Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljynpainevalo & lämpömittari

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Öljynpainevalo & lämpömittari

    Pesas vkl konehuonetta ja kaksipäivää sen jälkeen alkoi esiintymään outoa ongelmaa. Koneen pesun jälkeen vaihto nokkahihnan, vesipumpun ja hieman kireämmän nokka-akselin.

    Ensin syttyi himmeästi muutamaksi sekunniksi kaksi kertaa 100 km ajon aikana öljynpainevalo, summeri ei soinut. Reilun tunnin pysähdyksen jälkeen startin älkeen lämmöt nousi tappiin (pikku pisteiden väliin), äkkiä parkkiin ja tutkimaan tilannetta. Jumpperilla flekti pyörimään väkisin ja lämppäri täysille, ei alentanut lämpöä yhtään. Lopulta kokeilin avata paisuntasäiliön ja törkkäsin sormen hieman kättä lämpösenpään veteen. Pienen ajon ja paikallaan käytön jälkeen lähti flekti normaalisti pyörimään.

    Tänä aamuna töihin ajaessa öljynpainevalo syttyi taas (ei summeria) mutta mittari näytti paineiksi 5 baaria kuten normaalisti. Lämmöt oli 'tapissa' heti startin jälkeen.

    Mahdollisia syitä? Vaikuttaisi sähkövialta... mutta mistä etsiä.. Vai kämmäsikö jossain huolella...

  • #2
    Lisää diagnostiikkaa... Töistä lähdettäessä valo päällä ja lämmöt tapissa. Puolen tunnin pysähdyksen jälkeen lämmöt palasivat normitasolle piirun alta 90 ja öljynpainevalo sammui. Oikealle kaartaessa lämmöt nousi jälleen, valo pysyi poissa.

    Comment


    • #3
      Itse itselle vastaten.
      Lämpötilaongelma näytti johtuvan anturin liittimen hapettumisesta. Kupari-messinkiset abikot ohuen ohuessa karstassa kumitutin sisällä. Ensin ei uskaltanut repiä käsin johtoa irti anturista johdosta kun oli melko jämähtäny, pihdeillä sitten sai nypättyä pois ja todennettua tilanteen. Nyt 25km lämmöt olleet normaalit.

      Todennäköisesti käytti hieman liikaa hapettavia aineosia konehuoneen pesuun...

      Öljynpainevalo vielä arvoitus. Alapaine anturi öljypohjan reunassa mistä ei pessy.

      Onko lämpömittarilla mitään yhteyttä öljynpainevaloon?

      Comment


      • #4
        Enpä keksi yhteyttä.

        Tuo multivika-anturin hapettuminen on yleistä, koska se on lähes aina tutti ottavasti alaspäin eli ylössuin. Itse nipsasin sivuleikkureilla yhden käyttämättömän läpiviennin siitä auki, että pääsee valumaan tyhjäksikin.

        Comment

        Working...
        X