitu paikoilleen (jää siis auki). Tein kohouman sopivan paksuisella muovin palalla joka liimattiin kiinni runkoon. Sopivan paksuuden joutuu kokeilemaan. Kuvassa tämä on jo verhoiltu verhoilukankaalla.
1
Alunperin selkänojan reunassa oli muovinen sivulista joka peittää metallirungon. Tämä oli kiinni alussa poistetussa kyynärnojan avausmekanismin muovissa. Jotta tämän sai takaisin paikoilleen leikkasin avausmekanismin muovista kyseisen sivun irti (valitettavasti tästä ei ole kunnon kuvaa). Kuvassa näkyy alkuperäinen kaareva sivumuoto. Leikkasin kaarevan pinnan suoraksi jotta luukku mahtuu sulkeutumaan. Muovin sivussa on lukitusreiät jotka lukittuvat sivulistan klipsuihin. Lämmittämällä kuumailmapuhaltimella nämä lukitusreiät sai taitettua 90 astetta jolloin muovi peittää metallirungon kahdelta suuntaa (kohdat merkattu keltaisella kuvaan). Muovien kiinnittyminen ja paikalla pysyminen on varmistettu reilulla määrällä kuumaliimaa.
1 2 3 4
Nyt kun tätä muistin ja kuvien varassa kirjoitin niin jotain virheitäkin saattaa olla. Autona on siis 2011 pre-facelift farkku.
Aikaisemmin suksiluukku on ilmeisesti ollut omana osanaan varsinaisen keskikyynärnojan takana mutta tässä tapauksessa se on yhtä osaa itse kyynärnojan kanssa. Joten jälkiasennus on hieman haasteellisempi kuin ennen, mutta vähänkään autojen kanssa touhunneelta tämä kyllä onnistuu.
Itse luukku löytyi sattumalta saksan ebaysta noin 80 eurolla. Sedanissa ja farkussahan on samat penkit joten tätä ohjetta voi käyttää myös sedaniin.
Luukkua voi koittaa löytää ”Audi B8 durchlade” tai ”Audi 8k skiklappe” hakusanoilla. Kauhean usein noita ei kuitenkaan näytä olevan saatavilla.
Tarvittavat osat
1 x Suksiluukku
2 x Kiinnikkeet takapenkin istuinosaa varten 4L0886373 (varalle)
1 x Suksiluukun kehys 8P0885219 6PS
Mutta sitten itse työvaiheisiin. Elsawinistä löytyy paljon apua osaan hommista.
Alkuunhan takapenkin selkänoja pitää ottaa irti (tästä ei kuvia tullut otettua). Takapenkin istuinosa tulee irroittaa ensin. Isofix kiinnitysten muovit lähtevät ihan vetämällä irti. Tämän jälkeen istuinosa irtoaa nostamalla etureunasta. Molemmin puolin etureunassa on yhdet muoviset vastakappaleet joilla istuinosa on kiinni lattiassa. Näitä kannattaa varata vaihtoon koska ne hajoavat yleensä. Istuinosaa voi koittaa nostaa ensin takaosastaan (isofix kiinnitysten puolelta) jolloin etureunan nostaminen voi olla helpompaa. Itsehän en tehnyt näin joten muovit hajosivat.
Keskinmäisen turvavyön kiinnitys tulee irroittaa lattiasta.
Takaselkänojat tulee kaataa jolloin niiden välistä paljastuu muovinen suoja jonka alla on yksi kiinnityspultti. Pultin alla on metallinen kiinnitysrauta. Pultin ja kiinntysraudan irroituksen jälkeen selkänojan keskiosaa nostetaan ylöspäin ja koko pakettia vedetään seinästä poispäin. Selkänojien toisessa reunassa on reikä joka menee auton rungossa olevaan tappiin. Nyt kun selkänojaa on nostettu keskeltä niin tapit saattavat vastustaa selkänojan irroitusta. Tapit saattavat taipua tästä.
Selkänoja kannattaa siirtää paikkaan jossa sen kanssa on helppo työskennellä.
Huom! Keskikyynänojia on ainakin kahta eri mallia (ensiapupakkaus keskikyynärnojassa luukun alla tai ensiapupakkaus selkänojan rungossa olevan luukun takana) joten seuraavat ohjeet ja kuvat eivät välttämättä päde molemmissa tapauksissa. Itsellä ensiapupakkaus on kyynärnojan luukun alla.
Ensinnä kyynärnoja tulee irroittaa. Sen molemmilla sivuilla alareunassa on kaksi ruuvia. Näiden paikat näkyvät seuraavissa kuvissa. Kyynärnoja siirretään suksiluukulliseen runkoon.
Tämän alta paljastuu muovinen kehys joka tulee irroittaa. Ensinnä keskellä oleva muovinen suoja tulee saada irti (ympyröity keltaisella). Tämä on hieman hankalaa koska sivulla on yksi kiinnitysruuvi joka on ruuvattu istuinosan puolelta kyynärnojaan päin (ympyröity punaisella). Tämän saa kuitenkin irroitettua työntämällä räikän verhoilun ja muovin väliin. Alempi muovi on selkänojan sivulistassa kiinni muoviklipsuilla. Nämä kannattaa saada ehjänä irti, syy selviää myöhemmin tässä ohjeessa. Tämän jälkeen muovit irtoavat nostamalla.
1
Metallinen kiinnityslevy on kiinni kahdella mutterilla sekä yhdellä niitillä (ympyröity keltaisella). Niitin joutuu poraamaan irti. Tämän jälkeen levy lähtee irti liu-uttamalla alaspäin (kuvassa vasemmalle) ja nostamalla.
1 2
Selkänojan rungossa olevaa reikää kannattaa suurentaa jotta äsken poratun niitin toisen puolen saa pois helisemästä rungon sisältä.
1
Verhoiluja kannattaa avata seuraavia työvaiheita varten. Verhoilu on kiinni tangoilla rungon koukuissa. Keskikyynärnojan alapuolella olevan pehmusteen saa irti vetämällä.
1
Selkänojan takapuolelta kannattaa repiä verhoilua irti jotta metallirunkoon on helpompi leikata aukko.
1
Aukon voi alustavasti leikata pellin kohoumien ulkoreunan mukaan (merkattu keltaisella). Reikää joutuu hiukan suurentamaan penkin reunaa kohti (kuvassa alaspäin) jotta kehys mahtuu paikoilleen. Vaikka kehys peittääkin aika hyvin leikkausvirheitä niin leikkaa alkuun mielummin liian pieni kuin liian suuri reikä. Äläkä leikkaa koukkuja irti jotta saat kiinnitettyä verhoilun takaisin paikoilleen. Koukkuja joutuu taivuttamaan jonkin verran runkoon päin.
1
Luukkua ja kehystä kannattaa mallailla reikään ja muokata reikää tarpeen mukaan. Luukun kiinnitystä varten joutuu takapuolelle poraamaan kaksi reikää. Luukussa itsessään on kaksi pulttia jotka tulevat näihin reikiin mutterilla kiinni. Etupuolella on valmiit reiät joita apuna käyttämällä toisen puolen reiät tulevat kohdilleen.
1 2 3
Jotta luukku lukittuu yläreunastaan kunnolla joutuu tätä varten rakentamaan tuen. Tuen saa kiinnitettyä valmiisiin reikiin pulteilla ja muttereilla. Tuen rakensin reikälevystä. Luukun tiukkuutta sai säädettyä vääntämällä levyn toista reunaan haluttuun kulmaan. Verhoilin levyn mustalla verhoilukankaalle jotta luukun sulkemista ei aiheutuisi ylimääräistä kolinaa.
1 2 3 4
Tämän jälkeen selkänojan verhoilun voi liimata takaisin paikoilleen. Leikkaa puukolla reiän kokoinen pala verhoilusta pois. Kokeile että kehys menee reikään hyvin.
1 2 3
Kehys kannattaa liimata kuumaliimalla tai vastaavalla sisäpuolelta jotta se pysyy hyvin paikoillaan.
1
Jotta luukun lukitus toimii oikein, joutuu selkänojan runkoon rakentamaan kohouman. Ilman tätä luukussa oleva lukitusvipu ei saa kontaktia jolloin luukku ei lukitu paikoilleen (jää siis auki). Tein kohouman sopivan paksuisella muovin palalla joka liimattiin kiinni runkoon. Sopivan paksuuden joutuu kokeilemaan. Kuvassa tämä on jo verhoiltu verhoilukankaalla.
1
Alunperin selkänojan reunassa oli muovinen sivulista joka peittää metallirungon. Tämä oli kiinni alussa poistetussa kyynärnojan avausmekanismin muovissa. Jotta tämän sai takaisin paikoilleen leikkasin avausmekanismin muovista kyseisen sivun irti (valitettavasti tästä ei ole kunnon kuvaa). Kuvassa näkyy alkuperäinen kaareva sivumuoto. Leikkasin kaarevan pinnan suoraksi jotta luukku mahtuu sulkeutumaan. Muovin sivussa on lukitusreiät jotka lukittuvat sivulistan klipsuihin. Lämmittämällä kuumailmapuhaltimella nämä lukitusreiät sai taitettua 90 astetta jolloin muovi peittää metallirungon kahdelta suuntaa (kohdat merkattu keltaisella kuvaan). Muovien kiinnittyminen ja paikalla pysyminen on varmistettu reilulla määrällä kuumaliimaa.
1 2 3 4
Comment