Sähköinen takaluukku on asia, jota ilmankin pärjää, mutta jonka kanssa on mukavampi olla. Omasta B8:sta moinen puuttui, joten päädyin tilaamaan kilkkeet joulun aikoihin ja viikko sitten ne tuli lopulta asennettua.
Alla jonkinlaiset ohjeet homman hoitamiseksi maaliin. Kuvia ei tullut paljoa nappailtua, koska eniten aikaa tässä kului verhoilujen irroittamiseen ja kiroiluun siinä ohessa, mutta toivottavasti tästä on silti jollekin hyötyä omaan projektiinsa (tai kipinä sen aloittamiseen). Minulla asennukseen meni kaikkinensa n. 6 tuntia, mutta tuohon kuului lounastelu ja kahvittelu ja myös aika paljon kiroilua, kun oikea työkalu oli hukassa sotkuisessa tallissa tai kun pultti putosi jonnekin jemmapiiloon peräkontin uumeniin.
***
Osat hankin seuraavanlaisesti:
Ebay (hakutermiksi "A4 B8 elektrische heckklappe", niin löytyy hyvin osumia):
Speed-Autoteile:
Kufatec:
***
Työkalut:
Mitään erikoisempia työkaluja tähän ei tarvitse. Perussetti ruuvareita (torx-päillä), lenkkiavaimia ja hylsy-/räikkäsarja ja parit pihdit.
Yleismittarista ei ole haittaa ja henkilöstä itsestään riippuu, että käyttääkö rosvoliittimiä vai juottaako johtoja. Työkalut ja tarvikkeet sen mukaan.
***
Komponenttisuojauksen poisto:
Ensiksi käytätin autoa Lohjan Autotalolla, jotta uudesta Central conv. modulesta saataisiin komponenttisuojaus pois ja jotta myös avaimet koodattaisiin sille. Samaan aikaan päivittelin MMI:tä (3G -> 3G+) ja ilmastoinnin ohjauspaneelia ja niistä piti myös saada suojaukset pois, joten liekö selitykseni tiskillä oli sen verran sekava, että pääsin ihan kysymättä sähkärin seuraksi halliin. Lupasin hänelle olla viisastelematta ja saatiin yhdessä homma hoidettua hyvin. Koska tuo ko. moduli ohjaa mm. keskuslukitusta ja osallistuu myös ajonestoon, niin modulin pystyi vaihtamaan vasta siellä kun auto oli hallissa pelipaikalla. Autoon ei esim. lähtenyt virrat päälle lainkaan modulin vaihtamisen jälkeen, joten VAS oli ainoa oikea työkalu hommaan.
Jos sinun autossasi on takaluukulle soveltuva central conv. module, niin em. vaihe on turha.
***
Sitten itse asennus:
Käytännössä homma menee niin, että takaluukku pystyyn ja kaikki verhoilut irti takaluukun kannesta, lukitussalvan ympäriltä ja takimmaisista pystypilareista sekä takimmaisin sisäkaton paneeli irti. Irroittaminen on aika suoraviivaista, mutta kun mitään ei viitsisi rikkoa, niin saa olla tarkkana, että onko varmasti kaikki ruuvit irti, ennen kuin ryhtyy kiskomaan klipsuja. Nuo klipsut ovat usein niin perhanan tiukassa, että aina ei meinaa usko riittää riuhtaista tarvittavalla voimalla. Toinen vaihtoehto on se, että joku ruuvi on vielä paikoillaan ja rikot jotain. BTDT. Tähän hommaan halukkaille löytyy varmasti ohjeita netin syövereistä ja Youtubesta tms. joten ei siitä sen enempää.
Kun verhoilu oli irti, niin poistin luukun saranoiden ympäriltä parit muoviset suojamuovit: itse saranalle ja saranan rinnalla kulkevalle johtosarjalle. Jälkimmäinen irtosi, kun sen läpi sai painettua sellaisen muovisen tapin.
Sitten mallaamaan moottoreita paikoilleen. Sininen oikealle ja musta vasemmalle. Tilaa ei ole liikaa ja samassa yhteydessä saa varoa, ettei johtosarja jää mihinkään puristuksiin, moottori tulee suurin piirtein suoraan ja että paketin saa vielä kiristettyä paikoilleen. Itse kiinnitin ensiksi tilaamani kulmaraudan löysästi paikoilleen ja ryhdyin sitten sovittelemaan moottoria. Suurin vaiva on saada moottorin päässä oleva tappi menemään saranassa olevaan loveen. Lopulta kilkkeet olivat paikoillaan ja kulmaraudat sai kiristettyä auton runkoon moottorien takaa.
Tässä kuvassa näkyy mutkalla olevan johtosarjan vasemmalla puolella pieni lovi/reikä, johon moottorin päässä oleva tappi pitää saada ujutettua. Musta kulmarauta on vielä löysällä, jotta moottoria mahtui mallailemaan ja liikuttelemaan.
Oikea moottori paikoillaan
Kun moottorit olivat paikoillaan, asensin takaluukun pohjaan tulevan napin paikoilleen irrallaan olevaan verhoiluun. Laitoin napin n. 20 cm päähän luukussa olevasta lukitussalvasta sen oikealle puolelle. Reiän tein Dremelillä ja soveltuvilla terillä reikää pikkuhiljaa suurentaen ja mallaillen.
Tämän jälkeen käytin paljon pieniä nippusiteitä, jotta johtosarjan sai vedettyä takaluukusta ja moottoreilta pystypilarin verhoilun takana sulakerasian luokse.
Johtojen vetämisestä sen verran, että Kufatecin johtosarjan yhteydessä tuli varsin hyvät ohjeet ladattavaksi, jotka kertovat seikkaperäisesti mitä mihinkin tarvitsee kytkeä. Voisin toki toistaa saman ja kertoa, että valkoinen johto meni siihen ja siihen paikkaan siinä ja siinä liittimessä, mutta se auttaa ainoastaan henkilöä, jolla on alkuperäinen Audin johtosarja värillisine johtoineen käytössään (ohjeet minulta kyllä saa halutessaan). Jos taas ostaa Kufatecin sarjan, niin tuolloin voi myös ladata ohjeet, joten minun on turha kirjoittaa tähän samaa. Jos taas joku aikoo tehdä kokonaan oman johtosarjansa, niin siitä vaan. Eihän tuo mahdotonta ole, mutta on siinä kyllä hitosti selvittelyä, että tulee oikeat liittimet, oikean vahvuista johtoa ja johdot vielä oikeisiin paikkoihin liittimissä kummassakin päässä - tässä en voi auttaa ja mielestäni 110 e Kufatecille olikin hyvä sijoitus valmiiseen johtosarjaan ilman stressiä).
Johtoja kytkettiin central conv. modulen liittimiin pariinkin paikkaan; osa meni crimp-liittimillä vapaisiin paikkoihin, kun taas osa piti jatkaa/juottaa olemassa oleviin can-väylän johtoihin eli tuohon kannattaa varautua. Kukin liittimistä irtoaa vähän omalla tavallaan ja myös noiden crimp-liittimien laittamisessa on omat kommervenkkinsä. Pääperiaate on kuitenkin se, että ensiksi liittimistä pitää avata jonkinlainen lukitussalpa, jolloin crimp-liittimen saa painettua paikalleen (tästä lähtee vieno napsahdus) TAI sitten koko liitinpaletti liukuu lukitussalvan avaamisen jälkeen esille (esim. tuo sininen 32-pin liitin). Tekee ja tutkii rauhassa, niin ei tule vaurioita.
Edellä mainittujen johtojen lisäksi pari johtoa meni oikean takapilarin yläosasta löytyvälle maadoituspaikalle, yksi sulakerasian vieressä olevalle maadoituspaikalle ja myös pari plussajohtoa piti vetää sulakerasialla sulakkeiden (käytin 15A sulakkeita) moottoreiden virransaantia varten (ks. alempaa ohjeet). Ensimmäistä kertaa johtosarjaa hypistellessä minua hämäsi se, että johtosarjassa kaikki johdot olivat harmaita, mutta ohjeissa kuitenkin puhuttiin väreistä - no, kun tarkemmin katsoi, niin johtoihin olikin laserilla kirjoitettu esim. "weiss" tai "braun" tms., joten sekin selvisi.
Sulakerasian saa irti parit 10 mm mutterit irroittamalla, jonka jälkeen rasia nousee ylös. Sitten lukitussalvat yläpuolelta auki, jolloin sulakerimat saa painamalla läpi alapuolelle. Riman pohjasta suojamuovi irti ja lukitusmuovia löysälle, jolloin Kufatecin johdot saa paikoilleen. Nämä tulevat kiinni siihen rimaan, johon auto tarjoilee jatkuvasti 12 volttia. Mittasin oikean riman yleismittarilla ja irroitin tämän jälkeen akusta miinusjohdon johtojen asentamisen ajaksi. Jotta oikean riman sai irti, niin ensiksi piti muistaakseni irroittaa pari muuta edestä, sillä johdot ovat tuolla takana aika tiukassa tai niissä ei ole ylimääräistä mittaa juurikaan.
Motorisoitu lukitussalpa (eli se, joka on takaluukun aukon alaosassa) oli viimeinen asennettava laitos ja se on helppo vaihtaa. Haaste tulee siinä, että missä on sen oikea kohta, sillä tuo hallitsee samalla myös luukun tiivistymistä. Jos salvan laittaa liian syvälle, luukku ei edes lukitu ja salpa ei "ime" luukkua kiinni ja jos sen taas jättää liian ylös, niin luukku kyllä lukittuu, mutta kun salpa on tehnyt oman liikeratansa, niin luukku on yhä hieman kohollaan, eli ei ole tiivistynyt kunnolla. Itsellä tuo meni trial & horror -menetelmällä koodauksen jälkeen, eli testailin, kunnes löysin sopivan kohdan, jossa luukku lukittuu oikein joka kerta ja jossa salpa vetää luukun myös kiinni kunnolla.
***
Koodaus VCDS:llä (kannattaa tehdä ennen kuin verhoiluja ryhtyy laittamaan paikoilleen, jotta voi varmistua asennuksen toimivuudesta):
46 / Comfort/convenience module
Coding / Long coding helper
Byte 6, bit 4: 0 -> 1
Byte 6, bit 5: 0 -> 1
***
Koodaus hyväksyttiin ja tämän jälkeen luukku toimi kuten pitää: takaluukku aukesi kaukosäätimen keskinäppäintä pitkään painamalla tai takaluukun omasta avausnapista. Ja luukku surisi kiinni luukun sulkemisnapista. Bob's your uncle.
PS. Alkuperäiseen sarjaanhan kuuluisi lisäksi vielä nappi myös kuskin oveen, mutta johdon vetämisessä sitä varten olisi aivan liian paljon vaivaa hyötyyn nähden, joten sen jätin asennuksesta pois.
Alla jonkinlaiset ohjeet homman hoitamiseksi maaliin. Kuvia ei tullut paljoa nappailtua, koska eniten aikaa tässä kului verhoilujen irroittamiseen ja kiroiluun siinä ohessa, mutta toivottavasti tästä on silti jollekin hyötyä omaan projektiinsa (tai kipinä sen aloittamiseen). Minulla asennukseen meni kaikkinensa n. 6 tuntia, mutta tuohon kuului lounastelu ja kahvittelu ja myös aika paljon kiroilua, kun oikea työkalu oli hukassa sotkuisessa tallissa tai kun pultti putosi jonnekin jemmapiiloon peräkontin uumeniin.
***
Osat hankin seuraavanlaisesti:
Ebay (hakutermiksi "A4 B8 elektrische heckklappe", niin löytyy hyvin osumia):
- Kokonainen setti käytettyjä osia, jossa mukana tuli:
- Molemmat moottorit + saranat (saranoita en itse asiassa tarvinnut), (vasen: 8K9827851 ja oikea: 8K9827852)
- Motorisoitu lukitussalpa (4F9827383A)
- Takaluukun sulkemispainike (3D0959831D)
- Sähköiselle luukulle tarkoitetut hieman löysemmät kaasujouset (8K9827552A x2)
- Setille tuli hintaa n. 350 e
- Lisäksi minun autossani olleesta Central Convenience modulesta (löytyy takaluukusta, oikealta puolelta sulakerasian vierestä) puuttui tarvittava liitäntä ("Blau 32-pin") tai tarkemmin sanottuna paikka sille oli, mutta pinnit puuttuivat ja täten puuttui myös ohjaus takaluukulle, joten vakio piti vaihtaa parempaan: 8K0907064DQ. Hintaa tälle tuli 100 e.
Speed-Autoteile:
- Moottorien kiinnityksessä tarvittavat "kulmaraudat" ja vastaavat pultit
- 8K9827603A x2
- N90581804 x2
- N91096703 x2
- Ja sähköliitin: 1J0972977D x1
- Näille hintaa reilut 15 e yhteensä
Kufatec:
- Johtosarja (Kufatecin osanumero: 37174)
- Tälle hintaa 109 e
***
Työkalut:
Mitään erikoisempia työkaluja tähän ei tarvitse. Perussetti ruuvareita (torx-päillä), lenkkiavaimia ja hylsy-/räikkäsarja ja parit pihdit.
Yleismittarista ei ole haittaa ja henkilöstä itsestään riippuu, että käyttääkö rosvoliittimiä vai juottaako johtoja. Työkalut ja tarvikkeet sen mukaan.
***
Komponenttisuojauksen poisto:
Ensiksi käytätin autoa Lohjan Autotalolla, jotta uudesta Central conv. modulesta saataisiin komponenttisuojaus pois ja jotta myös avaimet koodattaisiin sille. Samaan aikaan päivittelin MMI:tä (3G -> 3G+) ja ilmastoinnin ohjauspaneelia ja niistä piti myös saada suojaukset pois, joten liekö selitykseni tiskillä oli sen verran sekava, että pääsin ihan kysymättä sähkärin seuraksi halliin. Lupasin hänelle olla viisastelematta ja saatiin yhdessä homma hoidettua hyvin. Koska tuo ko. moduli ohjaa mm. keskuslukitusta ja osallistuu myös ajonestoon, niin modulin pystyi vaihtamaan vasta siellä kun auto oli hallissa pelipaikalla. Autoon ei esim. lähtenyt virrat päälle lainkaan modulin vaihtamisen jälkeen, joten VAS oli ainoa oikea työkalu hommaan.
Jos sinun autossasi on takaluukulle soveltuva central conv. module, niin em. vaihe on turha.
***
Sitten itse asennus:
Käytännössä homma menee niin, että takaluukku pystyyn ja kaikki verhoilut irti takaluukun kannesta, lukitussalvan ympäriltä ja takimmaisista pystypilareista sekä takimmaisin sisäkaton paneeli irti. Irroittaminen on aika suoraviivaista, mutta kun mitään ei viitsisi rikkoa, niin saa olla tarkkana, että onko varmasti kaikki ruuvit irti, ennen kuin ryhtyy kiskomaan klipsuja. Nuo klipsut ovat usein niin perhanan tiukassa, että aina ei meinaa usko riittää riuhtaista tarvittavalla voimalla. Toinen vaihtoehto on se, että joku ruuvi on vielä paikoillaan ja rikot jotain. BTDT. Tähän hommaan halukkaille löytyy varmasti ohjeita netin syövereistä ja Youtubesta tms. joten ei siitä sen enempää.
Kun verhoilu oli irti, niin poistin luukun saranoiden ympäriltä parit muoviset suojamuovit: itse saranalle ja saranan rinnalla kulkevalle johtosarjalle. Jälkimmäinen irtosi, kun sen läpi sai painettua sellaisen muovisen tapin.
Sitten mallaamaan moottoreita paikoilleen. Sininen oikealle ja musta vasemmalle. Tilaa ei ole liikaa ja samassa yhteydessä saa varoa, ettei johtosarja jää mihinkään puristuksiin, moottori tulee suurin piirtein suoraan ja että paketin saa vielä kiristettyä paikoilleen. Itse kiinnitin ensiksi tilaamani kulmaraudan löysästi paikoilleen ja ryhdyin sitten sovittelemaan moottoria. Suurin vaiva on saada moottorin päässä oleva tappi menemään saranassa olevaan loveen. Lopulta kilkkeet olivat paikoillaan ja kulmaraudat sai kiristettyä auton runkoon moottorien takaa.
Tässä kuvassa näkyy mutkalla olevan johtosarjan vasemmalla puolella pieni lovi/reikä, johon moottorin päässä oleva tappi pitää saada ujutettua. Musta kulmarauta on vielä löysällä, jotta moottoria mahtui mallailemaan ja liikuttelemaan.
Oikea moottori paikoillaan
Kun moottorit olivat paikoillaan, asensin takaluukun pohjaan tulevan napin paikoilleen irrallaan olevaan verhoiluun. Laitoin napin n. 20 cm päähän luukussa olevasta lukitussalvasta sen oikealle puolelle. Reiän tein Dremelillä ja soveltuvilla terillä reikää pikkuhiljaa suurentaen ja mallaillen.
Tämän jälkeen käytin paljon pieniä nippusiteitä, jotta johtosarjan sai vedettyä takaluukusta ja moottoreilta pystypilarin verhoilun takana sulakerasian luokse.
Johtojen vetämisestä sen verran, että Kufatecin johtosarjan yhteydessä tuli varsin hyvät ohjeet ladattavaksi, jotka kertovat seikkaperäisesti mitä mihinkin tarvitsee kytkeä. Voisin toki toistaa saman ja kertoa, että valkoinen johto meni siihen ja siihen paikkaan siinä ja siinä liittimessä, mutta se auttaa ainoastaan henkilöä, jolla on alkuperäinen Audin johtosarja värillisine johtoineen käytössään (ohjeet minulta kyllä saa halutessaan). Jos taas ostaa Kufatecin sarjan, niin tuolloin voi myös ladata ohjeet, joten minun on turha kirjoittaa tähän samaa. Jos taas joku aikoo tehdä kokonaan oman johtosarjansa, niin siitä vaan. Eihän tuo mahdotonta ole, mutta on siinä kyllä hitosti selvittelyä, että tulee oikeat liittimet, oikean vahvuista johtoa ja johdot vielä oikeisiin paikkoihin liittimissä kummassakin päässä - tässä en voi auttaa ja mielestäni 110 e Kufatecille olikin hyvä sijoitus valmiiseen johtosarjaan ilman stressiä).
Johtoja kytkettiin central conv. modulen liittimiin pariinkin paikkaan; osa meni crimp-liittimillä vapaisiin paikkoihin, kun taas osa piti jatkaa/juottaa olemassa oleviin can-väylän johtoihin eli tuohon kannattaa varautua. Kukin liittimistä irtoaa vähän omalla tavallaan ja myös noiden crimp-liittimien laittamisessa on omat kommervenkkinsä. Pääperiaate on kuitenkin se, että ensiksi liittimistä pitää avata jonkinlainen lukitussalpa, jolloin crimp-liittimen saa painettua paikalleen (tästä lähtee vieno napsahdus) TAI sitten koko liitinpaletti liukuu lukitussalvan avaamisen jälkeen esille (esim. tuo sininen 32-pin liitin). Tekee ja tutkii rauhassa, niin ei tule vaurioita.
Edellä mainittujen johtojen lisäksi pari johtoa meni oikean takapilarin yläosasta löytyvälle maadoituspaikalle, yksi sulakerasian vieressä olevalle maadoituspaikalle ja myös pari plussajohtoa piti vetää sulakerasialla sulakkeiden (käytin 15A sulakkeita) moottoreiden virransaantia varten (ks. alempaa ohjeet). Ensimmäistä kertaa johtosarjaa hypistellessä minua hämäsi se, että johtosarjassa kaikki johdot olivat harmaita, mutta ohjeissa kuitenkin puhuttiin väreistä - no, kun tarkemmin katsoi, niin johtoihin olikin laserilla kirjoitettu esim. "weiss" tai "braun" tms., joten sekin selvisi.
Sulakerasian saa irti parit 10 mm mutterit irroittamalla, jonka jälkeen rasia nousee ylös. Sitten lukitussalvat yläpuolelta auki, jolloin sulakerimat saa painamalla läpi alapuolelle. Riman pohjasta suojamuovi irti ja lukitusmuovia löysälle, jolloin Kufatecin johdot saa paikoilleen. Nämä tulevat kiinni siihen rimaan, johon auto tarjoilee jatkuvasti 12 volttia. Mittasin oikean riman yleismittarilla ja irroitin tämän jälkeen akusta miinusjohdon johtojen asentamisen ajaksi. Jotta oikean riman sai irti, niin ensiksi piti muistaakseni irroittaa pari muuta edestä, sillä johdot ovat tuolla takana aika tiukassa tai niissä ei ole ylimääräistä mittaa juurikaan.
Motorisoitu lukitussalpa (eli se, joka on takaluukun aukon alaosassa) oli viimeinen asennettava laitos ja se on helppo vaihtaa. Haaste tulee siinä, että missä on sen oikea kohta, sillä tuo hallitsee samalla myös luukun tiivistymistä. Jos salvan laittaa liian syvälle, luukku ei edes lukitu ja salpa ei "ime" luukkua kiinni ja jos sen taas jättää liian ylös, niin luukku kyllä lukittuu, mutta kun salpa on tehnyt oman liikeratansa, niin luukku on yhä hieman kohollaan, eli ei ole tiivistynyt kunnolla. Itsellä tuo meni trial & horror -menetelmällä koodauksen jälkeen, eli testailin, kunnes löysin sopivan kohdan, jossa luukku lukittuu oikein joka kerta ja jossa salpa vetää luukun myös kiinni kunnolla.
***
Koodaus VCDS:llä (kannattaa tehdä ennen kuin verhoiluja ryhtyy laittamaan paikoilleen, jotta voi varmistua asennuksen toimivuudesta):
46 / Comfort/convenience module
Coding / Long coding helper
Byte 6, bit 4: 0 -> 1
Byte 6, bit 5: 0 -> 1
***
Koodaus hyväksyttiin ja tämän jälkeen luukku toimi kuten pitää: takaluukku aukesi kaukosäätimen keskinäppäintä pitkään painamalla tai takaluukun omasta avausnapista. Ja luukku surisi kiinni luukun sulkemisnapista. Bob's your uncle.
PS. Alkuperäiseen sarjaanhan kuuluisi lisäksi vielä nappi myös kuskin oveen, mutta johdon vetämisessä sitä varten olisi aivan liian paljon vaivaa hyötyyn nähden, joten sen jätin asennuksesta pois.
Comment