Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 virtalukko sanoi itsensä irti totaalisesti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 90 virtalukko sanoi itsensä irti totaalisesti

    Ikävä yllätys käynnistäessä.. onneksi ollut kiirus. Virrat tuli kyllä päälle mutta mitään muuta ei tapahtunutkaan..

    Eli ei anna startille yhtään mitään kun ei ihahdakaan. Välillä antoi
    bensapumpulle virrat kun jurahteli ja aikani väänneltyäni sen kanssa jäivät
    virrat kokoajan päälle. No hyvä näin, hinaamalla auto käyntiin ja menoksi.
    Ainut vaan että jos auton haluaa sammumaan niin pitää ottaa liitin
    virtalukon takapuolesta irti.


    Miten kallis remontti tiedossa? Itse tuota ei voine vaihtaa? Osaako tuon sitten joku "nyrkkipaja" vaihtaa jos saan laakkoselta osat? Ja voiko uuden virtalukon sarjoittaa vanhalle avaimelle?

    Olisin erittäin kiitollinen kaikista (!) kommenteista koskien asiaa niin että osaa
    valmistautua mahdollista laakkoselle menoa varten :)

    No, onneksi on toinen auto vielä pihassa....

  • #2
    Edelleen hieman mysteeri onko sinulla t81/85 vaiko t89.

    Molempiin varmaankin kuitenkin pätee sama juttu eli luultavasti virtalukonpohja on itsessään ehjä, mutta lukkosylinterin perässä oleva tappi, joka tuota pohjaa käyttää, on katki.

    Tarvinnet siis uuden virtalukkopesän. Ei voi sarjoittaa virtalukkoa eli muut sen mukaiseksi.

    Comment


      #3
      B3 mallin 90.. noista sinun mallimerkinnöistä en tiedäkään.. :)

      Voi piru.. kallis juttu, tai sitten vaihtoehtona kaksi avainta :/

      Comment


      • #4
        No se lukkopesä maksaa 30-70e riippuen mistä ostat. Irtolukkojen sarjoitus on puoli-ilmasta eli jos itse jaksat repiä ovista ja kontista lukkopesän pois ja viedä vaikkapa merkkihuoltoon niin tekevät varmasto nopeasti ja halvalla.

        BTDT

        Comment


        • #5
          Aika simppeli homma se lukkojen sarjotus on tehdä itsekin, hankkii vaan erilaisia lukkolevyjä tarpeeksi. Eihän niitä levyjä ole kuin n. 5 erilaista.

          Virtalukko on rattiakselissa kiinni security torxilla ja kun sen saa auki ja irrottaa liittimen, niin kojelautaa samalla raottamalla saa lukon vedettyä pois paikaltaan.

          Comment


            #6
            Siis, saako noita lukkopesiä (virta- ja ovien-) muualtakin kuin merkkiliikkeestä?

            Sarjoitus, homma nyt on abloyn lukkopuolelta hallussa mutta epäilen silti taitoani sarjoittaa auton lukkoja.. :)

            Eli millä tuon security torxin saa auki? Miten ovien lukkopesät ja kontin lukkopesän saa irti? Isokin homma? Jos innostun itse sarjoittelemaan lukkoja, niin mistä saan haittoja?

            Comment


            • #7
              Mulla hajos t44:sta vuosi sitten virtalukko vastaavalla tavalla. Stockan mukaan virtalukkoa ei olisi saanut sarjoitettua, vaan ovien lukot olisi pitänyt sarjoittaa virtalukkoon sopivaksi. Kustannusarvio yli 300e ja jonoa kaksi viikkoa. Vein auton Helsinkiin Auto-Avaimeen seuraavana päivänä, jossa vaihtoivat ja sarjoittivat virtalukon noin sadalla eurolla.

              Comment


              • #8
                Ovien lukkopesien sarjoituksessa on melkein työläin vaihe irrottaa ovipahvit. Sitten vaan irroitetaan lukosta oven lukkopesään menevät tangot (2 kpl) ja pyöräytetään lukitussokkaa jolloin lukkopesä lähtee irti. Purkaminen onnistuu sitten muistaakseni kun irrottaa yhden sokan.

                Takaluukun sarjoitus on suunnilleen samanlainen homma, paitsi että lukkomekanismi on kiinni kahdella mutterilla ja siihen pääsee käsiksi yhden suojamuovin irrotuksella. Sitten vaan lukitussokka irti ja lukon voi purkaa.

                Lukko sisältää pieniä jousia ja haittalevyt jotka kannattaa kaikki purkaa ja puhdistaa mekanismi rasvasta ja rasvata kokoamisen yhteydessä öljyllä.

                Lukkoja voisi ehkä kannattaa kysellä toisilta harrastajilta ja romiksilta, muistelen että VW konsernin autoissa on käytetty samanlaisia haittalevyjä. (en mene tosin vannomaan)

                Comment


                  #9
                  Kiitokset vastanneille!

                  Pitää koettaa josko tuon uuden virtalukon saisi sarjoitettua tuolle samalle avaimelle.

                  Onko tuossa enää edes vaihtoehtona että pelkkä lukon pohja olisi mennyt? Näkyy maksavan vain parikymppiä..

                  Comment


                    #10
                    Pikainen kysymys!

                    Minkä koon torx tuo on tuossa virtalukossa...? Pakko lienee ostaa tuo torx avain mutta kun autoa en saa liikuteltua ni pitäis tietää heti oikea koko jotta ei tartteis koko settiä ostaa :)

                    Auto siis Audi 90 -88

                    Comment


                    • #11
                      Ei tarvitse sarjoittaa lukkoa. Vaihdat vaan sen lukkosylinterin päässä olevan tapin vanhaan sylinteriin. (ei myydä sitä tappia erikseen)

                      Comment


                        #12
                        Miten pirussa tuon virtalukon saa ujutettua tuolta pois??

                        Meinas hermot mennä. Ei se sieltä liukumaan sovi kun 2cm pitäis longottaa kojelautaa ulospäin ja 1cm tekee jo todella tiukkaa. Ja vielä pitäis tuota samaan aikaan vetää sieltä ohjauspylväästä. Ei hemmetti tuo on ihan mahdotonta!

                        Kertokaas hyviä vinkkejä... olisivat kullan arvoisia.

                        Comment


                        • #13
                          Ehkäpä se antaisi enemmän myöten jos kojetaulun päädystä avaa kaksi pulttia peitelevyjen alta. En muista mitkä paikat oman autoni kojetaulusta olivat irti kun virtalukkoa irrotin, mutta tiukka se on kyllä tulemaan paikoiltaan .

                          Comment


                            #14
                            Woe helevata. No, pitää vielä huomenna kokeilla.

                            Ei nyt tule mieleen missä siellä olis ruuveja ollu mutta toivottavasti niitä nyt löytyy.

                            Ruuvarilla kun vääntää virtalukon päältä sitä kojelautaa ni se nousee juuri ja juuri sen verran mutta eipä auta. Käsivoimilla sitä ei saa lähellekään nousemaan niin ylös.

                            Vinkkejä otetaan edelleen vastaan :)

                            Kertokaas muuten miten tuo pohja on kiinni tuossa virtalukossa?? Jos vaikka sen saisin yksistään irti vaikka en virtalukkoa itsessään saisikaan. Saisi selvitettyä sen kunnon aluksi. Jotain edes eteenpäin :)

                            Comment


                              #15
                              Tuo pohjan irrotus siitä syystä että itse luulen kuitenkin että vika olisi virtalukon pohjassa.. tai ehkä toivon enemmänkin kuin tiedän/luulen mutta kuitenkin :)

                              Olisi kuitenkin hyvin mahdollista..

                              Comment


                              • #16
                                Virtalukonpohjan vaihdosta löytyy tiedot Searchilla tältä palstalta. Tässä kumminkin lyhyesti.

                                - mittaristo pois
                                - Pohjan liitin vetämällä pois
                                - pohjan kaksi ruuvia löysälle, kannat osoittavat ylöspäin, on alunperin varmistettu punaisella maalilla, varo irrottamasta liikaa ettei ruuvit tipu
                                - pohja vetämällä pois
                                - uusi tilalle

                                Comment


                                  #17
                                  Jees, kiitti vinkistä.. enpä ois heti hokassu niitä punasia täpliä ruuveiksi :)

                                  Mutta eikun onnittelut vain tietäjille, arvasitte oikein. Virtalukon kara on paskana. Sieltä se tulla tipahti pohjan mukana.

                                  Piruako ne tommosta kevytvalua tommosiin kohti pistää :(

                                  Pirunmoinen ongelma edelleen tuo virtalukon irrotus.. kojelautaa en saa vängettyä millään niin paljoa. Pitänee sahailla se pikku uloke siitä pois jos ei muuten, onneksi se musta läkkärä peittää sen hyvin.

                                  Ja sitten: mitenkäs vaikea operaatio tuon virtalukon karan vaihto nyt on? Joudun kuitenkin ostamaan täydellisen virtalukon?
                                  Ei tuo sinällään haittaa jos tuon karan saa vaihdettua.. olihan asia näin?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tein itse saman homman pari kuukautta sitten. Joudut tosiaan ostamaan uuden lukkosylinterin, sitä tappia kun ei saa irrallaan. Lukkosylinterin saat irti poraamalla oikeaan paikkaan reijän ja painamalla sylinteriä paikallaan pitävän jousisydeemin matalaksi. Reijän paikan näet parhaiten kun sinulla on uusi lukko käsissäsi... omassani ei ainakaan nuo mitat mihin reikä olisi pitänyt porata pitäneet paikkaansa.
                                    Omasta C4:sta irroitin rattiakselia pitävät pultit jolloin sai vähän lisää tilaa ja sieltä se loppujen lopuksi mahtui tulemaan kun hieman ihmetteli.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mitat poraukselle: Kello kahdentoista kohdalta, eli lukkorungon keskeltä n.5mm vasempaan ja n.11mm lukkorungon suulta(siis ei patruunan). Siihen kun pöräyttää vaikka 3mm:nreiän niin pystyy painamaan lukkojousta sen verran että avaimella vetämällä saa patruunan ulos. Pätee myös vanhempiin VW malleihin. Kannattaa kuitenkin tarkistaa vielä kun uusi patruuna kädessa ennen poraamista koska on pieni mahdollisuus että muistan väärin kun minua vaivaa tuo domestos, eikun demokrat vai mikä sen nimi nyt olikaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Varmaankin samanlaista herkästi murtuvaa kevytmetallia on samaisen mallin oven lukkosylinterin päässä oleva vipu, joka on yhteydessä keskuslukituksen sylinterin kanssa. Sellainen murtui cq:stani ja merkkiliikkeen hinta moiselle osalle hirvitti: 350 silloista markkaa. En suostunut maksamaan moista hintaa pienestä metallinpalasesta, joten työstin tuollaisen millin pellistä. Pari tuntia meni viilaillessa, mutta hyvän tuntipalkan sain työlleni.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kiitokset kaikille vastanneille!

                                          Homma hanskassa eikä hanskatkaan ole hukassa.. audi pelittää taas ja hyvin toimiikin. Ainut vaan että rattilukko epäilyttää.

                                          Menee nimittäin päälle jos ei käytä virtoja päällä vaikka avain on paikallaan..
                                          Eli jos laittaa avaimen paikalleen eikä käännä virtoja päälle asti ni loksahtaa lukkoon.

                                          Mutta kun kääntää virrat päälle ja nollille niin ei mene lukkoon ennen kuin ottaa avaimen pois.

                                          Muuten pelittää hyvin, loppujen lopuksi vähällähän siitä selvittiin kun virtalukkokin maksoi Laakkosella vain 65e. Luulin jotta maksaa yli 100e... :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eikös tuo oo aivan normaalia? Mulla on kaikki audit tehny just noin. Sehän virtalukko "painuu" ku avaimen laittaa pesään ja kääntää. Ja pomppaa vasta sitte ku avaimet vetää pois. Ei se lukkoon meekkää jos käytät virtoja ekkä vedä avainta pois.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Täysin samaa mieltä viimeksi vastanneen kanssa. Rattilukko/lukkopesä toimii juuri niinkuin pitää.
                                              Pienenä lisäyksenä....en tiedä päteekö ihan kaikkien lukkopesien kanssa, mutta "lukkohauleja" avatessa patruuna lähtee kylläkin irti jahka työntää ensin avaimen sisään ja pyöräyttää avaimen oikeaan asentoon. Mutta niinkuin sanottua, ei toimi kaikkien lukkojen kanssa.
                                              ....ei muuta kun kovaa ajoa!

                                              Comment


                                                #24
                                                Jees, helpottavaa tietää... käytännössä ei ongelmia tule mutta katsastukseen voi nyt painella kohtpuoleen hyvin mielin.

                                                Kovaa ajua juu, vielä ku sais releet viriteltyä lyhkäsille ja muutamia kolisevia niveliä kuntoon ni vóla :)

                                                Ja eikun kiitoksia vaan vielä :-)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Lainataas topiccia kun multa on ilmeisesti tuosta 80:estä mennyt virtalukon tappi poikki. ( Avain lähtee pois, mutta auto jää käyntiin )

                                                  Virtalukon pohjan vaihto selvisi jo, siinä ei ole varmaan ongelmaa, mutta toi itse virtalukon irroitus jäi epäselväksi :

                                                  - lähteekö lukkopesä irroittamalla "torx-ruuvi " vai pitääkö vielä porata johonkin että sen saa irti paikoiltaan ?
                                                  - pystyykö uuden ja vanhan virtalukon purkamaan ja laittamaan haittalevyt samoin uuteen kuin vanhaan lukkoon ? (Joskus Golfin takakontin lukon purin ja siellä oli haittalevyihin merkattu koodit jonka perusteella pystyi sarjoittamaan sen oikein )
                                                  - jos sarjoitus ei onnistu niin pystyykö uudesta lukosta ottamaan tuon pelkän välitystapin ja siirtämään vanhaan ?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Pystyy sarjoittamaan ihan normaalisti ja vaihtoehtoisesti myös sen tapin voi vaihtaa. Purkaminen nimittäin edellyttää kyseisen tapin irrottamista.

                                                    Lukkopatruunan irrottamiseen pitää porata reikä yhteen kohtaan, josta pääsee painamaan lukituskielekkeen alas. Tarkempaa en muista suoralta kädeltä. Voin ottaa kuvan lötkön irrotetusta patruunasta, missä näkyy kieleke. Rakenne on käsittääkseni hyvin lähellä samaa, ainoastaan se välitappi on erilainen.

                                                    Tuossa jotain, mutta ei minusta nätein tapa: http://12v.org/urs/audi_80_lock_cyli...eplacement.pdf

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Reikä siihen lukituskielekkeen korkeimpaan kohtaan. Tutkaile uutta patruunaa niin älyät reiän paikan.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        aahas, kiitos tiedoista. Eiköhän se noilla ohjeilla onnistu kun saa uuden lukkosylinterin hommattua.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          No eipä ollut hinnankiroissa enään, Motonetin tiskiltä virtalukko avaimineen 16,90e, merkkiliikkeessä 86e :-)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Jos samanlaisen taiwanilaisen lukon motonetista sait kuin minä viime viikolla niin ei kannata vielä tuulettaa. Avaimet lähti uudestakin lukosta pois missä asennossa tahansa ja pari tuntia meni ihmetellessä miksi ei lukkosylinteri mahdu paikalleen ja rattilukko toimi enää ollenkaan. Riittävästi kun dremeliä käyttää niin toimiihan se siihen asti kun uuden alkuperäisen osan saa tilalle.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X