Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4:sen automaatti-ilmastoinnin toiminnassa omituisuus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C4:sen automaatti-ilmastoinnin toiminnassa omituisuus

    Oire/omituisuus:
    Kun ilmastointi on ollut päällä ~tunnin niin (vaihtelee ½ tunnista pariin) alkaa kylmän kehitys hiipumaan. Ilmastointilaitteen kautta käpisteltävän diagnostiikan mukaan lämpötila kylmäkoneen kennoston läheisyydessä alkaa pikku hiljaa nousemaan, "kunnossa ollessaan" lämpötila on +1 - +2, mutta oireen ilmestyessä lämpötila pikkuhiljaa hiipii aste kerrallaan ylöspäin ja ilmavirran teho sekä heikkenee että "raikkkaus" häviää. Aikaisempia viestiketjuja lueskeltuani voisin veikata että kylmäkoneen kennosto menee pikku hiljaa jäähän? Jos näin on niin miksi moinen tapahtuu?

    Olen seuraillu diagnostiikan kautta järjestelmän toimintaa ja luettuihin tarinoihin verraten huomannut että omassa koslassa ei kompura juuri nimeksikään ole off- asennossa vaan jauhaa koko ajan. Harvoissa tilanteissa kompressori sammutetaan alapaineanturin käskystä mutta muuten pyörii taukoamatta. Useimmiten sammutus tapahtuu kun pitemmän tyhjäkäynnin jälkeen lähtee kiihdyttämään, mutta silloinkin sammutus on vain hetkellinen. Oireen ilmestyminen vaatii melkein aina että ajo on maantieajoa, kaupunkiliikenteessä en ole vielä huomannut. Toki syy voi löytyä siitä että harvoin tulee ajettua tuntia taukoamatta kaupunkiliikennettä. Ilman kosteusprosentti vaikuttaa myös, kostealla kelillä oire ilmenee aikasemmin kuin kuivalla ilmanalalla.

    Oire poistuu kun kompressorin kytkee manuaalisesti off- asentoon ja ajelee muutaman minuutin. Uudelleen päälle kytkemisen jälkeen jaksaa kehittää kylmää toivotulla tavalla taas jonkin aikaa.

    Kyssäri on siis että onko järjestelmässä ainetta liikaa/liian vähän vai jokin anturi ei vaan osaa pistää automaagisesti kompuraa pois päältä kun höyrystimen kennosto lähetyy jäätymispistettä. Ulkolämpötilan mukaan tehtävä kompressorin sammutus toimi ainakin keväälllä, flektin kakkosasento pyörähtää käyntiin normaalin kuuloisesti ja kompuran sammutus alapaineanturin toimesta tehdään ainakin silloin tällöin. Eli tärkeimmät raja-anturit näyttäis toimivan mutta jostain syystä moista jäätymistä tapahtuu, onko tarjolla hyviä veikkausia mikä mahtais aiheuttaa?

    #2
    Mulla tekee tuota samaa. Asioista enemmän tietävä arvioi johtuvan viallisesta alapaineanturista.
    Onneksi ei ole kuin vihoviimeisessä paikassa jonka ympärille koko auto on kasattu. Temppuilkoon :)

    Comment

    Working...
    X