Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lambdan vastaavuus - sopiiko halvin Bosch?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lambdan vastaavuus - sopiiko halvin Bosch?

    Boschin yleismallin lambdan ohjevideossa johdot lyhennettiin, jotta lopputuloksena on yhtä pitkät johdot lambdan ja liittimen välillä kuin alkuperäisessäkin. Onko tällä johtojen pituudella oikeasti merkitystä lambdan toiminnan kannalta?

    Esimerkkinä lambda 078906265M/0258006023 (johtojen pituus 630 mm), joka on korvattu 1.12.2009 alkaen lambdalla 1K0998262AB/0258010073 (johtojen pituus 1 700 mm). Molempien tilalle käy Boschin taulukon mukaan yleismallin lambda 0258986615.

    Huomasin sattumalta, että eBaysta löytyy edullinen Audin/Boschin 058906265/0258006015 (johtojen pituus 1 150 mm), jossa on sama 4-napainen liitin kuin tuossa alkuperäisessä 078906265M lambdassakin. Myös tämän tilalle käy sama universaali lambda 0258986615.

    Onko siis jokin asia, mitä en ole huomannut, mikä estää tämän halvemman 058906265 lambdan käytön? Joskus nuo kuitenkin pitää vaihtaa, joten miksen ostaisi näitä nyt varaosahyllyyn odottamaan sitä hetkeä?

    Plussana tuossa halvemmassa on suositeltu vaihtoväli 250 000 km, kun muissa se on vain 160 000 km.
    Viimeksi muokannut pta; 27.2.2018, 00:36. Perustelu: Lisättä maininta: Halpa lambda on myös Boschin tekemä ja VAG:n numerolla.

  • #2
    Joskus vuosituhannen vaihteessa tuli perehdyttyä lambdan toimintaan.

    Kannattaa laittaa bosch. Siellä ei tarvike kestä kuumuutta välttämäti kovin pitkään... taitaa olla se kuumin anturi koko moottorissa.

    Johtojen pituudella ei mitään väliä, signaali on 0 - 1 Volttia ja taajuus noin 1Hz eli noin kerran sekunnissa vaihtaa ylös alas kun säätö toimii ja vanhentunut lambda sitten hidastuu eli vaihtaa tilaa 2 -3 sekunnin välein...

    Lähinnä kiinnittäisin huomiota liitoksiin. Puristusholkki ja kutistesukka päälle on se oikea tapa jatkaa lambdan johto. Mitään muuta ei saa liitokseen laittaa niin tulee hyvä. -> putkimallin abikoille tässä on hyvä käyttökohde.

    Tuota signaalia ei voi mitata yleismittarilla vaan pitää olla oskilloskooppi tms. jossa mittaus ei sekoita signaalia.

    Siinäpä sitä taustaa mitä itselle on tullut selville. vanhalla Audi 80.llä ajoin tarvike bosch lambdoilla useita vuosia ja ebay.stä tilatulla bosch lambdalla taitaa vanha kakkoskoppanen octavia liikkua vieläkin joten oma muutamien autojen kokemus lämmitettyjen bosch lambdojen osalta on ok. Sopivat tilalle.

    Comment


      #3
      Juu, ja ei saa lambdan johtoja kolvata mutta itse kolvasin kuitenkin ja yllättäen ei mitään ongelmia. Jos sen liitoksen tekee hyvin ettei tinaus pääse murtumaan niin miksei toimisi. Jatkoin lambdan kaapelia palonkestävällä FRHF-kaapelilla. Taisin liimakutistesukkaa laittaa tukemaan liitosta.

      http://www.lambdasensor.com/

      Tuolta olen kaksi lambdaa ostanut ilman ongelmia.
      Viimeksi muokannut andre_; 26.2.2018, 14:01. Perustelu: typo korjattu

      Comment


        #4
        Typo, se on FRHF (ei FRFH) kun joku kumminkin googlaa.

        Comment


          #5
          Nykyään noihin liitoksiin on sellanen valmis tina/kutistejatko eli tökkäät johdot sisään ja lämmität kuumailmapuhaltimella niin tina sulaa ja samalla se liitin kutistuu. Pihdeillä puristamista ei tarvita.

          Comment


            #6
            Tuossa avauksessa linkitin ohjevideon, jossa näytetään jatkoksen tekeminen. [COLOR="Red"]Jatkoksen tekeminen kolvaamalla on ehdottomasti kielletty[/COLOR], sillä anturi imee referenssihapen johdon säikeiden väliin jääviä pieniä kanavia pitkin liittimeltä saakka. Kolvattu lambda voi näyttää esimerkiksi 15 minuuttia järkeviä arvoja ja sen jälkeen siltä loppuu referenssihappi ja seos menee poskelleen. Kun auton sammuttaa hetkeksi, niin taas lambda toimii vähän aikaa. Voi olla vaikea paikallistaa tällainen vika.

            Tähän referenssihapen määrään varmaan johtojen pituus vaikuttaa, mutta vaikuttaako toiminnan kannalta havaittavasti?

            Edit1: Täällä Boschin katalogissa sivulla 20 asia on kerrottu näin: "Do not solder connections. The sensor wiring allows reference oxygen to flow in the wiring strands, soldering or cutting and joining wiring impedes this flow. Universal sensors use special joiners for this purpose."

            Edit2: Pikainen hintavertailu Saksa vs Britannia:
            https://profiteile.de/lambdasonde-0-258-010-073-30 62€ + 20€ postit. = 82€
            http://www.lambdasensor.com/main/bos...tem=0258010073 = 96£ + postit
            Viimeksi muokannut pta; 27.2.2018, 00:51.

            Comment


              #7
              Juu.ohjeessa lukee noin mutta ainakin muiden kuin boschilaisten kanssa on omissa autoissa toiminut, joissakin merkeissä tulee mukanakin tuollaiset liittimet.Ja nyt puhun ennen v. 2000 tehdyistä autoista, uudemmista ei ole kokemusta.Voihan se olla et niissä on tarkempaa.

              Comment


                #8
                Kai tuon kolvaamisen ja liitokset voi tehdä tuhannella eri tavalla kunhan siihen sisältyy työnosuutena kolvaus, ja siten todeta että kaikki kolvaamalla tekeminen on väärin. Itse kun omaa lambdakaapelia jatkoin, niin ei kyllä varmasti kaapeliin kulkeudu liitoksen kautta yhtään enempää happea kuin tuosta alkuperäisen kaapelin läpi. Ainakaan verrattuna tuohon "Bosch Smart Link"-jatkoliittimeen.

                Tuurillahan ne laivatkin seilaa mutta toimivan tuntuisesti tuo oma jatkettu lambda on toiminut. Kieltämättä tuntuu vähän ameriikan jutuilta nuo kolvausjutut, ja tutkin hieman asiaa. Löysin seuraavaa.

                Older style oxygen sensors actually have a small hole in the body shell so air can enter the sensor, but newer style O2 sensors "breathe" through their wire connectors and have no vent hole. It's hard to believe, but the tiny amount of space between the insulation and wire provides enough room for air to seep into the sensor (for this reason, grease should never be used on O2 sensor connectors because it can block the flow of air). Venting the sensor through the wires rather than with a hole in the body reduces the risk of dirt or water contamination that could foul the sensor from the inside and cause it to fail. The difference in oxygen levels between the exhaust and outside air within the sensor causes voltage to flow through the ceramic bulb. The greater the difference, the higher the voltage reading.
                http://www.autotap.com/techlibrary/u...en_sensors.asp

                Tuonkin luettuani olen täysin vakuuttunut että oma tekemäni kytkentä vastaa anturin vaatimaa rakennetta.

                Comment


                  #9
                  Niin se vertailuilma kulkee tietenkin siellä johtimien ja kaapelin ulkovaipan välissä. Ei yksittäisten kuparisäikeiden välissä. Tai toki sielläkin ja sinne umpinainen tinaklöntti tekee tulpan mutta eiköhän se ilma mahdu ympäriltäkin.

                  Comment


                    #10
                    Kyllä se happi kulkee myös säikeiden välissä. Säikeethän ovat pyöreitä ja niiden väliin jää avoimet kanavat. Eivät ne säikeet hölsky eristeen sisällä. Säikeet ovat usein myös nikkeli- tai kromipäällysteisiä. Onkohan tuolla pyritty vaikeuttamaan tinaamista?

                    Juottaessa se säikeiden ympärillä oleva muovieriste useimmiten sulaa johtojen ympärille ja tina sekä juoksutejäämät tukkivat säikeiden välisen hapen kulkureitin. Juottamalla tehdyn liitoksen pelastukseksi näen ainoastaan sen, että kuorii johtoja riittävän pitkältä matkalta liitoksen ja lambdan väliltä.

                    Liittimiin ei saa myöskään suihkutella mitään litkuja. Esimerkiksi kontaktiöljy ui kapillaarisesti johdon sisälle tukkien säikeiden välisen ilmatilan ja pahimmassa tapauksessa se pääsee saastuttamaan lambda-anturin.

                    ei kyllä varmasti kaapeliin kulkeudu liitoksen kautta yhtään enempää happea kuin tuosta alkuperäisen kaapelin läpi.
                    Ongelmana onkin se, että referenssihappea ei ole, eikä se, että sitä olisi liikaa.

                    Nyt on kuitenkin ajauduttu kauas alkuperäisestä topicista. Tarkoituksenani oli herättää keskustelu lambda-antureiden mahdollisista eroista - siis muista eroista kuin liittimien muodosta ja johdon pituudesta. Tilasin nipun noita halpoja Boscheja. Niitä en ajatellut kolvailla, vaikka johto onkin "liian" pitkä, koska liitin on oikea. Sitten joskus sen näkee toimivatko nuo.

                    Edit: OE lambdan korvaava Boschin yleismalli on 0 258 986 615 – Four wire “Planar” construction sensor, 7 watt heater, isolated ground and special protection tube.
                    Eli tästä paljastui, että noiden lämmitystehossa saattaa olla eroja. Lisäksi on mahdollista, että lambdassa on "special protection tube". Dokussa mainittiin myös, että johdot ovat ruostumatonta terästä (johon tina tarttuu huonosti).
                    Viimeksi muokannut pta; 28.2.2018, 04:00. Perustelu: Lisätty maininta kontaktiöljystä ja lisätietoa yleismallin lambdasta

                    Comment


                      #11
                      Tämä on kyllä hyvää keskustelua asiasta joka ei itsellä ole tullut ennen vastaan. Tosin yli 10 vuotta aikaa kun olen viimeksi lambdaa juottamalla vaihtanut.

                      Comment

                      Working...
                      X