Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Akku tulikuuma, 100 C4

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Akku tulikuuma, 100 C4

    Tänään aamulla ei auto käynnistynytkään, akku lähes täysin tyhjä, huomasi sisävalosta joka paloi himmeänä. No kaveri paikalle ja kaapeleilla käyntiin. Noin puolen tunnin ajon jälkeen ihmettelin lievää palaneen käryä, otin takapenkin irti ja siellähän oli vähän sulanut se plus-navan päällä oleva muovi ja lisäksi akku oli siltä laidalta tulikuuma. Myöskin plus-napaan menevä kaapeli oli tulikuuma, niin kuuma että poltin näppini kun sitä kokeilin.

    Missä voisi olla vika? Akku rikki, laturi rikki? Auton ollessa käynnissä akun voltit vähän alle 14V. Laturi alkuperäinen, akku kaksi vuotta vanha.

  • #2
    Laturilla ei tässä ole mitään tekemistä. Jos latausjännite on kohdallaan, niin laturi ei mitenkään pysty pakottamaan "liikaa" virtaa akkuun.

    Ensimmäisenä tarkistaen plus-kaapelin ja -kengän liitokset. Seuraavaksi voi ajatella jotain akun sisäistä vikaa.

    Comment


      #3
      No ihan ekana tulee mieleen plusnavan liitoksen hapettuma tai muu huono kontakti, mikä kuumetessaan lämmittää sekä akun että kaapelin. Mutta jos se on ok, niin arvelisinpa akkua vialliseksi.

      Comment


        #4
        Luultavimmin akussa kennot oikosulussa keskenään -> teuras!

        Comment


          #5
          Entäs tämä?
          http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1674

          Comment


          • #6
            ääneni annan oikoseen menneelle kennolle/kennoille --> hylkyyn

            Comment


              #7
              Kaverin autoon asennettiin aikoinaan vähän järreemmät mussiikkivehkeet.

              Kun asennukset oltiin saatu tehtyä, niin akku kiinni ja mussiikit soimaan.
              Vähän ajan päästä alkoi savu nousemaan konehuoneesta ja kattomaan, että mikä V...U siellä savuaa.
              No akun maakaapelihan se oli tulessa, oli kaveri "kiinnittäessään" jättänyt kengän kiristämättä. :)

              Onneks ei käyny pahemmin, vain muutama palovamma käsissä, sammuttamisesta johtuen.

              Comment


                #8
                Kiitoksia ohjeista, tarkistan vielä nuo akkukengät (ovat kyllä kireellä) ja sitten saa hessumobiilin akku kyytiä. Varmaan motonetista Boschin akku seuraavaksi.

                Comment


                • #9
                  Vielä yksi ääni oikosessa olevalle akulle. Ainakin hyytelöakut pullistuvat mennessään oikoseen, en tiedä, että muuttaako normi auton akku ulkomuotoaan.

                  Comment


                  • #10
                    _o/ Kennot oikosulussa... Veikkaisin.
                    Saanee akkuliikkeessä kuormitusmittauksella jotain tuntumaa asiaan.

                    Comment


                      #11
                      Nyt on akku vaihdettu, Motonetistä Boschin 64 Ah akku, maksoi 78 euroa.

                      Ikävä paikka akulle tosiaan olla tuolla takapenkin alla, näistä kuvista (kännykameralla, laatu heikko) näkee kuinka plusnavan suojamuovi on kuumentunut puhki ja samalla penkin pohjassa mukavat palojäljet!!

                      Akku:


                      Penkki:

                      Comment


                        #12
                        Ettei olisi käynyt "saloset", ja ne penkin raudat kuluttaneet suojakannen rikki, sitä kautta sitten oikonen.

                        Comment


                          #13
                          Kokeilin ajella lauantaina ilman takapenkkiä reilun puolen tunnin lenkin ja akku kävi jälleen perhanan kuumana, eli kuumuus on aiheuttanut kyllä nuo "reiät" muovisuojukseen, siinä on selkeät palojäljet. Ja takapenkin raudat sitten ilmeisesti tyhjentäneet akun sopivassa tilanteessa.

                          Comment


                          • #14
                            Mitekäs maadoitukset onko kunnossa ?

                            Comment


                              #15
                              Kyllä maadoitusten pitäisi olla kunnossa, miinusnavasta potentiaalieroa auton runkoon muutama millivoltti.

                              Uusi akku ei enää käy kuumana, plusnavalle menevät johdot ovat silti hiukan lämpimät ajon jälkeen, onkohan se normaalia? Jos on voisi viimein laittaa takapenkin takaisin paikalleen ja unohtaa koko asian :)

                              Comment


                                #16
                                Kyllähän akku aina lämpiää vähäsen, kun sitä ladataan ja puretaan ja kaapelit siinä samalla.
                                Jos ei muuten niin ainakin johtumalla se lämpö niihin kaapeleihinkin menee.

                                Comment


                                • #17
                                  Ihan vaan varmuuden vuoksi: pyydä jotain painamaan kaasua ja mittaa jännite akun navoilta kun jenkaa on jotain 3000rpm. Onko yhä karvan alle 14V?

                                  Minulta suli akku aika pahasti, kun meni lataussäädin.

                                  Noista "palojäljistä" päätellen veikkaisin kyllä akunkengän kosketusta tai sitä oikoseen mennyttä akkua.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jep, pysyy voltit kunnosssa vaikka polkisi kierroksia koneeseen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Putsaa kengät, vaihda akku. =)

                                      Comment


                                        #20
                                        Mulla on uusi akku kotona odottamassa. Olihan se nyt niin, että vanhasta vaan kengät irti ja uusi tilalle? Eli virtojen hetkellinen poissaolo ei haittaa mitenkään.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tossa kun noita takapenkin alla olevia akkuja pähkäilette niin kattokaa, että se penkinkannake on paikallaan. Akkua kiinni pitävän raudan yläpäässä pitäis olla kannake joka huolehtii siitä, ettei vakiokorkuinen akku pääse koskaan ottamaan kiinni penkin pohjaan. Jos rauta ei ole alkup. kunnossa tai oikean tyyppinen niin vähänkin isoperäsempi matkustaja aiheuttaa kontaktin akun-napaan tai sen suojukseen ja riskin oikariin, kuten jossain vanhassa keskustelussa oli nähtävissä oikein kuvien kera. Tarkistakaan siis ihan varmuuden vuoksi.

                                          Niin ja samasta syystä se akun oikea korkeus on myös kriittinen!

                                          Comment


                                            #22
                                            Hannu, ECU nollaa itsensä ellet ole todella nopea eli rauhallista ajoa akun vaihdon jälkeen aluksi että ECU oppii seosjuttunsa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ok, kiitti Porkkis. Tuo kuulostaa myös siltä, että kotona odottava uusi lambda kannattaa vaihtaa samalla kertaa? Autossa oleva näytti olevan valmistusvuodeltaan 1994-mallinen, joten lienee jo melkoisen väsynyt.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jos löytyy akkulaturi, niin laita se akkukaapeleihin kiinni. Niin tein itse ja edes kello ei nollaantunut.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X